zoekmachine adverteren sea

Zoekmachine adverteren – SEA

Je weet dat je íets moet met zoekmachine adverteren (SEA). Maar wat precies? En hoe dan?

Eén ding weet je wel zeker: Je kunt beter zo hoog mogelijk staan in de zoekmachines. En dat doe je onder andere door te adverteren. In deze blog leggen we uit wat de meest populaire en effectieve manieren van adverteren in zoekmachines (lees Google en Bing) zijn. 

Spoiler Alert: Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

Maar eerst even de basics aftikken.

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

zoekmachine adverteren uitbesteden

SEA, SEM, SEO, huh?

SEA is een afkorting van Search Engine Advertising, of in goed Nederlands, zoekmachine adverteren.

SEM betekent Search Engine Marketing en is een vorm van marketing die zich richt op zoekmachines en het verbeteren van je zichtbaarheid. 

Hieronder valt zowel SEA als SEO. SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachine optimalisatie, waarmee het optimaliseren van je website voor zoekmachines wordt bedoeld, een manier om meer organisch (onbetaald) verkeer naar binnen te hengelen. 

Duidelijk? 

Mooi, dat viel uiteindelijk wel mee toch?

Adverteren in welke zoekmachines?

Zoekmachine adverteren dus. Maar welke zoekmachines zijn er eigenlijk?

Je weet het antwoord vast al. Want waar ga je zelf heen als je antwoord zoekt op een vraag? 

Juist. Het begint met een grote G.

Google is met 92% van alle zoekopdrachten al jaren de aanvoerder van het lijstje grootste zoekmachines van de wereld.  Per seconde worden er ruim 65.000 zoekopdrachten verwerkt (per dag is dat dus meer dan 8.5 miljard) en meer dan de helft van de wereldbevolking maakt actief gebruik van Google. In Nederland gaat het om een totaal marktaandeel van 93.47%.

De op een na grootste zoekmachine? 

Dat is YouTube, verrassend genoeg. Die ontvangt maandelijks meer dan 3 miljard zoekopdrachten, wat meer is dan de rest van de zoekmachines gecombineerd voor hun kiezen krijgen.

Van de ‘echte’ zoekmachines bezet Bing de 2e plaats met ongeveer 3% van de zoekopdrachten en op de 3e plaats staat Yahoo met een marktaandeel van ruim 1%. Op de voet gevolgd door het Russische Yandex (1.04%), Baidu (0.8%) uit China en de privacyfirst zoekmachine DuckDuckGo (0.62%). Nieuwkomer Ecosia (een ecovriendelijke non-profit zoekmachine) sluit het rijtje af met ongeveer 0.1%.

ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Wat kan ik ermee?

Zoekmachine adverteren heeft biedt vrij veel voordelen. We zetten het voor je op een rijtje.

Betere zichtbaarheid

SEA (en vooruit, SEO ook) is in de basis heel simpel: Als bedrijf heb je iets te verkopen en je doelgroep is actief op zoek naar wat jij verkoopt. Door bovenaan te staan op de zoekresultaten pagina’s maak je een goede kans om (een deel) van die mensen naar je website te halen.

Zoekmachine adverteren, of beter gezegd, adverteren op de resultaten pagina’s van zoekmachines is een snelle en effectieve manier om op korte termijn extra verkeer naar je website of een bepaalde landingspagina te halen. 

In ruil voor euro’s krijg je een mooie de mooiste positie op de zoekresultaten pagina’s. Helemaal bovenaan.

Het is erg doelgericht

Een van de grotere voordelen van zoekmachine adverteren (en online adverteren in het algemeen) is dat het -op zijn zachtst gezegd- doelgericht is; je kunt er heel specifiek bepaalde doelgroepen mee aanspreken. 

Ook weet je dat de doelgroep al enige interesse in je product heeft omdat ze actief op zoek zijn naar een product, informatie of antwoord op hun vragen.

Instant resultaat

Met SEA boek je instant resultaat. In vergelijking met SEO waarbij het soms maanden kan duren voordat je resultaat merkt, is het bij advertenties direct te merken dat er meer verkeer naar je website komt. 

Het is meetbaar

Klinkt saai, is het niet. 

