Wat is Linkbuilding?

Wat bedoel je precies met “Linkbuilding”?

In de wereld van SEO worden er voornamelijk met 3 factoren rekening gehouden;

  • Technisch,
    Dit heeft alles te maken met hoe je website door Google en andere zoekmachines wordt ervaren. Hierbij is de zichtbaarheid en werking van je website belangrijk en wordt gekeken naar indexing and crawling, schema, page speed, site structure, URL structure en nog veel meer.
  • On Page,
    Dit gaat over alle content die op je website beschikbaar is. Dus niet alleen de content die je ziet (text, foto’s, video en audio), maar ook alle content die je zelf niet ziet maar de Search Engine wel, zoals HTML tags of gestructueerde data.
  • Off Page
    Hiermee wordt alle content die niet op je pagina staat bedoeld. “Off Page” SEO wordt ook in 3 factoren verdeeld; “Authority”, “Relevance” en “Trust”, en hoe je een grote groep volgers krijgt. Denk dan aan linkbuilding, social media marketing, PPC marketing, reviews en “user generated content”.

In dit artikel gaan we het specifiek hebben over “linkbuilding”. Dit is het uitbouwen van je linkprofiel, zodat zoekmachines als Google je zien als een betere “Authority”. Dit doe je door te zorgen voor meer kwalitatieve links naar je website, met als doel beter te scoren in de rankings van Google en andere zoekmachines.

Hoge autoriteit links zorgen voor sterkere link building dan lage autoriteit links.

Wat heb ik aan linkbuilding?

Het is een van de grootste aspecten als het gaat om doelgerichte website SEO. Het creëren van backlinks zorgt ervoor dat Google ziet dat je niet alleen bezig bent met content plaatsen, maar dat er ook andere websites zijn die naar jou linken. Hierdoor gaat Google je zien als een grotere “Authority” wat het de moeite waard maakt om je hoger te plaatsen in de zoekmachines.

Dit is omdat er ook genoeg reden is om een website met een sterk linkprofiel hoger te ranken op bijvoorbeeld Google, de website is gewoon beter. Dat betekent alleen niet dat, wanneer je gigantisch veel links plaatst overal, dat je website dan meteen beter scoort. Dan gaat het er ook nog om of de links van goede kwaliteit zijn en Google weet dit omdat ze een grote database aanhouden van elke website op hun platform.

Als je bijvoorbeeld een link krijgt van Nike, dan weet Google dat je met belangrijke spelers bevriend bent en zullen ze je daarom meer belonen in hun rankings dan wanneer je een link krijgt van kleinere websites of websites die geen goede authority hebben, of totaal niet relevant zijn. Je wil namelijk ook geen foute links plaatsen, zoals te lezen is in Google’s artikel over Link Schemes.

Lees voor meer SEO mogelijkheden ook ons artikel over Google Mijn Bedrijf.

Hoe kan linkbuilding mijn website helpen?

Dit zorgt er bij je website voor dat Google vindt dat je een betere “authoriteit” bent in de markt, wat betekent dat je meer kwalitatieve links naar je website laat plaatsen. Een website met grotere “authoriteit” zal jou ook beter laten ranken. Als je verdere vragen hebt over dit onderwerp kun je het formulier hieronder invullen, dan zullen we je website volledig SEO proof maken.

Wat bedoel je met “Authority”?

Authority is Google’s manier om te zeggen dat je een grote, en daarom, betrouwbare speler bent. Wanneer je veel ogen vangt ziet Google dit en zullen ze je, als resultaat, zien als een betere Authority. De authority van een website kan je met SEO tools zien.

Wat is dan “Relevance”?

Relevance is, zoals het woord aangeeft, de relevantie van de link. Wanneer je een link krijgt die niet veel met jouw website te maken heeft, telt Google deze niet mee. Tegenwoordig weet Google niet alleen hoe vaak je wordt genoemd, maar ook hoe relevant dit is. Als je bijvoorbeeld een IT winkeltje hebt en een link krijgt van de aardappelboer om de hoek, heeft dit niet veel nut. Zodra je relevantie met authority kan combineren zorgt dit voor een goede “PageRank”.

Laat ons je linkprofiel uitbouwen

Ben je benieuwd wat voor impact wij kunnen hebben op jouw online aanwezigheid? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag bij jou langs om je website samen door te nemen.

  • Gratis SEO check
  • Zie snel waar je kansen liggen
  • Persoonlijk gesprek met een van onze adviseurs

Succesvolle SEO maakt een site aantrekkelijk voor gebruikers en zoekmachines. Het is een combinatie van techniek en marketing waarmee je meer verkeer en dus een toename van het aantal klanten kan realiseren. Doe de check en kijk waar jouw kansen liggen!

Doe de gratis SEO website check

Controleer de SEO-status van je website met onze gratis en geheel vrijblijvende SEO website check!