Kwaliteitsscore Google Ads: wat is het?

Als je Pay Per Click (PPC), met name Google Ads, onder de knie wilt krijgen, heb je een gedegen begrip van Kwaliteitsscore nodig. Dat komt omdat je Kwaliteitsscores een enorme invloed hebben op de kosten en effectiviteit van je betaalde zoekcampagnes. Net zoals je kredietscore invloed kan hebben op of je in aanmerking komt voor een lening en hoe hoog je rentepercentage is, beïnvloedt de Kwaliteitsscore van Google hoe je PPC-advertenties presteren en hoeveel je betaalt voor elke klik.

Wat is Kwaliteitsscore?


Kwaliteitsscore is Google’s beoordeling van de kwaliteit en relevantie van zowel je zoekwoorden als PPC-advertenties. Het wordt gebruikt om je kosten per klik (CPC) te bepalen en vermenigvuldigd met je maximale bod om je advertentiepositie in het veilingproces te bepalen.

Je Kwaliteitsscore hangt af van meerdere factoren, waaronder:

  • Je click-through rate (CTR).
  • De relevantie van elk zoekwoord voor zijn advertentiegroep.
  • De kwaliteit en relevantie van je bestemmingspagina.
  • De relevantie van je advertentietekst.
  • De historische prestaties van je Google Ads-account.

Dit zijn de kerncomponenten van Kwaliteitsscore. Niemand buiten Google weet precies hoeveel elk factor “weegt” in het Kwaliteitsscore algoritme, maar we weten wel dat de click-through rate het belangrijkste component is. Wanneer meer mensen die je advertentie zien erop klikken, is dat een sterke indicatie voor Google dat je advertenties relevant en nuttig zijn voor gebruikers. Dienovereenkomstig beloont Google je met:

  • Hogere advertentieposities
  • Lagere kosten

Voordelen van het Verbeteren van Kwaliteitsscore google ads

Door het analyseren van duizenden PPC-accounts weten we dat Kwaliteitsscore een directe correlatie heeft met jouw succes in Google Ads. Door het optimaliseren van je Kwaliteitsscores zet je jezelf op voor een hoger rendement op investering (ROI). Dat komt omdat hogere Kwaliteitsscores correleren met lagere kosten per conversie! Kosten per conversie verschilt van kosten per klik.

Het gaat niet om hoeveel je betaalt voor elke klik, maar hoeveel je betaalt wanneer iemand de actie onderneemt die je wilt dat ze ondernemen, of dat nu inschrijven is voor een gratis proefperiode of het doen van een aankoop. Aangezien niet elke klik resulteert in een conversie, zijn de kosten per conversie over het algemeen hoger dan de kosten per klik.

Gelukkig verlagen sterke Kwaliteitsscores zowel je kosten per klik als je kosten per conversie. Over het algemeen geldt: hoe hoger je Kwaliteitsscore in Google Ads, hoe lager je kosten per conversie. Onthoud dat een hoge Kwaliteitsscore Google’s manier is om te zeggen dat je PPC-advertentie voldoet aan de behoeften van je potentiële klanten. Hoe beter je bent in het vervullen van de behoeften van de prospect, hoe minder Google je in rekening zal brengen voor de advertentieklik.

Hoe Verhoog Je Je Kwaliteitsscore voor google ads?

Aangezien Kwaliteitsscore Google Ads bepaalt waar en hoe vaak je advertenties verschijnen, is het belangrijk om je beoordelingen te verhogen door consistent aan je account te werken. Dit kan worden bereikt door je inspanningen te richten op verschillende belangrijke gebieden:

  • Zoekwoordonderzoek – Ontdek nieuwe, zeer relevante zoekwoorden om aan je campagnes toe te voegen, inclusief long-tail mogelijkheden die kunnen bijdragen aan het grootste deel van je totale verkeer.
  • Zoekwoordorganisatie – Verdeel je zoekwoorden in strakke, georganiseerde groepen die effectiever kunnen worden gekoppeld aan individuele advertentiecampagnes. Gebruik onze gids voor de structuur van Google Ads-accounts voor meer hulp.
  • Verfijn advertentietekst – Test PPC-advertentiekopieën die meer gericht zijn op je individuele advertentiegroepen. Effectievere advertenties krijgen een hogere CTR, een van de beste manieren om de Kwaliteitsscore te verbeteren.
  • Optimaliseer bestemmingspagina’s – Volg de best practices voor bestemmingspagina’s om pagina’s te maken die direct aansluiten bij je advertentiegroepen en een samenhangende ervaring bieden voor bezoekers, van zoekwoord tot conversie.
  • Voeg negatieve zoekwoorden toe – Doe continu onderzoek, identificeer en sluit irrelevante zoektermen uit die je budget verspillen.

Zoals je kunt zien, is Kwaliteitsscore Google ads voornamelijk een maatstaf voor relevantie, en het verbeteren van de Kwaliteitsscore van zoekwoorden is een kwestie van het structureren van je PPC-campagnes in kleine, goed georganiseerde, nauw verwante groepen van zoekwoorden. Beter zoekwoordonderzoek en -organisatie zal ook van nature de kwaliteit en specificiteit van je advertenties en website-inhoud verbeteren, waardoor je het exacte publiek kunt bereiken dat waarschijnlijk naar jouw aanbod op zoek is.

Een lage kwaliteitsscore Google ads zijn voornamelijk het resultaat van een disconnect tussen zoekwoorden, advertentiegroepen, advertentietekst en inhoud van bestemmingspagina’s. Een hoge Kwaliteitsscore komt vanzelf wanneer een Google Ads-account georganiseerde zoekwoorden bevat in passende zoekwoordgroepen, advertentietekst die overeenkomt met bepaalde advertentiegroepen, en bestemmingspagina’s die aansluiten bij het aanbod van de advertentietekst. Hoewel er geen eenvoudig, waterdicht antwoord is op het verbeteren van je Kwaliteitsscore-formule, zal zorgvuldige aandacht voor relevantie je scores sterk verbeteren.

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.