Google Ads Uitbesteden
Google Ads uitbesteden? Een hele slimme keuze! Zo kun je namelijk de volledige focus leggen op de dingen waar jij in uitblinkt en houden wij ons bezig met de techniek achter Google Ads. Maar heeft Google Ads wel zin? Dat zou je misschien kunnen denken, omdat er natuurlijk al een heleboel bedrijven zijn die Google Ads inzetten.
Het antwoord is heel simpel: zeker! Zolang je weet hoe je Google Ads op de juiste manier toe moet passen, heeft het zeker heel veel zin. En laten we bij ROXTAR nou net de kennis en ervaring in huis hebben om jouw bedrijf in de spotlights te zetten. Meer websitebezoekers genereren? Een prominente plek in de zoekresultaten van Google? Een extra online afzetkanaal? Meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf? Google Ads uitbesteden bij ROXTAR, maakt dit allemaal mogelijk!
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Wat is Google Ads?
Misschien heb je er al enigszins verstand van of heb je weleens van Google Ads gehoord en weet je eigenlijk nog steeds niet wat het nu precies inhoudt. Anyway: Google Ads is het advertentieprogramma van de grootste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld, Google. De kans is groot dat ook jij (bijna) dagelijks gebruik maakt van deze zoekmachine. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat wanneer jouw advertentie op Google komt te staan, deze veel bekijks trekt.
Google biedt de mogelijkheid te adverteren op specifieke zoektermen. Super handig, want zo komen degenen die naar jouw specifieke product of dienst zoeken vanzelf bij jouw advertentie terecht. Je weet dus zeker dat degenen die jouw advertentie zien ook echt op zoek zijn naar een dergelijk product of dienst.
Het doel van Google Ads uitbesteden
Google Ads biedt dus de mogelijkheid via Google te adverteren. Maar dit is dus eigenlijk ook het enige dat het programma doet. De advertentie maken en online zetten, moet je helemaal zelf doen. Dit klinkt misschien in eerste instantie niet heel lastig. Zeker wanneer je al een idee hebt van hoe je jouw doelgroep het best aan kunt spreken.
Echter is het opzetten van een doeltreffende advertentiecampagne niet zo makkelijk als dat het lijkt. Het doel van de advertentie hangt af van jouw wensen. Wil je dat je bezoekers een aankoop doen op jouw website? Of wil je bijvoorbeeld dat ze een enquête invullen? Een advertentie via Google Ads zorgt er niet per definitie voor dat bezoekers op jouw website ook daadwerkelijk tot actie overgaan.
Jouw advertentie zorgt er alleen voor dat meer bezoekers op jouw website terechtkomen. Het is vervolgens jouw website die ervoor moet zorgen dat de bezoekers ook echt actie zullen ondernemen. Google Ads uitbesteden aan ROXTAR? Dan weet je zeker dat jouw advertentie een groot aantal bezoekers aan zal trekken. Met onze kennis, ervaring en expertise op zak weten onze Google Ads specialisten namelijk precies hoe we een succesvolle advertentie op moeten zetten.
Beeld- of tekstadvertenties?
Google Ads biedt de mogelijkheid om op verschillende manieren te adverteren. In veel gevallen wordt er onderscheid gemaakt tussen beeld- en tekstadvertenties.
- Beeldadvertenties zijn ideaal om jouw verhaal goed over te brengen. Deze worden meestal geplaatst op het Google Display Netwerk. Dit netwerk betreft alle andere websites van Google en haar partners. Een beeldadvertentie is bijvoorbeeld een banner in een YouTube video of een eigen video waarin je uitleg geeft over jouw bedrijf.
- Tekstadvertenties verschijnen met name in Google Search. Deze staan boven de zoekresultaten en komen naar voren zodra een gebruiker een bepaalde zoekterm intypt. Welke zoekterm dit is, moet je zelf instellen. En ook daar is de enige kennis voor nodig.
Wat nog meer?
Allright, er zijn ook nog een aantal andere manieren waarop je kunt adverteren via Google Ads. Een hele bekende is bijvoorbeeld Google Shopping. Sommigen vinden het amazing, en anderen zijn er weer niet zo’n fan van. De kans is heel groot dat je weleens in aanraking bent gekomen met een Google Shopping advertentie. Dit zijn namelijk de advertenties die bovenaan de pagina komen te staan wanneer je de naam of omschrijving van een bepaald product in de zoekbalk hebt getypt. Je ziet dan een afbeelding, naam en prijs van het specifieke – of een relevant – product dat je hebt gezocht.
Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat – afhankelijk van de gekozen zoekterm – een groot aantal gebruikers op deze manier snel en eenvoudig een product op jouw website aan kan schaffen. Verder kun je ook een remarketing campagne opzetten. Perfect wanneer jij je specifiek wilt richten op degenen die jouw website al weleens hebben bezocht, maar (nog) niet tot de gewenste actie zijn overgegaan.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Hoe hoog komt mijn advertentie te staan?
