Wat is online marketing

Wat is online marketing?

Bij ROXTAR geven we je graag uitgebreid antwoord op de vraag ‘Wat is online marketing?’. Net als iedere ondernemer weet jij dat marketing een essentieel onderdeel is van elke onderneming. Om je bedrijf of organisatie stabiel in de markt te positioneren is dan ook een stevige strategie nodig. Zomaar je producten of diensten aanbieden zonder eerst een goed plan te maken is eigenlijk dweilen met de kraan open.

Dus is het noodzaak om uitvoerig je doelgroep te onderzoeken en over de heg te turen naar je concurrenten. Dat is eigenlijk logisch, wanneer je er goed over nadenkt. Verkoop je bijvoorbeeld hypermoderne rolschaatsen? Dan is er een grote kans dat adverteren in de nieuwsbrief van de regionale klaverjas bond tijd- en geldverspilling is. Dat is zonde, nietwaar? Gelukkig is ROXTAR een rockster in online marketing en helpen we jou en je onderneming graag op weg!

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

online marketing

Wat is marketing?

Ja, dat is een hele goede vraag! Marketing omvat volgens de definitie alle activiteiten die gericht zijn op het creëren, communiceren en leveren van waarde aan klanten. Voor de uitvinder van het wiel aan zijn potentiële klanten liet weten wat een wiel was en waarom zij het nodig zouden hebben, was niemand geïnteresseerd.

Er moest dus een moment komen waarop de doelgroep zich bewust werd van de noodzaak om een wiel aan te schaffen. Of twee. Of vier. Pas toen men zich bewust werd van alle voordelen, maar ook van alle nadelen van het niet hebben van zo’n wiel, kon het product worden geleverd. Wat is marketing? Het gebruik maken van uiteenlopende tools om jouw product of dienst te verkopen. Hoe laat jij je doelgroep weten dat ze jouw diensten of producten nodig hebben?

Wat is online marketing? Kan je dus zien als de moderne versie van deze vraag.

Een goede verkoper luistert

Om een product aan de man te brengen is meer nodig dan uitgebreide kennis over het product zelf. De verkoper dient een kijkje te nemen in de wereld van de doelgroep. Wat wil de klant, waar houdt de klant zich mee bezig, wat vindt de klant belangrijk? Dit hele proces begint natuurlijk bij het vinden van de juiste doelgroep. Als ervaringsdeskundige en expert op het gebied van hypermoderne rolschaatsen ben je natuurlijk volledig thuis in het wereldje.

Toch is een ervaren marketingspecialist essentieel in het positioneren of herpositioneren van een merk, bedrijf of concept. ROXTAR is de specialist op het gebied van online marketing en heeft de tools in huis om van jouw marketingcampagne een wervelend succes te maken. Wat is online marketing zonder ROXTAR marketingspecialist?

mkb website laten maken

De marketingspecialist als gids

Ondernemers en bedrijven doen er goed aan om te vertrouwen op de expertise van uitstekend opgeleide ROXTAR marketingspecialisten. Vanuit een ervaren positie kunnen wij een uitgebreide oplossing bieden van diverse online marketingtools, met daarnaast de voordelen van een goede doordachte positionering en herpositionering van je onderneming. ROXTAR is misschien geen expert op het gebied van jouw product of dienst, maar heeft de know-how in huis om uitgebreide analyses uit te voeren.

Concurrentie, doelgroep, doelstellingen en het implementeren van de juiste online marketingtools om jouw onderneming in een sterke positie te brengen binnen je eigen marktsegment. De marketingspecialist gaat dus niet de markt benaderen vanuit jouw perspectief. In plaats daarvan wordt de markt geanalyseerd en wordt uitvoerig in kaart gebracht waar de vraag naar jouw product te vinden is en wat jouw potentiële doelgroep nog meer op het verlanglijstje heeft staan.

ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Wat is online marketing voor jouw onderneming?

Met een tekstboek definitie kun je natuurlijk niet zoveel. Daarom is het belangrijk om antwoord te geven op de vraag ´wat is online marketing?´ vanuit het specifieke oogpunt van jouw onderneming. Omdat we bij ROXTAR nog niet weten wat jij precies doet, leggen we het graag uit aan de hand van voorbeelden. Kort en simpel gezegd is marketing alles wat jouw onderneming doet om de verkoop van je product of dienst te bevorderen.

