Wat is domein autoriteit?

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit (DA) verwijst naar het aantal relevante backlinks – links naar jouw website vanaf andere relevante sites. De relevantie van die backlinks draagt ook bij aan jouw score. Moz heeft de Domain Authority-methodiek in het leven geroepen om bedrijven te helpen erachter te komen welke domeinen een hoge autoriteit hebben welke je kunt benaderen met als doel hoger te kunnen ranken op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Ze schatten de mogelijke ranking van een pagina via verschillende kanalen, inclusief het koppelen van hoofddomeinen en het aantal totale links, in een enkele DA-score. Deze score kan websites met elkaar vergelijken of de ‘ranking sterkte’ van een website bijhouden. Sommige websites zijn van nature gezaghebbend zonder dat ze daar extra moeite voor hoeven doen. Denk aan websites als die van ziekenhuizen en universiteiten.

Een hoge DA krijg je omdat de content relevant moet zijn en op een natuurlijke manier geïntegreerd moet zijn in de site waarbij er tevens een gezond linkprofiel opgebouwd moet zijn. Als je op voorhand middels en trefwoorden onderzoek al precies weet op welke trefwoorden je wil scoren dan kun je jouw site beter optimaliseren. Domein autoriteit wordt bepaald op een logaritmische schaal. Bij een logaritmische schaal wordt niet de numerieke waarde zelf van een grootheid gegeven, maar een logaritme van de verhouding van de grootheid tot een referentiewaarde. Dit betekent dat afzonderlijke metingen de score niet altijd in dezelfde mate zullen verhogen of verlagen. Hoe belangrijker een metriek is, hoe groter het effect zal zijn.

Hoe kun je jouw domein autoriteit verhogen?

Het is strategisch handig om te weten wat jouw domein autoriteit is. Hier onder een aantal tips voor het kiezen van de perfecte domein autoriteit voor jouw bedrijf zodat je weet wat jouw domein autoriteit is.

Gratis SEO website check

Controleer de SEO-status van je website met onze gratis en geheel vrijblijvende SEO website check!

Waarom zou ik me zorgen maken over domein autoriteit?

Een studie door Ahrefs vond een correlatie tussen DA en SERP ranking. De resultaten van deze studie suggereren dat DA een nuttige methodiek kan zijn om te meten hoeveel organisch verkeer je van Google kunt ontvangen. Als je jouw SEO rankings wilt laten groeien, overweeg dan om je domein autoriteit strategie op te voeren. Het kan echter een tijdje duren om autoriteit te ontwikkelen, maak je dus geen zorgen als je niet meteen resultaten ziet.

Wat is een goede domein autoriteit score?

Domein autoriteit scores variëren van 1 tot 100. Wanneer je een hogere domein autoriteit score hebt, is het waarschijnlijker dat je een toename in website bezoekers en SERP rankings zult zien. Wanneer je met een nieuwe website start, is de domeinautoriteit altijd 1. Moz wijst erop dat sites met veel externe links meestal een hogere DA hebben, terwijl kleine zakelijke sites en sites met minder inkomende links over het algemeen een lagere DA-score hebben, dat komt omdat ze vaak relatief nieuw zijn. Een goede graadmeter voor jouw website is om deze te vergelijken met andere vergelijkbare of gelijksoortige websites.

Je DA kan in de loop der tijd fluctueren en, met zoveel variabele, kan het een uitdaging zijn om te bepalen waarom het veranderd is. Moz wijst op verschillende factoren die jouw score kunnen beïnvloeden. Een daarvan kan zijn dat de groei van je linkprofiel nog niet is opgenomen in hun index. Een andere factor is dat sites met een hogere autoriteit een enorme groei in linkaantallen doormaken, wat het schalingsproces kan vertekenen. Dit soort fluctuaties kunnen een grotere impact hebben op de lagere domainautoriteiten. Het kan ook zijn dat je links hebt verdiend van sites die niet bijdragen aan de ranking op Google. Als Moz een ander aantal linkdomeinen crawlt dan de vorige keer dat het jouw site doorzocht, kunnen de resultaten worden beïnvloed.

