PESO model voor jouw mediastrategie

PESO model

Als bedrijf is het belangrijk dat je online wordt gezien. Steeds meer mensen doen hun aankopen online en zoeken online naar antwoorden op hun vragen of naar interessante updates. Het PESO model helpt met het bereiken van jouw doelgroep via het internet of daarbuiten te kunnen bereiken, is het handig om gebruik te maken van het PESO model. Via dit model kun je bekijken welke kanalen het beste bij jouw doelgroep en jouw bedrijf aansluiten.

Aan de hand van het onderzoek naar verschillende geschikte kanalen, kun je ook een schatting maken qua budget. Op basis daarvan kun je gericht bezig gaan met het opzetten van campagnes. Voordat je begint met het opzetten van campagnes, is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed in kaart brengt. Bij een mediacampagne is het belangrijk dat jouw doelgroep bereikt wordt en hiervoor zul je twee verschillende aspecten moeten bekijken.

Vóór toepassing van het PESO model, is het handig om je doelgroep goed in kaart te brengen en daarna is het belangrijk dat je weet hoe en waar je deze doelgroep kunt bereiken. Op deze manier wordt het opzetten van een marketingcampagne geen gok, maar kun je gericht bezig met het bereiken van je doelgroep.

PESO Model

Het vervangen van de klassieke mediakanalen

Doordat ieder mens de mogelijkheid heeft om zijn mening en bevindingen op het internet te plaatsen, wordt er steeds minder aandacht besteed aan journalisten. Journalisten verliezen langzaam hun respect aan de vele meningen op het internet, of de ‘online specialisten’ die via verschillende online kanalen door veel mensen worden gevolgd.

De consument hecht steeds minder waarde aan de bron van de informatie. Dit komt onder andere doordat nieuws zeer snel bekend wordt, dankzij het internet. Waar je nieuws vroeger een dag later in de krant kon lezen, kun je tegenwoordig binnen enkele seconden grote gebeurtenissen op bijvoorbeeld Twitter ontdekken. Tegen deze snelheid kan geen journalist of persbureau op.

Deze ontwikkeling heeft ook gevolgen voor uitgevers en journalisten. Bedrijven in deze sector gaan failliet en journalisten verliezen hun baan of worden ingezet als freelancer. De macht van het publiek neemt echter toe. Doordat wij allemaal onze bevindingen en meningen delen via reviewsites en social media, worden de traditionele uitgevers steeds minder relevant. Voor bedrijven is het daarom steeds belangrijker om het PESO model te gebruiken.

Wat is het PESO model?

Het PESO model is een model waarbij alle soorten media kanalen worden opgedeeld in verschillende categorieën. Deze categorieën zijn verwerkt in de naam van het model en vormen samen de letters P, E, S en O. Deze letters staan voor respectievelijk Paid, Earned, Shared en Owned. Door een goed beeld te krijgen van alle verschillende soorten media kanalen, kun je makkelijker ontdekken welke kanalen geschikt zijn voor jouw doelgroep.

De vier verschillende mediacategorieën waren vroeger afzonderlijke organisaties binnen een bedrijf. Zo was er bijvoorbeeld geen samenwerking tussen de werknemers die bezig waren met reclames en de werknemers die zich richtten op de redactionele content. Beide teams werken aan een aparte categorie binnen het PESO model en dit zorgde ervoor dat er gespecialiseerde bedrijven begonnen met het opstarten van deze aparte diensten.

Hierdoor kwamen er bijvoorbeeld reclamebureaus, die volledig de focus hadden op het maken van reclames. Ook ontstonden er public-relations bureaus, die de taken uit een andere categorie verzorgden. Vandaag de dag is er nog steeds een scheiding zichtbaar tussen de verschillende categorieën binnen het PESO model, maar ook een hoop overlappingen. Om jou alle ins en outs van dit model te laten ontdekken, nemen we hieronder alle categorieën van het PESO model met je door.

PESO model

Bij Paid media draait het om de mediakanalen, waar je voor betaalt om je zichtbaarheid te verhogen. Dit kunnen bijvoorbeeld advertenties zijn op social media kanalen, zoals Facebook of Instagram. Naast de advertenties zijn er nog een aantal manieren om te betalen voor het adverteren op social media. Veel influencers op diverse social media platformen maken tegen betaling gesponsorde content of reclame voor jouw producten of diensten. Het voordeel van Paid media is dat je razendsnel je doelgroep kunt bereiken, maar hiervoor zal je wel moeten betalen.

