link juice

Wat is Link Juice?

Veel belangrijke factoren hebben invloed op de ranking van een website in Google. Sommige zijn welbekend en staan altijd op de radar van professionals die met SEO werken. Echter, de minder ervaren zijn zich misschien niet goed bewust van Link Juice. Deze techniek wordt geassocieerd met een van de belangrijkste criteria voor artikelen om in een goede positie te komen wat betreft de algoritmen: de links in de inhoud.

Om het meeste uit deze strategie te halen, is het essentieel om meer te begrijpen over Link Juice, wat het oplevert, en hoe het te gebruiken. In de positie van een gemiddelde gebruiker, vind je altijd een reeks links binnen de tekst van een web blog. Deze praktijk verrijkt de leeservaring door gerelateerde inhoud aan te bieden, maar het doet veel meer dan dat. Deze links hebben een positieve invloed op de manier waarop Google websites rangschikt.

link juice

Link Juice is niets meer dan het deel van ranking optimalisatie dat elke link doorgeeft aan de landingspagina. Als je een bericht hebt, en er staan links in naar andere pagina’s, dan wordt een deel van je rankingpotentieel – PageRank (PR) genoemd – verdeeld over elk van deze doorverwijzingen naar andere sites op het internet.

Sites gebruiken deze link building functie, juist, om meer autoriteit te hebben. Als een pagina meerdere links in zijn inhoud heeft, wordt hij beter beoordeeld door de algoritmen van Google. Deze links moeten dus naar inhoud gaan die zinvol is, zoals berichten over gerelateerde onderwerpen.

Stel dat jouw bedrijf zoekmachine optimalisatie nodig heeft, en daarvoor krijg jij links naar een meer gerenommeerde site in het segment. Om te profiteren van de goede ranking van dit partner domein, is het noodzakelijk dat het aanpassingen maakt, zodat jouw site alle PR van gekwalificeerde ranking verzamelt. De Link Juice is als het “sap” van de ranking dat de pagina die de links host doorgeeft aan hun bestemming.

Een van de belangrijkste punten van Link Juice is de verdeling van het ranking gedeelte omdat, zonder dit, dit concept geen zin heeft. SEO professionals moeten begrijpen dat elke link die gebruikt wordt in een post een deel van die ranking overdraagt. Dit genereert een impact op de bestemmingssite, maar het is iets dat kan worden gecontroleerd.

De bronpagina, die de links host en het deel van de ranking overdraagt, kan beperken hoeveel er naar elke inhoud van de bestemming wordt gestuurd. Dit helpt om een meer gecontroleerde distributie te bereiken, met respect voor de strategieën.

Om deze beperking uit te voeren, hoeft alleen maar het “no follow” attribuut geassocieerd met elke link waarin de site niet wenst te profiteren van Link Juice. In de praktijk werkt het als volgt: hoe meer links, hoe minder PR er zal worden verdeeld.

Een prominente en krachtige site kan een zeer waardevolle PR aan links aanbieden; als er echter 10 adressen op een pagina staan, zal de PR over allen moeten worden verdeeld. Als er bijvoorbeeld maar 5 links zijn, is het deel van de PR dat verdeeld wordt over slechts 5 bestemmingspagina’s veel groter.

link juice

De impact die distributie genereert

Je vraagt je misschien af, wat is dan het doel van het beperken van welke pagina’s meer PR krijgen? Het antwoord is eenvoudig: niet alle gebruikte links hoeven of moeten noodzakelijkerwijs een deel van de Link Juice ontvangen die de pagina kan bieden. Denk maar aan een blog post die het heeft over een trend en, om de inhoud rijker te maken, gebruikt de publicatie bronnen voor de gegevens. Natuurlijk is een link naar de studie noodzakelijk, maar dit adres moet niet noodzakelijk Link Juice van het bedrijf ontvangen.

Een ander belangrijk punt is mogelijke onbedoelde verspilling. Links zoals adressen, contact, login en gebruiksvoorwaarden hoeven niet gerangschikt te worden in Google, dus waarom zou je een deel van de PR aan hen aanbieden?

