email marketing

Email marketing

Doe jij al aan email marketing? De kans is redelijk aanwezig dat jouw antwoord hierop ‘nee’ is. Email marketing is namelijk een beetje de underdog van de marketingactiviteiten. Maar dat betekent natuurlijk niet meteen dat het niet belangrijk is! Deze vorm van marketing wordt – onterecht – te vaak over het hoofd gezien. Maar wist je dat email marketing een super krachtig marketingkanaal is? Zo creëer je niet alleen meer betrokkenheid en een betere relatie met jouw publiek, maar leid je ook nog eens meer verkeer naar je website. Iets met twee vliegen en één klap?

Betrokken & bereikbaar

We zijn proactief, kunnen snel schakelen en zijn makkelijk bereikbaar.

Altijd resultaat gedreven

We zijn altijd gemotiveerd om het beste resultaat voor onze klanten te boeken.

Transparant & duidelijk

Geen abracadabra. We laten alles zien wat we doen en altijd zo duidelijk mogelijk.

email marketing

Wat is email marketing?

Het versturen van emails is natuurlijk al een hele lange tijd mogelijk, namelijk al zo’n 50 jaar. Sindsdien maken we daar dan ook volop gebruik van en kunnen we zeggen dat email marketing eigenlijk net zo lang bestaat als het versturen van emails zelf. Thanks to alle spam mails die je mailbox overstromen, werd email marketing op een gegeven moment als opdringerig gezien. Gelukkig is die periode inmiddels voorbij en kan deze vorm van marketing juist hele positieve resultaten met zich meebrengen.

Hoe werkt email marketing?

Oké, maar hoe gaat email marketing dan precies in z’n werk? Het spreekt misschien al een beetje voor zich, maar in principe creëer je een mailinglijst waar jouw publiek zich voor aan kan melden. Heeft iemand zijn of haar email aan de lijst toegevoegd? Dan heb jij de mogelijkheid deze persoon regelmatig een email te sturen. En dat kan natuurlijk hartstikke interessant zijn! Zo kun je jouw mailinglijst op de hoogte houden van spannende ontwikkelingen en aanbiedingen binnen jouw bedrijf.

Heeft iemand zich aangemeld? Dan kun je diegene bijvoorbeeld verrassen met een leuke kortingscode of andere freebie. Zo bouw jij op een persoonlijke – en vooral niet irritante – manier een band op met jouw publiek. 

Is dit wel geschikt voor mijn bedrijf?

Helemaal top aan email marketing is dat het mega breed inzetbaar is. Super leuk, maar is deze vorm van marketing dan wel geschikt voor jouw bedrijf? Elke branche is natuurlijk weer anders. Eigenlijk kan alleen jij het juiste antwoord op deze vraag geven. Er komt immers wel het één en ander bij kijken. In principe kan email marketing voor (bijna) alle doeleinden worden ingezet. Of je nou producten verkoopt, masterclasses aanbiedt, een kapperszaak hebt, de trotse eigenaar van een restaurant bent of een blog schrijft. Door interessante content over jouw bedrijf en vakgebied te delen, houd je je publiek constant op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Of het nu gaat om nieuwe producten, lesstof, kniptechnieken, gerechten of blogposts!

e-mail marketing voor mijn bedrijf

Driedubbele dosis voordelen

Nu zijn wij hartstikke enthousiast over email marketing, maar we vinden het ook belangrijk dat jij een beeld hebt van de vele voordelen die het met zich meebrengt. Daarom hebben we speciaal voor jou de vijf grootste voordelen op een rijtje gezet.

1. Een persoonlijke touch

Email marketing maakt het mogelijk lezers een specifiek bericht te sturen nadat zij een bepaalde actie hebben uitgevoerd. Heeft iemand zich net ingeschreven voor de mailinglijst? Dan zorg je ervoor dat diegene een leuke welkomstmail ontvangt met eventueel zelfs een kleine gratis verrassing! Dit kan bijvoorbeeld een kortingscode of exclusieve downloadbare content zijn. Hartstikke leuk natuurlijk én je wekt ook nog eens nieuwsgierigheid op: wat zal ik allemaal nog meer ontvangen in de toekomst? 

2. Interesse? Die is er al!

Een heel groot voordeel aan email marketing ten opzichte van bijvoorbeeld social advertising, is dat het publiek al geïnteresseerd is in jouw bedrijf. Ze hebben zich immers zelf – vrijwillig – ingeschreven voor de mailinglijst! Je kunt je dan ook vast wel voorstellen dat deze groep een stuk eenvoudiger over de streep te halen is dan een random individu die jouw advertentie op YouTube voorbij ziet komen. 

3. Ook met een klein budget

Email marketing is eigenlijk vet goedkoop. Het verzenden van een email is immers gratis! Natuurlijk is het wel verstandig om een software programma aan te schaffen, zeker wanneer je mailinglijst flink in de stijgende lijnen zit. Maar in principe blijft het opzetten van een campagne relatief goedkoop. Naast de aanschaf van een softwareprogramma zijn er namelijk geen kosten aan verbonden. Tenzij je natuurlijk extra personeel aan zou schaffen of het schrijven van de emails zou uitbesteden.

