Wat zijn instagram story advertenties?

Wat zijn Instagram Stories en hoe kan je hier adverteren?

Steeds meer mensen maken gebruik van social media. Hierdoor wordt adverteren via de diverse social media kanalen steeds interessanter voor bedrijven omdat het een manier is om gericht je doelgroep bereiken en effectief omgaan met je marketingbudget. Eén van de manieren om te adverteren op social media is door advertenties te plaatsen op Instagram Stories.

Een Instagram Story is een video of afbeelding, die voor 24 uur getoond wordt op het platform. Deze feature van Instagram lijkt enorm op het concept van Snapchat, maar is bij Instagram één van de features. Mensen die jou volgen of jouw account opzoeken kunnen je Stories bekijken. Tussen deze Stories is er ruimte om advertenties te laten zien, waar jij van kunt profiteren!

Het voordeel van Instagram Stories adverteren is dat je advertentie niet na 24 uur verdwijnt. Deze blijft zichtbaar totdat jouw advertentiebudget op is of je zelf de campagne stopzet. Zo kun je voor een lange periode jouw doelgroep gericht bereiken, doordat zij tussen het scrollen door steeds jouw advertentie tegenkomen. Maar waarom is deze marketingmethode zo handig? En waar moet je op letten bij het adverteren via Instagram Stories? In dit artikel vertellen we je er alles over!

er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van  instagram story advertenties

Waarom adverteren via Instagram Stories?

Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van Instagram Story advertenties. Instagram is een gigantisch platform met zeer veel gebruikers (ruim 1 miljard!) waardoor een groot deel van de wereldbevolking actief is op dit social media platform. Hierdoor kun je verschillende doelgroepen vinden op de applicatie, wat handig kan zijn voor jouw bedrijf. 

Net als op bijvoorbeeld Facebook kun je op Instagram gericht op jouw doelgroep adverteren. Zo kun je tussen de vele accounts zichtbaar zijn voor jouw doelgroep. Echter, dit geldt voor de gehele applicatie, dus niet alleen voor de Stories. Instagram Story advertenties zijn misschien wel de meest makkelijke manier om kijkers door te laten klikken.

Daarnaast is Stories zichtbaar op elke homepage van elke Instagram gebruiker. Hierdoor is deze feature eenvoudig te bereiken. Potentiële klanten kunnen daardoor eenvoudig bij jouw advertenties komen, aangezien zij met één klik bij de Stories zijn. Stories worden veel bekeken, doordat ze kijkers teasen.

Wanneer een account een Story heeft geplaatst, wordt dit bovenin de homepage weergeven, en daarnaast kun je het ook aan de cirkel om de profielfoto zien. Hierdoor weet de kijker dat iemand nieuwe content heeft geplaatst en is de verleiding groot om te ontdekken wat er is geplaatst. Eenmaal aangekomen bij iemand zijn Story, is het eenvoudig om door de klikken en andere Stories te ontdekken.

Op deze manier komen veel kijkers Рdie bij jouw doelgroep horen Рin aanraking met verschillende Stories ̩n tussendoor jouw advertenties. Doordat zowel de advertenties als de Stories kort zijn, is het belangrijk om direct de aandacht van de kijker te pakken.

instagram-advertenties

Het grote voordeel van adverteren in de Instagram Stories

Instagram Story advertenties brengen verschillende voordelen met zich mee. Hierboven kon je al enkele pluspunten van de app en de mogelijkheden ontdekken, maar er zijn er nog veel meer! Zo is het adverteren via Instagram multifunctioneel en is het adverteren via Stories een aparte maar handige manier.

Instagram Story advertenties worden naadloos verwerkt in de Stories van een gebruiker. Zo hoeft het niet direct duidelijk te zijn dat jouw advertentie daadwerkelijk een advertentie is. Op deze manier lijkt jouw advertentie op de content die je normaliter in de Stories tegenkomt. Bovendien hoeft een gebruiker jouw account niet te volgen om een advertentie van jouw merk te zien. Wat nog een bijkomend voordeel is van Instagram Story advertenties.

Een ander voordeel is dat je een paar verschillende opties voor het opzetten van advertenties hebt. Je kunt je specifiek op Instagram Stories richten, maar je kunt ook gebruik maken van bijvoorbeeld carrousels of video’s. Een video-advertentie speelt tot 15 seconden, een beeldadvertentie speelt vijf seconden, en een carrousel advertentie kan 3 verschillende soorten content (video, foto’s, of beide) afspelen binnen één advertentie. Bij het maken van jouw Instagram Story advertenties is deze informatie belangrijk, omdat je zo achteraf niet te maken krijgt met vervelende verrassingen.