Via Google AdWords (en Microsoft Advertising) kun je vrij gericht conversies meten. Dit gaat vaak via een pagina met een stukje code (technisch verhaal, iets voor een ander artikel) dat bijhoudt of iemand iets koopt of zich bijvoorbeeld inschrijft (wat je maar instelt als conversie).

Waarom je dat zou doen?

A, omdat je zo meer inzicht krijgt in wat werkt en wat niet. 

En B, omdat je zo effectief mogelijk je geld uit wilt geven. Merk je dat er bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden zijn die relatief gezien heel goed converteren dan ken je daar meer budget aan toe. En zoekwoorden die het slecht blijken te doen kun je meteen weer schrappen.

En de nadelen?

Die zijn er ook natuurlijk. 

Kosten

Op lange termijn kan SEA vrij duur worden, vooral als je je alleen richt op SEA om beter zichtbaar te zijn. Zeker als je in een, wat betreft zoektermen, duurdere niche zit.

Veel werk

Zowel de tools van Google als die van Bing kunnen complex zijn voor beginners. Ook gaat er best wat tijd inzitten in het constant monitoren, bijsturen en onderhouden van advertentiecampagnes.

Geen geld = geen traffic

Door middel van SEA word je instant zichtbaar in de zoekresultaten, maar verlaag (of stop) je je budget dan ben je ook net zo snel weer onzichtbaar.

Hoe werkt het?

In een notendop werkt SEA ongeveer zo:

Stap 1. campagne opzetten

Zoekmachine adverteren begint met het opzetten van een zoekcampagne. Bij Google doe je dat in AdWords (voorheen Google Ads) en bij Bing noemen ze het Microsoft Advertising.

Stap 2. Campagne inrichten en configureren

Hier richt je een campagne in en bepaalt een doel (bijvoorbeeld meer sales of traffic), een doelgroep, een campagnetype en niet geheel onbelangrijk: Je bepaalt je advertentiebudget. 

Stap 3. Zoekwoorden

Daarna kies je de zoekwoorden waarop je wilt adverteren. Hier is eerst goed zoekwoordenonderzoek voor nodig. Je kunt ook bepaalde termen uitsluiten en aangeven op welke woorden je juist niet getoond wilt worden. Met advertentiegroepen breng je structuur aan in verschillende advertenties en deel je ze in per thema of zoekwoord (handig bij het meten).

Stap 4. Advertenties opstellen en teksten schrijven

Dan komt het belangrijkste: de advertenties maken en de teksten schrijven. Tip: Maak er altijd meerdere, zodat je door middel van A/B testen kunt zien wat het effect is en de prestaties kunt meten.

Dynamic advertising

Om het leven wat makkelijker te maken heeft Google Dynamic Advertising uitgevonden. Zoekt iemand op een zoekterm dan genereert Google een automatische advertentie op basis van zoekwoorden die op je website voorkomen.

Advertenties voor Microsoft Bing

Alleen adverteren in Google of ook in Bing?

Wij richten ons op Google en Bing. Adverteren in zowel google als Bing werkt grotendeels hetzelfde. Wat wel een groot verschil is, dat zijn de kosten: Bij Bing liggen die lager. 

Een stuk lager. 

In de meeste branches betaal je voor dezelfde zoektermen ongeveer een derde van wat je bij Google moet betalen.

Overstappen naar Bing dus?

Muah. 

De lagere kosten hebben natuurlijk alles te maken met het feit dat er minder competitie aanwezig is, en dat komt door het lagere bereik aangezien Bing door een stuk minder mensen wordt gebruikt. 

En dat betekent uiteindelijk weer dat minder bezoekers de weg naar je website vinden.

Wij zeggen: Waarom zou je jezelf laten beperken? Je kunt ook je budget verdelen en zo zowel de bezoekers van Google als die van Bing proberen mee te pakken.

Maareh… wat kost dat dan?

SEA werkt volgens het Cost Per Click (CPC) principe. Je betaalt geen vaste bedragen (zoals bijvoorbeeld bij offline adverteren) maar betaalt een bedrag per keer dat iemand zo vriendelijk is om op jouw link te klikken. 

