Wat is Call to Action?

Wat is Call to Action?

Een Call to Action (CtA) is een oproep aan de lezer om actie te ondernemen. Een Call to Action kan allerlei verschillende vormen hebben en niet altijd is het doel van een CtA hetzelfde. Als je wilt dat bezoekers converteren, dan is het aan te raden om minstens één duidelijke Call to Action op een pagina te plaatsen. Dankzij een Call to Action weten bezoekers wat er van ze verwacht wordt.

Wat is call to action?

Call to Action’s in advertenties

Call to Action’s worden veel gebruikt op websites, maar niet alleen daar vind je CtA’s terug. Ook voor advertenties worden veel Call to Action’s gebruikt. Sterker nog, voor een advertentie is een goede CtA vaak zelfs nóg belangrijker. Met een advertentie moet je een potentiële klant namelijk direct weten te overtuigen. Daarvoor heb je vaak beperkt de ruimte en dus moet je een krachtige Call to Action in de advertentie verwerken.

Voorbeelden van Call to Action’s

Om je een beter beeld te geven van wat een Call to Action nu precies is, hebben we hieronder een aantal voorbeelden geplaatst:

  • Klik hier
  • Neem contact met ons op
  • Abonneer je op onze nieuwsbrief

Dit zijn stuk voor stuk Call to Action’s die je kunt gebruiken om een bezoeker aan te sporen om actie te ondernemen. Zelfs indien je nog nooit van de term Call to Action gehoord hebt, heb je mogelijk al een aantal CtA’s op je website staan. Wanneer dat niet het geval is, is het zeker aan te raden om eens na te gaan of dit van toegevoegde waarde zal zijn.

Waarom is een Call to Action zo belangrijk?

Iedere pagina op je website heeft een doel. Wil je dat een bezoeker een bestelling plaatst, contact opneemt of een offerte aanvraagt? Dan is het belangrijk om je bezoekers in de juiste richting te sturen. Komt een bezoeker terecht op een landingspagina zonder Call to Action, dan is de kans groot dat de bezoeker de website weer verlaat zonder een andere pagina te bezoeken. Het bouncepercentage zal in dit geval hoger liggen. Bij conversieoptimalisatie worden er ook vaak nieuwe of verbeterde Call to Action’s toegevoegd, omdat een CtA zoveel invloed kan hebben op het conversieratio.

Heb je een prachtige pagina gecreëerd waar je duidelijk laat zien dat je over de nodige expertise beschikt? Dan is het belangrijk om de Call to Action niet te vergeten. Over het algemeen wil je ook dat een Call to Action goed zichtbaar is.

Waarvoor kun je een Call to Action gebruiken?

In de praktijk worden CtA’s voor allerlei doeleinden gebruikt. Met een Call to Action kun je een bezoeker aansporen om een product te kopen, een dienst af te nemen of om te abonneren op een nieuwsbrief. Kortom, met een CtA overtuig je een bezoeker om de actie te ondernemen waar jij op hoopt. Omdat CtA’s zoveel toepassingen hebben, is het als ondernemer altijd goed om te weten hoe je een goede Call to Action bedenkt.

ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Laat een Call to Action opvallen

Als het doel van een pagina is om bezoekers te converteren, is het belangrijk dat een Call to Action opvalt. Stel bijvoorbeeld dat je een pagina gevuld hebt met informatieve content. Vermijd in dat geval dat een bezoeker moet scrollen om een Call to Action te vinden. Niet altijd heeft een bezoeker tijd of zin om een pagina volledig door te lezen. Om die reden adviseren we je om een belangrijke Call to Action bovenaan een pagina te plaatsen.

Je kunt een Call to Action ook laten opvallen door bijvoorbeeld een button of afbeelding te gebruiken. Zo zijn er tal van mogelijkheden. Door ervoor te zorgen dat de Call to Action eruit springt, is de kans groter dat iemand de juiste actie onderneemt. Hoe een goede CtA eruitziet kan ook per website verschillen. Ga goed na hoe je jouw doelgroep kunt overtuigen om actie te ondernemen.

Het bedenken van een sterke Call to Action

Om een lezer echt aan te sporen om actie te ondernemen, kun je het best gebruik maken van woorden in de gebiedende wijs. Denk aan woorden als “koop”, “klik”, “download” of bekijk”. Dat klinkt veel overtuigender, dan “je kunt hier een offerte aanvragen”. Probeer je bezoekers ook enthousiast te krijgen. Wat gebeurt er als een bezoeker een offerte aanvraagt? Zorg ervoor dat je bezoeker direct op de hoogte is van eventuele acties of voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een Call to Action als “Bestel nu en krijg 20% korting!”. Opvallend is ook het uitroepteken. Dit kan net dat beetje extra enthousiasme overbrengen waardoor de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot conversie.

Zorg er ook voor dat een bezoeker je Call to Action makkelijk kan opvolgen. Bij een Call to Action als “registreer nu” wil je voorkomen dat een bezoeker eerst nog moet zoeken. Daarom kan het verstandig zijn om van je Call to Action een button te maken of om er een link in te plaatsen.

Hoe test je of een Call to Action goed is?

Als je een Call to Action op je pagina hebt staan, kun je met behulp van Google Analytics vrij eenvoudig nagaan hoe vaak hierop geklikt wordt. Indien je een Call to Action wilt aanpassen, is het verstandig om gebruik te maken van A/B testing. Je creëert dan twee verschillende varianten en bezoekers worden willekeurig over die varianten verdeeld. Op basis van je data uit Analytics kun je vervolgens bepalen welke variant beter is. Stel bijvoorbeeld dat je momenteel een grote groene knop hebt met daarop je Call to Action. Als je twijfelt over de kleur van de knop, dan kun je door middel van A/B testing nagaan of een andere kleur het beter doet. Op diezelfde manier kun je ook testen of een andere tekst wellicht beter werkt.

Heb jij hulp nodig van het verbeteren van je conversieratio?

Hierboven heb je al enkele tips kunnen lezen voor het bedenken van een goede Call to Action. Er zijn echter nog meer manieren om je conversieratio te verbeteren. Zo is het ook belangrijk om voldoende informatieve content op je website te hebben. Bovendien is het belangrijk dat je website een strak design heeft en goed functioneert. Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van je conversieratio? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

SAMEN naar de top!

Wij helpen je je online marketing naar een volgend niveau te tillen. Vraag nu een vrijblijvend gesprek aan.

Maak kennis met ons team