De invulling daarvan is dus voor elk bedrijf heel anders. Juist om die reden is het inschakelen van een marketingspecialist kosten- en tijdbesparend. Wat is voor jouw bedrijf de beste online marketing strategie? In onze creatieve werkplaats werken de specialisten van ROXTAR samen om een uitgebreid plan op te stellen. Voor iedere vorm van marketing is een aangewezen expert. Zo beschikt ROXTAR over alle specialisten die nodig zijn voor jouw campagne. Van webdesigners tot SEO specialisten. Van analysten tot influencers.

Naamsbekendheid

Als beginnende ondernemer heb je geen naamsbekendheid. Dat kan ook helemaal nog niet. Van de daken afschreeuwen dat je de beste bent, heeft in zo’n geval dan ook weinig zin. Want die potentiële klant kiest voor het herkenbare smoelwerk van je concurrent. Terwijl jouw producten en diensten wellicht vele malen beter zijn.

Een nieuw jasje, een enthousiast plan en een doortastende aanpak. Je bent immers niet voor niets voor jezelf begonnen. Naamsbekendheid is troef. Want zodra mensen lovend over je beginnen te praten op feesten, partijen en in de welbekende wandelgangen, heb je een voet tussen de deur. Naamsbekendheid kun je bereiken met mond-tot-mond-reclame. Maar met een gewiekste online marketingstrategie kun je ook de potentiële klanten bereiken die nog niet over jou hebben horen fluisteren. De vraag is: wat is de online marketing tool die het meest effectief is in jouw branche?

Gevestigde ondernemingen

Niet alleen voor de beginnende ondernemers is naamsbekendheid een belangrijke factor. Als doorgewinterde ondernemer kun je met een goed geplande herpositionering markten veroveren en nieuwe doelgroepen verbluffen met jouw kwaliteiten. Met een nieuw logo en een frisse uitstraling kun je jouw klantenbestand vergroten en de aandacht trekken van doelgroepen die voorheen onbereikbaar leken. Stel jezelf dus de vraag: ”wat is online marketing voor mij?”

Wat is online marketing zonder marketingtools?

In de praktijk gaat jouw ROXTAR marketingspecialist aan de slag met een doordachte marketingstrategie. Die bestaat niet uit het domweg posten van lollige berichtjes op sociale media. Ook betekent marketing niet dat je willekeurige advertenties in allerlei magazines en huis-aan-huis-krantjes moet gaan plaatsen. Met doordachte analyses en uitgebreid onderzoek naar jouw branche, concurrenten en doelgroep komt de marketingspecialist met een sterk plan. Dit plan zal in overleg met jou en/of de andere knappe koppen binnen je organisatie in werking gezet worden. Hiervoor worden door ROXTAR de meest effectieve online marketingtools gebruikt.

Online marketingtools

In eerste instantie gaan we er van uit dat jij je teksten zelf aanlevert. Heb je deze nog niet en weet je ook niet goed hoe en waar je moet beginnen? Geen probleem! Een professionele tekstschrijver gaat voor jou aan de slag met het creëren van geweldige teksten. Uiteraard wordt hier volledig ingespeeld op het overtuigen van jouw doelgroep en een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Om dit te kunnen bereiken, hebben we wel de juiste informatie nodig. We laten dan ook volledig aan jou over wat je graag op je website zou willen hebben. Graag advies ontvangen? Ook dan staan wij voor jou klaar!

Online marketingtools

Met online marketingtools wordt alles bedoeld dat te maken heeft met het internet. De platforms en media zijn talrijk. Zo heeft tegenwoordig natuurlijk iedereen een smartphone in de broekzak. Zelfs de ouderen van dagen ontspringen de dans niet en zijn regelmatig te vinden op het wereldwijde web. Hetzelfde geldt voor kinderen en alles wat in de leeftijdscategorieën daar tussenin bungelt.

Naast smartphones zijn er nog de tablets, laptop- en desktopcomputers. Deze marketingtools worden veel gebruikt voor online marketing.

Websites: een professionele website is tegenwoordig onmisbaar voor elk bedrijf. Het dient als het online visitekaartje van je onderneming en biedt de mogelijkheid om informatie te delen, producten of diensten te verkopen en contact te leggen met potentiële klanten.

