Wat is Black Hat SEO?

In zoekmachine optimalisatie (SEO) terminologie, verwijst black hat SEO naar een type SEO tactiek. Het houdt zich meestal niet aan de richtlijnen van zoekmachines. De term black hat ken zijn oorsprong uit de Amerikaanse Westernfilms. De cowboyschurken droegen zwarte hoeden in een duel. De held daarentegen droeg een witte hoed. Dus vandaar ook de term White Hat SEO.

In black hat SEO wordt gebruik gemaakt van spam-methoden. Je kunt dan denk aan het gebruik van linkfarms, technieken om trefwoorden te verstoppingen of nog agressievere methoden. Een voorbeeld hiervan is het geautomatiseerd linken. Het doel is om veel links te installeren op verschillende pagina’s door middel van geautomatiseerde softwareprogramma’s. Deze bevatten meestal geen echte inhoud maar betekenisloze, automatisch gegenereerde tekst. Men hoopt dan een toename van de linkpopulariteit te bereiken.

Voor- en nadelen van Black Hat SEO

Een voordeel van black hat SEO is dat website-eigenaren in korte tijd een hoge linkpopulariteit kunnen bereiken en grote winsten kunnen behalen. Veel webmasters maken er gebruik van, omdat het enige tijd duurt voordat zoekmachines spam herkennen. Boetes of verbanning uit de Google-index kunnen het gevolg zijn van het gebruik van black hat SEO.

Problemen met penalty tot gevolg. 

Online Marketing specialisten die gebruik maken van black hat SEO verwachten meestal dat ze zullen worden gestraft met een penalty waardoor een site verbannen wordt in de Google zoekresultaten. Google bestraft altijd een x aantal sites, en met deze informatie kan een Black hat SEO’er meerdere websites met dezelfde of vergelijkbare inhoud online zetten. Als gevolg daarvan is er een grotere kans dat een of meer websites op een later tijdstip in de index blijven of juist worden uitgesloten. Deze techniek wordt nog regelmatig gebruikt in de adult industrie en is zeker niet geschikt voor het MKB. 

Hoe Google spam bestrijdt

Google probeert voortdurend dergelijke ongeoorloofde methoden te bestrijden via bijvoorbeeld de Panda-update. De Panda-update was gericht op het ontwikkelen van een algoritme dat was ontworpen om dubbele of gekopieerde inhoud te vinden. Er moest er ook actie ondernomen worden tegen websites die aan linkspamming deden. Hiervoor was de Pinguïn-update in het leven geroepen. Het doel van de Pinguïn-update was om spamtechnieken zoals linkspamming gemakkelijker te vinden en die in de kiem te smoren.

Google Search Console Black en White Hat SEO
Google Search Console voor het disavowen van links.

White hat SEO en black hat SEO gecombineerd

Door de talrijke bepalingen in de Google-webmasterrichtlijnen is het voor SEO specialisten moeilijk om volledig vrij van overtredingen te handelen. Elke poging om links op te bouwen voor een verbetering van de ranking of de poging tot verhoging van de linkpopulariteit wordt al beschouwd als valsspelen. Om SEO specialisten een extra marge te geven, zijn er gradaties in de mate van de overtreding. Dit heeft geleidt tot het ontstaan van een middenweg, die noch een volledig legitieme zoekmachineoptimalisatie, noch een overtreding van de richtlijnen vormt. Deze middenweg wordt beschreven met de term Gray Hat SEO.