7 handige tips voor succesvolle Instagram Story Advertenties

Succesvolle Instagram Story advertenties kunnen een hoop tijd en energie kosten. Je moet immers eerst de advertentie bedenken en daarna uitvoeren en editen. Zeker wanneer je geen expert bent op het gebied van Instagram Stories en online advertenties, is dit in het begin een pittige klus. ROXTAR kan jou hierbij helpen, door met onze kennis en ervaring ervoor te zorgen dat jouw Instagram Story advertenties een groot succes worden!

Om ervoor te zorgen dat jouw Instagram Story advertenties een groot succes worden, nemen we hieronder een aantal tips met je door. Zo kun je ontdekken wat er allemaal komt kijken bij een goede advertentie op social media. Dus mocht je zelf aan de slag willen, dan is het handig om gebruik te maken van deze tips. 

1. Besteed aandacht aan snelheid

De aandacht van mensen op social media is zeer lastig vast te houden. Zeker voor tieners geldt dat het woord ‘aandacht’ steeds minder vaak voorkomt in hun woordenboek. Daarom is het belangrijk dat je advertentie snel is. Op deze manier kun je de aandacht vasthouden en ervoor zorgen dat de kijker wat gaat doen met jouw advertentie.

Kom daarom direct ter zake in een advertentie, of probeer de aandacht te krijgen door een opvallende oneliner. Doordat een advertentie enkele seconden duurt, is het belangrijk om een boeiende advertentie te maken, die de aandacht trekt en de boodschap goed overbrengt. Een advertentie mag maximaal 120 seconden lang zijn, waarin je een hoop kunt vertellen als je de aandacht van de kijker kan behouden.

2. Verwerk beweging in je advertentie

Uit onderzoek van Meta, het bedrijf waar Instagram onderdeel van is, is gebleken dat bewegende beelden beter presteren. Bewegende beelden trekken namelijk de aandacht van kijkers en zorgen ervoor dat je beter een verhaal kan vertellen, in tegenstelling tot statische afbeeldingen. Door te bewegen houd je de Instagram Story advertenties energiek en is de kans groot dat je de aandacht van de kijker beter vast kunt houden.

3. Zorg ervoor dat je geluid gebruikt in je advertentie

Ondanks dat er een grote groep is die Instagram Stories zonder geluid bekijkt, heeft zo’n 60% van de kijkers wel hun geluid aan. Daarom is het belangrijk om geluid toe te voegen aan je advertentie. Je kunt bijvoorbeeld passende muziek of geluidseffecten in de advertenties verwerken. Daarnaast kun je natuurlijk je eigen stem gebruiken, of iemand inhuren, om zo te zorgen voor geluiden.

Ook geluid kan ervoor zorgen dat de aandacht van de kijker wordt gegrepen. Daarnaast is het handig om het verhaal ook in woord op beeld te brengen. De overige groep, zo’n 40% van de kijkers, heeft geen geluid aan, maar bekijkt wel de advertenties. Door de gesproken woorden in de advertentie te verwerken, kan deze groep ook de boodschap meekrijgen.

4. Maak je advertentie eerst voor Stories

Deze kun je later ook inzetten voor andere kanalen zoals YouTube Shorts of TikTok. Het kan verleidelijk zijn om de advertentie die je al hebt gemaakt voor Facebook of voor de Instagram nieuwsfeed gewoon te kopiëren-en-plakken, maar dat kan resulteren in een mindere ervaring voor degenen die je advertentie bekijken in Instagram Stories. Zorg daarom dat de advertentie kloppend is voor elk social media platform.

Wanneer je jouw advertentie video bijvoorbeeld hebt gemaakt voor Facebook of YouTube, kan het zijn dat dezelfde advertentie er niet helemaal goed uitkomt op Instagram. Zo kunnen er bijvoorbeeld delen van je advertentie worden weggesneden, waardoor er belangrijke delen kunnen missen. Bovendien zul je willen spelen met functies die exclusief zijn voor Instagram Stories om ervoor te zorgen dat jouw advertentie zo effectief mogelijk is.

5. Gebruik je Call-to-Action verstandig

Hoe goed jouw Instagram Stories advertenties ook zijn, het belangrijkste is dat de kijker iets met ze doet. Ook als het doel is om meer zichtbaarheid te realiseren, wat overigens ook zonder advertenties op verschillende manieren mogelijk is, is het handig om met een goede Call-to-Action de kijker voor jou te winnen.

