SEO: Zoekmachine Optimalisatie
Yes! Jouw website is eindelijk de lucht in. Maar… waar blijven de bezoekers nou?! Valt het aantal bezoekers op jouw website flink tegen? Of heb je net een nieuwe website gelanceerd en laat iedereen het mooi afweten? Het kan in dat geval goed zijn dat jij je (nog) niet bezig hebt gehouden met Search Engine Optimization. Ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.
Misschien heb jij je er wel enigszins mee bezig gehouden, maar dan heeft het in ieder geval niet goed (genoeg) uitgepakt. Je wilt natuurlijk met trots jouw website aan de wereld laten zien. Hier komt dus een goede online vindbaarheid bij kijken.
Met zoekmachine optimalisatie zorgen wij ervoor dat jij de juiste personen bereikt, zonder per klik te hoeven betalen, maar hoe precies? Laten we om
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Mocht je het nog niet helemaal doorhebben: zoekmachine optimalisatie is dus su-per belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Je kunt wel een heleboel geld steken in advertenties op Google of social media, maar wist je dat je ook een hoop bezoekers naar je website kunt krijgen door zoekmachine optimalisatie in te zetten? Als je weet waar je op moet letten natuurlijk.
Simpel gezegd, zorgt zoekmachine optimalisatie ervoor dat jouw website op organische wijze wordt gevonden door surfers op het internet. Pas je de juiste technieken toe? Dan zal jouw website hoger in de zoekresultaten tevoorschijn komen. Je kunt het al raden: dat leidt tot meer bezoekers! En dat is precies wat je wilt bereiken, naast een zo hoog mogelijke conversieratio dan. Maar dat is weer een ander verhaal.
Dit zeggen onze klanten
Heh, hoe werkt het dan?!
Alright, om te beginnen is het belangrijk om te weten dat we ons met zoekmachine optimalisatie voornamelijk op Google richten. Aangezien dit by far de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, zijn andere zoekmachines – sorry not sorry – minder relevant. Chill, want dat betekent dat we onze volledige focus op Google kunnen leggen. Wanneer je iets in de zoekbalk intypt, kom je terecht op een pagina met de resultaten van jouw zoekopdracht. De eerste pagina wordt ook wel de SERP genoemd.
Met zoekmachine optimalisatie is het ons doel zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen staan. Met als end goal: bovenaan – uiteraard wel onder de advertenties – in de SERP. Om te bepalen welke websites bovenaan komen te staan, heeft Google talloze ranking factoren opgesteld. Wat deze factoren allemaal precies zijn, gaat Google natuurlijk niet verklappen. Máár wat ze gelukkig wel verklappen, is dat deze factoren op te delen zijn in drie hoofdcategorieën:
Je website moet er ‘onder de motorkap’ goed uitzien!
10 seconden wachten tot jouw website is geladen, ja dag… Zorg dat jouw technische SEO in orde is.
Een duidelijke structuur, goede laadsnelheid en compatibility (mobiel, tablet, desktop).
Verplaats je in de huid van de websitebezoeker.
Kom achter het zoekgedrag van jouw bezoekers door keyword-research uit te voeren.
Zorg ervoor dat relevante content geschreven wordt. Hoe beter de content, hoe hoger jouw positie!
Autoriteit opbouwen door links te verzamelen.
Google heeft bevestigd dat links één van de drie belangrijkste rangschikkingsfactoren zijn.
Overtref je concurrenten door linkverwijzingen te verdienen van websites met een goede reputatie.
Als je op alle drie deze categorieën goed scoort, is de kans zeer groot dat jouw website ver bovenin de zoekresultaten komt. Om dat te bereiken is er alleen wel wat werk aan de winkel nodig.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Ehhh, SEO-proof content?
