Hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken?

“Hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken?” is iets wat veel ondernemers zich afvragen. Veel ondernemers investeren namelijk in een website of webshop om er vervolgens achter te komen dat deze niet automatisch bezocht wordt. Wil je een succesvolle website, dan is een mooi design dus niet voldoende. Je website moet daarnaast ook vindbaar zijn. Pas dan kan je website echt succesvol worden.

Vindbaar in Google

Het antwoord op de vraag “hoe maak ik mijn website beter vindbaar maken?” is: door middel van Search Engine Optimization (SEO). Bij SEO, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, ligt de focus op de zoekmachines. In Nederland gebruiken we voornamelijk Google om mee te zoeken. Als je goed vindbaar bent in Google, dan kan dit je website een hoop extra bezoekers opleveren. Je kunt in dat geval dus stellen dat je website goed vindbaar is. SEO is echter een verzameling van technieken en is allesbehalve eenvoudig als je hier geen ervaring mee hebt.

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google?

Om je website online vindbaar te maken, moet je dus beter vindbaar worden in de zoekmachines. Alleen indien je geen ervaring met SEO hebt, is het nu nog steeds niet duidelijk voor je hoe je beter vindbaar kunt worden. Ben jij benieuwd hoe SEO nu precies werkt? Dan vind je op deze pagina ook een stappenplan met tips die je kunt opvolgen om jouw website hoger in Google te krijgen. Door deze stappen te volgen wordt jouw website een stuk beter vindbaar en kun je dus ook meer bezoekers verwachten.

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar – Stappenplan

Wil jij precies weten hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken? Hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt om de vraag “hoe maak ik mijn website beter vindbaar?” te beantwoorden.

hoe kan ik mijn website beter vindbaar maken

Stap 1. Zorg dat je website technisch goed in elkaar zit

Als je wilt dat je website beter vindbaar wordt, dan is het belangrijk om de website eerst op technisch gebied te analyseren. Mogelijk heeft je webdesigner dit al gedaan, maar vaak is dit ook niet het geval. Als je website technisch niet perfect in elkaar zit, heb je niet de perfecte basis om in Google te scoren. De techniek achter je website is voor Google zeer belangrijk, omdat dit bepaalt hoe de gebruikservaring van je bezoekers zal zijn.

Bij het technisch optimaliseren van je website is het belangrijk om op de laadtijd te letten. Bovendien dien je gebruik te maken van moderne afbeeldingsbestanden. Belangrijk is ook dat je website goed zichtbaar is op ieder apparaat en dat al het verkeer via de website versleuteld is.

lokaal beter gevonden worden

Stap 2. Maak een bedrijfsprofiel aan in Google

In Google kun je een bedrijfsprofiel aanmaken voor je website. Als iemand op je bedrijfsnaam zoekt, dan krijgt die persoon jouw bedrijfsprofiel te zien. Bovendien zien potentiële klanten hier ook gelijk recensies, openingstijden en de locatie van je bedrijfspand. Als je bedrijfsprofiel goed is ingevuld, komt je bedrijf betrouwbaarder over. Google kan er ook voor kiezen om jouw bedrijfsprofiel te tonen als er op relevante lokale zoektermen gezocht wordt.

Stap 3. Bepaal welke zoekwoorden interessant zijn voor jou

Als je bovenstaande stappen hebt opgevolgd, wordt het belangrijk om na te gaan op welke zoekwoorden je nu eigenlijk gevonden moet worden. Er zijn verschillende tools waarmee je kunt controleren welke keywords interessant zijn. Een voorbeeld van zo’n tool is Google Keyword Planner uit Google Ads. Met deze tool kun je onder andere inzien hoeveel concurrentie er op een zoekwoord is en hoe hoog het zoekvolume is. Ga niet alleen op basis van deze factoren na hoe interessant een keyword is, maar kijk ook naar de relevantie. Als een keyword niet voldoende relevant is aan jouw website is het niet aantrekkelijk om erop gevonden te worden. Je bereikt dan namelijk niet de juiste doelgroep.

Stap 4. Voeg meer content toe aan je website

Zodra je weet op welke zoekwoorden je het best kunt scoren wordt het tijd om meer content aan je website toe te voegen. Informatie is zeer belangrijk voor Google. Veel mensen gebruiken de zoekmachine namelijk om informatie te vinden. Als je veel content op je website hebt is dat altijd goed voor je ranking in Google, tenzij dat de content niet van hoge kwaliteit is natuurlijk.

Belangrijk is ook om de zoekwoorden waarop je wilt scoren, in je teksten te verwerken. Op deze manier krijgt het algoritme van Google een beter beeld van waar jouw website over gaat. Het is over het algemeen een goed idee om voor bepaalde keywords een unieke pagina aan te maken. Dit soort pagina’s noemen we landingspagina’s, omdat dit de pagina’s zijn waar iemand vanuit Google op jouw website belandt. Bij het schrijven van landingspagina’s is ook de inhoud belangrijk, omdat je jouw bezoekers een goede eerste indruk wilt geven.

