Wat is Linkbuilding?

Wanneer je een website maakt, wil je natuurlijk ook dat deze door mensen gevonden wordt. Ongeacht wat het motief voor het bouwen van de website is, zonder kijkers heb je natuurlijk weinig aan je website! Het liefste hebben we ook nog de juiste doelgroep die de weg naar een website weet te vinden. Om dit te realiseren, zul je flink moeten sleutelen aan je website. Niet alleen moet je content goed zijn, maar ook linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een goede website, daarom is linkbuilding uitbesteden een goede optie.

Online vind- en zichtbaarheid lijkt vaak een hele nieuwe wereld, maar voor bedrijven en instellingen is dit nooit anders geweest. In de normale wereld is het ook belangrijk dat mensen weten waar een gemeentehuis of museum is, of dat een winkel op de juiste locatie gevestigd is. Als winkeleigenaar ga je niet aan het einde van een doodlopende straat zitten met je winkel, maar is een zichtlocatie waar veel mensen langs komen lopen een locatie die veel logischer is.

Op het wereldwijde web geldt dit ook. Wanneer jouw website op pagina 20 van de Google zoekresultaten wordt getoond, dan kun je dit vergelijken met de doodlopende straat. Indien je bij verschillende zoekwoorden op de eerste pagina van de zoekresultaten wordt getoond, kun je stellen dat je een goede positie hebt verkregen, die in de echte wereld vergeleken kan worden met een winkelcentrum of een goede locatie in de binnenstad.

Om ervoor te zorgen dat je op de juiste manier goede resultaten op Google kunt halen, nemen we in dit artikel met je door wat linkbuilding is en hoe deze methode werkt. Veel website-eigenaren besteden geen aandacht aan linkbuilding, waardoor dit voor veel websites een grote kans is om boven de concurrentie uit te stijgen. Linkbuilding is het uitbouwen van je linkprofiel, zodat zoekmachines als Google je zien als een betere autoriteit. Dit doe je bijvoorbeeld door te zorgen voor meer kwalitatieve links naar je website toe, met als doel beter te scoren in de rankings van Google en andere zoekmachines. Benieuwd wat nog meer belangrijk is bij het linkbuilden? Je ontdekt het in dit artikel!

Wat bedoel je precies met “Linkbuilding”?

Wanneer mensen aan het optimaliseren van een website denken, wordt er vaak gedacht aan SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoekmachine optimalisatie in het Nederlands betekent. Het optimaliseren van je website, zodat deze een goede score in de verschillende zoekmachines kan bemachtigen. Bij SEO wordt er op verschillende manieren gewerkt aan een betere website, waaronder linkbuilding. Hierbij wordt er met drie verschillende factoren rekening gehouden, namelijk:

Technisch

De technische factor heeft te maken met de ervaring van de zoekmachines zelf. Bij deze factor is de zichtbaarheid en de werking van jouw website van groot belang. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de indexering en naar crawling, het proces waarbij een zoekmachine op zoek is naar nieuwe informatie op het internet. Bij het technische aspect is de structuur van de website belangrijk, en daarnaast bijvoorbeeld ook de snelheid van de website.

On Page

Bij de On Page optimalisatie wordt er gekeken naar de vindbaarheid in zoekmachines. Deze factor is een belangrijk onderdeel van SEO, doordat de meetpunten en factoren regelmatig worden aangepast. Hierdoor is het belangrijk dat je website SEO technisch goed geregeld blijft. Bij de On Page optimalisatie wordt er niet alleen naar de tekst op een website gekeken, maar worden ook video’s, foto’s en audiofragmenten meegenomen in de beoordeling. Ook onzichtbare content, zoals bijvoorbeeld HTML tags, worden meegenomen in de beoordeling.

Off Page

De factor Off Page wordt ook weer verdeeld in drie verschillende begrippen, die we verderop in dit artikel volledig met je doornemen. Het gaat hierbij om autoriteit, relevantie en vertrouwen. Al deze onderdelen zijn gericht op SEO factoren die niet op je website zelf zijn. Hier is linkbuilding een belangrijk onderdeel van, maar bijvoorbeeld ook verschillende soorten marketing en user generated content. Al deze vormen van content zorgen voor externe links, die uiteindelijk leiden naar jouw website en dat is een vorm van linkbuilding.

Wat heb ik aan linkbuilding?

Linkbuilding is een van de grootste activiteiten, wanneer het gaat om doelgerichte SEO voor de website. Door backlinks te verkrijgen, zorg je ervoor dat zoekmachines doorhebben dat je meer doet dan alleen content plaatsen. Een website is meer dan de prachtige stukken tekst, waarbij zoekmachines rekening houden met het totale plaatje. Hierdoor neemt je autoriteit toe, wat bij zal dragen aan je vindbaarheid op websites als Google.

