STDC Model

Als marketeer krijg je te maken met allerlei soorten klanten, met allemaal verschillende behoeften. Het is belangrijk om te weten hoe je het juiste aanbiedt, op het juiste moment. Of te wel; wat wilt de (potentiële) klant horen? Dat hangt af van de fase waar hij of zij zich op dat moment in bevindt. 

Het See Think Do Care model van Google kan je helpen om de customer journey, ook wel de klantreis, in kaart te brengen. Een succesvolle campagne start met het stellen van de juiste doelen. Elke fase van de klantreis heeft zijn eigen communicatieboodschap en ‘call-to-action’. 

Het STDC-model is een online marketingfunnel en is opgebouwd uit 4 fasen. 

See, Think, Do, Care: de kracht van een slimme remarketing-strategie

1. See 

In de see-fase richt je je op een brede doelroep. Alle Google gebruikers zonder koopintentie zijn op dit moment jouw doelgroep. Dit is het moment waarop jouw potentiële klant voor het eerst in contact komt met jouw bedrijf. In deze fase van de klantreis leg je de focus op de naamsbekendheid. In de see-fase is de potentiële klant aan het oriënteren en op zoek naar makkelijk bereikbare content. Door middelen en kanalen te combineren blijf je op verschillende manieren in contact met jouw potentiële klanten. Hierbij kun je denken aan:  

  • Contentmarketing: social media posts, video’s, en blogs met als doel om te informeren.  
  • Goed te vinden zijn in zoekmachines zoals Google en Bing 
  • Google Mijn Bedrijf (GMB) duidelijk ingericht hebben 

2. Think 

De Think-fase is de volgende stap in het aankoopproces. De doelgroep is op de hoogte van het product of de dienst en gaat gerichter op zoek naar een specifieke oplossing. Dit betekent niet dat er al is besloten om voor jouw product of dienst te kiezen. In deze fase wordt er gezocht naar verdere informatie en verdiepende content waarbij verschillende aanbieders met elkaar worden vergeleken. In dit geval is het heel belangrijk dat jouw landingspagina’s de perfecte informatie bieden. De informatie moet de potentiële klant ervan overtuigen dat jij aanbiedt wat hij of zij nodig heeft.  

In deze fase van de klantreis kun je de volgende middelen inzetten: 

  • Google Ads campagne 
  • Social media campagne  
  • Zoekmachine optimalisatie: gericht op informerende zoekwoorden, zoals: waarom, waarvoor, hoe etc.) 

3. Do 

Tijd voor conversie! Na het doorlopen van de See- en Think-fase gedurende de klantreis, is het tijd voor de Do-fase. De doelgroep is een stuk kleiner geworden en enkel de klanten die de intentie hebben om over te gaan tot aankoop zijn overgebleven. De klant is klaar om iets aan te schaffen, weet precies wat hij wilt hebben en is overtuigd dat jij (of de concurrent) de beste partij is. Op dit punt is het heel belangrijk dat je over een goede conversie gerichte website beschikt. Geoptimaliseerd voor de juiste doelgroep, overzichtelijke productpagina’s en duidelijke info over de stappen die genomen moeten worden om een aankoop te doen. Kanalen die hierbij erg handig zijn: 

  • SEO: gericht op de klant die een aankoopintentie heeft  
  • Google Ads: gericht op de koopintentie 
  • Google Shopping: Gericht op de koopintentie 
  • Social Advertising: Gericht op de koopintentie 

4. Care 

De conversie is gehaald! Maar dit betekent nog niet dat je er nu bent. De Care fase wordt vaak door bedrijven vergeten, maar is enorm belangrijk. Deze fase is gericht op klanten die jou al kennen en  iets bij jou hebben afgenomen. In deze fase is het belangrijk dat deze klanten tevreden zijn en dit ook blijven. Er zijn meer conversies te behalen door je klanten tevreden te houden. Het is dus belangrijk dat je voor deze doelgroep goed vindbaar blijft, zodat ze nogmaals een aankoop bij je zullen doen. Dit doe je door je Google Mijn Bedrijf-pagina goed up-to-date te houden. Content die goed van pas kan komen in deze fase is: een FAQ, een stappenplan of tutorials. Dit om jouw producten nog beter te kunnen gebruiken en de kans op vervolg aankoop te vergroten. 

De kanalen die hierbij goed van pas komen zijn: 

  • Sturing naar reviews (klanttevredenheid meten) 
  • Tell a friend programma 
  • E-mailmarketing 
  • Social – Organische (betrokkenheid dmv online interactie) 
  • Youtube – Organische (betrokkenheid dmv video) 

Dit zijn de 4 fasen uit het STDC-model. Je zult je waarschijnlijk afvragen hoe lang elke fase duurt en hoe snel een klant dit proces doorloopt. Hier is geen eenduidig antwoord op. Dit verschilt namelijk per branche. Bij het verlenen van een specifieke dienst, heeft de klant wellicht relatief veel stappen nodig om over te gaan tot een aankoop. Bij het verkopen van een laagdrempelig product kan de customer journey juist heel snel doorlopen zijn. 

  • Kennisbank Item
  • Block

No block selected.Open publish panel

  • Document