Wat zijn breadcrumbs

Wat zijn breadcrumbs?

Een broodkruimelspoor is een hulpmiddel dat gebruikers helpt bij het navigeren op een website en verschijnt in de vorm van een menu of een enkele regel bovenaan de pagina. Breadcrumbs brengt de gebruiker op de hoogte van de structuur van de website en stelt hem in staat om terug te keren naar de homepage nadat hij de pagina’s van de site heeft verkend.

Verschillende soorten breadcrumbs

Er zijn drie hoofdtypen broodkruimels.

1.Location Based breadcrumbs

Locatiegebonden based breadcrumbs of ‘hierarchy’ breadcrumbs informeren de gebruiker over waar een pagina in de hiërarchie van de website ligt. Met deze breadcrumbs kan een gebruiker naar een andere pagina gaan in een vergelijkbare categorie als die welke hij bezoekt.

2. Attribute Based Breadcrumbs 

Deze broodkruimels (ook wel ‘keyword’ of ‘dynamische’ broodkruimels genoemd) zijn grotendeels gebaseerd op locatiegebaseerde broodkruimels en maken gebruik van kenmerken of trefwoorden om de pagina weer te geven. Deze paneermeelsoorten worden meestal gebruikt voor de navigatie op e-commerce pagina’s. 

3. Path-Based Breadcrumbs

Het derde type broodkruimel, en het meest impopulaire ook wel bekend als de ‘geschiedenis’ broodkruimel, laat de gebruiker eenvoudigweg zien welke weg hij heeft afgelegd om op zijn huidige pagina te komen. Deze breadcrumbs worden eigenlijk zelden gebruikt omdat ze verwarrend kunnen zijn en eindelijk onnodig lijken wanneer de ‘terug’-knop een efficiëntere manier is om die stappen te herleiden.

Wanneer moet je breadcrumbs gebruiken?

Broodkruimels worden op de meeste websites gebruikt als nuttig navigatiemiddel; ze zijn echter vooral nuttig voor de volgende soorten sites:

  • Sites die complex van aard zijn
  • E-Commerce sites die een breed scala aan producten hebben die zijn georganiseerd in categorieën
  • Sites die veel interne pagina’s hebben
  • Blogs met veel inhoud verdeeld in categorieën

Waarom zijn ze zo belangrijk?

Broodkruimels zijn belangrijk omdat ze invloed hebben op UX (User Experience). Ze stellen een gebruiker in staat om eenvoudig, snel en efficiënt door een website te navigeren, zonder hen te bombarderen met ingewikkelde keuzes. 

Breadcrumbs zijn gemakkelijk te begrijpen door hun simplistische karakter, en dat leent zich voor meer positieve acties. Dit is waar SEO een rol speelt.

Positieve acties verminderen de bounce rate omdat een gebruiker minder snel de webpagina verlaat. Dit kan leiden tot een hogere ranking.

Breadcrumbs maken het ook mogelijk voor Google’s crawlers om meer informatie over de website te verzamelen.

En omdat Google breadcrumbs als een verbeteringshulpmiddel ziet, zijn ze nu opgenomen onder permalinks in Search Engine Results Pages (SERPs).

Dit betekent dat gebruikers de hiërarchie van een website kunnen begrijpen voordat ze zelfs maar op de link klikken.

Hoe optimaliseer je breadcrumbs?

Wanneer je broodkruimels in jouw webpagina opneemt, moet je een paar dingen in gedachten houden.

  • Zorg ervoor dat de broodkruimels bovenaan jouw webpagina staan.
  • Maak broodkruimels die de geschiedenis niet laten zien. Dit is de reden waarom path-based breadcrumbs niet populair zijn, want als gebruikers terug moeten navigeren, kunnen ze de terug-knop gebruiken.
  • Als secundair navigatiehulpmiddel moeten de breadcrumbs het primaire navigatiehulpmiddel niet overweldigen. Wees verstandig met de grootte.
  • Zorg ervoor dat de breadcrumbs esthetisch verantwoord zijn. Ze mogen de pagina niet domineren, houd ze eenvoudig.
  • Controleer of jouw broodkruimels mobiel zijn.