Wat is Branded Content?

Branded content wordt gezien als een vorm van marketing. Hierbij wordt content gebruikt om het bedrijf/merk aandacht te geven. Dit wordt gebruikt om naamsbekendheid te creëren. Het is belangrijk dat de naam van een merk/bedrijf samen gepresenteerd wordt met een type content wat bij het imago van dit bedrijf of merk past. Het bedrijf financiert en produceert zelf de content met een contentmarketingbureau, hierdoor heeft het bedrijf volledig de touwtjes in eigen handen.

Het bedrijf kan zichzelf of een product presenteren met de content, en hierbij “zonder enige vorm van reclame te maken” naamsbekendheid en een groter bereik creëren. Natuurlijk is dit dan uiteindelijk ook een vorm van reclame, omdat je ervoor zorgt dat je bedrijf meer naamsbekendheid krijgt en beter wordt ontvangen door de consumenten. Met de juiste branded content is het mogelijk om extra op te vallen bij de potentiële klanten en makkelijker in het geheugen naar boven wordt getoverd.

Het is belangrijk om te kijken welke vorm van content het best bij de doelgroep hoort. Zodra de vorm van de content de doelgroep aanspreekt, zal het sneller de doelgroep bereiken. In deze tijd is online branded content van groot belang. Door gebruik te maken van platforms als YouTube en series en films kan het bereik aanzienlijk vergroot worden. Zo worden er films en series gemaakt door bedrijven die door middel van deze platforms speelgoed of games promoten voordat deze gemaakt zijn. Daarnaast is het ook essentieel dat branded content vlot en subtiel gemaakt wordt.

Door je logo op een “native” manier regelmatig terug te laten komen zorg je voor goede en onopvallende branding

Is dat alles, wat Branded Content betreft?

Nog niet! Reclames worden namelijk vaak als ‘irritant ’ervaren, wanneer je branded content dan vlot en subtiel en niet opdringerig creëert zal de irritatie minder voorkomen. Door een samenwerking aan te gaan die lang voortgezet kan worden kan er altijd wat uitgehaald worden. De samenwerking die Nike bijvoorbeeld heeft met atleten als Cristiano Ronaldo zijn langdurig, Ronaldo is een van de bekendste atleten op de wereld en heeft een groot bereik. Nike kan gebruik maken van zijn bereik doormiddel van Ronaldo in Nike kleding te laten poseren op zijn Instagram en door constant unieke content te maken en te gebruiken in hun reclames worden deze ook als minder irritant ervaren.

Een andere manier om ervoor te zorgen dat je branded content een groter bereik haalt, is door meer relevante content te maken en publiceren. Wanneer de content die je maakt relevant is zal deze sneller aanhaken bij de juiste doelgroep. Zonder deze relevantie zal de doelgroep minder snel omkijken naar je content, want ze hebben er geen baat bij. Met deze relevantie zal de doelgroep toch interesse tonen in je content. Naast relevantie zijn ook creativiteit en originaliteit van groot belang.

Zeker omdat er tegenwoordig enorm veel content gecreëerd wordt is het dus niet moeilijk om de voetstappen van anderen te volgen. Toch is het uiteindelijk beter om zelf een creatieve manier van content maken te bedenken, dit zal namelijk veel meer interesse trekken. Voornamelijk, omdat content die vaak gemaakt wordt snel verveeld. Wanneer je een concept bedacht hebt wat nog niet gebruikt is, zal je automatisch meer aandacht trekken. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wanneer je iets origineels en creatiefs bedenkt het een garantie geeft op een groter bereik en naamsbekendheid. Het is altijd belangrijk om je concept op je doelgroep te richten. Houd het subtiel, creatief en origineel en ten alle tijden de doelgroep in beeld!

Branded content helpt je bedrijf aan betere herkenning
Branding zorgt ervoor dat mensen je herkennen wanneer ze je een 2e keer zien.