PESO model voor jouw mediastrategie

PESO model

Het PESO model helpt je om te bepalen welke mediakanalen interessant voor je zijn. Wanneer je eenmaal bepaald hebt wat je doelgroep is en ook je budget is vastgesteld, dan wordt het tijd om campagnes te creëren. Alleen, welke mediakanalen gebruik je om de juiste doelgroep te bereiken? Dat hoeft zeker geen kwestie van gokken te zijn als je besluit om het PESO model te gebruiken.

Wat is het PESO model?

PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned. Alle mediakanalen die je gebruikt zijn op te delen in deze categorieën. Wanneer je een goed beeld hebt van de verschillende mediakanalen die je tot je beschikking hebt, wordt het makkelijker om te bepalen welke kanalen je het best kunt inzetten. Vandaar dat het altijd verstandig is om volgens het PESO model te werken.

Wat is Paid media?

Paid media zijn de kanalen die je kunt benutten als je hiervoor betaald. Denk bijvoorbeeld aan betaalde advertenties op Facebook of andere vormen van Social Media Advertising. Betaal je een influencer om jouw content te promoten? Ook dan is er sprake van Paid media. Met Paid media ben je vaak heel goed in staat om je doelgroep te bereiken. Daar staat wel tegenover dat je ervoor moet betalen. Belangrijk is dus dat je gebruik maakt van een zeer goed doordacht plan. Maak je gebruik van Paid media, maar is je website nog niet volledig geoptimaliseerd? Dan leidt het waarschijnlijk niet tot het gewenste resultaat, maar ben je wel je geld kwijt. Indien je gebruik wilt maken van Paid media, moet je website dus ook goede landingspagina’s en Call to Action’s hebben.

Wat is Earned media?

Als er over je gepubliceerd wordt zonder dat je daarvoor betaalt, dan spreken we van Earned media. Denk bijvoorbeeld aan kranten of influencers. Wanneer zij op een mooi project of product stuiten, kunnen ze ervoor kiezen om daarover te publiceren. Voor jou als ondernemer is dit ideaal, want er is vaak sprake van een groot bereik. Bovendien is het een goedkope vorm van promotie, gezien je er niet voor betaalt. Earned media is dus ideaal, maar je hebt zelf geen controle over wat er wel of niet gepubliceerd wordt.

Wat is Shared media?

Met Shared media worden activiteiten op socialmediakanalen bedoeld. Op social media kun je zelf posts plaatsen, maar uiteindelijk ben je ook afhankelijk van mensen die je content delen. Belangrijk is dus ook dat er sprake is van interactie met de doelgroep. Een groot voordeel van Shared media is dat de kosten laag liggen. Bovendien is het een zeer goede vorm van branding. Je creëert echt een band met je doelgroep als je Shared media goed weet in te zetten. Je moet echter wel steeds interessante content blijven posten. Om die reden kan Shared media vrij veel tijd in beslag nemen.

Wat is Owned media?

Met Owned media bedoelt men de kanalen die je zelf beheert. Denk bijvoorbeeld aan je eigen website. Je bepaalt helemaal zelf wat er op je website komt te staan. Niemand anders kan daar zomaar wijzigingen aan toebrengen, tenzij dat jij dit toestaat. Doorgaans begint marketing met Owned media. Vaak leidt je een prospect via andere kanalen naar Owned media toe, waarna je ze door middel van een Call to Action kunt overhalen. Owned media is zeer belangrijk, maar met alleen Owned media bereik je doorgaans weinig resultaat.

Hoe wordt het PESO model gebruikt?

Inmiddels weet je wat het PESO model is, maar hoe wordt dit model nu precies ingezet? Om te beginnen is het doorgaans aan te raden om met Owned media te beginnen. Zo is het als bedrijf bijvoorbeeld zeer belangrijk om een professionele website te hebben. Ga goed na wat voor doel je voor ogen hebt en probeer goede content te creëren die hierop aansluit. Het is verstandig om de verschillende kanalen goed te benutten. Wanneer je weinig budget hebt, kun je ervoor kiezen om nog even te wachten met Paid media. Uiteindelijk is het echter aan te raden om je berichtgeving te verspreiden over de verschillende vormen van media.

PESO Model
PESO-Model © spinsucks

Wij maken online marketing leuk

Belangrijk is om het succes van je campagnes goed te meten

Door middel van het PESO model wordt het duidelijker op welke kanalen jij je het best kunt richten. Houd er rekening mee dat het succes van je campagne altijd goed meetbaar moet zijn. Veel kanalen geven je een goed beeld van de resultaten. Met behulp van Google Analytics kun je ook heel goed nagaan waar de bezoekers van je website vandaan komen. Door de resultaten goed te meten, kom je er vanzelf achter hoe effectief de verschillende kanalen zijn in jouw geval.

Direct contact met een van onze consultants