4. Geef de controle terug

BOOM! In your face. Zo gaat het tegenwoordig met de ene advertentie na de andere. Eigenlijk hebben we gewoon geen controle meer over wanneer en hoe vaak we reclame-uitingen tegenkomen. Ben je lekker aan het scrollen op Instagram, komt er een reclame voorbij. Loop je door de stad met vrienden, wordt de ene advertentie na de andere in je gezicht gedrukt. Met email marketing draag jij de regie over aan het publiek. Zo bepalen ze zelf of ze jouw emails willen ontvangen, wanneer ze deze openen en of ze zich eventueel weer uitschrijven. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw reclame-uitingen veel positiever worden ervaren!

5. Meten is weten

Lekker cliché, maar niet minder waar: meten is weten. En dat geldt – net zoals met alle marketingvormen – ook voor email marketing. Met behulp van super chille software zorg je er namelijk voor dat alle handelingen met betrekking tot jouw campagne worden gemeten. Heeft jouw publiek de mails geopend? Hebben ze op de ingevoegde link geklikt? En wat hebben zij vervolgens allemaal op jouw website uitgespookt? Door meer inzicht in deze gegevens kun je jouw campagnes zo effectief mogelijk inrichten. 

Waarom email marketing?

Waren de vijf bovenstaande voordelen nog niet reden genoeg om met email marketing aan de slag te gaan? Dan vertellen we je graag waar deze vorm van marketing nou precies aan bijdraagt. Dat de relatie met je doelgroep belangrijk is, weten we inmiddels allemaal wel. Belangrijker dan ooit tevoren juist, want doordat we zo makkelijk in contact komen met Jan en alleman verliezen we langzaam maar zeker de persoonlijke touch. En laat een email nou eens nét een tikkeltje persoonlijker zijn dan een random advertentie of tekst op je website!

Bovendien draagt email marketing ook nog eens bij aan leadgeneratie, merkbekendheid, het opbouwen van klantrelaties en het betrokken houden van klanten tussen aankopen door. Twee vliegen in één klap? Nee joh, wij pakken er gewoon vijf!

Content op maat

Je hebt je geabonneerd op de wekelijkse emails van een webshop die kleding, schoenen en accessoires verkoopt. Heb jij alleen behoefte aan de nieuwste trends en aanbiedingen op het gebied van vrouwenkleding? Dan kan alle info omtrent mannenkleding jou waarschijnlijk een reet roesten.

Je opent een email en ziet dat deze volledig gewijd is aan een nieuwe collectie mannenkleding. Bleh, je hebt al meteen geen zin meer om erdoorheen te spitten. Maar wat nou als je de keuze had gehad? Als je had kunnen kiezen over welke onderwerpen je content zou willen ontvangen? Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn! 

Met emailmarketing zorg jij ervoor dat je jouw lezers precies de content biedt waar zij op zitten te wachten. Geef ze bijvoorbeeld de keuze uit vijf verschillende onderwerpen. Zoals in dit geval mannenkleding, mannenschoenen, vrouwenkleding, vrouwenschoenen en accessoires. Geen ongewenste info, maar interessante content op maat. 

contentstrategie
email marketing software

Software waar je u tegen zegt

Krijg jij het Spaans benauwd van het idee dat je deze campagnes helemaal zelf op moet zetten? Dan hebben we in ieder geval al één tip: tranquilo por favor! Wij maken namelijk gebruik van Klaviyo, een email marketing platform dat jou de gelegenheid geeft om geavanceerde email flows te creëren en mailautomatisering in te stellen. De goal is een mega lange mailinglijst met meer dan duizend lezers, en die ga je natuurlijk niet één voor één handmatig afwerken. Daag, dan ben je over een week nog bezig! Gelukkig biedt Klaviyo een hele shitload aan integratiemogelijkheden, waardoor jij binnen no time al je lezers kunt bereiken. 

Met een dubbele lading segmentatieopties, A/B testen, dynamische email templates en een drag-and-drop email ontwerp beschik je over alles wat je nodig hebt voor een succesvolle email marketing campagne. 

Met email marketing zorg jij ervoor dat je jouw lezers precies de content biedt waar zij op zitten te wachten. Geef ze bijvoorbeeld de keuze uit vijf verschillende onderwerpen. Zoals in dit geval mannenkleding, mannenschoenen, vrouwenkleding, vrouwenschoenen en accessoires. Geen ongewenste info, maar interessante content op maat. 

Email flows

Een email flow is een reeks geautomatiseerde emails die worden verzonden op basis van het email segment, de voorkeuren van de ontvanger of specifieke acties. Van een eenvoudige nieuwsbrief drip tot een after sales flow, en alles daartussenin. Klaviyo helpt jou allerlei soorten email flows in te stellen!

