Website optimalisatie

Stel dat:

Je veel tijd, geld en moeite hebt geïnvesteerd in het laten ontwerpen en ontwikkelen van een mooie website, maar je komt er achteraf achter dat de website weinig oplevert. 

Of:

Je hebt al een tijdje geleden een website laten maken die door de jaren heen best wat leads heeft opgeleverd, maar waarvan je het gevoel hebt dat er er meer uit te halen valt.

Maar het kan ook zijn:

Dat je een website hebt die goed werkt en vol staat met interessante content, maar die toch staat te verstoffen op de tweede pagina van Google en daardoor weinig wordt bezocht.

In al deze gevallen valt er veel winst te behalen door je website te optimaliseren.

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Hier lees je onder andere:

  • Wat website optimalisatie is
  • Waarom website optimalisatie belangrijk is
  • Wat je er aan hebt
  • Op welke manieren je je website kunt optimaliseren
  • En hoe ROXTAR je daarbij kan helpen

Lees dus snel verder.

website optimalisatie

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie is het verbeteren van je website op verschillende vlakken om te zorgen dat het rendement van je website omhoog gaat, je meer bezoekers krijgt en het conversiepercentage stijgt.

Website optimalisatie is niet iets wat je eenmalig doet. Je bent er vrijwel nooit mee klaar: het is een voortdurend proces waarbij je op basis van data, door veel te testen en gebruik te maken van verschillende tools kritisch blijft kijken naar de prestaties van je website en mogelijkheden probeert te vinden om zoveel mogelijk uit je website te halen.

Een website kan op verschillende vlakken worden geoptimaliseerd

– Vindbaarheid/SEO 

– Conversie

– Techniek/UX

Een combinatie van die drie elementen levert het beste resultaat op.

Waarom is website optimalisatie belangrijk?

Website optimalisatie heeft de volgende voordelen:

Conversie verhogen
Zichtbaarheid van je website en bedrijf verbeteren
Meer bezoekers naar je website
Online reputatie een boost geven
Naamsbekendheid vergroten
Meer omzet genereren

Zijn er nadelen? Niet echt. Wel moet je opletten dat je niet over optimaliseert en teveel focust op kleine details die in het grote plaatje weinig effect hebben. Het moet wel iets opleveren natuurlijk.

website optimalisatie

Voor wie is website optimalisatie belangrijk?

Het optimaliseren van je website is belangrijk voor iedereen die een website gebruikt om een product of dienst te verkopen of een bedrijf of merk op te bouwen. Zoals bijvoorbeeld:

  • Freelancers/ ZZP’ers
  • Bedrijven uit het MKB
  • E-commerce ondernemers
  • Startups

Wij maken online marketing leuk

De verschillende onderdelen van website optimalisatie

Websites kunnen op verschillende onderdelen worden verbeterd. We zetten ze hier op een rijtje.

SEO en vindbaarheid 

SEO is vast geen term die helemaal uit de lucht komt vallen. De afkorting staat voor Search Engine Optimization, oftewel in goed Nederlands: Zoekmachine optimalisatie.

Met zoekmachine optimalisatie/ SEO verbeter je de vindbaarheid van je website en zorg je voor meer organisch verkeer naar je website via zoekmachines zoals Google (en vooruit, nog een paar anderen zoals Bing en DuckDuckGo). 

En dit wil je. Waarom? 

  • Zoekmachines zijn voor de meeste website de belangrijkste bron van verkeer. 
  • Een steeds groter wordend deel van de consumenten (en b2b beslissers) gaat eerst online op zoek naar informatie voordat ze een aankoopbeslissing maken of contact opnemen. 
  • Steeds minder mensen nemen de moeite om door te scrollen en door te klikken naar de tweede en verdere pagina’s van Google. 
  • Er is steeds meer concurrentie.

Staat je website dus niet tussen de bovenste zoekresultaten: Gemiste kans.

Het algoritme van zoekmachines beslist op basis van verschillende rankingsfactoren hoe hoog je website uiteindelijk komt te staan. Hoewel alleen Google exact weet welke dit precies zijn, en het lijstje nogal eens verandert door een algoritme update, (er schijnen meer dan 200 verschillende rankingfactoren te zijn) zijn de criteria onder te verdelen in 3 categorieën. 

Techniek

Zoekmachines vinden het belangrijk dat de techniek van je website op orde is. Als de basis goed is, weet Google waar je site over gaat en kan deze worden geïndexeerd en worden opgenomen in de zoekresultaten. Denk aan:

– Snelle laadtijd

– Toegankelijkheid op mobiele devices

– Structuur van de website

– De aanwezigheid sitemaps

– Het gebruik van SSL certificaten

Content

Mensen gebruiken Google om iets te zoeken. Informatie over een product, antwoord op een vraag, contactgegevens, noem maar op. Om die mensen zo goed mogelijk te kunnen helpen wil Google vooral sites met relevante content tonen. 