Dit betekent niet direct dat je zoveel mogelijk backlinks moet genereren. Het aantal backlinks is geen garantie voor het beste resultaat op Google. Ondanks dat zoekmachines graag een sterk linkprofiel zien en dit belonen met een hoge ranking, moet je deze links gericht verkrijgen. Google herkent belangrijke links, die jouw ranking zullen verbeteren, doordat zij al deze informatie opslaan in hun databases.

wat-is-linkbuilding
wat-is-linkbuilding

Wanneer je bijvoorbeeld een link regelt op de website van een groot bedrijf, zoals bijvoorbeeld Volkswagen, dan weet Google dat je connecties hebt bij grote en belangrijke platformen op het web. Met deze links zal je sneller klimmen in de zoekresultaten, dan wanneer je links van kleine websites hebt geregeld. Daarnaast is de relevantie van een website ook belangrijk, omdat dit ook onderdeel van de kwaliteit is. Wanneer jij op een website over kleding loopt te lezen en je klikt vervolgens op een backlink, die leidt naar een website over tuinieren, dan ben je waarschijnlijk zelf niet tevreden met dit resultaat en hetzelfde geldt voor Google.

Dit is dus allemaal niet zo eenvoudig. Meer te weten komen over linkbuilding en hoe we dit toe kunnen passen op jouw website? Check de diensten die wij aanbieden of neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

wat-is-linkbuilding

Lees voor meer SEO mogelijkheden ook ons artikel over Google Mijn Bedrijf.

Jouw doelgroep kan jou dankzij linkbuilding beter vinden

Doordat zoekmachines op het internet voor een groot deel de focus leggen op het verlinken, wordt linkbuilding steeds belangrijker voor websites. In het verleden hebben zoekmachines verschillende testen uitgevoerd, waar bijvoorbeeld social media als een belangrijke factor werd gebruikt. Hoe beter een website op social media scoorde, hoe beter de zoekresultaten werden. Ondanks dat deze methode verschillende voordelen had, was deze manier van beoordelen ook zeer beïnvloedbaar.

Daarom zijn de backlinks nog steeds een belangrijke factor bij het verkrijgen van een goede ranking. In de loop der jaren is Google wel beter op het soort links gaan letten. De kwaliteit van de betreffende links wordt steeds belangrijker, dus voor een website zijn goede backlinks een stuk belangrijker geworden. Een voordeel van deze links is dat jouw doelgroep jouw website op verschillende manieren kan vinden. Indien een website uit dezelfde niche jouw link als backlink gebruikt, dan kan het voorkomen dat websitebezoekers via deze link op jouw website terechtkomen.

Meer bezoekers op jouw website!

Backlinks op andere websites zijn dus een manier om meer bezoekers naar jouw website te krijgen, maar daarnaast zijn er nog meerdere mogelijkheden. De meest belangrijke manier is door op de eerste pagina van de zoekresultaten te belanden, waarbij de eerste posities het meest van belang zijn. Deze plekken vallen zoekende mensen natuurlijk het eerst op en hebben daardoor een grote kans dat zij bezocht worden. Het is echter zeer lastig om op deze plekken in de zoekresultaten te komen.

Linkbuilding is een zeer belangrijke manier om toch deze plekken in de zoekresultaten te bereiken. Grote bedrijven investeren daarom zeer veel geld in deze SEO techniek, waar de kleinere ondernemingen natuurlijk niet tegenop kunnen. Daarom is het belangrijk om creatiever en gerichter bezig te gaan met linkbuilding, dat is precies waar ROXTAR jou bij kan helpen. Wij zorgen ervoor dat jouw website door middel van linkbuilding via verschillende websites wordt gevonden, zodat je nog beter vindbaar wordt voor jouw doelgroep!

Verschillende soorten linkbuilding

Wanneer het gaat over linkbuilding, maken we in grote lijnen onderscheid tussen twee soorten linkbuilding. Je hebt interne en externe linkbuilding, die beiden een andere rol spelen. Beide varianten zijn belangrijk om jouw website naar een hoger niveau te tillen, dus het is verstandig om in beide vormen van linkbuilding te investeren.

Wanneer je zelf beide vormen van linkbuilding wil gaan uitvoeren, is het belangrijk dat je hier tijd voor vrijmaakt. Het vinden van de juiste links, met de bijbehorende content, kan een zeer intensieve klus zijn. Maar wat houden interne en externe linkbuilding precies in?

Interne linkbuilding

Natuurlijk zijn relevante externe links een meerwaarde voor jouw website, en daarmee jouw positie in Google, maar wanneer je dit niet hebt is er nog geen nood aan de man. Wanneer je nog niet de autoriteit hebt opgebouwd, waardoor je positie in Google nog niet optimaal is, dan kun je via interne linkbuilding zorgen dat je beter scoort in de zoekresultaten. Bij interne linkbuilding creëer je interne links, die leiden naar andere artikelen op jouw website. 

