Google Mijn Bedrijf aanpassen en wijzigen

Welk resultaat zien jouw klanten als ze online naar jouw bedrijf zoeken? Als ze jouw telefoonnummer moeten vinden, hoe snel kunnen ze er dan bij? Als ze willen weten of je een parkeerplaats beschikbaar hebt, hoe komen ze daar dan achter? Je kunt ervoor zorgen dat dit soort informatie beschikbaar is voordat ze jouw website bezoeken.

Google Mijn Bedrijf aanpassen voor meer verkoop hoe doe je dat?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een vermelding van jouw bedrijfsinformatie, reviews, berichten en nog veel meer. Hoewel de meeste informatie waarschijnlijk al op jouw website te vinden is, indexeert Google Mijn Bedrijf de inhoud die je aanbiedt voor synchronisatie in de Google zoekresultaten en Maps. Gebruikers van Google Local Guides kunnen jouw aanbiedingen bekijken en indien van toepassing een voorstel indienen voor bewerking.

Wanneer iemand dus naar jou opzoek is krijgt deze middels jouw GMB vermelding alle basis informatie in een oogopslag te zien. Het lokale 3-pack is een van de belangrijkste elementen in zogenaamde “lokale SEO”. Dat komt omdat het lokale 3-pack laat zien wat Google beschouwt als de meest relevante bedrijven in de buurt. Top posities in de lokale 3-pack gaan gepaard met een zoekmachine optimalisatie traject. In onderstaand overzicht screenshots van horeca zaken uit Amsterdam en voor het stappenplan hebben wij voor het gemak screenshots gemaakt van onze eigen vermelding.  

Google Mijn Bedrijf aanpassen

De GMB vermelding is niet alleen een plek om basisinformatie over jouw bedrijf te vinden. Wanneer het correct wordt gebruikt, is Google Mijn Bedrijf een krachtig hulpmiddel dat jouw omzet kan verhogen en waardevolle inzichten kan bieden over jouw klanten.

Hieronder leggen wij het belang ervan uit en hoe je het kunt aanpassen en optimaliseren om meer omzet te genereren.

De nummer één fout die bedrijfseigenaren maken met Google Mijn Bedrijf.Laten we eerlijk zijn. Het marktaandeel van Google is in Nederland enorm. 

Hieronder het overzicht in marktaandeel van de verschillende diensten van Google volgens Jumpshot en Sparktoro.

data-jumpshot-sparktoro-2020

Om de zaken in perspectief te plaatsen, elke seconde voeren we zo’n 40.000 zoekopdrachten uit op Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag en 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar. Dit zijn hele indrukwekkende cijfers. En het aantal zoekopdrachten wordt met de dag alleen maar groter. 

Het grappige is dat de meeste mensen niet eens voorbij de eerste pagina met Google zoekresultaten komen.

In een studie van Slingshot werd de doorklik ratio voor elke Google-zoekopdracht onderzocht en blijkt dat het merendeel van de bezoekers wel op de eerste pagina klikken maar dat deze op de tweede pagina exponentieel afnemen.

CTR-slingshot

Met andere woorden, jouw klanten vinden wat ze nodig hebben op de eerste pagina van Google. Daarom is Google Mijn Bedrijf ook zo belangrijk.

Hoewel er ook andere manieren zijn om jouw bedrijf op de eerste pagina van Google te laten verschijnen, is Google Mijn Bedrijf een ongelooflijk waardevolle tool die jou voorziet in:

  • Controle, indexering en weergave van relevante bedrijfsinformatie
  • Interactie met potentiële klanten en beheer van jouw online reviewreputatie
  • Het samenstellen van foto’s, video’s en andere door de gebruiker gegenereerde inhoud
  • Verzamelen van inzicht in de manier waarop klanten op jouw site binnen komen

De bedrijfssignalen van Google Mijn Bedrijf spelen zelfs een rol in de lokale SEO-strategie.

Het gebruik van Google Mijn Bedrijf heeft een enorm voordeel, en het proces om jouw bedrijf te claimen neemt slechts een paar stappen in beslag.

Ga om te beginnen naar https://www.google.com/intl/en_nl/business/ 

Voer vervolgens de basisinformatie (naam, adres, telefoonnummer, website) over uw bedrijf in.

Vervolgens dien je jouw account te verifiëren door een code in te dienen die naar jouw bedrijfsadres wordt gemaild. Deze stap is nodig om alle GMB-functies te ontgrendelen.

