Wat is CPC (Cost Per Click) en hoe bereken je die?

Kosten per klik (CPC) is een rekenmodel die meet hoeveel een adverteerder betaalt voor elke klik op hun pay-per-click (PPC) advertenties. CPC berekenen je met de kosten-per-klik formule: (Ad Rank van de Ad onder die van jou / je kwaliteitsscore) + € 0,01 = CPC.

Wat is CPC?

CPC, of kosten per klik, is een pay-per-click biedmodel waarbij je elke keer betaalt als iemand op jouw advertentie klikt. Je betaalt de kosten per klik wanneer iemand op jouw advertentie klikt, de CPC wordt elke keer berekend zolang de PPC-veiling loopt. Als je een PPC of social media-campagnes hebt lopen en je wil meer klanten voor minder geld dan moet je belangrijke statistieken zoals de kosten per klik regelmatig moeten controleren.

De kosten per klik geeft inzicht in hoeveel jouw bedrijf betaalt voor iemand om te klikken op jouw advertentie, het geeft dus ook inzichten om jouw CPC te verlagen.

Wat is CPC?

Lees verder om meer te leren over de betekenis van CPC, plus:

  • Hoe CPC marketing werkt
  • Hoe je de kosten per klik kunt berekenen
  • Hoeveel het gemiddelde bedrijf betaalt per klik
  • Hoe je jouw CPC kunt verlagen
  • En meer!

Wat is de kosten-per-klik formule?

Nu je weet wat CPC is gaan we verder met hoe je CPC kunt berekenen. Voor de PPC, is er een eenvoudige formule die je kunt gebruiken.
De CPC formule is:

(Ad Rank van de advertentie onder die van jou/jouw kwaliteitsscore) + € 0.01 = CPC

Deze formule helpt te bepalen hoeveel je betaalt elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt.

Hoe bereken je de gemiddelde kosten-per-klik voor jouw CPC-campagnes

Hoewel je jouw CPC op elk moment kunt controleren, is het vaak nuttig om eerst te weten wat jouw gemiddelde CPC kan zijn. Je kunt dit bedrag berekenen voor een specifieke advertentiegroep of voor een advertentiecampagne, hierdoor krijg je meer inzicht in de prestaties van jouw strategie.
De formule voor het berekenen van jouw gemiddelde CPC is:

Totale CPC / Totaal aantal klikken = Gemiddelde CPC.

Wat is een goede CPC voor Google Ads?

Om te begrijpen wat “een goede CPC“ is hebben wij hieronder een aantal gemiddelden gepakt van 10 verschillende branches.
In onderstaand tabel een overzicht van de gemiddelde CPC kosten per branche:

BRANCHEGEMIDDELDE CPC
(ZOEKNETWERK)
GEMIDDELDE CPC
(DISPLAYNETWERK)
Arbeidsbemiddeling€ 2,04€ 0,78
Autos€ 2,46€ 0,58
B2B€ 3,33€ 0,79
Belangenbehartiging€ 1,43€ 0,62
Dating en contactadvertenties€ 2,78€ 1,49
Diensten voor consumenten€ 6,40€ 0,81
Ecommerce€ 1,16€ 0,45
Financiering en verzekeringen€ 3,44€ 0,86
Gezondheidszorg en medisch€ 2,62€ 0,63
Huishoudelijke artikelen€ 2,94€ 0,60
Industriële diensten€ 2,56€ 0,54
Juridisch€ 6,75€ 0,72
Onderwijs€ 2,40€ 0,47
Onroerend goed€ 2,37€ 0,75
Reizen en horeca€ 1,53€ 0,44
Technologie€ 3,80€ 0,51
Overzicht gemiddelde CPC 2021

Waarom is het managen op CPC belangrijk voor bedrijven?

Inzicht in de CPC is van belang omdat het je helpt:

  • Te begrijpen wat je uitgeeft om klikken op jouw advertenties te verdienen
  • Vergelijken hoe jouw advertentiecampagnes presteren ten opzichte van concurrenten
  • Herkennen welke advertenties, advertentiegroepen, of advertentiecampagnes de beste ROI leveren

Inzicht in de CPC is handig voor het meten van de prestaties van jouw advertenties en jouw advertentiestrategie. Als je een hoge CPC hebt, betekent dit dat je waarschijnlijk ruimte hebt voor verbeteringen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan sleutelen aan de kwaliteitsscore of de advertentietargeting aanpassen.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Welke factoren bepalen je CPC?