Leuk en aardig, maar hoe zorgen we er dan voor dat je website hoog in de zoekresultaten tevoorschijn komt? En op welke momenten gebeurt dit dan precies? Nou, daarvoor starten we dus een zoekwoorden onderzoek. We willen er namelijk achter komen waar jouw doelgroep precies naar op zoek is en hoe deze zoektocht verloopt. Tijdens het onderzoek bepalen we welke zoekwoorden het best bij jouw bedrijf passen. We kijken per pagina naar het onderwerp en welke relevante zoekwoorden daar het best bij aansluiten. Klinkt misschien easy, maar zo eenvoudig is dat – helaas – niet. Je wilt namelijk dat de zoekwoorden die jij kiest zo vaak mogelijk gegoogeld worden.
Maar dat is nog niet alles: je wilt ook dat er zo min mogelijk concurrentie is op de zoekwoorden die jij kiest. En zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn voor jouw concurrenten natuurlijk ook hartstikke interessant. Door de beste zoekwoorden eruit te pikken en deze op de juiste manier te implementeren, creëren we een website vol met SEO-proof content. De zoekmachine in kwestie ziet dit als een megagroot pluspunt en zorgt ervoor dat jouw website hoger in de resultaten naar boven komt wanneer iemand één van jouw zoekwoorden intypt.
Wat is content?
Oké, dit is wel een belangrijke vraag om te beantwoorden. Een misvatting die veel mensen maken is namelijk dat content alleen uit tekst bestaat. Dit is dus niet waar!! Content omvat alles waarmee jij informatie overbrengt op het publiek. Of dit nou teksten, video’s, audiobestanden, afbeeldingen, knoppen, links, infographics of whatever zijn. Nu vraag jij je misschien af; hoe je zo’n zoekwoord dan bijvoorbeeld aan een afbeelding toe kan voegen. Very simpel: dit wordt gedaan aan de hand van bestandsnamen en alternatieve teksten.
Zodra we – aan de hand van het zoekwoorden onderzoek – weten waar jouw doelgroep precies naar op zoek is en welke woorden ze gebruiken om hun zoekopdracht te formuleren, kunnen we aan de slag met het creëren van passende content! Daarnaast moeten we er ook achter zien te komen naar welke antwoorden de doelgroep op zoek is en wat ze interessant vinden om te lezen.
Met jarenlange ervaring en expertise op het gebied van SEO, weten we bij ROXTAR precies hoe we dit aan moeten pakken. Een informatieve, relevante en interessante tekst, aangevuld met de juiste zoekwoorden voor een hoge ranking? Daarvoor moet je bij ROXTAR zijn!
Aan de slag met technische SEO
De techniek van jouw website is minstens net zo belangrijk als de content. Is de techniek niet in orde? Dan zou het kunnen dat bezoekers je content niet eens kunnen zien! Beeld je eens in: je komt op een website terecht met allerlei foutmeldingen, pagina’s die er uren – waarschijnlijk eerder minuten, maar het voelt altijd als uren – over doen om te laden en links die nergens naar leiden. De kans is groot dat jij er snel weer tussenuit knijpt en op zoek gaat naar een website die jou wél normaal van dienst kan zijn.
Got it? Top, want zo denkt Google er namelijk ook over. Werkt jouw website technisch gezien helemaal top? Dan zal je hoog in de ranking verschijnen. Als je natuurlijk ook rekening houdt met de andere twee belangrijke ranking categorieën.
Wat is technische SEO?
We kunnen technische SEO ook op jouw website toepassen, maar dan is het misschien wel handig om te weten wat we daar precies mee bedoelen. Technische SEO omvat eigenlijk alles wat te maken heeft met wat er zich achter de schermen van jouw website afspeelt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een overzichtelijke structuur, waarbij bezoekers snel en eenvoudig door je website heen kunnen navigeren.
Daarnaast spelen gebruiksvriendelijke URL’s, een hoge laadsnelheid, het juiste gebruik van headers, een SSL-certificaat en zo min mogelijk onnodige error-pagina’s en codes ook een grote rol wanneer het aankomt op een goede technische SEO.
