Keyword density: moet jij je hier zorgen over maken?
Het zijn niet alleen de trefwoorden die je gebruikt die van belang zijn. Het aantal keren dat je die woorden of zinnen gebruikt heeft ook invloed op je zoekmachine ranking. Je weet al dat je focus keywords en longtail phrases moet gebruiken om je algemene zoekmachine ranking te verbeteren.
Maar hoe vaak moet je deze termen gebruiken en doet het er eigenlijk wel toe? Het korte antwoord is ja. Het doet er inderdaad toe. In feite, is er een term voor dit genaamd keyword density. Ook zijn tactieken zoals keyword stuffing belangrijk om te vermijden en deze praktijk kan je Google rank schaden.
Wat is keyword density?
Keyword density is het aantal keren dat een specifiek trefwoord wordt gebruikt op een pagina met inhoud. Het wordt meestal uitgedrukt in een percentage van het totaal aantal woorden op een pagina. In wezen, helpt dit zoekmachines en bezoekers van de site te begrijpen waar een bepaalde pagina over gaat. Immers, als je een bepaald trefwoord als focuspunt gebruikt, schrijf je waarschijnlijk ook inhoud die aansluit bij die term.
Det algemene vuistregel voor keyword density is dat je één centraal trefwoord moet hebben dat dient als de primaire zoekterm voor jouw inhoud. Je zal echter ook meerdere secundaire zoekwoorden willen opnemen, die helpen het algemene begrip van het hoofdonderwerp te verbeteren.
Het is belangrijk om ook te onthouden dat het niet gebruiken van genoeg zoekwoorden of een laag totaal aantal woorden kan worden gezien als dunne inhoud, die vaak wordt uitgesloten van de SERPs.
Het definiëren van keyword stuffing
In de beginjaren van zoekmachine optimalisatie, hoe meer keer je een trefwoord gebruikte, hoe beter de ranking was die je kon bereiken voor die pagina. Klinkt vrij eenvoudig, toch? Dat was het ook. In feite, was het te gemakkelijk. Dit is de reden waarom gewetenloze webmasters begonnen met het toevoegen van hele paragrafen met trefwoorden in pagina’s om de rankings te verbeteren.
Geen context of leesbaar formaat. Gewoon heel veel trefwoorden. Dit is wat men noemt keyword stuffing. Simpeler gezegd, het betekent overmatig gebruik van trefwoorden tot het punt dat de tekst onleesbaar wordt voor de menselijke gebruiker.
Zoals je kunt raden, besloot Google dat dit geen goede praktijk was. Daarom zijn ze begonnen met het downgraden van pagina’s die actief gevuld zijn met zoekwoorden in dit formaat. In plaats daarvan richten ze zich meer op de context van een pagina en of deze nuttige informatie biedt in een gemakkelijk leesbaar formaat.
Wat is het belang van keyword density voor een SEO strategie?
Het proces van ranking en keyword density is niet meer wat het geweest is. Nadat Google wakker werd over keyword stuffing en een paar algoritme veranderingen doorvoerde, werd zoekmachine optimalisatie veel meer over het creëren van boeiende en informatieve inhoud dan het aantal keren dat je een bepaald woord in een blog post of artikel kunt stoppen. Betekent dit dat de dichtheid van trefwoorden niet belangrijk is? Eigenlijk betekent het precies het tegenovergestelde.
Wanneer Google of een andere zoekmachine kijkt naar de inhoud op een website, leest het niet de woorden op de pagina. In plaats daarvan scant het de tekst om specifieke woorden te vinden die vaker voorkomen dan andere. Natuurlijk slaat het die kleine termen over die in normaal dagelijks taalgebruik voorkomen. Maar het is op zoek naar potentiële zoekwoorden die opvallen.
Als jij jouw trefwoord onderzoek hebt gedaan en de tekst SEO mtig heb geschreven, zou je individuele trefwoorden moeten hebben die een bepaald percentage van alle woorden op de pagina innemen, jouw keyword density. Hoe hoger de keyword density voor een trefwoord, hoe groter de kans dat de hele pagina over dat onderwerp gaat. Dus, aandacht besteden aan keyword density is nog steeds belangrijk voor SEO. Maar, in tegenstelling tot tijden in het verleden, gaat het meer over de algemene context van de kopie en niet het gebruik van de term zo vaak als je kunt.
Rank je alleen op het focus keyword?
Over het algemeen is de formule voor het berekenen van de keyword density het aantal keren dat een focus trefwoord wordt gebruikt op een pagina gedeeld door het totaal aantal trefwoorden op de hele pagina.