De volgende factoren bepalen jouw kosten-per-klik, of je nu op Google of Bing adverteert:

  • Maximum bod: jouw maximum bod is hoeveel je bereid bent te betalen wanneer iemand op jouw advertentie klikt.
  • Kwaliteitsscore: De kwaliteitsscore is afkomstig van verschillende elementen, zoals de relevantie van jouw trefwoorden, de kwaliteit van de landingspagina en de click-through rate (CTR).
  • Ad Rank: Voor iedere deelnemer wordt de ‘Ad rank’ bepaald, waarmee de advertentieposities gerangschikt worden. De Ad rank wordt berekend door het bod en de kwaliteitsscore te vermenigvuldigen. De Ad Rank komt van factoren binnen en buiten jouw controle, zoals de context van de zoekopdracht van een persoon, de kwaliteit van jouw advertentie op het moment van de veiling, en het bedrag van jouw bod.

In onderstaand tabel een uitleg hoe CPC in de praktijk werkt:

ADVERTEERDERMAX BODKWALITEITSSCOREAD RANKCPC
1€ 3.008/1018€ 2.01
(16 / 8) + 0.01 = € 2.01
2€ 4.006/1016€ 2.34
(14 / 6) + 0.01 = € 2.34
3€ 6.004/1014Hoogste CPC
welke factoren bepalen de CPC

Op basis van het bovenstaande voorbeelden, kun je zien dat een hoog bod niet gelijk staat aan het winnen van de veiling. Als je een hoge kwaliteitsscore en een hoge Ad Rank hebt, haal je dus een hoog rendement uit PPC-campagnes.

Hoe wordt de CPC berekend op verschillende platformen?

De CPC (of kosten per klik) verschilt per advertentienetwerk, net als de verschillende factoren die specifiek zijn voor dat type advertentienetwerk.

Google Ads gebruikt de volgende factoren om jouw CPC te berekenen:

  • Maximum bod

De eerste factor die van invloed is op de prijs die je betaalt voor CPC binnen Google Ads is jouw maximale bod. Dit is het bedrag dat je bereid bent te betalen als iemand op jouw advertentie klikt. De werkelijke CPC kan lager zijn dan jouw maximum bod. Je moet sowieso een maximum bod instellen net als op je limiet hoeveel je wilt betalen om leads te krijgen.

  • Ad Rank

Ad Rank beïnvloedt ook jouw CPC. De Ad Rank is een waarde die de positie van jouw advertentie bepaalt in relatie tot andere advertenties. Het is gebaseerd op het bedrag van jouw bod, de kwaliteit van de advertentie tijdens de veiling, de context van de zoekopdracht van de persoon, en andere factoren.

  • Kwaliteitsscore

Kwaliteitsscore is hoe Google Ads jouw advertentie beoordeelt. Het is gebaseerd op de CTR, relevantie van het trefwoord en de kwaliteit van de landingspagina. Je moet dus de juiste zoekwoorden kiezen en deze moeten in lijn zijn met de inhoud van de landingspagina, hierdoor zal de Kwaliteitsscore verbeteren.

De CPC in Sociale media

Sociale media netwerken zoals Facebook en Instagram gebruiken de volgende factoren om jouw CPC te berekenen:

  • Biedingsbedrag

Wanneer je een social media-advertentie wilt maken, moet je aangeven hoeveel je bereid bent te betalen voor een specifieke actie. Enkele voorbeelden zijn views, conversies en clicks. Je stelt dan in hoeveel je per actie wilt uitgeven. Je concurreert natuurlijk met andere bedrijven voor dezelfde advertentieplaatsing. De waarde van jouw bod heeft invloed of je de advertentie plek toebedeeld krijgt.

  • Relevantie van advertenties

Een van de grote voordelen met sociale media advertenties is dat jij je kunt richten op specifieke mensen die je wilt bereiken. Zo bereik je mensen die het meest geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Omdat je advertenties relevant zijn, gaan ze op in de nieuwsfeed van je publiek. Het ziet er dan uit als een gewone tweet of Instagram-foto. Deze vormgeving maakt de kans groter dat leads erop klikken, omdat het relevante advertenties zijn die er net zo uitzien als andere posts. Daarom is het belangrijk dat jouw advertentie relevant is voor jouw publiek.

Social mediasites willen dat de advertenties en inhoud naadloos in elkaar overlopen. De inhoud van je advertentie moet relevant zijn voor je publiek omdat het je CPC beïnvloedt. De relevantie van je advertentie wordt bepaald door engagement en klikken op je advertentie. Des te hoger de betrokkenheid des te meer klikken en dit heeft invloed op de kosten van jouw sociale media-advertentie. Social media sites, zoals Facebook en Instagram nemen dit mee als parameter mee bij het bepalen van de kosten van jouw advertentie.

  • Advertentieplaatsing

Advertenties hebben verschillende kosten, afhankelijk van de plaatsing die je kiest. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een nieuwsfeed, zijbalk, of mobiele app plaatsing.