Naast je eigen website kan natuurlijk ook gebruik worden gemaakt van de websites van anderen. Denk aan groothandels of de webshop van jouw klanten. Denk aan linkbuilding, blogs en sponsoring. En dan hebben we het nog niet eens gehad over advertenties.

wat is ahrefs
semrush

Display advertenties: de gemiddelde Europeaan zit het overgrote deel van zijn of haar dag naar een scherm te kijken. Op veel websites zijn banner advertenties dan ook een noodzakelijk kwaad. Voor de website kan deze bron van inkomsten zorgen voor een gratis service. En voor de adverteerder is een banner de beste manier om in de ooghoeken van de potentiële doelgroep steeds weer op te duiken. Een groter bereik genereren met Google Ads gaat heel snel met de mogelijk tot 3 miljoen advertenties op verschillende websites in een keer.

Search Engine Advertising (SEA) geeft je voorrang over de SEO gegenereerde links. Denk aan de drie bovenste links die verschijnen wanneer je jouw zoekterm intypt. Deze betaalde links geven je die extra boost om steeds weer onder ogen te komen van jouw doelgroep. Een zoekwoordenonderzoek is noodzakelijk om een goede SEO en SEA campagne te voeren. Display advertising werkt uitstekend in het begin van iedere customer journey. Het geeft jouw potentiële doelgroep de kans om kennis te maken met jouw merk en bedrijf.

Met retargeting trek je de aandacht van potentiële klanten die jouw website al hebben bezocht, maar nog niet over de digitale streep zijn getrokken. Retargeting richt zich specifiek op deze bezoekers om hen te converteren tot betalende klant.

Social media: platforms zoals Facebook, Instagram, X, TikTok en LinkedIn kunnen worden gebruikt om een online aanwezigheid op te bouwen, merkbekendheid te vergroten, klantrelaties te onderhouden en nieuwe leads te genereren. Door gebruik te maken van populaire influencers kun je zelfs meeliften op de populariteit van andere, gevestigde accounts. Voor je hieraan begint dient echter een uitgebreide strategie in kaart gebracht te worden.

Social media kan in de handen van ervaren marketingspecialisten een waardevolle tool zijn. Maar user generated content kan in onervaren handen ook terugprikken. Voor een slimme marketingspecialist is het mogelijk om zelfs negatieve kritiek om te buigen in een positieve kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken en lovende reacties en recensies te ontlokken.

E-mailmarketing: het versturen van gerichte e-mails naar potentiële en bestaande klanten is een effectieve manier om hen op de hoogte te houden van nieuwe producten, aanbiedingen en nieuws binnen je onderneming. Natuurlijk is het van belang om hierin een balans te vinden en de klant of potentiële klant niet draaierig te spammen.

Hoewel je favoriete nichtje altijd enthousiast jouw e-mails leest, is niet iedereen blij met een dagelijks dagboek van een zakelijke relatie. Hoe interessant je ook bent. Ook hierin weet de marketingspecialist de perfecte balans te vinden. E-mailmarketing is ook een uitstekende manier om je doelgroep voor je te winnen. Door zich in te schrijven met hun e-mailadres kun jij hen namelijk steeds weer targeten met nieuwe acties, producten en geüpdatete informatie.

advertenties

Zoekmachineoptimalisatie (SEO): door je websites en webshops te optimaliseren voor zoekmachines, kun je hoger verschijnen in de zoekresultaten. Search Engine Optimization (SEO) vergroot de kans dat potentiële klanten jouw website vinden wanneer ze naar relevante producten of diensten zoeken. Ervaren SEO-specialisten en copywriters kennen de trucs en methoden om de resultaten van Google, Bing en andere zoekmachines positief te laten uitpakken voor jouw onderneming. Hierin wordt gebruikgemaakt van de teksten en afbeeldingen op je eigen website, maar ook de zogenaamde linkbuilding-sites, social media en eventueel de websites van je klanten en andere relaties.

Bij het creëren van SEO content wordt niet alleen zorgvuldig onderzocht hoe potentiële klanten naar jouw website getrokken kunnen worden. Het is namelijk van even groot belang dat je website een hoge conversie heeft. Potentiële klanten die je website direct weer wegklikken vanwege onduidelijke content of irrelevante onderwerpen, verlagen die conversie aanzienlijk. Het wordt daarom sterk aangeraden om altijd gebruik te maken van een SEO specialist.