Een Instagram Stories advertentie is pas effectief wanneer de kijker actie onderneemt en ervoor zorgt dat jouw bedrijf groeit of meer omzet haalt. Hierbij is een Call-to-Action een zeer belangrijk onderdeel. De oproep hoeft niet direct gericht te zijn op het verhogen van de omzet, maar kan er ook voor zorgen dat je een adressenlijst opbouwt of meer volgers op social media krijgt. Daarom zijn er ook verschillende Call-to-Action’s, zoals bijvoorbeeld:

  • Veeg naar boven
  • Nu winkelen
  • Meer informatie

Een Call-to-Action doe je met een bepaald doel in je achterhoofd. Bij elk doel horen andere oproepen. De drie bovenstaande voorbeelden geven bijvoorbeeld allemaal iets anders aan. Ook voor jouw doel is het belangrijk om te bedenken welke Call-to-Action hier het beste bij past. Zo kun je slim gebruik maken van jouw Call-to-Action en ervoor zorgen dat jouw doelgroep actie gaat ondernemen.

6. Voeg tekst toe om de belangrijkste boodschap te benadrukken

Niet iedereen die jouw Instagram Story advertenties bekijkt, zal een uitstekend gehoor hebben. Daarom is het belangrijk om de belangrijke gedeelten uit je tekst in de video te verwerken. Zo kunnen ook slechthorende kijkers jouw boodschap meekrijgen. Daarnaast ziet de samenvatting op het scherm er vaak ook goed uit en zorgt het voor een compleet beeld.

Door de belangrijke punten te benadrukken, kun je tevens een sterker punt maken. Hierdoor kan de boodschap in je advertentie beter over komen op de kijker en zal deze jouw advertentie beter onthouden. Jouw belangrijkste boodschap benadrukken kan daarom handig zijn voor verschillende doeleinden.

7. Test mobiele opnamen uit

Het bedrijf achter Instagram heeft aangegeven dat mobiele foto’s het beter doen dan studiofoto’s, wanneer het Instagram Story advertenties betreft. Mobiele foto’s zorgen vaak voor meer intentie en herinnering, terwijl studiofoto’s vaak meer merkbekendheid opleveren. Daarom is het handig om vooraf te bepalen wat het doel van jouw Instagram Story advertenties is. Hierdoor weet je vooraf welke soort foto´s je nodig hebt.

Zo hoef je mogelijk geen dure camera aan te schaffen, maar kun je snel schakelen en je eigen mobiel gebruiken voor de perfecte advertentie. De meeste gebruikers op Instagram maken Stories via hun eigen telefoon. Hierdoor voelt de advertentie een stuk menselijker aan, waardoor jouw advertentie lijkt op een daadwerkelijke Instagram Story van iemand.

Instagram Story advertenties uitbesteden

Instagram Stories uitbesteden

Instagram Story advertenties kunnen enorm effectief en succesvol zijn, waardoor veel bedrijven graag gebruik maken van deze strategie. Op een goede manier kan jouw doelgroep bereikt worden. Het bereiken van je doelgroep is echter geen einddoel. Het is belangrijk dat jouw advertentie de aandacht trekt en deze ook vasthoudt. Daarnaast is de juiste Call-to-Action nodig, om ervoor te zorgen dat de kijker jouw product koopt of op een andere manier bijdraagt aan jouw bedrijf.

Het verzinnen en maken van de perfecte Instagram Story advertenties kunnen een tijdrovende klus zijn. Zeker wanneer je niet thuis bent in deze vorm van adverteren, gaat hier veel tijd en energie in zitten. Daarom kan het handig zijn om deze activiteiten door specialisten uit te laten voeren, zodat je zelf bezig kan met de activiteiten waar jouw kracht en focus binnen het bedrijf ligt.

Kunnen wij jou helpen?

Bij ROXTAR staat ons team klaar om jou te helpen met Instagram Story advertenties! Dankzij onze kennis en ervaring weten we precies hoe jouw doelgroep bereikt kan worden via Instagram Story advertenties. Met een effectieve aanpak kunnen wij op deze manier jouw conversiepercentage verbeteren en daarmee de omzet van je bedrijf verhogen.

Naast Instagram Story advertenties maken we van vele andere social media advertenties gebruik. Voor de verschillende mogelijkheden van Instagram adverteren, maar ook andere social media kanalen of je eigen website, kun je gebruik maken van onze kennis en ervaring. Adverteren is voor elk bedrijf anders, waardoor een persoonlijk gebruik een goede eerste stap is!

Om te ontdekken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen komen wij graag met je in contact en daarnaast zijn wij makkelijk te bereiken via het groene Whatsapp icoon. Benieuwd naar wat we bij ROXTAR nog meer bieden? Check hier onze diensten!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team