Email automation

Dat de automatisering van emails super chill is, spreekt waarschijnlijk al voor zich. Je zorgt er op deze manier namelijk voor dat je publiek een specifiek bericht ontvangt nadat zij een bepaalde actie hebben uitgevoerd. Heeft iemand zich ingeschreven voor de nieuwsbrief? Dan ontvangt hij of zij een enthousiast welkomstbericht. Is een product weer op voorraad? Yes, laat het goede nieuws snel aan je lezers weten!

Maar waarom dan? Nou, heel simpel. Met behulp van email automation zorg je ervoor dat je emails op het juiste moment worden verstuurd én gebaseerd zijn op het gedrag van je doelgroep.

Evergreen content

Pffffff, wéér nieuwe content bedenken. Word jij stiekem ook een beetje moe van elke keer weer nieuwe, originele teksten bedenken? Dan gaan email flows & automation jouw reddende engel zijn! Je hoeft de content namelijk maar één keer te schrijven en dan blijft het in principe for ever voor je werken. Hoe ideaal! Natuurlijk Kun je wel de ROI nog verhogen door de inhoud en flow te optimaliseren, maar het is hoe dan ook een stuk efficiënter dan elke week een compleet nieuwe email schrijven.

Wij maken online marketing leuk

Hoe zit het met de nadelen?

1. Onderhoud en regelmaat

Eén van de belangrijkste aspecten van email marketing is regelmaat. Het contact met je publiek moet wel warm blijven, anders pluk je er alsnog niet de vruchten van. Het komt vaak genoeg voor dat ondernemers een mailinglijst opzetten en er vervolgens niks meer mee doen. Hartstikke zonde van de potentie én van je tijd en moeite. Bovendien doet het ook niet echt ten goede aan het beeld van je publiek. Schrijf je je in voor een nieuwsbrief, ontvang je helemaal niks. Huh???

Het is daarom super belangrijk om met regelmaat emails te verzenden, of dit nu maandelijks of wekelijks is. Daarnaast moet je natuurlijk ook geen poep versturen. Liever één keer per maand een waardevolle email dan wekelijks een email die volstaat met onzin.

2. Uitschrijvingen

Misschien heeft jouw bedrijf al een goede naam met een groot publiek of heb je jouw nieuwsbrief gewoon heel goed weten te verkopen. Either way, je hebt een behoorlijke mailinglijst opgebouwd waar je hartstikke trots op bent. Super tof, maar nu is het natuurlijk wel de bedoeling om dit publiek te behouden. Pak je het slecht aan? Dan zullen jouw lezers zich even snel weer uitschrijven als dat ze zichzelf ingeschreven hebben. Bovendien doet dit ook iets – negatiefs – met het imago van jouw onderneming. En dat willen we graag voorkomen! Gelukkig hebben we bij ROXTAR alle kennis en ervaring in huis om van jouw email marketing campagne een daverend succes te maken.

3. Spam

Emails worden – helaas – nog vaak geassocieerd met spam. Dit was met name vroeger een ding, maar ook vandaag de dag worden er nog veel spammails verstuurd. Vet irritant natuurlijk. Het kan voorkomen dat jouw publiek eerder slechte ervaringen heeft gehad met mailinglijsten of is vol gespamd met allemaal rotzooi. Zij zullen zich dan niet of minder snel in willen schrijven voor jouw mailinglijst. Jammer, maar wel begrijpelijk. Je zou er immers zelf ook niet op zitten wachten na zo veel slechte ervaringen. Daarom is het altijd verstandig om naast email marketing meerdere vormen van marketing in te zetten. 

Email marketing is een prachtige aanvulling waarmee je een band met het publiek creëert, maar vraagt wel om versterking van andere kanalen. ROXTAR is een one-stop-shop en wij helpen jou dan ook graag met andere werkzaamheden zoals social advertising, Google Ads en zoekmachine optimalisatie

Waarom email marketing uitbesteden bij ROXTAR?

ROXTAR helpt jouw bedrijf erbij om te groeien en successen te behalen. Email marketing speelt hier een grote rol in. Email marketing uitbesteden? ROXTAR is hier de juiste partij voor. Waarom? Wij zijn:

Betrokken & bereikbaar

We zijn proactief, kunnen snel schakelen en zijn makkelijk bereikbaar.

Altijd resultaat gedreven

We zijn altijd gemotiveerd om het beste resultaat voor onze klanten te boeken.

Transparant & duidelijk

Geen abracadabra. We laten alles zien wat we doen en altijd zo duidelijk mogelijk.

Contact met onze specialisten opnemen

Wil je de samenwerking met ons aangaan op het gebied van email marketing? Neem dan snel contact met ons op, zodat we snel een afspraak met elkaar kunnen inplannen om geheel vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen is mogelijk door te bellen naar 085 060 0870 of een mailtje te sturen. Snel een WhatsApp bericht naar ons sturen? Dat kan rechtsonderin in je beeldscherm.

Gratis Strategiesessie

Wij jij email marketing gebruiken om jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team