De SEO specialist zorgt voor technische optimalisatie, on-page optimalisatie en ook off-page optimalisatie. SEO is ontzettend belangrijk, met het oog op het zoekgedrag van gebruikers. Maar liefst 70% van de Google gebruikers klikt op een van de bovenste drie links in de resultaten. Slechts 10% van de zoekers kijkt naar de tweede pagina. ROXTAR legt de focus dus op de eerste links van die o zo belangrijke eerste pagina.

Contentmarketing: door waardevolle en relevante content te creëren, zoals blogartikelen, video’s of infographics, kun je autoriteit opbouwen binnen jouw vakgebied en potentiële klanten aantrekken. In combinatie met de juiste platforms is een wervelende campagne mogelijk. Resultaten kunnen worden gemonitord en gaandeweg worden aangepast om de beste uitkomst te bereiken.

Offline marketingtools

Hoewel online marketing een groot deel is van moderne marketingstrategieën, zijn offline marketingtools het noemen waard.

  • Printadvertenties: adverteren in tijdschriften, kranten of billboards wordt steeds minder effectief om een breder publiek te bereiken.
  • Drukwerk: flyers, brochures en visitekaartjes kunnen worden verspreid tijdens evenementen of via post om informatie over je onderneming te delen met potentiële klanten. Het flyeren kan plaatsvinden op door jou gekozen locaties. De brochures en visitekaartjes kunnen worden overhandigd aan concreet geïnteresseerden tijdens beurzen, bijeenkomsten of andere ontmoetingen. Met een korte verwijzing naar jouw website, natuurlijk!
  • Direct mail: het versturen van gepersonaliseerde brieven naar specifieke doelgroepen kan een persoonlijke benadering bieden voor iedereen die nog niet weet hoe ze op jouw website terecht moeten komen.
  • Netwerkevenementen: het bijwonen van beurzen, conferenties en andere netwerkevenementen biedt de mogelijkheid om relaties op te bouwen, leads te genereren en je onderneming te promoten. De voordelen hiervan kunnen zelfs jaren na de activiteit nog klandizie opleveren. Deze evenementen worden natuurlijk altijd ondersteund door een sterke online presence.

Voordelen van doordachte (her)positionering

Een goed doordachte positionering is cruciaal voor het succes van je onderneming. Het gaat erom hoe je onderscheidend bent of wordt in de ogen van de klant. Door een unieke waardepropositie te creëren die aansluit bij de behoeften en wensen van de doelgroep, kun je een sterke merkidentiteit opbouwen en loyaliteit bij jouw klanten stimuleren. Een groot deel van een goede positionering is een herkenbaar logo, bedrijfskleuren en een gebruiksvriendelijke website met de juiste informatie en natuurlijk een call to action.

Herpositionering kan nodig zijn als je merkt dat je huidige positionering niet effectief genoeg is of als er veranderingen zijn in de markt. Het kan inhouden dat je jouw doelgroep herdefinieert, nieuwe producten of diensten introduceert of je communicatiestrategie aanpast. Herpositionering stelt je in staat om relevant te blijven in een steeds veranderende zakelijke omgeving. Een nieuw logo, frisse kleuren, nieuwe producten en soms zelfs een geheel nieuwe manier van spreken tegen jouw doelgroep.

Wat is het voordeel van online marketing?

Een groot deel van moderne marketing vindt dus online plaats. Het grote voordeel van online marketing is de enorme afzetmarkt die wordt gecreëerd. Juist omdat schermen een groot deel van de dagelijkse gang van zaken is geworden, is online marketing de manier om contact te leggen met jouw potentiële klant.

Door focus te leggen op verschillende online marketingtools vergroot je gemakkelijk je naamsbekendheid, ben je in staat jouw product en dienst duidelijk en gedetailleerd uit te leggen en vinden jouw potentiële klanten jou. Dat is een stuk makkelijker dan andersom. ROXTAR optimaliseert jouw website voor succesvolle lead generation en krikt de conversie stevig op.

