Hoger in Google komen met je website?

40 handige tips over hoe je hoger in Google kunt komen met je website

Als ondernemer of marketeer ben je trots op het bedrijf dat je vertegenwoordigd.

  • Je wilt resultaat behalen;
  • Je bedrijf laten groeien;
  • En je producten of diensten aan zoveel mogelijk mensen tonen.

Als jouw website hoger in Google komt, levert dit je nieuwe bezoekers en dus ook klanten op. Omdat er zoveel mensen gebruik maken van Google, is het zeer interessant om hoog in Google te staan. Alleen, hoe kun je nu eigenlijk hoger in Google komen? Hieronder vind je een lijst met 40 tips om je website hoger in Google te krijgen! Lees hier wat is SEO voor als je nog niet wat SEO is.

Tip 1. Voer eerst een zoekwoordonderzoek uit

Om te beginnen zul je een zoekwoordonderzoek moeten uitvoeren. Op die manier kun je bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf. Daarnaast kun je ook controleren hoeveel concurrentie er op deze zoekwoorden zit. Voor een zoekwoordonderzoek kun je bijvoorbeeld een tool als Ubersuggest van Neil Patel gebruiken. Nog een handige tool om een zoekwoordonderzoek mee uit te voeren is Search Console van Google zelf.

Tip 2. Zorg dat je zoekwoorden daadwerkelijk relevant zijn

Wil je hoog in Google komen? Dan is het belangrijk dat je de focus legt op zoekwoorden die gebruikt worden door mensen die ook echt op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Is een zoekwoord enigszins relevant, maar zijn mensen die dit zoekwoord gebruiken niet echt op zoek naar jouw diensten of producten? Dan is het geen goed idee om de focus hierop te leggen. Google meet namelijk ook hoe lang bezoekers blijven en hoeveel pagina’s ze bezoeken. Verlaat iemand je website direct weer, dan is dit slecht voor je ranking. Bovendien bereik je zo ook simpelweg niet de juiste doelgroep.

Tip 3. Schrijf veel informatieve content

Door middel van informatieve content toon je aan dat jouw bedrijf een autoriteit is binnen je eigen branche. Belangrijk is dat de kwaliteit van de content hoog is en dat je bezoekers op een goede manier informeert. Wanneer de content op jouw website voldoende informatief is, kan dit er ook toe leiden dat andere mensen naar je website linken. En dat is, net zoals voldoende content, een belangrijke rankingfactor voor Google.

Tip 4. Houd je zinnen kort

De meeste mensen willen geen uren bezig zijn om je website door te spitten. Zorg er daarom voor dat de zinnen op je website niet te lang zijn. Dat is bij het schrijven van SEO-geoptimaliseerde teksten zeer belangrijk. Je hoeft niet te tellen hoeveel woorden iedere zin op je website heeft, maar probeer zinnen dus niet te lang te maken. Dat kan ervoor zorgen dat bezoekers eerder afhaken en is dus ook slecht voor je SEO.

Tip 5. Wek de aandacht

Belangrijk is om de aandacht van de lezer te wekken met de teksten op je website. Dit doe je door middel van een goede introductie, maar ook met behulp van signaalwoorden. Het is dus erg belangrijk dat de content op je website goed geschreven is. Wanneer je zelf niet zo goed bent in het schrijven van professionele content, kun je dit het best uitbesteden aan een specialist. De content op je website heeft namelijk veel invloed op je ranking in de zoekmachines.

Tip 6. Zorg dat iemand lang op een pagina blijft

Als iemand een langere tijd op een pagina blijft, is dit voor Google een teken dat je website interessant is. Houd wel rekening met de voorgaande tips. Maak je zinnen dus niet extreem lang, om er maar voor te zorgen dat men langer bezig is met lezen. In plaats daarvan kun je meer interessante informatie toevoegen. Voorkom dat de lezer een grote lap tekst ziet, want dit zal bezoekers afschrikken. Maak daarom gebruik van tussenkoppen en afbeeldingen om de lappen tekst mee op te breken.