Omdat Paid media de nodige kosten met zich meebrengt, is het belangrijk om vooraf een plan uit te werken. Zo is het handig om je doelgroep in kaart te brengen en daarnaast te onderzoeken via welke mediakanalen jouw doelgroep goed te bereiken is. Indien je via influencer marketing jouw doelgroep wil bereiken, dan is het verstandig om ook onderzoek te doen naar verschillende influencers.

Het is belangrijk dat je op deze manier de aandacht van je doelgroep kunt krijgen, maar dan ben je er nog niet. Wanneer je in de reclame doorverwijst naar je website of eigen social media pagina’s, dan is het belangrijk dat deze er goed uit zien. Alleen bezoekers naar jouw website leiden betekent nog niet dat er iets gekocht gaat worden. De nieuwsgierigheid is gewekt, maar zonder goede call to action’s en goede website zullen de advertentiekosten voor niets zijn geweest.

Earned media

Het tegenovergestelde van Paid media is Earned media. Bij Earned media zorg je voor content op mediakanalen, waar je niet voor betaalt. Deze content hoef je niet zelf te maken, maar verschillende media kunnen het over jouw bedrijf en producten hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kranten, tijdschriften, radio, podcasts of aan influencers. Op deze manier kun je de aandacht van een grote groep mensen regelen, terwijl je er zelf niets voor hoeft te doen!

Deze vorm van promotie is daarom een stuk minder tijdrovend en veel goedkoper. De voordelen van deze mediavorm zijn daarom groot, maar daartegenover staat dat je geen controle over de promotie hebt. Hierdoor kan deze vorm van promotie ook zorgen voor een negatief imago, doordat de promoters het product niet positief beoordelen. Toch kan deze vorm van marketing handig voor je bedrijf zijn, omdat bijvoorbeeld kranten en influencers de betrouwbaarheid van jouw bedrijf een flinke boost kunnen geven.

PESO Model

PESO model

Shared media

Een andere vorm van promotie via media is Shared media. Je kunt via social media zelf content posten, maar dit betekent niet dat mensen jouw content zullen zien. Om ervoor te zorgen dat je content steeds meer zichtbaar wordt, is het belangrijk dat jouw content door kijkers gedeeld wordt. Jouw klanten maken gebruik van social media, dus via deze weg kun je ze direct bereiken of maken ze via een bekende kennis met jouw social media kanaal.

Op deze manier kun je een band met je doelgroep opbouwen en zorgen dat jouw volgers loyaal blijven. Om ervoor te zorgen dat je volgers jou blijven volgen, is het belangrijk dat je goede content blijft maken. Dit kan zowel informatieve als grappige content zijn. Wanneer je zelf alle content verzorgt kan dit een hoop tijd in beslag nemen. Je zult immers content moeten verzinnen, maken, bewerken en plaatsen.

Ongeacht je strategie blijft Shared media een tijdrovende klus, indien je dit zelf gaat uitvoeren. Het voordeel van de verschillende social media kanalen is dat je jouw content kunt recyclen. Zo kun je video’s delen via bijvoorbeeld YouTube, LinkedIn, TikTok, Instagram en Facebook. Op deze manier kan één post zeer effectief zijn!

Deze vorm van promotie kost een hoop tijd, maar bespaart je ook geld indien je de content zelf verzorgt. Wanneer je Shared media gaat toepassen zijn de voor- en nadelen dus het afwegen waard. Shared media vraagt een hoop content, omdat niet elke post een succes zal zijn. Ook de interactie met je kijkers kan een hoop tijd kosten, maar uiteindelijk zal alle tijd, energie en/of geld die je erin stopt zich uitbetalen.

Meer weten over content marketing en hoe het uw bedrijf kan helpen? Klink dan hier.

Owned media

De laatste letter van het PESO model staat voor Owned media. Bij Owned media heb je jouw social media kanalen zelf in beheer. Dit kunnen accounts op bijvoorbeeld Facebook en YouTube zijn, en natuurlijk ook je eigen website. Niemand kan op deze pagina’s zomaar aanpassingen verrichten, behalve jijzelf. Ondanks dat de O achteraan staat in PESO, is Owned media vaak de eerste stap van marketing model.