Stap 5. Plaats interne links op je website

Als de crawlers van zoekmachines je website indexeren, dan begint dit proces op de homepage van je site. Vanuit daar zullen de crawlers steeds alle interne links volgen om jouw website volledig te indexeren. Als er links naar bepaalde pagina’s ontbreken, worden deze pagina’s mogelijk ook niet geïndexeerd. Het is dus goed om vanaf een pagina op je website naar andere relevante pagina’s te linken. Op deze manier ontstaat er ook een duidelijke sitestructuur, waardoor Google een goed beeld krijgt van welke pagina’s op je website het belangrijkst zijn.

Stap 6. Voeg een sitemap toe aan je website

Nog iets wat bij de indexatie van je website zal helpen is een sitemap. Sommige CMS-systemen zullen automatisch een sitemap voor je aanmaken en bijwerken. Echter, is dat niet altijd het geval. Wanneer jouw website niet standaard een sitemap heeft, is het aan te raden om deze alsnog aan te maken. Een sitemap is een bestand met daarin links naar iedere pagina van je website die geïndexeerd moet worden in de zoekmachines. Een sitemap maakt het voor de crawlers makkelijk om je website volledig te scannen. Zo kun je er dus zeker van zijn dat alle pagina’s goed geïndexeerd worden.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Stap 7. Zorg dat afbeeldingen op je site beschrijvende alt-tags hebben

Het is goed om alle afbeeldingen op je website ook van alt-tags te voorzien. Alhoewel Google steeds beter wordt in het lezen van afbeeldingen, scannen de crawlers van Google de afbeeldingen op je website momenteel nog niet. Dat betekent dus dat Google geen idee heeft van wat voor afbeeldingen er op je website staan. Om Google daar toch een beeld van te geven, kun je de afbeeldingen alt-tags geven. Probeer met de alt-tag zo goed mogelijk te beschrijven waar een afbeelding over gaat. Afbeeldingen met duidelijke alt-tags kunnen de vindbaarheid van je website absoluut verbeteren.

Stap 8. Creëer meta descriptions die de pagina’s goed beschrijven

Meta descriptions worden niet meer gebruikt om je vindbaarheid in Google te bepalen. Ondanks dat het geen factor voor je ranking is, kan het wel interessant zijn om goede meta titles en descriptions te creëren. De meta title en de meta description vormen samen het blok tekst dat iemand in Google te zien krijgt. Als de beschrijving van je pagina zeer interessant is, zal iemand eerder geneigd zijn om de pagina te bezoeken. Het is daarom absoluut aan te raden om je pagina’s van meta’s te voorzien.

Als je goede meta’s hebt, zal je bounce rate ook lager liggen. Bezoekers weten zo namelijk beter wat ze van je website kunnen verwachten.

Stap 9. Maak gebruik van social media

Wil je online goed vindbaar zijn? Social media is naast SEO een ander veelgehoord antwoord op de vraag “hoe maak ik mijn website beter vindbaar?”. Als je regelmatig interessante updates op social media plaatst, dan zullen meer mensen je gaan volgen. Zo neemt je naamsbekendheid toe. Als je interessante artikelen op je website plaatst, dan is het aan te raden om deze ook te delen op social media. Zo zal je webverkeer ook gelijk toenemen.

Stap 10. Start met linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijke techniek om beter vindbaar te worden in Google. Linkbuilding is het plaatsen van links naar je website op andere relevante websites van hoge kwaliteit. Waarom dit goed is voor je ranking? Die links betekenen voor Google dat je website interessant en betrouwbaar is. Zou je website niet betrouwbaar zijn, dan zou je namelijk geen verwijzingen krijgen vanaf andere betrouwbare websites. Hoe meer links, hoe meer waarde anderen aan je website hechten. Je krijgt zo dus ook een betere ranking. Kwaliteit en relevantie zijn bij linkbuilding overigens wel zeer belangrijk.

Conclusie – Hoe maak ik mijn website beter vindbaar?

Als je de tips op deze pagina opvolgt, zal jouw website beter vindbaar worden in Google. Dit is dan ook dé manier om je website beter vindbaar te maken. Sommige technieken op deze pagina kun je makkelijk zelf uitvoeren, andere technieken zijn lastiger wanneer je geen ervaring met SEO hebt. Als je jouw vindbaarheid wilt verbeteren, maar niet voldoende tijd en kennis beschikt om zelf aan de slag te gaan met SEO, dan kun je er ook voor kiezen om dit uit te besteden.