Tip 7. Het bouncepercentage verlagen

Het percentage bezoekers dat direct je website verlaat, noemen we het bouncepercentage. Ook dit heeft invloed op je ranking in Google. Wil je hoger in Google komen, dan is het dus van belang dat je dit bouncepercentage verlaagt. Dit doe je door je op de juiste zoekwoorden te focussen en door het webdesign te verbeteren. Ook de laadtijd van je website kan invloed hebben op het bouncepercentage.

Tip 8. Optimaliseer de URL’s van je website

Wil je dat je website hoger in Google komt? Zorg er dan ook voor dat de URL’s van je website geoptimaliseerd zijn. De URL moet zelf al een indruk geven van wat er op een pagina te vinden is. Houd de URL’s kort en zorg voor een logische structuur. Dit zorgt ervoor dat de website gebruiksvriendelijker zal zijn.

Tip 9. De titel van je pagina moet het zoekwoord bevatten

Net als dat een lezer de inhoud van een website van een pagina aan de hand van de titel bepaalt, kijkt ook Google hier hierna. Daarom is het zeer belangrijk dat het zoekwoord in de titel voorkomt. Wanneer de titel van de pagina een zin is, is het aan te raden om het zoekwoord ook in het eerste gedeelte van de zin te verwerken.

Tip 10. Plaats zoekwoorden ook in tussenkoppen

Belangrijk is ook om zoekwoorden regelmatig in de tussenkoppen op een pagina te plaatsen. Zo krijgt Google namelijk een beter beeld van waar de pagina over gaat. Zorg ervoor dat het zoekwoord in minstens één of twee tussenkoppen terug te vinden is. Het is echter niet aan te raden om in iedere tussenkop het zoekwoord te gebruiken.

ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Tip 11. Zorg ervoor dat je domein de juiste extensie heeft

Als je doelgroep Nederlands is, is het aan te raden om ook een domein met de extensie .nl te kiezen. Aan de hand van de extensie bepaalt Google namelijk ook op wie de website gericht is. Een .com website is ook nog een optie, aangezien websites met deze extensie binnen de zoekresultaten van diverse landen terug is te vinden. Het is echter niet aan te raden om bijvoorbeeld een .de website te starten als je Nederlandse bezoekers op je website wilt.

Tip 12. Zorg voor een goede interne linkstructuur

Het is belangrijk dat de interne linkstructuur van je website goed is. De pagina’s waar naartoe wordt gelinkt vanaf de homepage zijn voor Google namelijk het meest belangrijk. Hoe meer een pagina is verstopt op je website, hoe minder waarde Google hieraan zal hechten. Zorg er daarom voor dat er voldoende andere pagina’s naar een belangrijke pagina verwijzen.

Tip 13. Creëer een bedrijfsprofiel in Google

Wil je hoger in Google komen te staan, maak dan ook een bedrijfsprofiel aan voor je bedrijf. Op die manier komt je bedrijf direct omhoog als je bedrijfsnaam gegoogeld wordt. Bovendien is dit ook zeer goed voor je local SEO.

Tip 14. Zorg dat de gebruikservaring goed is

Het is belangrijk dat de gebruikservaring op je website goed is. Is dat niet het geval, dan zal dit tot een lagere ranking leiden. Google herkent dit namelijk aan de hand van de statistieken van je website.

Tip 15. Vermeld je contactgegevens op de website

Voor Google, maar ook voor gebruikers, is het belangrijk dat de contactgegevens van je bedrijf op de website te vinden zijn. Dit zorgt ervoor dat je website betrouwbaarder overkomt.

Zorg dat je echt voldoende interne links op je website plaatst. Het is niet voldoende als je slechts een aantal interne links op je website hebt. Probeer op iedere pagina minstens één interne link te plaatsen. Zo zorg je dat er een goede structuur ontstaat.