zoekmachine optimalisatie seo optimalisatie

Gevonden worden met de juiste woorden

Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines maken gebruik van keywords. Deze keywords zijn van groot belang in iedere SEO en SEA campagne. Om de juiste woorden te gebruiken in teksten op je website en op websites van derden, is een zoekwoordenonderzoek van belang. De marketingspecialisten van ROXTAR onderzoeken dit voor je en maken gebruik van ervaren copywriters om de zoekresultaten positief te beïnvloeden. In plaats van steeds weer jouw producten en diensten aan te bieden aan iedereen die maar wil luisteren, komt jouw website plotseling onder ogen van mensen die gericht op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Wat is een groter voordeel van online marketing dan het moeiteloos gevonden worden door duizenden, tienduizenden of zelfs honderdduizenden zoekmachine gebruikers per dag? ROXTAR heeft de juiste specialisten in huis om niet alleen gevonden te worden, maar jouw klanten ook vast te houden op de website, te voorzien van de juiste info en op te roepen tot een call to action. Zo beschik je plotseling over e-mailadressen, telefoonnummers en andere gegevens van geïnteresseerden. Search Engine Optimization is zoals eerder gezegd afhankelijk van drie belangrijke factoren:

Technische Optimalisatie

Technische optimalisatie focust op de snelheid waarmee je website laadt en of alle delen, inclusief individuele pagina’s, afbeeldingen en video’s, correct laden. Ook wordt gekeken naar de grootte en leesbaarheid van je fonts en kleurencombinaties op je website.

On-page optimalisatie

On-page optimalisatie is van belang voor de kwaliteit van je content en hoe deze aansluit bij de zoekopdracht. Kerstbomen aanbieden op een pagina waar de bezoeker terecht na gezocht te hebben op ‘Halloween decoraties’ is counter-productief en verlaagd de conversie op je website aanzienlijk. On-page optimalisatie focust op tekst, video’s en afbeeldingen.

Off-page optimalisatie

Off-page optimalisatie is tot slot belangrijk voor een hoge ranking in de zoekresultaten. De hoeveelheid relevante links die naar jouw website verwijzen, geplaatst op belangrijke websites. De linkbuilding websites dragen hier bijvoorbeeld zorg voor in een linkbuilding campagne.

Influencers op social media

Platforms als Instagram en TikTok groeien nog altijd en geven toegang tot letterlijk miljoenen potentiële klanten. Een bedrijfsaccount met 129 volgers kan deze miljoenen echter niet zomaar bereiken. De complexe algoritmes van social media platforms geven voorrang aan populaire accounts. Aan de specialisten van ROXTAR de taak om deze populaire accounts te gebruiken om jouw merk, product, dienst of naam aan te verbinden.

Gebruik maken van influencers is een beproefde en zeer effectieve manier van het vergroten van je naamsbekendheid. Maar dan moet je natuurlijk wel de juiste influencer kiezen. ROXTAR werkt samen met enkele belangrijke influencers in de digitale wereld en heeft in kaart gebracht welke accounts gevolgd worden door welke doelgroepen. Dat betekent dus dat jouw doelgroep ergens op internet zit te scrollen, in de hoop jouw product tegen te komen. Makkie voor ROXTAR.

Wat is online marketing zonder ROXTAR?

Recapitulerend is er maar één antwoord op die brandende vraag: ‘Wat is online marketing?’ Online marketing = ROXTAR. Onze online marketingspecialisten hebben inzicht in de volledige customer journey van jouw doelgroep en maken alles meetbaar voor een goed functionerende sales funnel. Je onderneming wordt beter en langer zichtbaar voor je doelgroep en ROXTAR zorgt voor een uitstekende balans tussen de diverse online marketingtools.


Door tracking goals in te stellen houden we scherp in de gaten hoe jouw campagne het doet in Google Analytics. Dat betekent dus dat we precies weten hoe de stroom bezoekers op jouw website converteert. Zo nodig kunnen we dus altijd reageren om de strategie aan te passen en scherp te stellen. Zo is bijvoorbeeld met een A/B test mogelijk om te testen hoe een andere indeling van jouw website het zou doen.

Vertrouwen op de specialisten van ROXTAR geeft jou enkele waardevolle voordelen.

  • Focus op je eigen core business en maak je geen zorgen over online marketing.
  • Leun op expertise en ervaring van een team professionals met specifieke specialismen.
  • Het gevestigde netwerk van ROXTAR wordt in één klap beschikbaar voor jouw onderneming.
  • Voortdurende meting van de effectiviteit van jouw marketingcampagne.
  • Vertrouw op data en de strategische keuzes van onze rocksterren, zonder natte vingerwerk en gokjes.
  • Efficiëntie en effectiviteit dankzij goed onderlegde experts op het gebied van analyse, SEO en marketing.


Neem snel contact met ons op om een wervelende online marketingcampagne te starten!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team