301 redirect

Wat is een 301 redirect?

Een 301 redirect vertelt zoekmachines dat de inhoud permanent is verplaatst naar een andere pagina – en het leidt bezoekers naar de nieuwe URL. 

Heb je bijvoorbeeld ooit online op een link geklikt welke je verwijs naar een 404-foutpagina? Dan is dat natuurlijk altijd erg frustrerend.

Stel voor een bedrijf heeft de URL AAAslotenmaker.nl En het bedrijf besluit de URL te wijzigen naar slotenmakeramsterdam.nl  

Als iemand Google doorzoekt en de oude URL verschijnt zonder een redirect, krijgen ze een “404 Error” bericht, dat ziet er natuurlijk niet goed uit voor het bedrijf. En het creëert natuurlijk ook geen goede gebruikerservaring.

Hetzelfde zou gebeuren als een blog of een andere website nog naar de oude URL verwijst. Een 301 redirect stopt die fout omdat het al het verkeer dat op die oude link binnenkomt wordt verwezen naar de nieuwe URL. 

301 redirects zijn ook handig als je een gebroken link hebt. Dit kan betekenen dat de pagina die iemand zoekt niet meer bestaat, of dat deze is verplaatst. In plaats van een 404-fout te krijgen, kun je mensen doorverwijzen naar een nieuwe pagina.   

De gebruiker is op weg naar waar hij/zij wil zijn, wat betekent dat je een goede gebruikerservaring creëert, of UX. Een goede gebruikerservaring heeft ook een SEO-voordeel

Google herkent de UX-voordelen hiervan en laat link equity door naar de eind URL, omdat het niet nuttig zou zijn om de oude te rangschikken.

Hebben 301 redirects invloed op de organische resultaten van mijn website? 

Indien correct uitgevoerd, kunnen 301 redirects de organische rankings van de pagina’s die naar de nieuwe URL’s zijn verplaatst, behouden.

Links hebben dit ding genaamd link equity, ook wel bekend als “link juice”. In principe is het de waarde van een link die door andere sites wordt doorgegeven.

Veronderstel dat je een geweldige post schrijft over een medische doorbraak en een gerenommeerd medisch tijdschrift linkt naar jou. Ze geven dan een deel van hun linkwaarde door aan jouw website.

Een 301-redirect geeft de link juice van de oude pagina door aan de nieuwe pagina. 

Een goede 301-redirect draagt bij aan jouw ranking op Google omdat jouw site hierdoor beter begrepen en gelezen kan worden. Je behoud de link equity van de vorige URL’s en vertelt Google dat deze nieuwe URL’s net zo goed zijn als de oude.

301 vs. 302 redirects

Geven alle redirects link equity door? Het antwoord is eenvoudig. Nee. Een andere redirect waar je misschien van gehoord hebt is een 302 redirect. Dit zijn tijdelijke redirects, en ze geven geen link equity door.

Lees ook meer over websitemigratie