Tip 17. Controleer je website regelmatig op on-page factoren

Als je veranderingen aanbrengt op je website, dan is het belangrijk om je website ook regelmatig te blijven controleren op on-page ranking factoren. Doe dit periodiek of iedere keer nadat je grote veranderingen hebt aangebracht.

Tip 18. Zorg ervoor dat je een SSL-certificaat hebt

Een SSL-certificaat is onmisbaar voor Google. Wanneer een website een SSL-certificaat heeft, dan betekent dit dat webverkeer is versleuteld. De verbinding is dan beveiligd, waardoor de kans dat gebruikers het slachtoffer worden van een cyberaanval veel kleiner is.

Tip 19. Beschrijf je afbeeldingen met alt tags

Ook afbeeldingen dragen bij aan je vindbaarheid in Google. Wil jij dat je website hoger in Google komt? Dan is het verstandig om beschrijvende alt tags toe te voegen aan je afbeeldingen. Is een afbeelding gerelateerd aan het zoekwoord, zorg er dan ook voor dat het zoekwoord in de alt tag vermeld wordt.

Hoger in Google komen

Tip 20. Optimaliseer de afbeeldingen zelf ook

Behalve dat de alt tags geoptimaliseerd moeten worden, geldt dat ook voor de afbeeldingen zelf. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je afbeeldingen niet onnodig groot zijn. Bovendien is het aan te raden om voor een moderne afbeeldingsbestandstype te kiezen. Dit kan de laadtijd van de website optimaliseren, en dat is weer belangrijk als je hoog in Google wilt komen.

Vrijwel alle websites die hoog in Google staan, doen aan linkbuilding. Het creëren van linkverwijzingen naar je website is een zeer goede manier om de ranking van je site te verbeteren. Er zijn verschillende manieren om voor nieuwe links te zorgen.

Tip 22. Probeer om rich snippets te creëren

Rich snippets zijn unieke zoekresultaten die voor de gebruikers van Google extra waardevol zijn. Als je een rich snippet in de zoekresultaten krijgt, dan zorgt dit ervoor dat je website extra opvalt. Bovendien zorgt dit voor meer autoriteit.

Tip 23. Stuur mailtjes naar bezoekers

Als je hoger in Google staat en alles uit je bezoekers wilt halen, is het een goed idee om mailadressen te verzamelen. Zo kun je bezoekers mailtjes sturen, zodat zij je website op een later moment nog eens zullen bezoeken. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een nieuwsbrief.

Tip 24. Verdiep je ook in local SEO

Met local SEO kun je op lokaal niveau vindbaar worden. Zo wordt je bijvoorbeeld gevonden door mensen die zich in een specifieke stad bevinden. Het voordeel van local SEO is dat je relatief eenvoudig resultaat boekt en dus hoger in Google komt.

Tip 25. Maak gebruik van opsommingstekens

Opsommingstekens zijn een uitstekende manier om de aandacht te trekken en zijn ook handig om te vermijden dat een bezoeker grote lappen tekst te zien krijgt. Daarom raden we aan om zeker gebruik te maken van opsommingstekens als die gelegenheid zich voordoet.

Tip 26. Zorg dat bezoekers je website niet hoeven te verlaten

Probeer om ervoor te zorgen dat een bezoeker echt alles wat hij of zij nodig heeft op jouw website kan vinden. Zo voorkom je namelijk dat de bezoeker de website weer moet verlaten. Dat zou toch zonde zijn, want de kans is groot dat deze persoon vervolgens verder gaat googelen en bij een concurrent uitkomt.