Nadat jouw bedrijfsinformatie is toegevoegd, heb je toegang tot het dashboard hier kun je verder met het personaliseren van jouw vermelding. 

Als je dit gedaan hebt moet je niet stoppen want je bent nog niet klaar.

De meeste bedrijven maken deze fout. Ze claimen hun GMB vermelding, voegen het minimum aan details toe, en laten het achterwege.

Dan laat je veel kansen liggen. Je moet de vermelding verder optimaliseren.

Het claimen van de vermelding is nog maar het begin. Er zijn zoveel manieren om GMB in te zetten.

Als Google Mijn Bedrijf op de juiste manier wordt gebruikt, kan het leiden tot een hogere omzet en een betere klantloyaliteit.

Hier zijn de stappen die je nodig hebt om te optimaliseren en om meer geld te verdienen met jouw bedrijf.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Tip 1. Zorg ervoor dat jouw informatie accuraat, volledig en up-to-date is.

Er zijn veel verschillende onderdelen van voor jouw Bedrijfsvermelding, dus laten we beginnen met de belangrijkste bedrijfsinformatie:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Beschrijving
  • Categorie
  • Kenmerken

Google Mijn Bedrijf vraagt als eerste jouw naam, adres en telefoonnummer. Deze informatie wordt geïndexeerd door Google Search en Google Maps en vormt zo de basis voor jouw lokale SEO. De informatie moet in overeenstemming zijn met wat er op dit moment op jouw website staat.

Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat de informatie overal exact hetzelfde is. Inconsistenties in de informatie zullen een negatieve invloed hebben op jouw zoekresultaten.

Wanneer je jouw adres invoert, zorg er dan voor dat het overeenkomt met de juiste coördinaten op de kaart en dat jouw postcode overeenkomt met die op jouw website.

Bovendien is het soms beter om een lokaal nummer te gebruiken.

Nadat jij je NAW gegevens hebt verstrekt, kun je je richten op twee zeer belangrijke onderdelen van jouw vermelding: namelijk jouw bedrijfscategorie en jouw bedrijfskenmerken.

Deze velden vereisen dat je specifiek aangeeft tot welk type bedrijf je hoort.

Bij het toevoegen van jouw bedrijfscategorie en additionele kenmerken moet je tevens rekening houden met een trefwoordstrategie.

Wees echter voorzichtig, wij raden je niet aan om jouw advertentie te vullen met trefwoorden.

Hoewel jouw categorie bedoeld is om zeer specifiek te zijn, kunnen de extra kenmerken een nog duidelijker beeld geven van jouw bedrijf en de ervaring die je biedt.

Het is nuttig om de volledige lijst van de bedrijfscategorieën door te bladeren om er zeker van te zijn dat je de juiste classificatie van jouw bedrijf vastlegt.

Vergeet niet specifiek te zijn. Kies bijvoorbeeld niet voor “bouwbedrijf” als je een “aannemer” bent.

Kenmerken stellen ondernemers in staat om de mogelijkheden van hun bedrijf uit te breiden op een manier die misschien niet zichtbaar is in de door hen geselecteerde bedrijfscategorie.

Heb je bijvoorbeeld een restaurant met terras of bar? Is het kindvriendelijk?

Wat zijn de voorzieningen in jouw Hotel? Tennisbanen? Binnenzwembad?

Heeft jouw lunchroom gratis wifi? Of openbare toiletten?

Deze kenmerken kunnen worden toegevoegd om vragen te beantwoorden die jouw klanten waarschijnlijk zullen hebben en zorgen voor een beter begrip van de mogelijkheden en het aanbod van jouw bedrijf.

Nadat de basisinformatie compleet is, kun je verder gaan en het visuele aspect om jouw vermelding ver der te personaliseren.

Het eerste wat jouw klanten opvalt bij het zoeken naar jouw bedrijf? Is jouw profielfoto! Geen enkele aanbieding of dienst is compleet zonder foto.

Onderzoek heeft vastgesteld dat overzichten met foto’s tweemaal zoveel waarde hebben dan zonder en foto’s genereren 35% meer kliks.

Google Mijn Bedrijf moedigt jou ook aan om een profielfoto, coverfoto en video te uploaden. Elk onderdeel heeft zijn eigen doel hieronder een overzicht.

Je kunt niet alleen jouw eigen hoogwaardige content uploaden, maar je kunt ook door gebruikers gegenereerde content toevoegen.

Mocht iemand een geweldige foto van jouw bedrijf gemaakt hebben en diegene heeft het ook gepost? Dan kun je overwegen om deze in te stellen als jouw profielfoto door deze te selecteren onder de optie “Foto’s getagd van je bedrijf”.