Hoe bepaalt Google mijn autoriteit?
Zoals eerder benoemd, zijn er een hoop factoren waarop Google jouw ranking baseert. Aan de hand van de autoriteitsindicatie bepaalt Google hoe betrouwbaar jouw website is. Hierbij spelen onder andere de leeftijd van je domein en de naamsbekendheid van je bedrijf een grote rol.
Ehhhh, en wat als je pas net een bedrijf hebt opgestart en nog geen week geleden het domein hebt aangeschaft?
Geen paniek, want daar hebben we een oplossing voor. Je kunt de autoriteit van je website namelijk beïnvloeden. Hier zijn verschillende methodes voor, waarvan de belangrijkste en meest gebruikte methode linkbuilding is.
Met linkbuilding zorg je ervoor dat andere website met behulp van hyperlinks – ook wel backlinks genoemd – naar jouw website verwijzen. Het addertje onder het gras is dat de websites die naar jouw website verwijzen zelf wel enige status moeten hebben om als relevant te worden gezien. De backlinks worden namelijk als een soort stem geregistreerd. Met deze stem wordt als het ware gezegd dat de webpagina waarnaar gelinkt wordt, goed is. Het werven van hoog kwalitatieve en relevante linkjes speelt een grote rol bij zoekmachine optimalisatie. En laten we bij ROXTAR nou net alles in huis hebben om dit te realiseren!
Zoekmachine optimalisatie: de voordelen
Misschien heb je inmiddels al enigszins uitgevogeld dat zoekmachine optimalisatie een belangrijke toevoeging aan jouw marketingstrategie is. Heb je eigenlijk geen idee wat de toegevoegde waarde nou precies is en waarom het super nuttig kan zijn hier in te investeren? Check dan per direct de onderstaande voordelen!
- Met behulp van zoekmachine optimalisatie zal jouw ranking in de zoekresultaten stijgen. Daarmee wordt de vindbaarheid van je website flink verhoogd. Voor jou betekent dit dus meer bezoekers én meer verkopen!
- Door het toepassen van content optimalisatie zal niet alleen het aantal bezoekers flink verhogen, maar het aantal conversies ook. Een echte win-winsituatie dus!
- Zoekmachine optimalisatie is een zeer duurzame marketingstrategie. Je kunt met een goede basis namelijk jarenlang profiteren van de resultaten. Een webpagina blijft natuurlijk online staan zolang jij zelf wilt en de autoriteit van je website blijft ondertussen stijgen.
- Alle bezoekers die middels zoekmachine optimalisatie op je website terechtkomen, zijn helemaal gratis! In tegenstelling tot Search Engine Advertising, waarbij je per klik een bepaald bedrag neerlegt.
- Nog een voordeel ten opzichte van SEA: met zoekmachine optimalisatie richt je je op alle zoekmachines tegelijk! We hebben het dan misschien wel veel over Google, maar alle zoekmachines werken – ongeveer – op dezelfde manier. Scoor jij hoog in de ene, dan is de kans groot dat jij ook in de andere ver bovenaan staat.
Meer weten over welke voordelen zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf met zich mee kunnen brengen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Wij maken online marketing leuk
Zoekmachine optimalisatie bij ROXTAR
Als zoekmachine optimalisatie bureau weten wij precies hoe we de juiste SEO-strategie kunnen opzetten en implementeren. Elk bedrijf is anders en daarom verdient elk bedrijf een passende strategie die niet zomaar gekopieerd en geplakt is uit een eerdere – relevante – opdracht. Voor een goede samenwerking hechten wij enorm veel waarde aan transparantie.
Wij zorgen ervoor dat jij continu op de hoogte bent van de ontwikkelingen. Het is toch jouw bedrijf, en belangrijke keuzes, strategieën of ontwikkelingen mogen niet aan jouw neus voorbij gaan. Samen gaan we ervoor zorgen dat jouw bedrijf in de spotlights van het internet komt te staan. Dit doen we zo:
Stap 1: laten we kennismaken!