Domein Autoriteit

Hoe kun je jouw Domain Authority Score verhogen?

Het verhogen van je DA is een langdurig proces, maar er zijn verschillende manieren om het aan te pakken. Lees hieronder hoe. Ten eerste, voer een link audit uit. Dit proces houdt in dat jij ervoor zorgt dat de links naar jouw website geldig zijn en geen black-hat SEO tactieken bevatten. Probeer Ubersuggest om inzicht te krijgen in je domeinscore, het huidige aantal backlinks en verwijzende domeinen. Backlinks zijn links van andere websites naar jou verwijzen. Deze zijn van invloed op de SEO-rangschikking, hoewel niet alle backlinks gelijk zijn. Het is ook nuttig om te zoeken naar lokale websites voor citation building of “best-of”-lijsten die je bedrijfsgegevens kunnen opnemen. Deze sites voegen vaak nieuwe bedrijven toe.

Hoe integreer je jouw domein autoriteit in je SEO-strategie?

Zodra je jouw domein autoriteit score en de factoren die van invloed zijn, hebt bepaald, wat moet je dan doen? Begin met backlinks. Je wilt andere sites een reden geven om naar die van jou te linken. Als je gespecialiseerd bent in iets unieks of een nieuwe optie voor een product of dienst aanbiedt, kan dat een goed begin zijn. Probeer betere informatie over jouw niche te verstrekken dan je concurrenten doen. Het kan ook verstandig zijn om samen te werken met kleine bedrijven die relevantie hebben in jouw branche waarmee je een wederzijds voordelige samenwerking kunt aangaan. Probeer ook contact te leggen met bedrijven waarmee je al relaties onderhoudt. Kijk of er manieren zijn om elkaars online aanwezigheid te ondersteunen. Het uitwisselen van testimonials is slechts een van de vele tactieken die je kunt toepassen. Natuurlijk wil je er zeker van zijn dat alle backlinks die je ontvangt van hoge kwaliteit zijn. Het is beter om te focussen op kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Gastblogs op andere sites kan ook helpen om jouw naam en site bekend te maken.

Sommige sites zijn hier echter beter geschikt voor dan andere. Als je dan een blog kunt plaatsen, controleer dan of hun links “follow” of “nofollow” zijn. Dit kan invloed hebben op hoeveel waarde de link heeft, hoewel alle links gebruikers helpen om op je website te komen, dus zie links ook als een tool voor branding en verwijzend verkeer. Het is verstandig om ook te kijken naar hun DA en PA voor doelpagina’s, hoe lang de berichten zijn, en wie hun publiek is. Als ze geen relevantie hebben met jouw bedrijf dan is het misschien niet de moeite waard om een gastblog te posten. De groei van jouw domein autoriteit overlapt met jouw content strategie. De meeste bedrijven maken nu ook gebruik van blogs of soortgelijke pagina’s op hun websites het is dus verstandig dat je dat ook gaat doen. Des te meer inhoud je regelmatig creëert, hoe groter de kans is dat je goede posities krijgt.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Wat is domein autoriteit?

Domeinautoriteit is een methodiek die door Moz is gemaakt om te bepalen hoe gerenommeerd en gezaghebbend een domein is. Er wordt rekening gehouden met een groot aantal factoren, waaronder backlinks, verkeer, content en meer.

Hoe kan ik mijn domeinautoriteit verhogen?

Meer backlinks en relevant verkeer kunnen de domeinautoriteit helpen verhogen. Het is belangrijk om jouw website als een belangrijke bron in de markt te zetten voor jouw gebruikers.

Hoe controleer ik mijn domeinautoriteit?

Ga naar Moz’s tool voor het controleren van de domeinautoriteit om het nummer van je huidige domeinautoriteit te bepalen.

Hoe vaak moet ik mijn domein autoriteit controleren?

Een keer per maand is al voldoende.

Domein autoriteit conclusie

Domein autoriteit kan in eerste instantie ingewikkeld lijken. Er zijn veel factoren die bijdragen aan je ranking, en het analyseren van al deze factoren kost veel tijd.

Direct contact met een van onze consultants