Door relevante content te plaatsen weet Google waar je website over gaat en help je bovendien je klanten met duidelijke content waar ze wat aan hebben.

Dat betekent dat je:

Doelgroeponderzoek en zoekwoordenonderzoek moet gaan doen waarbij je kijkt naar welke content jouw doelgroep zoekt en welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken. Omdat het steeds gebruikelijker wordt dat mensen via voice search zoeken en daarbij langere zoekwoorden gebruiken, is het belangrijk om ook die langere zoekwoorden mee te nemen in je onderzoek. Dat geldt ook voor het zoekgedrag op mobiele devices, ook daarbij zoeken mensen vaak op een specifieke manier naar informatie en is vooral locatie erg belangrijk.

Dit onderzoek levert als het goed is een lijstje met keywords op. Die moet je vervolgens verwerken tot relevante artikelen en informatieve webteksten waarbij je de zoekwoorden op een natuurlijke en informatieve manier laat terugkomen.

Iets wat je niet moet vergeten zijn de meta-titels en beschrijvingen van je webpagina’s. Ook al zijn dat geen directe rankingsfactoren, toch zijn ze een essentieel onderdeel van de optimalisatie van je content. De meta-titels en beschrijvingen bepalen namelijk hoe jouw site verschijnt in de zoekresultaten.

Wanneer de meta’s vaag zijn of niet kloppen met de content en de paginatitel zullen gebruikers afhaken en minder snel geneigd zijn om op jouw website te klikken. Dit kan weer leiden tot een lagere plek in de zoekresultaten. Kan jij hier wel wat hulp bij gebruiken? De specialisten van ROXTAR weten precies wat ze moeten doen om top resultaten te behalen voor jouw website! 

Dan ben je er nog niet. 

Naast een technisch goed functionerende website met kwalitatief goede content is autoriteit de derde belangrijke pijler van SEO.

Daarmee wordt een website bedoeld die betrouwbaar is en die een goede reputatie heeft. Aangezien dat lastige dingen zijn om in te schatten voor een algoritme doet Google dit op basis van inkomende links. Vooral de hoeveelheid links en de kwaliteit van de verwijzende site zijn hierbij belangrijk. 

Je moet dus zorgen dat andere sites naar je linken en het liefst invloedrijke sites die een goede reputatie hebben. Je doet dit door content marketing, linkbuilding, of bijvoorbeeld door gast artikelen te schrijven. Hulp nodig? Bij ROXTAR hebben we alles in huis om je hiermee te helpen!

Technische optimalisatie / UX

Waarbij je met SEO vooral zorgt voor tevreden zoekmachines, draait het bij technische optimalisatie of optimalisatie van de UX (User Experience) om tevreden gebruikers. Die zijn het allerbelangrijkst, want dat worden uiteindelijk je klanten. In de praktijk betekent dat mensen die op je website komen snel en makkelijk moeten kunnen vinden wat ze zoeken. 

Gebruiksvriendelijkheid

Denk bij gebruiksvriendelijkheid bijvoorbeeld aan:

– Het gebruik van goed leesbare lettertypes en duidelijke kleuren

– Heldere formulieren die to the point zijn

– Eenvoudige en heldere navigatie zodat gebruikers eenvoudig hun weg kunnen vinden

– Duidelijke call-to-actions

– Duidelijke verwijzingen

Maar denk ook aan:

Laadtijd

Uit onderzoek blijkt dat de meeste websitebezoekers wegklikken als het langer duurt dan 2.5 à 3 seconden om een website te laten. Dat betekent dat je al vrij snel omzet misloopt. Ga maar eens na: wat doe je zelf als je op een zoekresultaat klikt en de website verschijnt niet na een paar seconden? Precies, de klik naar een concurrerende website is zo gemaakt. En zoals je boven al kon lezen neemt ook het algoritme van Google de laadtijd mee als belangrijke rankingfactor.

Het optimaliseren van de laadtijd doe je onder andere door:

– Media zoals afbeelding en video te comprimeren

– De juiste webhosting te kiezen

– Gebruik maken van CDN (Content Delivery Networks)

– Goed geschreven en gecomprimeerde website code

– Cache inzetten

Toegankelijkheid op mobiele devices

Een website die goed werkt op mobiele devices is niet langer meer vrijblijvend, maar als je jezelf, je klanten en je website anno 2022 serieus wilt nemen, een must. De hoeveelheid internetgebruikers op mobiel en desktop is nu bijna gelijk, maar het mobiele verkeer blijft nog altijd toenemen. Waar in 2015 het mobiele gebruik goed was voor 31% van de website bezoeken is dat in 2021 gestegen naar 54%, waarbij verschillende mobiele devices (smartphones, tablets) het aantal desktopcomputers hebben ingehaald als het meest gebruikte apparaat. 

