Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization.

In het Nederlands gebruiken we ook wel de term zoekmachineoptimalisatie. SEO is het optimaliseren van een website, zodat deze beter vindbaar wordt in de zoekmachines. Meestal ligt bij SEO de focus op Google, omdat dit veruit de meest gebruikte zoekmachine is in Nederland. Er zijn echter meer zoekmachines, zoals DuckDuckGo en Bing bijvoorbeeld.

In veel zoekmachines vind je ook betaalde advertenties. Bij SEO richt men zich uitsluitend op de organische zoekresultaten. Wanneer men betaalde advertenties in de zoekmachines plaatst, noemen we dit Search Engine Advertising (SEA).

Hoe belangrijk is SEO?

SEO is voor de meeste bedrijven ontzettend belangrijk. Vrijwel alle Nederlanders gebruiken een zoekmachine wanneer zij op zoek zijn naar informatie, diensten of producten. Als je bovenaan in de zoekresultaten te vinden bent, kan dit je dus een hoop nieuwe klanten opleveren. Zowel voor B2B-bedrijven als voor B2C-bedrijven is SEO zeer interessant. Als jij beter vindbaar bent dan je concurrenten, is de kans groot dat je ook een hogere omzet zal hebben dan de concurrent. SEO is een investering die je uiteindelijk terugverdient, mits SEO op de juiste manier wordt toegepast.

Hoe werkt SEO nu precies?

Google heeft een uitgebreid algoritme dat bepaalt hoe goed jij in de zoekresultaten scoort. Er zijn honderden factoren die je ranking kunnen beïnvloeden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je website op technisch gebied goed in elkaar zit. Ook content speelt een grote rol voor de zoekmachines. Google en andere zoekmachines willen namelijk dat hun gebruikers relevante content te zien krijgen. Daarnaast wordt je ranking gebaseerd op basis van de inkomende links van je website.

Een SEO-specialist zal bovenstaande factoren stuk voor stuk optimaliseren. Op die manier zal Google meer waarde aan je website toekennen, waardoor deze beter vindbaar zal zijn in de zoekresultaten. Ben je benieuwd hoe SEO er in de praktijk uit zal zien? Blijf dan verder lezen!

Wat is SEO Technische optimalisatie?

Technische SEO optimalisatie

SEO begint meestal met het optimaliseren van de website op technisch gebied. Dat is namelijk de basis. Je kunt nog zulke interessante content hebben, maar als de website technisch gezien erg slecht is, zul je nooit goed scoren. Bij technische optimalisatie kijkt men onder andere naar de snelheid waarmee de website laadt. Ook is het belangrijk dat de website een SSL-certificaat heeft en dus versleuteld is. Waar zoekmachines tegenwoordig ook zeer goed op letten is of je een responsive design hebt. Dat is een design dat zich aanpast naar het apparaat waarop de website bekeken wordt. Omdat steeds meer gebruikers van Google een smartphone gebruiken is een responsive design tegenwoordig echt een must.

Andere voorbeelden van technische SEO optimalisatie zijn bijvoorbeeld het toekennen van beschrijvende tags aan afbeeldingen en het creëren van een goede sitestructuur. Het kan soms vrij veel werk vergen voordat een website technisch volledig is geoptimaliseerd. Het is echter ook een onmisbaar onderdeel van SEO.

SEO content schrijven

Het schrijven van professionele SEO content

Copywriting is nog een belangrijk onderdeel van SEO. Veel mensen gebruiken zoekmachines omdat ze op zoek zijn naar bepaalde informatie. Als er veel informatie op je website te vinden is, heb je dus al snel een streepje voor. Dat wil echter niet zeggen dat je de verschillende pagina’s op je website simpelweg kunt vullen met zinloze woorden. De algoritmes van de moderne zoekmachines zijn slimmer dan dat. Zo kijken zoekmachines bijvoorbeeld naar hoe vaak een specifiek keyword in een tekst voorkomt. Ook is het belangrijk dat zinnen en alinea’s niet te lang zijn.

Een SEO specialist weet precies waar de zoekmachines op letten bij het beoordelen van content. Hierdoor is de specialist in staat om bestaande content aan te vullen en te optimaliseren of om compleet nieuwe content te laten schrijven.

linkbuilding

Linkbuilding

Ook linkbuilding mogen we niet vergeten als we het over SEO hebben. Linkbuilding is het creëren van inkomende links naar je website. Op basis van alle links naar je website (het linkprofiel) kan Google beoordelen hoe het met de autoriteit van je website zit. Dat betekent niet dat je de link moet gaan spammen op verschillende websites. Met linkbuilding gaan veel bedrijven de mist in. Wanneer je fouten maakt met linkbuilding, kan dit namelijk ook tot een minder goede positie in de zoekresultaten leiden. Daarom is het belangrijk om linkbuilding aan een specialist over te laten.