Het precieze bedrag dat je per klik moet afrekenen staat ook niet vast per zoekterm, maar is gebaseerd op een veilingsysteem. De prijs per klik is onder andere afhankelijk van de populariteit van een zoekterm. Hoe meer concurrenten er op dezelfde zoekwoorden willen adverteren, hoe hoger de prijs en, je raadt het al, vice versa. 

Ook probeert het algoritme in te schatten wat de kans is dat iemand op je advertentie klikt, hoe relevant je advertentie is en ook de kwaliteit van je landingspagina speelt een rol.

zoekmachine adverteren
google shopping ads

Wat voor advertenties kan ik gebruiken?

Je kunt 2 soorten advertenties laten tonen. Productadvertenties en tekstadvertenties. Op basis van een algoritme dat kijkt naar de zoekwoorden en probeert de zoekintentie van de zoeker te raden bepaalt de zoekmachine welk type je krijgt te zien.

Zoek je op een heel specifiek product, laten we zeggen ‘zonnebrand kopen’ dan gaat zowel Google als Bing er vanuit dat je een productgerelateerde vraag stelt en schotelt je automatisch producten met afbeeldingen en prijzen voor. 

Maar zoek je op ‘wat is zonnebrand’ dan krijg je tekstadvertenties te zien. Je herkent ze aan “advertenties” dat er altijd duidelijk boven staat. Tekstadvertenties bestaan in hun simpelste vorm, uit een titel, een URL en een beschrijving.

Advertentie extensies

Met extensies kun je je standaard advertentie uitbreiden met aanvullende informatie, zodat het voor potentiële klanten nog interessanter wordt om voor jouw advertentie te kiezen. Zo kunnen tekstadvertenties bijvoorbeeld een telefoonnummer of de locatie van je bedrijf bevatten, kun je bepaalde informatie uitlichten of links naar andere pagina’s op je website toevoegen. In Bing kun je zelfs afbeeldingen koppelen aan je advertenties.

Logischerwijs zijn productadvertenties het meest relevant voor webshops en winkels terwijl andere bedrijven het meer moeten hebben van de inhoud en het beste via tekstadvertenties moeten adverteren.

zoekmachine adverteren uitbesteden of zelf doen?

Omdat zoekmachine helemaal niet complex is kun je dit in principe prima zelf doen. Zeker als je eenmalig een campagne wilt opzetten. Maar wat wij (te) vaak zien is dat mensen vol enthousiasme aan de slag gaan met hun zoekcampagnes en die vervolgens verwaarlozen met tegenvallende (dan drukken we ons nog vriendelijk uit) resultaten als gevolg.

SEA is een specialisme en niet iets wat je er eventjes tussendoor doet. Zeker niet als ondernemer die het toch al druk genoeg heeft. Succesvol zoekmachine adverteren begint met twee dingen: een goed onderzoek en strategie. 

Waarom? 

Omdat onderzoek duidelijk maakt waar voor jou de kansen liggen en een strategie je vertelt hoe je die het beste grijpt.

Hoewel het uitbesteden van SEA niet gratis is, profiteer je wel van de expertise, ervaring en kennis van een ervaren bedrijf. Daarbij is het altijd handig om een partner te hebben die met je meedenkt (maar misschien zijn wij een tikje bevooroordeeld).

Zoekmachine Adverteren uitbesteden aan ROXTAR?

ROXTAR helpt jou graag bij je Zoekmachine Adverteren. Het is onze kracht om jou als ondernemer op het gebied van online marketing te ontzorgen en SEA speelt hier een belangrijke rol in. Waarom je voor ROXTAR moet kiezen als partij voor je SEA?

Betrokken & bereikbaar

We zijn proactief, kunnen snel schakelen en zijn makkelijk bereikbaar.

Altijd resultaat gedreven

We zijn altijd gemotiveerd om het beste resultaat voor onze klanten te boeken.

Transparant & duidelijk

Geen abracadabra. We laten alles zien wat we doen en altijd zo duidelijk mogelijk.

Beginnen met SEA?

Kun je niet wachten om aan de slag te gaan met SEA/adverteren in zoekmachines of wil je een keertje met één van onze specialisten van gedachten wisselen over de aanpak, strategie en mogelijkheden? Of ben je misschien benieuwd naar de andere diensten die wij leveren? We denken graag met je mee! Neem gerust contact op of stuur een appje via onze chatbot rechtsonder.

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team