Bijvoorbeeld, als je een specifiek trefwoord tien keer gebruikt in een duizend woorden tellende blog post, zou jouw trefwoord dichtheid 1% zijn.
(10 / 1.000 = 0.01 = 1%).
Dus, wat is de beste keyword density om te gebruiken? Dit is een subjectief iets. Sommige digitale marketeers zweren dat 1% de sweet spot is. Anderen zijn het erover eens dat niet meer dan 4% prima is. Het echte antwoord komt neer op de totale lengte van jouw content. Het is duidelijk dat een artikel van 1500 woorden met een dichtheid van 4% natuurlijker zal klinken dan hetzelfde percentage in een stuk van 100 woorden.
Hier voeg jij je keywords toe
In aanvulling op jouw algemene keyword density, wil jij ook een oogje houden op waar deze keywords worden gebruikt. Deze tellen ook mee voor het totaal aantal woorden die je gebruikt op een web pagina. De meest voorkomende gebieden waar jij jouw focus keywords wil opnemen op jouw pagina zijn:
- De titel: dit vertelt zowel zoekmachines als gebruikers waar jouw pagina over gaat, goed om het hier dus te vermelden
- Meta Description: dit is de kleine blurb die in de SERPs terecht komt. Het is belangrijk om hier je trefwoord in op te nemen
- Heading Tags: probeer ten minste één H1 of H2 te gebruiken met jouw gewenste focus trefwoord.
- Body Content: vergeet niet om jouw keywords een aantal keer te gebruiken in de body copy van jouw pagina.
Het belang van keyword varianten en keyword clustering
Zoekmachines zijn een stuk slimmer dan veel digitale marketeers ze krediet geven. Google is geëvolueerd met algoritme veranderingen door de jaren heen, de semantische mogelijkheden van hun bots zijn drastisch toegenomen. In gewone taal betekent dit dat ze kunnen zeggen dat twee verschillende zoekwoord variaties zijn van hetzelfde. Laten we zeggen dat jouw focus zoekwoord de term ‘hondenrassen’ is. Zoekmachine spiders weten dat dit hetzelfde is als ‘soorten honden’ of ‘hondachtigen’.
Het is belangrijk om te beseffen dat het soms beter voor SEO is om trefwoordvarianten en trefwoordclustering binnen jouw tekst te gebruiken. In plaats van zich te concentreren op slechts een primair zoekwoord in jouw artikel, gebruik je verschillende gerelateerde termen samen in een poging om te rangschikken voor meerdere termen.
Als de woorden semantisch gezien in essentie hetzelfde zijn als elkaar, is dit een ideale manier om meer organisch verkeer te krijgen terwijl het gemakkelijker wordt om een hoger niveau van zoekintentie te bereiken. Keyword clustering kan zo eenvoudig of zo ingewikkeld zijn als een digitale marketeer het wil maken. Hoewel er tal van tools zijn om jou te helpen bepalen wat de beste termen zijn om te groeperen, is het vaak gewoon een algemeen begrip van een bepaald onderwerp en hoe mensen vocabulaire termen door elkaar gebruiken dat het beste werkt.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Het vermijden van keyword stuffing
Onthoud, keyword stuffing is slecht. Het gebruik van een term over en weer is wat echt schadelijk kan zijn voor jouw rankings op de lange termijn, evenals het moeilijker maken voor iemand om jouw inhoud te lezen. Het is belangrijk om te herinneren om keyword stuffing te vermijden waar mogelijk. Dat geldt ook voor het gebruik van clusters en varianten. Onthoud echter dat deze verwisselbare termen elk hun eigen dichtheid hebben. Dus, als jij het gevoel hebt dat jouw percentage voor een bepaalde term te hoog is, overweeg dan om een paar woorden te vervangen door een alternatief om de zaken in evenwicht te brengen en duplicate content te vermijden.
Jouw artikelen laten optimaliseren door een specialist?
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is keyword density nog steeds een cruciaal onderdeel van een concurrerende SEO-strategie. Door het bijhouden van het aantal keywords die je gebruikt en vooral hoe ze gebruikt worden, kan je ze op een strategische wijze inzetten om zowel de ranking als de leesbaarheid positief te beïnvloeden.
Zie je door de bomen het bos niet meer? Met de professionals van ROXTAR hoef jij je helemaal geen zorgen te maken. Wij zorgen ervoor dat jouw content er van top tot teen gelikt uitziet. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact op met ons!
SAMEN naar de top!
Wij helpen je je online marketing naar een volgend niveau te tillen. Vraag nu een vrijblijvend gesprek aan.