Tip 27. Zorg dat je website antwoord geeft op vragen waar men naar zoekt

Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor de vragen waar men letterlijk naar zoekt. Vroeger gebruikten weinig mensen lange zinnen om mee te googelen, maar met de komst van Google Voice is dat veranderd. Wie met behulp van Google Voice zoekt, zal over het algemeen namelijk een natuurlijke zoekopdracht gebruiken. Het wordt dus steeds belangrijker om ook langere zoekwoorden in je content te verwerken.

Tip 28. Creëer een pagina met veelgestelde vragen

Door een pagina met veelgestelde vragen te creëren, is de kans op rich snippets groter. Dit kan er dus voor zorgen dat je relatief eenvoudig hoog in Google komt te staan. Daarnaast is dit ook een uitstekende manier om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Bezoekers vinden zo namelijk ook eenvoudig het antwoord op hun eigen vragen.

Tip 29. Beperk het aantal advertenties op je website

Voorkom dat je te veel advertenties op je website plaatst. Dit kan er namelijk voor zorgen dat bezoekers geïrriteerd raken en de website eerder verlaten. Een advertentie is geen probleem, mits de banner niet in de weg staat. Pop-ups zijn sterk af te raden. Niets is voor de bezoeker van je website namelijk zo vervelend als een pop-up die op je website verschijnt. Dat is voor veel bezoekers een reden om direct weg te klikken.

Tip 30. Vermeld je zoekwoorden voldoende in je content

Het is aan te raden om het hoofdzoekwoord van een pagina ongeveer 2% van het totale woordaantal te laten beslaan. Zorg ervoor dat de zoekwoorden goed over de pagina verspreid zijn. Zo weet Google namelijk goed waarover jouw content gaat. Voorkom dat de zoekwoorden veel vaker in je content vermeld worden. Dit kan namelijk aangemerkt worden als spam door Google.

Wij maken online marketing leuk

Tip 31. Geef bezoekers de mogelijkheid om te reageren op artikelen

Als je bezoekers laat reageren op je artikelen, zorgt dit vaak voor meer betrouwbaarheid en betrokkenheid. Daarom is het een goed idee om je bezoekers de mogelijkheid te geven om onder bepaalde berichten te reageren. Zeker als je veel positieve reacties onder een blogbericht krijgt, geeft dit andere bezoekers ook een goede indruk. Zorg wel dat je website goed beveiligd is tegen spam. Anders loop je namelijk het risico dat er voornamelijk spamreacties worden geplaatst en dat gaat weer ten koste van de gebruikerservaring.

Tip 32. Voorkom dat je gaat overoptimaliseren

Voorkom altijd dat jij jouw website volledig optimaliseert voor Google en dit ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. Uiteindelijk werkt dit averechts. Je website is er immers voor potentiële klanten en een minder gebruiksvriendelijke website zal uiteindelijk ook lager in de zoekresultaten terechtkomen. Dat omdat klanten minder snel geneigd zullen zijn om door te klikken en je website eerder weer zullen verlaten.

Tip 33. Je website moet responsive zijn

Je website moet responsive zijn. Met andere woorden, je website moet zich aanpassen aan het apparaat waarop deze bekeken wordt. Zo is je website ook goed zichtbaar voor mobiele gebruikers en dat is voor Google zeer belangrijk in deze tijd. Merendeel van de zoekopdrachten is tegenwoordig namelijk afkomstig vanaf mobiele telefoons. Vandaar dat zoekmachines steeds meer waarde hechten aan websites die op ieder apparaat goed zichtbaar zijn. Wanneer jouw website nog niet responsive is, raden we je aan om dit zo snel mogelijk te veranderen.

Tip 34. Zorg voor goede meta descriptions

Meta descriptions zijn de stukjes tekst die men in Google te zien krijgt. Staat je website hoog in Google, dan is het belangrijk dat mensen hier ook op klikken. Daarom moeten de meta descriptions van je website goed zijn. Ze moeten de bezoeker aansporen om op jouw website te klikken. Probeer de beperkte ruimte die je hebt in de meta descriptions zo goed mogelijk te benutten. Je kunt bijvoorbeeld een interessant feitje noemen om je te onderscheiden van je concurrenten. Zorg dat je echt de interesse wekt en voorkom dat de beschrijving te standaard is.