Het aanmoedigen van jouw klanten om foto’s van hun interacties met jouw bedrijf toe te voegen kan leiden tot een overvloedige galerij van door gebruikers gegenereerde inhoud op jouw vermelding.

Jouw klanten hoeven hun ervaringen niet alleen met foto’s te delen.

Ze kunnen ook over hun ervaring schrijven.

Tip 2. Vraag naar beoordelingen (en reageer er dan op)

Recensies zijn de levensader van de lokale zoektocht. Het is een heel eenvoudige vergelijking:

Goede recensies = verkoop. Meer goede beoordelingen = meer verkoop.

Slechte beoordelingen kunnen je ook een kans geven. Bijna iedereen houdt van een second opinion. Daarom leest 90% van de mensen beoordelingen voordat ze een aankoop doen. Maar dat is nog niet alles.

De frequentie van het zoeken naar lokale bedrijven neemt ook toe. Uit een studie van 2020 blijkt dat “33% van de consumenten dagelijks naar lokale bedrijven zoekt”.

Maar hoe krijg je beoordelingen van jouw klanten? Dat is heel eenvoudig. Je moet het ze gewoon vragen! Sommige sites ontmoedigen dit, maar Google Mijn Bedrijf moedigt het juist aan. Je kunt in een paar eenvoudige stappen een link naar jouw klanten sturen. Klik op jouw eigen reviews. Voor het gemak gebruiken wij even dit hotel in Amsterdam.

Als je daarop geklikt hebt kom je op een overzichtspagina van alle reviews. Rechtsboven in de hoek staat in het blauw + een review schrijven.

Vervolgens kom je op de pagina waar je een review kunt achterlaten. Deze URL kun je kopiëren en als link sturen in een mail, whatsapp of sms. Google personaliseert de URL voor de ontvanger. Hierdoor kan de ontvanger niet uit jouw naam een review plaatsen. 

Deel deze link met al je klanten door deze via e-mail, whatsapp of sms te sturen.

Als je dan start met het verzamelen van beoordelingen op jouw vermelding, dan moet je wel op alles gaan reageren. Ja, op allemaal reageren. Dit geldt voor de goede. de slechte en de neutrale reviews.

Neem de tijd om een passende reactie te schrijven op elke review met behulp van het Google Mijn Bedrijf dashboard.

Waarom? Nou, een percentage van 44,6% heeft aan gegeven dat een bedrijf meer kans maakt op een winkelbezoek of om een bedrijf te bezoeken als de eigenaar gereageerd heeft op negatieve recensies.

Als je beoordelingen binnen krijgt de perfecte 5-sterren waardering, dan is dat jouw kans om van die klant een gepassioneerde supporter voor jouw bedrijf te maken.

Of je nu een nationaal bedrijf bent of een lokale bakker (zoals hieronder afgebeeld), het is belangrijk om de ervaringen die jouw klanten met jouw merk hebben, te bereiken en te erkennen.

Als er per ongeluk zaken fout zijn gegaan, dan is het juist jouw kans om zaken recht te zetten. Jouw bedrijfsvoering wordt er beter van. Daarnaast ben je vast in staat om een negatieve review om te buigen naar een positieve. Je maakt grote kans om het goed te maken. 

Tip 3. Berichten toevoegen om zakelijke updates te delen

Nu we je hebben laten zien hoe je de door gebruikers gegenereerde inhoud van jouw Google Mijn Bedrijf vermelding kunt beheren, gaan we ons nu richten op de inhoud die je maakt. Dit doe je met Google Posts.

Google heeft zijn postfunctie in 2017 voor alle bedrijven geopend. Met deze functie kun je inhoud over jouw bedrijf op verschillende manieren delen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Het markeren van een nieuwe lijn herfstkleding met verschillende productafbeeldingen
  • Het tonen van een aankomend evenement dat je probeert te promoten
  • Met behulp van een geanimeerd gifje herbeleef je een winnend doelpunt met jouw supporters.
  • Het delen van een update over een recente vooruitgang binnen jouw bedrijf

Met Google Posts kun je tekst, foto’s, gifs en zelfs call-to-action-knoppen toevoegen, inclusief:

  • Koop
  • Aanmelden
  • Meer informatie
  • Reserveer
  • Aanbod krijgen

Jouw berichten kun je posten nadat je jouw Google Mijn Bedrijf account geverifieerd hebt. Zodra de verificatie is voltooid, zal jouw “Berichten” optie in het linker menu verschijnen.

