5 handige SEO tips voor kerst
Of het nu gaat om een grote e-commercesite of een website die een lokaal bedrijf vertegenwoordigt, er zijn dingen die je digitaal moet doen om het beste te halen uit het kerstseizoen te halen.
Ondanks de trend van groeiende online verkopen en toegenomen online winkelen, gaat jouw bedrijf niet automatisch zonder moeite al die kerstverkopen binnenhalen. Bovendien betekent het, met zoveel gebruikers die hun online aankopen doen, een veel grotere concurrentie. We nemen enkele toptips door die jouw website zullen helpen om het beste te halen uit het kerstseizoen, of je nu een grote e-commercesite bent of een klein lokaal bedrijf.
5 SEO Tips voor kerst; Eerst de essentiële zaken op een rijtje zetten
Voordat we kijken naar wat er specifiek rond Kerstmis gedaan zou kunnen worden, is het belangrijk om te bedenken dat fundamentele elementen van zoekmachine optimalisatie essentieel zullen blijven voor het succes van Kerstmis. Dat betekent dat je on-page SEO in perfecte vorm moet zijn: onder andere moet je content uniek en goed geschreven zijn, en samen met jouw meta-tags en URL moet het gericht zijn op een specifiek trefwoord dat tijdens het keyword-onderzoek wordt geïdentificeerd.
Je website moet ook de technische SEO best practices volgen, en hoewel het niet de plaats van deze blog is om door te nemen wat dat allemaal inhoudt, is het in ieder geval belangrijk dat je website snel laadt.
Vooral voor veel e-commerce sites is de aanloop naar Kerstmis de belangrijkste tijd van het jaar, dus zorg ervoor dat je categorie en productpagina’s volledig geoptimaliseerd zijn om conversies aan te sturen. Hieronder gaan wij de 5 SEO tips voor kerst uitstippelen.
1. Kerst-SEO voor webshops: targeting op seizoensgebonden zoekopdrachten
Voor veel online retailers brengt Kerstmis een hele reeks nieuwe doelzoekwoorden met zich mee waarvoor nieuwe landingspagina’s kunnen worden gemaakt.
Grote retailers als BOL en Wehkamp hebben landingspagina’s voor de brede en zeer populaire term ‘kerstcadeaus’, maar ook gefilterde pagina’s voor meer niche (maar nog steeds zeer concurrerende) zoekopdrachten zoals ‘kerstcadeaus voor hem’ en ‘kerstgeschenken’.
Op beide websites heeft de kerstsectie een prominente plaats gekregen in de hoofdnavigatiebalk, en de subcategorieën zijn goed gelinkt, zowel in de navigatie als in de tekst. Ook als je aan een kleine site werkt, kun je jouw voordeel doen met de principes die deze grote retailers volgen: als je kerstproducten hebt, verwerk die dan in een eigen sectie op jouw site, structureer de pagina’s op een logische manier en zorg voor een goede interne linking.
2. Wat kunnen websites nog meer doen om gericht op seizoensgebonden zoekopdrachten te ranken?
Denk ten eerste, na over de soorten van Kerstmis gerichte inhoud waar je content voor kunt creëren zodat je op long tail zoekwoorden geïndexeerd kunt worden.
Kerstcadeau overzichten zijn populaire content content in deze tijd van het jaar, en het kan nuttig zijn voor jouw site om een speciaal overzicht van jouw cadeaus te publiceren en te linken naar belangrijke producten, maar bedenk wel dat het moeilijk zal zijn om organisch te ranken, tenzij je de onderwerpen vrij niche insteekt.
Een snelle zoekopdracht in SEMrush brengt een aantal minder concurrerende long tail termen naar voren waar content voor gemaakt kan worden, zoals:
“Kerstcadeau voor je vriend”
“Kerstcadeau voor 14 jarige”
“Kerstcadeau voor hem 50 euro”
“Leuk kerstcadeau voor je vriendin”
Het spreekt voor zich dat de inhoud die je creëert, zal afhangen van wat je website te bieden heeft, maar het concept blijft hetzelfde – maak je niche en focus op de long tail termen om de kans op organische ranking te verhogen.
