Investeren in Conversie Optimalisatie

YES! Het is je gelukt om het aantal bezoekers op je website aanzienlijk te laten stijgen. Maar… de stijging in het aantal bezoekers is helaas niet terug te zien in het aantal verkopen of ingevulde formulieren. Dat is natuurlijk flink balen, want je doel is alsnog niet behaald. Plus, het verhogen van het aantal bezoekers heeft in eerste instantie ook de nodige tijd, energie én geld gekost. Hier komt dus Conversie Optimalisatie (CRO) in het spel.

Bij ROXTAR hebben we alles in huis om de bezoekers op jouw website om te toveren in ware klanten. Hoe doen we dat dan? Waar gaat het fout? En wat is de sleutel tot succes? Dat lees je op deze pagina!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Conversie Optimalisatie bureau

Conversie optimalisatie in het kort: De basis van CRO

Conversie optimalisatie (CRO) is in het kort het verhogen van het percentage gebruikers dat een gewenste actie uitvoert op jouw website. Gewenste acties kunnen bestaan uit het aanschaffen van een product, het klikken op ‘toevoegen aan winkelwagen’, het aanmelden voor een dienst, het invullen van een formulier of het klikken op een link.

Wat is een conversie?

Om te beginnen is het handig om te weten – mocht dit (nog) niet het geval zijn – wat een conversie precies is. Een conversie is een bepaalde actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren. Of dit nu om het kopen van een product of het invullen van een formulier gaat. Dit is geheel aan jou. Een conversie wordt meestal uitgedrukt in percentages, ook wel de conversieratio genoemd. Dit is de verhouding tussen het aantal bezoekers op je website en het aantal gewenste acties dat is uitgevoerd (aka: conversies). 

Macro- en microconversies

Binnen conversies wordt onderscheid gemaakt tussen macro conversies en micro conversies. In veel gevallen wordt met name de focus gelegd op de macro conversies, terwijl het meten van de micro conversies tot interessante gegevens kan leiden. 

Macro conversies

Ook wel harde conversies genoemd – hebben vaak direct te maken met de verhoging van de omzet. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een offerte, het bestellen van een product of de aankoop van een dienst. 

Micro conversies

Ook wel zachte conversies genoemd – hebben indirect invloed op de verhoging van de omzet. Hierbij gaat het om acties die de kans op de daadwerkelijke aankoop vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor de nieuwsbrief of het aanmaken van een account. 

Het meten van macro conversies is belangrijk. Zo krijg je namelijk inzicht in het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een aankoop doet. Het nadeel is dat je op deze manier een belangrijk stukje informatie mist. Welke stappen nemen bezoekers voordat ze overgaan tot een aankoop? Hoeveel bezoekers schrijven zich wel in voor de nieuwsbrief, maar doen uiteindelijk geen aankoop? En hoeveel bezoekers maken een account zonder ooit een product of dienst aan te schaffen? Door de micro conversies te meten, heb je meer inzicht in het gedrag van je bezoekers. De conversie flink verhogen? Wij komen er precies achter waar de pijnpunten zitten en welke aspecten om optimalisatie vragen!

Dit gaat er vaak fout..

Je bent tevreden over het aantal bezoekers op je website. Om dit te bereiken heb je een extern marketing bureau of een intern marketing team ingeschakeld. Op wat voor manier het je ook is gelukt, het heeft in ieder geval tijd, moeite en geld gekost. Maar zonder een aanzienlijke verhoging in het aantal verkopen heb je natuurlijk niet zo veel aan die extra bezoekers. Hier wil je dus graag verandering in brengen.

Dus, wat nu?

Hoe ga je dit aanpakken? Door je advertentiebudgetten te verhogen? Door (nog) meer marketing personeel aan te nemen? Of door extra producten aan de webshop toe te voegen? Het antwoord daarop is heel simpel: nee, doe dat vooral NIET. In veel gevallen biedt dit namelijk – helaas – niet de juiste oplossing.

Wat veel ondernemers niet weten, is dat de basis van hun website vaak de boosdoener is. Door bepaalde knelpunten worden bezoekers simpelweg niet overgehaald actie te ondernemen. Misschien ligt dit aan het feit dat je call-to-action knoppen niet genoeg opvallen of zijn je productfoto’s niet aantrekkelijk genoeg. Aan ons de taak om dit voor jou uit te vogelen. Graag weten waar jouw knelpunten liggen? Neem vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

conversie optimalisatie

Jouw Unique Selling Point(s)

De reden dat jouw conversie laag is, zou kunnen liggen bij het feit dat de concurrentie een beter aanbod heeft. Of misschien heeft de concurrentie helemaal geen beter aanbod, maar lijkt het aanbod wel aantrekkelijker op hun website. Door erachter te komen wat jouw USP – oftewel Unique Selling Point – is, kun jij je beter onderscheiden van de concurrent. Heb je een kortere levertijd? Zijn de verzendkosten aanzienlijk lager?