Conversie Optimalisatie

Het laatste onderdeel van website optimalisatie, conversie optimalisatie, is verreweg het belangrijkste onderdeel. Soms wordt het ook CRO genoemd, dat staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel het opkrikken van het conversiepercentage/de conversieratio: de verhouding tussen bezoekers en klanten.

Voorbeeldje.

Als jouw conversiepercentage rond de 2% ligt en je hebt 10.000 bezoekers per maand, dan levert dat je 200 klanten per maand op. Door je website te optimaliseren lukt het misschien om daar 3% of zelfs 4% van te maken en groeit je aantal klanten dus naar 300 of 400. De moeite waard dus.

En dat begint met een doel.

Als het goed is heb je een bepaald doel met je website. Iets verkopen via je webshop, mensen zich laten inschrijven op je nieuwsbrief of een offerteaanvraag doen, dit kan van alles zijn. Bezoekers van je website converteren naar betalende klanten (of offerte aanvragende klanten) maken (en zoveel mogelijk als het even kan) is uiteindelijk het belangrijkste doel van iedere website. 

Maar ook je klanten hebben zo hun eigen doelen. Afhankelijk van waar ze zitten in hun customer journey hebben ze een verschillende informatiebehoefte. In de meeste gevallen zijn websitebezoekers op zoek naar informatie of bezoeken ze je website omdat ze een probleem hebben en denken dat jij de oplossing verkoopt. Als jouw doelen en dat van je klanten op elkaar aansluiten dan heb je een voltreffer en leidt dat vaak tot conversie.

Conversieoptimalisatie omvat eigenlijk alles wat je doet om je bezoekers zo goed en snel mogelijk naar dat doel te brengen. 

En het klinkt raar, maar iets dat we nog (veel) te vaak zien is websites die worden gemaakt zonder logische gedachte. Er wordt een ontwerp gemaakt op basis van gevoel, zonder te kijken naar data en klantinzichten. Het resultaat? Webpagina’s zonder focus, helder doel en verdwaalde bezoekers.

Stel je komt op een website naar aanleiding van een zoekopdracht en je bekijkt een video over het product, je wordt helemaal enthousiast, maar er ontbreekt een call to action of verwijzing naar een productpagina. Of je landt op een 404 pagina (kan de beste overkomen!) maar kunt verder nergens op klikken en je druipt af.

Zonde. 

Hier komt conversie optimalisatie om de hoek kijken: 

  • Het aanbrengen van duidelijke lijn in de pagina’s 
  • Het toevoegen van duidelijke call to actions 
  • Het design van de website zodanig te optimaliseren dat bezoekers naar een doel toe worden gestuurd

Waar beginnen met website optimalisatie?

Zoals je hebt kunnen lezen hangen de verschillende onderdelen van website optimalisatie samen en werken ze positief op elkaar in. Een goed werkende website is ten eerste goed vindbaar (want zonder bezoekers geen klanten) en ten tweede prettig om te gebruiken voor je bezoekers, wat als het goed is weer gaat leiden tot meer conversie. In een ideale wereld zorgt website optimalisatie voor meer bezoekers naar je website én meer klanten via je website.

Maar waar begin je?

Het beginpunt is altijd een onderzoek. Oftewel een nulmeting om te kijken waar je nu staat en hoe je website presteert. Hierbij kijk je naar hoe je website presteert op de 3 belangrijkste elementen van website optimalisatie:

  • Hoe is de gebruikerservaring?
  • Hoe zit het met SEO / Zoekmachine optimalisatie?
  • Hoe gaat het met conversie optimalisatie?

Dit levert een duidelijk beeld op van waar de knelpunten zitten, waar de kansen liggen en wat de belangrijkste actiepunten zijn. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat je SEO perfect is, maar gebruikers je website niet snappen of dat je website technisch goed in elkaar zit, maar toch slecht scoort in Google en daardoor niet te vinden is. Door een heldere analyse weet je meteen op welke vlakken extra investeringen nodig zijn om resultaat te boeken.

Is jouw website toe aan verbetering?

Heb je het gevoel dat jouw website wel kan profiteren van een kritische en professionele blik? Onze specialisten kijken graag met je mee. Na een vrijblijvende check van je website kunnen wij je voorzien van advies op maat en krijg je een bijpassend voorstel. 

Neem contact op en we kijken samen naar wat er mogelijk is!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team