Dit is compleet afhankelijk van hoe jij jouw advertentie inricht. En daarom Google Ads uitbesteden aan ROXTAR zo belangrijk. Je concurreert namelijk met andere adverteerders voor de beste advertentieplaats. Een heuse competitie dus. Richt je jouw campagne niet goed in? Dan kan het zelfs zijn dat je advertentie helemaal niet naar voren komt. Hartstikke zonde van de tijd, moeite en het geld. Google weegt verschillende factoren af om te bepalen welke advertentie bovenaan komt te staan. Twee daarvan zijn het meest belangrijk.
1. De concurrentie
Je kiest dus een bepaald zoekwoord of zoekterm waarop jij gaat adverteren. Wanneer gebruikers deze term intypen, komen ze bij jouw advertentie terecht. Als jij natuurlijk goed inspeelt op de concurrentie. Jij zal namelijk vast niet de enige zijn die deze zoekterm gebruikt. Hoe meer andere adverteerders, hoe kleiner de kans dat jij bovenaan komt te staan. Hier kun je op twee manieren op in spelen:
- Wanneer je een campagne opzet via Google Ads, betaal je de zoekmachine middels de CPC methode. Ook wel Cost Per Click genoemd. Dit betekent – mocht je dat nog niet geraden hebben – dat je per klik betaalt. Een gebruiker hoeft dus slechts op jouw advertentie te klikken, en daar betaal je dan een bepaald bedrag voor aan Google. Je kunt zelf aangeven hoeveel je per klik wilt betalen. Maar hoe meer adverteerders, hoe hoger je in moet zetten om bovenaan te komen staan. Uiteraard is de hoogte van de CPC ook afhankelijk van de zoekterm die jij kiest. En dat brengt ons bij het volgende punt:
- De tweede manier waarop je namelijk in kunt spelen op jouw concurrentie is door het kiezen van specifieke zoekwoorden. Het is namelijk super belangrijk om deze zorgvuldig uit te zoeken. De kunst is om een zoekwoord te kiezen dat een relatief groot aantal gebruikers intypt, maar waar nog weinig concurrentie op te vinden is. Op deze manier houd jij je CPC zo laag mogelijk en is de kans dat je veel bezoekers op je website krijgt aanzienlijk hoger. Jouw advertentie komt namelijk sneller bovenaan te staan. Maar hoe doe je dit dan? Maak jouw zoekwoord zo specifiek mogelijk. Heb je een kapperszaak? Kies dan niet voor het zoekwoord ‘kapper’.
Dit woord wordt waarschijnlijk mega vaak gezocht, maar daar zal ook al extreem veel concurrentie op ingespeeld hebben. In plaats daarvan kun je de plaatsnaam toevoegen waar jouw kapperszaak gevestigd is. Is jouw kapperszaak in een grote stad met veel concurrentie gevestigd? Om het nog specifieker te maken kun je bijvoorbeeld een speciale behandeling of kniptechniek aan het zoekwoord toevoegen. Richt jij je specifiek op het knippen van mannen of vrouwen? Dan is dat een goede term om toe te voegen aan jouw zoekwoord!
2. Kwaliteitsscore
Google beoordeelt jouw advertentiecampagnes en houdt bij hoe succesvol jouw voorafgaande campagnes zijn geweest. Hebben veel gebruikers op jouw advertentie geklikt? Dan zal Google jouw volgende advertentie – in zekere zin – voorrang geven. Dit geldt natuurlijk voor elk bedrijf dat advertenties plaatst via Google Ads. Een goedlopende campagne wil dus niet per direct zeggen dat jouw volgende advertentie bovenaan zal staan. De kwaliteitsscore wordt aangegeven aan de hand van de punten 1 t/m 10, waarbij 10 het hoogste is.
Heb jij een hele hoge score gekregen? Dan kan jouw CPC een stuk omlaag. De kans dat jij een advertentieplek bemachtigt, is namelijk toch aanzienlijk groot. Zeker wanneer er niet veel concurrentie op jouw zoekwoord is. Naast het aantal gebruikers dat op jouw advertentie heeft geklikt, weegt Google ook de SEO-score van jouw website, de relevantie van het zoekwoord en de kwaliteit van de landingspagina mee.
De voordelen
Het plaatsen van advertenties via Google Ads brengt vele voordelen met zicht mee. Als dit goed toegepast is natuurlijk. Google Ads uitbesteden bij ROXTAR? Dan weet jij zeker dat je kunt profiteren van onderstaande voordelen!