Tip 35. Zorg dat bezoekers weten wat er van hen verwacht wordt

Het is belangrijk dat bezoekers op je website niet hoeven te zoeken. Zorg ervoor dat er steeds duidelijke Call to Action’s op iedere pagina staan. Zo weet een bezoeker precies hoe hij of zij de volgende stap neemt. Dit leidt weer tot meer conversies en zorgt er ook voor dat bezoekers langer op je website blijven. Een website die makkelijk te navigeren is, zal dus ook hoger in Google scoren. Daarom is ook een goed webdesign zeer belangrijk.

Tip 36. Verwerk zogenaamde LSI keywords in je content

Verwerk LSI keywords in je content om ervoor te zorgen dat je beter scoort in Google. LSI keywords zijn keywords die gerelateerd zijn aan het hoofdzoekwoord. Wanneer je het keyword googelt, zie je onderaan in Google vaak verschillende suggesties. Dat zijn de LSI keywords. Als deze keywords relevant zijn aan de desbetreffende pagina, is het zeker aan te raden om er een aantal in je content te verwerken.

Tip 37. Plaats ook social media buttons op je website

Plaats social media buttons op je website, zodat klanten bepaalde pagina’s kunnen delen. Dat zorgt er weer voor dat je meer bezoekers op je website krijgt. Zeker als je ook veel blogberichten op je website plaatst, is het aan te raden om social media buttons op je website te plaatsen. Dit kan er ook weer toe leiden dat er op social media links naar je platform worden geplaatst.

Tip 38. Houd de updates van Google goed in de gaten

Wil je hoog in Google komen te staan met je website en die positie ook behouden? Dan is het een goed idee om de updates van Google goed in de gaten te houden. Zo weet jij het als eerst als er een update heeft plaatsgevonden die invloed kan hebben op je ranking. Er zijn in het verleden verschillende grote updates geweest die SEO drastisch hebben veranderd. Daarom is het

Tip 39. Meld URL’s aan in Search Console

Heb je wijzigingen aangebracht aan een bestaande pagina of heb je pas een nieuwe pagina aangemaakt? Dan is het belangrijk dat de pagina zo snel mogelijk geïndexeerd wordt door Google. Om daarvoor te zorgen kun je de URL’s aanmelden in Search Console. Zo zal Google de pagina eerder (opnieuw) scannen.

Tip 40. Schrijf evergreen content

Wanneer content evergreen is, dan is het content die een lange tijd actueel blijft. Zeker voor webpagina’s is dit vaak ontzettend belangrijk. Op je landingspagina’s kun je dus beter niets schrijven over het laatste nieuws. Tenzij dat je voldoende tijd hebt om dit regelmatig aan te passen natuurlijk! Het is een goed idee om tijdens het schrijven van je content na te gaan of bepaalde informatie over enkele maanden nog steeds relevant zal zijn. Zo voorkom je dat bezoekers het idee krijgen dat je content sterk verouderd is en je website snel weer verlaten.

Hoger in Google komen met behulp van Roxtar?

Wil je graag hoger in Google komen? Dan gaat het team van ROXTAR graag voor jou aan de slag. Wij hebben veel ervaring met SEO en zorgen ervoor dat je ook op de lange termijn hoog in Google blijft staan. Daarnaast hebben wij een zeer transparante werkwijze. Zo laten we je steeds exact zien welke werkzaamheden we voor je hebben uitgevoerd. Besluit je met ons in zee te gaan, dan hoef je dus niet te gokken naar wat er precies is gedaan. Wij doen er alles aan om de beste resultaten te boeken en kunnen al onze handelingen toelichten.

Ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? We nemen de mogelijkheden graag eens met je door tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.