Waar je ook over schrijft, als jij je met jouw zoekwoorden concentreert op het jaartal, kun je jouw zichtbaarheid vergroten bij zoekopdrachten waarin het jaartal is opgenomen. Dit moet duidelijk worden tijdens de fase van het zoekwoord onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld zien dat de concurrentieniveaus voor ‘Kerstcadeau voor 14-jarigen 2019’ aanzienlijk lager zijn dan zonder het jaartal 2023.
Als je jouw kerstcontent maakt, verwijder deze dan niet zodra het januari is. Houd de pagina het hele jaar door bij, en in plaats van volgend jaar nieuwe inhoud over een soortgelijk onderwerp te moeten maken, kun je het bestaande stuk beter gewoon bijwerken. Zo behoudt je de autoriteit die de pagina in de loop der tijd heeft opgebouwd. Als je in de inhoud aandacht besteedt aan het jaar, kun je dit misschien uit de URL houden, omdat je dan niet van URL hoeft te veranderen en de autoriteit van de pagina daardoor niet in gevaar hoeft te brengen.
3. Wanneer moet je beginnen met de SEO optimalisering voor Kerstmis?
Hoe lang het duurt voordat jouw nieuw gecreëerde pagina’s in Google ranken, hangt van een heleboel factoren af.
Uit een studie van Ahrefs blijkt dat van de 5% van de nieuw gepubliceerde pagina’s binnen een jaar in de top tien staan, en dat het tussen de twee en zes maanden duurt voordat ze daar komen. Jouw kansen op ranking hangt natuurlijk af van veel verschillende factoren, zoals de autoriteit van jouw site, de concurrentie en hoeveel middelen (uren) je kunt steken in SEO, maar hoe eerder jij jouw kerst pagina’s kunt publiceren, hoe beter. Denk dus in termen van maanden, niet in weken.
4. Kerstmis SEO voor lokale bedrijven
Niet alleen e-commercesites kunnen profiteren van een feestelijke focus op hun SEO.
Denk aan mensen die in de stad zijn en last-minute kerstinkopen willen doen. Deze zullen waarschijnlijk hun smartphone gebruiken om te zoeken naar winkels om naartoe te gaan. Iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een mooie zilveren of gouden ketting zou kunnen zoeken naar ‘juweliers’. Het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf vermelding voor de Lokale SEO is dan echt belangrijk. Dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf in de local 3pack (de 3 resultaten in het kaartje) vertoond wordt zodat degene op jouw vermelding kan klikken, of je nu een juwelierszaak of een ander bedrijf hebt.
Zorg er dus voor dat je altijd jouw Google Mijn Bedrijf profiel zo goed mogelijk weet te optimaliseren en gebruik maakt van alle functionaliteiten om jouw kansen in de weergave van de lokale 3 pack weet te maximaliseren.
Als jouw openingstijden tijdens de kerstdagen langer zijn, zorg er dan voor dat dit in jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding is bijwerkt, zodat mensen die naar jou op zoek zijn weten dat je geopend bent.
5. Gebruik Google Posts om kerstaanbiedingen te promoten
Google Posts worden weergegeven in het GMB bedrijsoverzicht en op maps. Ze worden weergegeven bij directe zoekopdrachten naar een bedrijfsnaam, of wanneer er op dat bedrijf wordt geklikt na een bredere zoekopdracht.
Google Posts zijn geschikt voor allerlei soorten bedrijven, en met Kerstmis kunnen ze worden gebruikt om feestelijke aanbiedingen onder de aandacht te brengen. Of je nu een restaurant hebt dat zijn kerstmenu wil promoten om meer boekingen te krijgen, of een lokale detailhandelaar die een kerstuitverkoop wil promoten of zelfs een e-commercesite die een aantal topkerstproducten wil promoten, Google Posts bieden een goede mogelijkheid om op te vallen in de SERPs.
Afhankelijk van het type Google Posts blijven ze niet voor eeuwig staan, dus vergeet niet om ze in de aanloop naar Kerstmis bij te werken.
Het zal waarschijnlijk een langdurig en uitdagend proces zijn om jouw kerst-landingspagina’s te laten ranken, hoe eerder je kunt beginnen, hoe beter. Dan worden ze ook eerder geïndexeerd. Elk bedrijf kan echter snel en gratis een aantal Google-posts met kerstthema’s plaatsen en lokale bedrijven zullen altijd baat hebben bij een optimalisatie van hun Google Mijn Bedrijf-vermelding.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.