Sommigen beweren dat zoekmachine optimalisatie een trucje is, maar dat is klinkklare onzin. Search Engine Optimization is namelijk niets meer dan een strategie, gebaseerd op best practices. Om de juiste strategie op te kunnen stellen, willen we daarom eerst jouw bedrijf goed leren kennen.
Ook brengen we in kaart wie jouw ideale klant is en hoe het met de huidige online aanwezigheid gesteld is. Vervolgens steken we onze handen uit de mouwen en gaan we aan de slag met een volledige, diepgaande analyse van je website.
Stap 2: het bepalen van de juiste SEO-startegie
We hebben nu alle benodigde informatie tot onze beschikking. Jouw bijdrage is geleverd, en nu is het aan ons om dit te vertalen in een passende strategie. Geen bedrijf is hetzelfde, daarom zorgen wij altijd voor een op maat gemaakt plan. De kans is groot dat jouw website op een aantal punten al heel goed scoort, terwijl andere punten nog goed onder handen genomen mogen worden.
Wij brengen in kaart wat de verbeterpunten zijn en hoe we dit het beste aan kunnen pakken. Vervolgens stellen we een strakke planning op en gaan we van start. Ready, set? We are ready to GO.
Stap 3: resultaten monitoren
Nu we onze strategie hebben geïmplementeerd, is het tijd om te testen hoe dit verloopt. We gaan consequent meer verkeer naar jouw website aantrekken en jouw business zal binnen de kortste keren enorm groeien. Uiteraard vinden we het daarbij belangrijk om alle resultaten met jou te delen. Zo weet je precies wat de impact is van onze werkzaamheden.
Wij werken met
Is zoekmachine optimalisatie iets voor jouw bedrijf?
Het behalen van het beste resultaat gaat veel verder dan interessante content creëren, verschillende backlinks werven en zorgen voor een hoge laadsnelheid. Het gehele proces vergt namelijk vertrouwen, geduld en een goede samenwerking. Wij streven altijd naar perfectie. Op die manier ben jij verzekerd van een maatwerk strategie. Een plan dat tot in de puntjes aansluit op jouw bedrijf, jouw product of dienst en jouw doelgroep.
Lees ook: Lokale SEO
Veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie
Wat is het belangrijkste dat ik moet weten over seo?
Een goede SEO-strategie moet bestaan uit het bouwen van een geoptimaliseerde website die snel laadt, trefwoorden correct gebruikt en goed wordt weergegeven op alle apparaten. Een trage laadpagina kan de ervaring voor elk gebruik verpesten. In feite, als de laadtijd langer is dan 4 seconden, kan je 90% van je publiek verliezen.
Het bouwen van een contentstrategie is een ander essentieel element van goede SEO. Content is iets wat de brandende vragen van je gebruiker moet beantwoorden. Elk stukje content moet een toegevoegde waarde hebben voor je websitebezoekers. Het afstemmen van je content op de intentie en eisen van de gebruiker is hier het belangrijkste.
Help! Ik ben gezakt in de zoekresultaten. Wat nu?
Laten we samen de kansen in kaart gaan brengen
Samen bespreken we jouw wensen en behoeften en brengen we de kansen in kaart. Ben jij toe aan betere cijfers, meer conversie en een hogere naamsbekendheid? Geen idee waar je moet beginnen? Of wil je gewoon te weten komen wat wij voor jou kunnen betekenen?
Als online marketing bureau weten we bij ROXTAR precies hoe we dit aan moeten pakken. En we staan te popelen dat samen met jou toe te passen. Neem vandaag nog geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Samen je website doornemen? Jouw kansen in kaart brengen? Wij komen graag bij je langs. Dan voeren we ook meteen een gratis SEO-check uit. Beter kan niet, toch?!
- Gratis SEO check
- Zie snel waar je kansen liggen