Na het klikken op “Berichten” kun je tekst en afbeeldingen toevoegen.

Bij het creëren van een post, moet aan een paar spelregels voldoen:

  • Google staat een maximum van 300 woorden per bericht toe, maar slechts 60-70 tekens zullen op het scherm van de mobiele telefoon en de desktop verschijnen als je een CTA-knop gebruikt.
  • Het volledige tekstbericht wordt op de mobiele telefoon weergegeven als er geen CTA-knop wordt gebruikt.
  • Het beeld dat je selecteert moet een hoogwaardige weergave van jouw bedrijf zijn. Google gebruikt een 4:3 verhouding, dus de minimale afmeting is 400×300 pixels.
  • Spreek rechtstreeks met jouw doelgroep. Gebruik geen vakjargon, richt je op het delen van content waarmee je interactie met jouw doelgroep krijgt. 

Nadat je op “publiceren” hebt geklikt, wordt de post toegevoegd aan jouw vermelding en kun je deze samen met jouw doelgroep bekijken. Helaas niet voor lang.

Google Posts verdwijnen namelijk na zeven dagen, tenzij je een kortere periode instelt. Daarom is het belangrijk om super-specifiek te zijn bij het maken van je berichten.

Een goede strategie en een redactionele kalender opstellen voor de inhoud van jouw Google Posts is dus geen overbodige luxe. 

Tip 4. Google Mijn Bedrijf Analytics

Zoals bij elke vorm van online marketing is het belangrijk om de impact van jouw Google Mijn Bedrijven vermelding te meten. Google heeft daarvoor ingebouwde tools om je daarbij te helpen.

Google Mijn Bedrijf Analytics kan je het volgende vertellen:

  • Hoe klanten jouw bedrijf vinden (direct vs. Algemene zoekopdracht)
  • Via welke weg op Google jouw klanten jouw vermelding vinden (Zoekresultaten vs. Maps)
  • De acties die jouw klanten ondernemen met betrekking tot jouw advertentie (Bezoek van jouw site, klikken op de routebeschrijving, bladeren in de fotogalerij, bellen)
  • Gebieden waar jouw klanten wonen (op basis van vragen over de richting)
  • Totaal aantal telefoongesprekken 

Directe zoekopdrachten laten zien dat jouw klanten jouw bedrijf kennen en jouw bedrijfsnaam of adres gebruiken om je te vinden.

Bij algemene zoekopdrachten wordt gezocht naar het bedrijfstype of de categorie en dus niet op de bedrijfsnaam. Dit zijn dus mensen die jouw bedrijf nog niet kennen.

Als je er eenmaal achter bent hoe jouw doelgroep jouw GMB vermelding weet te vinden wil je daarna ook weten wat ze precies doen. Klikken ze door naar jouw website? Vragen ze een routebeschrijving aan? Bellen ze je op? Bladeren ze door jouw foto’s?

Google Mijn Bedrijf volgt de acties van de bezoekers van jouw vermelding in hun dashboard, wat jou kan helpen om te begrijpen wat jouw klanten waardevol vinden in jouw vermelding.

Google stelt je ook in staat om je door gebruikers gegenereerde inhoud (met name jouw fotogalerij) te vergelijken met jouw concurrenten.

Je kunt de fotoweergaven van jouw galerij analyseren en vergelijken met andere bedrijven die vergelijkbaar zijn met die van jou.

Al deze informatie kan worden gebruikt om het conversiepad van jouw doelgroep te volgen en een uitgebreid inzicht te geven in de acties van jouw potentiële klanten voordat ze jouw website bereiken.

Tip 5. Google Mijn Bedrijf Offline marketingkit

Google heeft ook een website ontwikkeld waar bedrijven toegang hebben tot een offline marketingkit. Dat betekent dat je met jouw bedrijf de beschikking krijgt voor bijvoorbeeld unieke posters, social posts en andere opties om je bedrijf offline te promoten.

Conclusie

Jouw klanten zijn op zoek naar jou.

Google Mijn Bedrijf plaatst jouw belangrijke bedrijfsinformatie in beeld van potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

GMB helpt bij lokale SEO en biedt een kans om met jouw klanten in contact te komen via reviews of posts, en geeft nuttige inzichten in de kooproutes van jouw doelgroep. Het is een gratis en waardevol je zou dus gek zou zijn om niet te gebruiken.

Het is een kans om de interacties met jouw klanten te beheren en belangrijke bedrijfsupdates te presenteren op een plaats waar jouw klanten al op zoek zijn.