Waar Google precies op let bij het beoordelen van je linkprofiel? Om te beginnen is het kopen van backlinks niet toegestaan volgens de guidelines van Google. Google wil graag dat er sprake is van een organische groei en let dus op of er sprake is van een organische groei. Zo controleert het algoritme bijvoorbeeld de relevantie van de backlinks naar je website. Ook gaat het algoritme na hoe hoog de kwaliteit van de websites is waar de backlinks geplaatst zijn. Als je linkprofiel uit allemaal links van lage kwaliteit bestaat, kan dit je een lagere ranking opleveren. Ziet het linkprofiel er goed uit, dan kan de ranking toenemen.

Hoe lang duurt het voordat je resultaat ziet?

Het kan een tijdje duren voordat je resultaat ziet met SEO. Zo duurt het vaak al enkele weken voordat Google je website opnieuw geïndexeerd heeft. Het kan maanden duren voordat je posities in de zoekresultaten eindelijk beginnen te veranderen. Uiteindelijk kan SEO je wel een hoop opleveren. Vooral de eerste maanden is het dus belangrijk om geduld te hebben. Belangrijk is wel dat je steeds een goed beeld hebt van wat er gebeurt. Een goed SEO bureau zal je steeds een overzicht geven van wat er gedaan is om je website te optimaliseren. Als er goed werk wordt geleverd is het slechts een kwestie van tijd voordat je ranking in de zoekmachines toe zal nemen.

Kun je zelf aan SEO doen?

Het is mogelijk om zelf een en ander aan SEO te doen. Zo kun je bijvoorbeeld zelf content toevoegen aan je website. Belangrijk is wel dat je zeker weet dat de content van toegevoegde waarde is voor je website. Daarnaast moet je ook weten welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf en moet je een interessant verhaal neer kunnen zetten. Technische optimalisatie en linkbuilding zijn voor een leek al helemaal een uitdaging. Je kunt eventueel gastblogs schrijven om op die manier aan backlinks te komen. Ook dan is het echter belangrijk dat je de Nederlandse taal goed beheerst.

Alhoewel je dus wel een en ander kunt doen, is het vaak beter om SEO uit te besteden. Zo heb jij geen omkijken naar SEO en kun jij doen waar jij goed in bent.

Voorkom dat SEO ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid

Dit klinkt misschien gek, maar het is ook belangrijk om niet door te slaan met SEO optimalisatie. Daarmee bedoelen we dat je content bijvoorbeeld niet helemaal vol moet proppen met onnatuurlijke keywords. Dit zorgt voor een minder goede leesbaarheid. Google baseert je ranking ook op de statistieken van je website. Wanneer veel mensen vrijwel direct je website weer verlaten omdat de content onnatuurlijk leest, is dit uiteindelijk dus alsnog slecht voor je ranking. Dat terwijl je alle keywords netjes in de teksten verwerkt hebt. Uiteindelijk is het voor de zoekmachines vooral belangrijk dat ze de juiste websites tonen, oftewel: websites waar hun gebruikers iets aan hebben. Gebruiksvriendelijkheid moet dus altijd op één staan.

Hoe beoordeel je een SEO specialist?

Als je zelf weinig verstand van SEO hebt, kan het moeilijk zijn om te bepalen of een SEO specialist wel of geen goed werk levert. We raden je aan om vooral goed na te gaan wat voor recensies een bedrijf krijgt. Als de recensies over het algemeen slecht zijn, dan kun je beter geen goede resultaten verwachten. Lees ook goed door wat er precies in het contract staat voordat je een contract tekent.

Je kunt ook simpelweg de zoekresultaten in de gaten houden. Wanneer je na één jaar nog steeds geen resultaat ziet, dan is de kans klein dat je dit weer een jaar later wel zal zien. In dit geval is het dus aan te raden om met een andere partij in zee te gaan.

Wat is SEO vroeger en nu

Het doel van de zoekmachines is dus om gebruikers interessante content te tonen. Daar slagen de algoritmes van de zoekmachines steeds beter in. Vroeger was het namelijk veel eenvoudiger om een goede positie in de zoekresultaten te krijgen. Toen SEO net pas een ding was, kon je bijvoorbeeld hetzelfde keyword blijven herhalen in je content. Dit stukje tekst maakte je vervolgens dezelfde kleur als de achtergrond van je website en je bezoekers hadden er geen last meer van. Tegenwoordig is SEO veel uitgebreider. Wanneer je keywords of links spamt, dan zal het algoritme dit doorhebben en werkt dit averechts.

Omdat de algoritmes van zoekmachines steeds blijven veranderen is het belangrijk dat SEO specialisten de updates goed in de gaten houden. In de toekomst zal SEO er waarschijnlijk weer anders uitzien dan nu. Zo worden lokale zoektermen bijvoorbeeld steeds belangrijker en gebruikt men ook vaker spraak om te zoeken. Content mag bovendien steeds natuurlijker geschreven worden voor een hoge ranking in de zoekmachines.