- Doelgericht. Omdat je jouw advertentie op een bepaald zoekwoord plaatst, weet je zeker dat het bij jouw doelgroep terecht komt. Degenen die jouw advertentie zien, hebben namelijk al naar een relevante zoekterm gezocht. Er zullen dus meer gebruikers op jouw website terechtkomen én de conversie zal flink stijgen. Dat is natuurlijk wat we willen bereiken!
- Goedkoop. Met Google Ads kun je het eigenlijk zo gek maken als je zelf wilt. Je stelt namelijk zelf je CPC, Cost Per Click, in. Natuurlijk bepaalt de hoogte van jouw inzet wel waar jouw advertentie komt te staan, afhankelijk van het zoekwoord dat je kiest. De truc is om hier op de juiste manier op in te spelen en ervoor te zorgen dat jij een zo laag mogelijk bedrag betaalt om zo veel mogelijk bezoekers aan te trekken.
- Dynamisch en meetbaar. Google biedt de mogelijkheid alle resultaten te meten en bij te houden. Op deze manier kun je precies analyseren wat goed gaat en wat minder goed gaat. Super handig wanneer een bepaalde campagne wel wat verbetering kan gebruiken. Je analyseert waar het knelpunt zit en past dit vervolgens aan voor betere resultaten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar daar heb je ons voor ;).
Wij maken online marketing leuk
Waarom Google Ads uitbesteden?
Maar waarom zou je Google Ads uitbesteden? Je kan toch ook gewoon een SEA-medewerker aannemen? Yes, dat kan zeker. Echter zou je jezelf eerst de vraag moeten stellen of er wel genoeg werk is voor 1 FTE? Is jouw bedrijf van grote omvang of zit je in een mega snelle groei en is er veel werk te verrichten? Dan kan het aannemen van een SEA-specialist wel de uitkomst bieden. Maar de allerbelangrijkste vraag: verdien je het geld van jouw in house SEA-specialist wel terug onderaan de streep?
Google Ads uitbesteden is zeker voor bedrijven in het MKB. Je zit niet vast aan een werknemer – waar een hoop extra kosten bij komen kijken – en je weet zeker dat jouw advertenties in de handen van professionals liggen. Bovendien kunnen we constant schakelen over hoe jouw advertenties ingericht moeten worden.
Hoeveel kost een gemiddelde Google Ads campagne?
We hebben het al een aantal keren gehad over CPC, Cost Per Click. Om jouw CPC te bepalen, plaats jij een bod op een bepaald zoekwoord en dat bedrag betaal jij dan weer aan Google elke keer wanneer een gebruiker op jouw advertentie klikt. Misschien denk je nu dat het onmogelijk is om voor een redelijke prijs een goede advertentiecampagne te starten. Er zijn namelijk al talloze concurrenten die hetzelfde doen, dus hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie nog zichtbaar wordt?
Maar niets is minder waar. Met behulp van onze kennis en ervaring weten we namelijk precies welke zoektermen we moeten kiezen voor een zo laag mogelijke CPC en zo veel mogelijk conversie. Google Ads uitbesteden bij ROXTAR? Wij kunnen al een campagne opzetten vanaf € 300 per maand! Een kleine investering met een grote impact! Hierbij zit het volgende inbegrepen:
- Het opzetten van campagnes
- Analyse van de resultaten
- Optimalisatie van bestaande campagnes
- Zoekwoord analyse
- Het uitbrengen van rapportages
Google Ads vs. Social Media adverteren
Twijfel je nog over waar jij je advertenties het best in kunt zetten? Er zijn twee grote spelers in de online advertentie-wereld: Google en Meta. Beide met een uitgebreid netwerk en veel mogelijkheden, maar met een verschillende werkwijze. Zowel met Google Ads als Social Media adverteren zijn de prijzen afhankelijk van jouw doelstellingen. Google Ads wordt met name ingezet voor het verhogen van het aantal conversies.
Oftewel: Google Ads advertenties zorgen er vaak voor dat een groter deel van de bezoekers op jouw website ook echt overgaat tot het ondernemen van de juiste actie. Of dit nou het kopen van een product, het maken van een reservering of het invullen van een enquête is. Social Media adverteren wordt vaak ingezet voor merkbekendheid, maar speelt ook een rol als ondersteunende conversie.
Google Ads uitbesteden doe je natuurlijk bij ROXTAR!
Een afweging maken tussen beide opties is lastig. Je kunt de twee grote spelers vergelijken op basis van kosten, maar – helaas – kun je het niet zo zwart-wit bekijken. Beide ondersteunen elkaar namelijk op verschillende vlakken. Een optimale online marketing mix voor jouw bedrijf? In dat geval maak je het liefst van beide gebruik. Social Media adverteren én Google Ads laten beheren door ROXTAR? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen!
Gratis Strategiesessie
Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.