  • Social media platform

Elk platform rekent een ander tarief voor reclame. Bekijk hieronder de gemiddelde CPC voor de sociale medianetwerken:

SOCIAL MEDIA PLATFORMGEMIDDELDE KOSTEN-PER-KLIK (CPC)
Facebook€ 0,97 per click
Instagram€ 3,56 per click
YouTube€ 3,21 per click
LinkedIn€ 5,26 per click
Twitter€ 0,38 per click
Pinterest€ 1,50 per click
gemiddelde CPC voor de sociale medianetwerken
  • Het publiek

Als meerdere bedrijven concurreren voor hetzelfde publiek, zal de CPC stijgen door de toename van de concurrentie en door de beperkte slots.

  • Het uur van de dag

Als er tientallen bedrijven zijn die met elkaar concurreren om op hetzelfde moment binnen de advertenties vertoont te worden en dus een vergelijkbaar publiek willen bereiken, dan zal dit van invloed zijn op jouw CPC.

Wat is de gemiddelde CPC voor Google Ads?

De gemiddelde kosten voor een Google Ads CPC-campagne bedragen € 1,- tot € 2,-. Als je adverteert op het Google Display Netwerk, bedraagt de gemiddelde CPC minder dan € 1,-. Ondertussen bedraagt de gemiddelde CPC voor het Google Search Netwerk € 1,- tot € 2,-.

3 Tips om jouw CPC te verlagen

Als je het beste resultaat uit jouw campagne wil halen dan moet je jouw CPC laag zien te houden. Hier onder drie manieren waarop je jouw CPC advertentiekosten kunt verlagen.

Tip 1. Verfijn jouw publiek

Jouw doelgroep is van invloed op jouw CPC-campagne voor zowel PPC als sociale media-advertenties. Je probeert om mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten te targetten en ze te verlijden om op jouw advertenties te klikken. Als je jouw CPC wilt verlagen, dan kun je overwegen om de doelgroep te verfijnen.

Eerst moet je beslissen wie je met jouw advertenties wil tagetten. Bedenk welke type mensen jouw product of dienst willen kopen. Hoe ziet jouw ideale klant er uit?
Denk aan zaken als leeftijd, geslacht, beroep, burgerlijke staat, koopgewoonten en hobby’s. Deze zijn allemaal van invloed op de koopbeslissing van uw publiek. Alleenstaande vrouwen van 25-35 jaar die van katten houden, zullen andere wensen hebben dan getrouwde mannen van 50-65 jaar die van golfen houden.

Door jouw doelgroep te verfijnen, wordt je specifieker in wie je probeert te bereiken. Je hoeft jouw doelgroep niet te beperken tot één specifieke groep. Jouw bedrijf kan meerdere soorten klanten hebben die gegroepeerd zijn.
Neem bijvoorbeeld babyartikelen. Je kunt je op de ouders richten, maar ze zijn vast niet de enige personen die babyproducten kopen. In dit geval heb je een ook aparte groep zoals tantes en ooms of grootouders die ook babyartikelen kopen. Je kunt meer leads verkrijgen door jouw doelgroep te verfijnen. Je kunt de CPC verlagen door de betrokkenheid op een advertentie te verhogen.

Tip 2. Creëer relevante advertenties

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het maken van relevante advertenties is een van de belangrijkste dingen die je moet doen om de CPC te verbeteren. Advertentierelevantie beïnvloedt zowel PPC als social media advertenties. Bij PPC valt advertentierelevantie onder de kwaliteitsscore. Het is een van de factoren die bijdraagt aan de Kwaliteitsscore van jouw advertentie.

Google kijkt naar de zoekwoord intentie en jouw advertentie om te zien of de advertentie past bij die desbetreffende zoekwoorden. Wanneer je een hoge Kwaliteitsscore hebt, krijg je een hogere advertentieplaatsing en krijg je meer waardevolle leads. Een hoge kwaliteitsscore stelt je ook in staat om een lagere CPC in te stellen omdat je advertentie uiterst relevant is. Hoe relevanter de advertentie is voor jouw publiek, hoe lager de kosten.

Tip 3. Gebruik een gedetailleerde oproep tot actie (CTA)

De Call to Action (CTA) is een van de belangrijkste onderdelen van jouw advertentie. Het vertelt je publiek hoe ze verder moeten gaan.
CTA’s zijn belangrijk om je publiek in de juiste richting te sturen. Veel leads zullen geïnteresseerd zijn in jouw advertentie en willen graag de volgende stap zetten. Zonder een CTA, zal je publiek niet weten hoe ze de volgende stap moeten zetten.