Bied jij wel retourmogelijkheden aan? Kunnen klanten bij jou gebruik maken van stapelkorting? Ben je de hele week bereikbaar voor vragen en opmerkingen? Samen komen we erachter wat jouw Unique Selling Point(s) zijn, communiceren we dit duidelijk met je websitebezoekers én halen we ze over hun aankoop bij JOU te doen. En niet bij de concurrent ;).

Technische en functionele obstakels

Technische en functionele obstakels kunnen ervoor zorgen dat jouw websitebezoekers worden weerhouden of belemmeren een aankoop te doen. Denk bijvoorbeeld aan een trage website, veel onnodige foutmeldingen, een zoekfunctie zonder resultaten, 404-pagina’s en de afwezigheid van een mobiele versie. Ga bij jezelf maar eens na wanneer je online op zoek bent naar een bepaald product of dienst. Kom je op een website terecht waarvan de pagina’s te langzaam laden? In dat geval klik je hoogstwaarschijnlijk weg.

Heeft de website die je bezoekt enorm veel 404-pagina’s? Dan is de kans groot dat je de website zal verlaten. Kom je op een website terecht die telkens een foutmelding geeft bij het afrekenen? In dat geval had je wel een aankoop gedaan, maar maakt de website dat simpelweg niet mogelijk. Net zoals je zelf de keuze maakt een dergelijke website met technische en functionele obstakels te verlaten, zullen de bezoekers op jouw website dit ook doen.

Hoge gebruiksvriendelijkheid

Hoe makkelijker het voor bezoekers is om door jouw website te navigeren, hoe eerder zij geneigd zullen zijn een aankoop te doen. Dit heeft alles te maken met de gebruiksvriendelijkheid. Hoe soepel loopt het gehele aankoopproces? Kunnen bezoekers in slechts een aantal klikken een product of dienst kopen? Is het mogelijk om snel contact op te nemen? Hoe makkelijk kunnen producten/diensten gefilterd en gezocht worden? De gebruiksvriendelijkheid van jouw website wordt voor een groot deel bepaald door het design.

Deze zaken vallen allemaal onder de conversie optimalisatie tips. Als online marketing bureau heeft ROXTAR alles in huis om een optimale gebruiksvriendelijkheid te realiseren. Heb je nog geen website? Onze ervaren webdevelopers helpen je graag verder met het maken van jouw online visitekaartje!

Emotie & intuïtie

conversie optimalisatie

Kleuren, foto’s, video’s, lettertypen, logo’s en lay-out. Deze kunnen allemaal van invloed zijn op hoe een bezoeker zich voelt over jouw website en bedrijf. Het gebruik van bepaalde kleuren kan bijvoorbeeld bij de ene persoon negatieve gevoelens oproepen, terwijl het bij de andere persoon juist leidt tot positieve gevoelens.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van foto’s. Of het nu gaat om foto’s van mensen, dieren of producten. Weten hoe je hier het best op in kunt spelen? Dat vraagt natuurlijk om de nodige kennis en ervaring. En laten we dat bij ROXTAR nu juist net eens in huis hebben!

Elimineer onzekerheden

Naast gevoelens bij visuele onderdelen, spelen er ook vaak vragen in het hoofd van jouw potentiële klanten. Is deze website wel te vertrouwen? Hoe snel krijg ik een terugkoppeling wanneer ik contact opneem? Wat is de verwachte levertijd? Hoe goed komen de foto’s van het product overeen met de werkelijkheid? Het is jouw- en onze – taak om zo veel mogelijk onzekerheden bij potentiële klanten weg te halen. Hoe meer zekerheid over jouw product/dienst en bedrijf, hoe groter de kans dat er daadwerkelijk een aankoop zal worden gedaan.

Testen en experimenteren

Aan de hand van diverse testen en experimenten komen wij erachter waar de wensen en behoeften van jouw potentiële klanten liggen. Welke stappen moet een bezoeker ondernemen om het doel van jouw website te behalen? Hoe bewegen bezoekers zich door jouw site? Waar komen bezoekers eventueel vast te zitten? Welke pagina’s trekken veel bezoekers aan en welke helemaal geen? Waar klikken bezoekers op wanneer ze een pagina bezoeken? Allemaal vragen waarvan het antwoord ons een stap dichter bij een hogere conversieratio brengt. En dát willen we bereiken. Dit doen we aan de hand van:

  • Call to action buttons (CTA): Vertel je bezoekers precies wat ze moeten doen. Een opvallend design met duidelijke instructies is hierbij van groot belang
  • Conversietrechter opzetten: Dit is de reeks stappen die iemand op je site moet nemen om het primaire doel van je site te bereiken.
  • A/B testen: We tonen twee – of zelfs meer – versies van je website aan bezoekers. Per versie meten we het aantal conversies. Zo komen we erachter welke versie het meest effectief is.
  • Multivariate testen (MVT): Deze versie van een A/B-test maakt het mogelijk meerdere variabelen tegelijk te testen. We testen op deze manier hoe verschillende elementen het beste samen werken.
  • Klantontwikkeling: We willen jouw potentiële klanten beter begrijpen. Dit doen we aan de hand van onze speciale tools. Zo kunnen we precies achterhalen welk webdesign een groter percentage bezoekers zal converteren.
  • Gebruikersregistraties: Met deze tool registreren we gebruikers die zich door jouw site bewegen. Waar komen gebruikers vast te zitten en waar willen ze naartoe? Op deze manier krijgen we nog meer inzicht in welke punten aangepakt kunnen worden voor meer conversies.
  • Heatmaps: Deze interessante tool (Hotjar) laat zien waar mensen op een pagina klikken aan de hand van “warme” en “koude” kleuren. Ideaal voor het bedenken van creatieve ideeën om nog meer conversies te realiseren!
conversie optimalisatie