Misschien klinkt het verbeteren van je resultaten op Google via interne linkbuilding als een soort shortcut, die te mooi om waar te zijn lijkt. Intern zorgen voor goede links is immers sneller geregeld dan backlinks vanuit websites met een goede autoriteit score. Vergeet echter niet dat Google weet hoe mensen het algoritme proberen te manipuleren, dus ook voor interne verlinking geldt dat je dit op een goede manier moet aanpakken. Ook intern moeten de links relevant zijn.

Externe linkbuilding

Door te zorgen voor zowel interne als externe links, kun je zorgen voor het meest optimale resultaat. Hierbij is het belangrijk dat je veel aandacht besteed aan de juiste externe links, omdat dit onderdeel van SEO voor een groot gedeelte jouw ranking in zoekmachines bepaalt. Zorg er daarom voor dat relevante websites jouw content graag willen gebruiken en linken naar jouw website. Het lastige is dat je niet alle touwtjes in handen hebt op dit gebied, aangezien elke website kan zorgen voor links naar jouw website. Ook wanneer deze website in een totaal andere niche opereert.

Maar wat kun je zelf doen om te zorgen voor goede externe links? Je kunt bijvoorbeeld contact opnemen met verschillende websites, die ook actief zijn in jouw niche. Op deze websites kun je zelfs blogs plaatsen of laten plaatsen, die vervolgens doorlinken naar jouw website. Hoe meer relevante websites doorverwijzen naar jouw website, hoe beter je autoriteit wordt. Uiteindelijk zal dit resulteren in meer mensen die jouw website in de zoekresultaten zien, meer mensen op jouw website en meer omzet. 

Relevantie en autoriteit

Zoals je in het artikel verschillende keren terug hebt zien komen, zijn relevantie en autoriteit belangrijke onderdelen van linkbuilding. Door te linken met relevante websites, wordt jouw website steeds meer als een relevantie gezien, waardoor de resultaten op Google een stuk beter zullen worden. Daarom is het handig om op zoek te gaan naar websites die voldoen aan de eisen van Google én in jouw niche passen.

Daarnaast speelt de autoriteit van backlinks, maar ook jouw eigen website, een grote rol in de ranking in de zoekmachines. Er zijn verschillende backlinks die jouw autoriteit verbeteren. Deze backlinks komen van websites die door Google als goede websites worden gezien en kunnen uit verschillende hoeken komen. Zo worden bronnen van overheden, scholen, onderzoek websites en Wikipedia als goede bronnen gezien. Wanneer deze partijen doorlinken naar jouw website, weet Google dat je een betrouwbare partij op het internet bent. Om de diversiteit aan websites met autoriteit aan te geven, kun je hieronder enkele voorbeelden ontdekken:

Hoe kan linkbuilding mijn website helpen?

Dit zorgt er bij je website voor dat Google vindt dat je een betere “authoriteit” bent in de markt, wat betekent dat je meer kwalitatieve links naar je website laat plaatsen. Een website met grotere “authoriteit” zal jou ook beter laten ranken. Als je verdere vragen hebt over dit onderwerp kun je het formulier hieronder invullen, dan zullen we je website volledig SEO proof maken.

Wat bedoel je met “Authority”?

Authority is Google’s manier om te zeggen dat je een grote, en daarom, betrouwbare speler bent. Wanneer je veel ogen vangt, ziet Google dit en zullen ze je, als resultaat, zien als een betere Authority. De authority van een website kan je met SEO tools zien.

Wat is dan “Relevance”?

Relevance is, zoals het woord aangeeft, de relevantie van de link. Wanneer je een link krijgt die niet veel met jouw website te maken heeft, telt Google deze niet mee. Tegenwoordig weet Google niet alleen hoe vaak je wordt genoemd, maar ook hoe relevant dit is. Als je bijvoorbeeld een IT-winkeltje hebt en een link krijgt van de aardappelboer om de hoek, heeft dit niet veel nut. Zodra je relevantie met authority kan combineren zorgt dit voor een goede “PageRank”.

Laat ons je linkprofiel uitbouwen

Ben je benieuwd wat voor impact wij kunnen hebben op jouw online aanwezigheid? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag bij jou langs om je website samen door te nemen.

  • Gratis SEO check
  • Zie snel waar je kansen liggen
  • Persoonlijk gesprek met een van onze adviseurs

Succesvolle SEO maakt een site aantrekkelijk voor gebruikers en zoekmachines. Het is een combinatie van techniek en marketing waarmee je meer verkeer en dus een toename van het aantal klanten kan realiseren. Doe de check en kijk waar jouw kansen liggen!

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team