Met PPC-advertenties, wil je een aantrekkelijke CTA integreren op een landingspagina. Dit zal je helpen meer waardevolle leads voor jouw bedrijf te krijgen.
Het is belangrijk dat je jouw CTA gedetailleerd maakt. Een simpele verwijzing naar “klik hier” vertelt ze niets over wat er zal gebeuren als ze op de knop klikken, het verleidt ze ook niet meteen om er op te klikken.
Een CTA zoals “Download jouw gratis cadeaubon” vertelt jouw publiek precies wat er gebeurt als ze op de knop klikken. Iemand die een gratis cadeau van jouw bedrijf wil krijgen, wordt verleid om op die knop te klikken zodat diegene zijn cadeaubon kan krijgen.

Bij social media-campagnes wil je ook een CTA opnemen. Veel social media-platforms bieden een selectie van CTA’s voor jouw campagne. Kies een CTA die het meest relevant is voor jouw campagne.
Als je bijvoorbeeld wil dat mensen zicht gaan inschrijven voor je e-maillijst, dan past een CTA als “klik hier” of “word lid” niet bij je campagne. In plaats daarvan zou je een CTA willen gebruiken met de zin “Meld je vandaag aan” of “Word lid van onze mailinglijst”, omdat deze relevant zijn voor de actie die je wilt dat jouw publiek onderneemt.

Door de juiste CTA te kiezen, stimuleer je de betrokkenheid bij jouw advertentie. Je krijgt meer toestroom van potentiële klanten om voor te werken. De juiste CTA zal je niet alleen helpen om meer leads en conversies te krijgen, maar het zal ook de CPC verlagen vanwege het hoge engagement niveau.

Is het beter om een hoge of lage CPC te hebben?

Je wil natuurlijk altijd een lage CPC hebben. Een lage CPC in online marketing betekent dat je meer kliks kunt krijgen voor jouw advertentie budget, met als gevolg meer leads en potentiële klanten. Het zorgt er ook voor dat je een hoge return on investment (ROI) krijgt omdat je veel meer geld terug kunt verdienen dan je hebt uitgegeven. De CPC moet wel in verhouding staan met een gezonde marge op jouw producten of diensten. Als een gemiddelde verkoop binnen jouw bedrijf bijvoorbeeld € 100,- is en jouw CPC is € 10,- dan staat je marge onder druk. Een lagere CPC van bijvoorbeeld € 2,- zorgt voor een betere ROI.

Wat is het verschil tussen CPC en CPM?

CPM staat voor kosten per “mille”. De M staat voor het Romeinse cijfer van 1000 (1000 vertoningen). Het verschil is dat CPC zich richt op de kosten voor elke bezoeker welke op jouw advertentie klikt. CPM richt zich op vertoningen en het bereiken van mensen met jouw advertentie, terwijl CPC zich richt op het betrekken van mensen en het krijgen van hen te klikken op jouw advertentie.
Wat is het verschil tussen CPC en CPM

Wat is nu het beste voor jouw bedrijf?

Als je een PPC advertentie hebt lopen dan richten de meeste bedrijven zicht o de CPC. Een PPC advertentie heeft 50% meer kans om te converteren t.o.v. organische bezoekers. Daarom richten veel bedrijven zich op het verkrijgen van leads uit PPC-advertenties. CPM advertenties zijn interessant als je echt jouw merk, een nieuw product of een nieuwe dienst aan jouw publiek wil tonen. Dit is dan op basis van meer naamsbekendheid. Het conversieratio hierop is doorgaans lager dan op PPC.

Veel bedrijven maken een mix van zowel CPM als CPC. Sociale media advertenties hebben vaak de neiging om op te gaan in nieuwsfeeds, ze zijn ze zeer geschikt voor het opbouwen van naamsbekendheid. Je kunt meer mensen bereiken en ze kennis laten maken met jouw merk. Als je de focus legt op meer conversies dan is CPC een betere oplossing. CPC richt zich op het laag houden van jouw kosten, zodat je meer kliks gaat krijgen en vervolgens meer leads welke gaan converteren.

Wij kunnen je helpen om jouw CPC te verlagen

Bij ROXTAR, hebben we meer dan 10 jaar ervaring met het creëren van reclamecampagnes die resultaten opleveren. We zijn een full-service online marketing bedrijf dat gespecialiseerd is in online reclame-strategieën, zoals PPC. Ons team van experts zullen hun kennis en expertise overbrengen en uitwerken in jouw campagnes. Wij hebben PPC-experts die weten hoe ze een succesvolle campagne moeten maken.

Wil je jouw CPC verlagen om een betere ROI te krijgen? Neem dan online contact met ons op of bel ons op 085 060 0870 om met een strateeg te spreken over onze online marketing diensten.