Het attribuut “no follow” beperkt deze verdeling van Link Juice op een strategische manier, waardoor het SEO werk via deze links wordt geoptimaliseerd. Hetzelfde gebeurt voor de adressen met echte waarde die de PR nodig hebben om beter geëvalueerd te worden door de algoritmes van Google. De ranking is meer geldig en goed gebruikt om directe links naar producten, gerelateerde blog posts, partner pagina’s, inhoud aanbod, onder anderen. De interne inhoud zelf kan hier voordeel uit halen – voeg gewoon links in naar andere blog of site pagina’s.

link juice

Trefwoorden zijn belangrijke elementen binnen een optimalisatiestrategie en vormen een van de fundamenten van SEO. Hoe doeltreffender en in grotere hoeveelheid deze termen worden gebruikt, hoe beter een pagina zal worden geëvalueerd voor de zoekmachines. Jij kan dus jouw voordeel doen met sleutelwoorden bij het verspreiden van de PR door alleen maar aan linkbuilding te doen op deze termen.

Als ze bijvoorbeeld in de titel van jouw bericht staan, is de kans op een hoge PR veel groter. Daarvoor is het altijd de bedoeling om vloeiendere zinnen in de tekst te gebruiken, waardoor deze link natuurlijker wordt. Stel je hebt een bedrijf in hardloopschoenen en voert een Content Marketing strategie. In een van je posts heb je de mogelijkheid om het te hebben over het belang van impactbeperking bij het hardlopen, waarbij je dit onderwerp doorverwijst naar de link van een partner.

Er zijn verschillende manieren om deze link building te maken. Er zijn echter een paar aanbevolen zinnen, zoals: “Klik hier om meer te weten te komen over het belang van impactabsorptie in de racerij”. Jij genereert een link die, ondanks dat hij PR biedt, niet communiceert met een trefwoord dat in de inhoud wordt gebruikt.

De beste manier om dit te doen is om zachtere zinnen te gebruiken naar de inhoud. Zoiets als het vetgedrukt linken van de term, zoals in: “impact absorptie is fundamenteel voor een gezonder ras”. Gekoppelde trefwoorden genereren een krachtigere PR voor de landingspagina’s!

Je hebt al begrepen wat Link Juice is, hoe het PR genereert, en hoe het beperken van het gebruik helpt bij het kwalificeren van de percentage verdeling. Het is echter ook essentieel om te weten hoe je meer Link Juice in de inhoud kunt genereren, aangezien jij het aan andere pagina’s kunt aanbieden of deze optimalisatie via partners kunt gebruiken.

Voor degenen die pagina’s op het web hebben, is het werken vanuit beide perspectieven van fundamenteel belang om autoriteit te genereren en te profiteren van links op andere sites en de ranking te verbeteren. Hier zijn enkele praktische tips over hoe te krijgen en te genieten van meer van Link Juice.

Creëer kwalitatieve inhoud

Te midden van zoveel mogelijkheden van SEO parameters, is de kwaliteit van de inhoud een van de belangrijkste en moeilijkste om aan te voldoen. Het heeft geen zin om goede links, vriendelijke URL’s, en het gebruik van het zoekwoord goed als de pagina-inhoud slecht is. Dit is de belangrijkste factor in de ranking, vooral bij blog posts. Om niet onder te doen voor wat nodig is, focus op enkele kwalitatieve parameters die goede inhoud classificeren: 

  • Originaliteit
  • Relevantie
  • Bruikbaarheid
  • Levering van wat wordt beloofd in de titel
  • Thema afgestemd op de site of blog
  • Opmaak met goede scanbaarheid

Dit zijn enkele eenvoudige regels bij het genereren van inhoud op het web. Als jouw bericht aan al deze parameters voldoet, zal het automatisch goed worden beoordeeld en gerangschikt door Google algoritmen. Link Juice neemt dus veel toe en biedt goede kansen.

ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Investeer in Digital Marketing strategieën

Een website is afhankelijk van reclame en marketing investeringen om meer zichtbaarheid te krijgen. De organische doorstroming is zeer belangrijk en moet worden gewaardeerd; echter, de investering in betaalde advertenties genereert meer bekendheid voor het publiek. Hoe relevanter en zichtbaarder de site is, hoe meer autoriteit hij heeft op Google.