SEO en CRO: de ultieme combinatie

CRO (Conversie Optimalisatie) en SEO (Zoekmachine Optimalisatie) gaan hand in hand samen. Je kunt wel urenlang per week besteden aan Conversie Optimalisatie, maar zonder goede vindbaarheid kom je niet heel ver. Dat geldt andersom hetzelfde.

Ben je goed vindbaar op het internet, maar is je conversieratio niet om over naar huis te schrijven? Ook in dat geval ben je (bijna) voor Jan-met-de-korte-achternaam bezig geweest. Daarom is een implementatie van CRO en SEO eigenlijk een onmisbare combinatie.

Met behulp van de juiste SEO-technieken zorgen we ervoor dat jouw website hoog in de zoekresultaten tevoorschijn komt wanneer potentiële klanten een relevant zoekwoord in de Google zoekbalk intypen. Dit leidt tot meer bezoekers op jouw website.

Met behulp van CRO gaan we er vervolgens voor zorgen dat een groot deel van deze extra bezoekers wordt aangespoord een daadwerkelijke aankoop te doen. Meer weten over deze fantastische combinatie? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!

Wat is een goed conversieratio?

Je hebt nu een heleboel informatie over wat conversies zijn, waar het vaak mis gaat en wat we eraan kunnen doen om het aantal conversies te verhogen. Wij horen je al denken: maar wat is dan een goed conversiepercentage? Eerlijk gezegd – en misschien een klein beetje helaas voor jou – is deze vraag niet echt te beantwoorden. Een goede conversieratio is namelijk afhankelijk van een heleboel verschillende factoren.

Zo speelt het mee welke producten of diensten je verkoopt, wat het doel van jouw website is, in welke branche jouw bedrijf zich bevindt, wie jouw doelgroep is en nog veel meer. Wat we wel kunnen zeggen is dat de gemiddelde conversieratio ongeveer tussen de 2% en 5% ligt. En er is zelfs een klein deel van de adverteerders die een veel hogere ratio behalen.

Van websitebezoeker tot tevreden klant!

Met een hogere conversieratio zorg jij ervoor dat de omzet per bezoeker wordt vergroot. Bovendien bespaar je hier – een hoop – kosten op het gebied van klantenwerving mee. Stop met het verhogen van de advertentiekosten en het aannemen van extra marketing personeel. Bespaar jezelf tijd, moeite én geld en pak het probleem bij de kern aan. Haal meer waarde uit de gebruikers en bezoekers die je al hebt en zorg ervoor dat nieuwe bezoekers sneller overgehaald worden om actie te ondernemen.

Of het nu gaat om het aanvragen van een offerte, het bestellen van een product of het aanschaffen van een dienst. Met jarenlange ervaring en expertise op het gebied van online marketing heeft ROXTAR alles in huis het conversiepercentage van jouw website aanzienlijk te verhogen. Maak een einde aan torenhoge kosten voor klantenwerving en neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Veelgestelde vragen over conversie optimalisatie


Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Conversie optimalisatie (CRO) is het verhogen van het percentage gebruikers dat een gewenste actie uitvoert op een website. Gewenste acties kunnen zijn: het kopen van een product, het klikken op ‘voeg toe aan winkelwagen’, het inschrijven voor een dienst, het invullen van een formulier, of het klikken op een link.

Waarom conversie optimalisatie belangrijk is?

De conversie ratio optimalisatie is belangrijk omdat het je in staat stelt de kosten van je klantenwerving te verlagen. Je haalt meer waarde uit de bezoekers en gebruikers die je al hebt. Door het optimaliseren van je conversieratio kan je de omzet per bezoeker verhogen, meer klanten werven en jouw bedrijf laten groeien.

Wat is een goed conversiepercentage?

Sommige mensen vragen zich misschien af wat een goed conversiepercentage is. Echter is niet bijna niet te beantwoorden omdat je van veel factoren afhankelijk is. Elke niche en elke bedrijfstak is anders. Gemiddeld ligt het percentage tussen de 2% tot 5%. Er is echter ook een klein deel van de adverteerders die veel hogere conversiepercentages behalen.

Wat kan ik al zelf doen aan CRO?

Zorg er in ieder geval voor dat je website snel laadt. Dit is vaak ergernis nummer één als het gaat om ‘afhakers’ van websites. Vraag je websitebouwer wat er op dit moment mogelijk is om je website op korte termijn sneller te laten laden.

Wij maken online marketing leuk

Maak kennis met ons team