Viraal gaan

Viraal gaan.. wat betekent dat?

Als marketeer, community manager of social media gebruiker heb je waarschijnlijk al een idee van wat “going viral” betekent. Volgens het Urban Dictionary is iets dat “viraal gaat” een beeld, video of link die zich snel verspreidt door een populatie door veelvuldig gedeeld te worden met een aantal individuen.

Verrassend genoeg is de definitie van Dictionary.com van “viraal” niet al te erg verschillend: zeer populair worden door snel van persoon tot persoon te circuleren, vooral via het internet.

Terwijl “going viral” een relatief eenvoudig concept is, is het definiëren van de drempel of benchmark voor wanneer iets daadwerkelijk “viraal” is gegaan, gecompliceerd. Er zijn een aantal controversiële factoren waarmee rekening moet worden gehouden, waaronder: het aantal views / links, hoeveel unieke gebruikers de inhoud heeft bereikt, de snelheid waarmee de inhoud wordt geconsumeerd, en de levensduur van de inhoud.

De term ‘viraal gaan’ slaat op het moment dat een stukje inhoud, dat vaak een afbeelding of video is, zich als een inktvlek over het internet verspreidt. Om viraal te gaan, moet iets een hoge deelbaarheid hebben. Met andere woorden, het moet iets zijn dat je graag met anderen deelt via digitale media.

Sommige videodata-analisten stellen de benchmark van 100.000 views, aangezien 53% op YouTube-video’s minder dan 500 views heeft, terwijl minder dan 1% meer dan 1 miljoen views heeft. Aan de andere kant stellen sommige analisten dat het niet het aantal views of aandelen is dat een stuk content ontvangt; het is puur de snelheid waarmee de content wordt geconsumeerd. Als het 40.000 hits ontvangt in 4 uur, maar vervolgens afneemt, kan het nog steeds als “viraal” worden beschouwd.

Het komt erop neer dat de drempel voor content die “viraal” is geworden, relatief is. Hoe dan ook, in deze tijd hebben we de neiging om te weten dat iets “viraal” is geworden als we het zien.

Viraal gaan