Dit betekent natuurlijk dat deze pagina meer Link Juice te bieden heeft, waardoor een interessante PR wordt verspreid. Om dit niveau te bereiken, is het belangrijk om te investeren in gesponsorde advertenties, Digital Marketing te verkennen, aanwezig te zijn op sociale media, en jouw SEO strategie te maximaliseren. De continuïteit in deze zoektocht naar prominentie van de pagina zal deze altijd in het oog laten springen, waardoor het verkeer toeneemt en jouw Link Juice wordt versterkt.

Werk aan doelgroepsegmentatie

Zoals je hebt gezien, is goede inhoud de eerste stap van alles en heeft het direct invloed op de segmentatie van de pagina. Het is zeer belangrijk om goede berichten te genereren en de pagina’s zo te positioneren dat ze zichtbaar zijn voor degenen die echt geïnteresseerd zijn, dat wil zeggen, de buyer persona. Segmentatie is een uiterst waardevolle parameter in SEO. Hoe meer een pagina kan communiceren met de mensen aan wie de inhoud is gericht, hoe meer autoriteit ze krijgt. De tendens is dat Google dit als iets positiefs ziet en een veel hogere ranking genereert.

Werk met gastberichten

Het uitwisselen van links is erg belangrijk en versterkt de autoriteit van sites in hetzelfde segment. Daarnaast genereren andere praktijken, zoals het creëren van gastberichten, een grote waarde voor marketingstrategieën. Het is mogelijk om de inhoud van jouw segment te ontwikkelen en het geplaatst te zien op de blog van een partner.

Het eerste effect is om meer publiek naar jouw site te brengen, vooral als de plaats van bestemming van deze post een blog is die autoriteit heeft. Op deze manier zal jij ook in staat zijn om een groter publiek te bereiken, waardoor jij bekender wordt in het segment. Ook beïnvloedt dit jouw Link Juice. Wanneer jij uitstekende inhoud produceert voor een relevante site, trek jij meer verkeer aan voor jouw domein, waardoor jouw PR nog krachtiger wordt. Dus, wees altijd in contact met mogelijke partners in het segment.

link juice

Bied producten aan voor reviews op websites

Veel blogs en websites beoordelen meestal specifieke producten en diensten. Een goed voorbeeld is het technologiesegment, waar computers, smartphones en andere apparaten worden beoordeeld. Er zijn ook beoordelingen van games door blogs en andere sites die gespecialiseerd zijn in dit gebied. Een goede strategie is om producten op te sturen zodat deze specialisten en belangrijke vehikels van het segment reviews kunnen doen.

Op deze manier vang je de aandacht voor wat je verkoopt en trek je gekwalificeerd verkeer aan, bestaande uit mensen die geïnteresseerd zijn in het product – en dat misschien zelfs klaar om te kopen. Meer positieve recensies vertegenwoordigen meer bezoeken, conversies, en een prominente plaats in de ranking van Google. Dit hele scenario, natuurlijk, kan alleen maar resulteren in meer Link Juice voor jouw pagina’s!

link juice

Link Juice moet dieper worden geanalyseerd. Hoe kan men immers de echte waarde ervan kennen? Al deze tips om het te verhogen zijn zeer nuttig en werken op een concrete manier; het is echter essentieel voor degenen die werken met SEO om dit percentage van PR aangeboden te meten.

De follow-up is slechts een van de andere gemeenschappelijke routines van het optimalisatiewerk voor de zoekpagina’s. Inzicht in de Link Juice kan jij verbeteren en hierover controle krijgen met behulp van “no follow”.

Sommige metrieke helpen jou een dieper inzicht in hoe Link Juice werkt. Hiervoor kunnen sommige tools en algoritmes belangrijk zijn, zoals Google PageRank. Toch heeft alleen Google toegang tot deze cijfers. Het is voor intern gebruik om de effectiviteit van de PR te verdelen over de Link Juice van elke webpagina. Voor algemeen gebruik door SEO professionals helpen de tools met meer specifieke metrieken zoals Domain Authority, Citation Flow, en Domain Flow.

Link Juice moet in overweging worden genomen voor pagina’s die hun PR willen controleren, naast het feit dat het fundamenteel is voor degenen die hun ranking willen optimaliseren. Nu begrijp je het onderwerp beter en ben je klaar om te werken met deze SEO parameter in je strategie!

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team