De social media kanalen worden aangemaakt en ingericht, net als de website. Vaak leiden deze kanalen naar de diensten of producten die iemand aanbiedt. Om tot conversie over te gaan is het belangrijk dat de social media kanalen en de website er goed uitzien en je de juiste Call to Action’s gebruikt om van de websitebezoeker een nieuwe klant te maken.

PESO Model

Hoe wordt het PESO model gebruikt?

Natuurlijk is het belangrijk dat je weet wat het PESO model precies inhoudt, maar hoe gebruik je het model? Vaak wordt er gestart met Owned media. Het is voor bedrijven belangrijk dat ze een goede uitstraling naar de buitenwereld hebben. Een goede website en social media accounts zijn daarom goed om mee te beginnen. Zo laat je zien dat je bedrijf betrouwbaar is en kwaliteit uitstraalt. Een eerste indruk is belangrijk en dat geldt ook voor jouw kanalen in Owned media.

Om te zorgen dat jouw bedrijf een goede uitstraling heeft, is het belangrijk om goed na te denken over de content. Het is verstandig om content te creëren die aansluit bij de wensen van je doelgroep. Owned media kost vooral veel tijd, maar weinig geld, indien je zelf aan de slag gaat met deze categorie binnen het PESO model. Toch is het een goed begin, waarbij je direct zorgt voor zichtbaarheid en interactie met de doelgroep.

Na het opzetten van je Owned media, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van Paid media. Via deze manier kun je jouw doelgroep aanspreken, zonder dat zij gericht op zoek zijn gegaan naar jou. Hierdoor kun je op verschillende manieren jouw doelgroep bereiken, maar Paid media is vaak voor de lange termijn minder belangrijk dan Owned media. Het blijft belangrijk dat je zelf informatie en updates via je eigen kanalen blijft delen. Na verloop van tijd weet je doelgroep jou te vinden en daarnaast etaleert het social media platform jouw content voor de juiste doelgroep.

PESO Model
PESO-Model © spinsucks

Wij maken online marketing leuk

Haal het maximale uit het PESO model!

Om ervoor te zorgen dat al jouw investeringen, zoals tijd, geld en energie worden terugbetaald met geweldige resultaten, is het belangrijk om deze marketinginstrumenten in de gaten te houden. Dit kun je doen door vragen te stellen over je eigen bedrijf, en hier zelf het antwoord op vinden. Maar welke vragen kunnen van waarde zijn voor mijn marketing?

Welke onderdelen van het PESO model pakken goed uit?

Welke vormen van content leveren mindere resultaten op?

Hoe verhoog ik de conversie op mijn website?

Hoeveel mensen klikken op mijn betaalde advertensies?

Door dit goed in kaart te brengen, kun je jouw marketing strategie verbeteren en ervoor zorgen dat je het maximale uit het PESO model kan halen. Om dit meetbaar te maken, kun je concrete doelen op gaan stellen. Deze doelen kunnen een bepaalde hoeveelheid bezoekers op je website zijn, maar ook een bepaald aantal volgers via een social media kanaal of het verhogen van de conversie.

PESO Model

Wat kan het PESO model voor jouw bedrijf betekenen?

Voor jouw bedrijf kunnen de verschillende onderdelen van het PESO model belangrijk zijn voor het imago, de omzet en groei van het bedrijf. Het model bevat verschillende richtlijnen, waardoor er voor verschillende bedrijven mogelijkheden zijn omtrent het promoten van producten en het verkrijgen van online zichtbaarheid.

Veel traditionele marketeers hebben nog niet genoeg de focus op social media, terwijl deze kanalen steeds belangrijker zijn voor de consument. Deze marketeers zijn vaak niet berig met het verzinnen en maken van content, maar kiezen bijvoorbeeld liever voor betaalde promotie. Met name voor startende bedrijven is dit direct een grote kostenpost, die niet alle voordelen van social media marketing heeft.

Om het PESO model succesvol voor jou te laten zijn is het belangrijk dat je begint met een eigen Owned media. Door dit uit te bouwen kun je jouw content (laten) gebruiken voor de andere vormen van media, en je bedrijf verder laten groeien. Benieuwd wat ROXTAR voor jou kan betekenen op het gebied van social media? Graag zetten wij onze kennis en ervaring in om jouw bedrijf verder te laten groeien. Stel een vraag door te klikken op het Whatsapp icoon rechtsonderin je beeldscherm of neem hier contact met ons op, en ontdek hoe onze diensten jouw succes kunnen uitbreiden!

Maak kennis met ons team