WhatsApp adverteren – Boost effectief jouw marketing in 8 stappen

Meer dan driekwart van de inwoners van ons kleine kikkerlandje maakt gebruik van deze app. Logisch ook, want deze app is tegenwoordig onmisbaar als je in contact wilt blijven met vrienden, familie en collega’s. Jawel, we hebben het natuurlijk over WhatsApp. Stuur berichtjes, foto’s, video’s en stickers via internet of pleeg even snel een belletje. Het kan allemaal. Wie ons 20 jaar geleden had verteld dat dit allemaal mogelijk zou zijn via een device dat je altijd en overal bij je hebt, zouden we ongetwijfeld voor gek hebben verklaard.

Inmiddels is WhatsApp dan ook één van de belangrijkste communicatie platforms die er zijn én helemaal advertentievrij! Dat is absoluut een dik pluspunt voor jou als ondernemer, want dit maakt de app zo enorm populair. Het is een unieke kans om WhatsApp adverteren op toe te passen dus. Maar hoe doe je dat dan?

Whatasapp adverteren

WhatsApp adverteren, hoe dan?!

In 2014 heeft Facebook, nu bekend als Meta, WhatsApp overgenomen. Vijf jaar later, in 2019, werd de zogenoemde WhatsApp Business app in het leven geroepen. Een waar wonder voor ondernemers, want sindsdien is Whatsapp adverteren ook mogelijk! Met in ons achterhoofd het enorme aantal – negen van de tien! – mensen dat gebruik maakt van deze app is dit natuurlijk een geweldige toevoeging aan jouw marketingstrategie. Maar hoe zet je WhatsApp dan precies in?

Whatsapp adverteren

Hoe het werkt

Eigenlijk is het vrij easy. We kennen de standaard advertenties op Facebook en Instagram allemaal wel. Je klikt erop en wordt doorgestuurd naar een verkooppagina of een opt-in. Vet onpersoonlijk natuurlijk. Met deze vorm van marketing, WhatsApp adverteren, pakken we het dus nét even anders aan. Een WhatsApp advertentie leidt jouw publiek namelijk naar een WhatsApp gesprek. Zo heeft de gebruiker zelf de mogelijkheid om jou een berichtje te sturen of kun jij de gebruiker persoonlijk benaderen. Weg met die nummertjes, weg met de onpersoonlijke verkooppagina’s en weg met de standaard geautomatiseerde mails. Met WhatsApp adverteren heb je namelijk de mogelijkheid een persoonlijke touch toe te voegen én krik jij meteen het vertrouwen in jouw onderneming op.

Krijg ik nou allemaal advertenties tussen mijn berichten?

Nope, zo werkt het gelukkig (nog) niet. We kunnen natuurlijk nooit precies zeggen wat Meta in de toekomst voor ons in petto heeft, maar op dit moment hoef je in ieder geval niet bang te zijn voor allerlei advertenties tussen je berichten door. De WhatsApp advertenties die jij maakt, komen dus ook helemaal niet op WhatsApp te staan! Whut, maar waarom heet deze vorm van marketing dan ‘WhatsApp adverteren’? Nou, de advertentie komt dan wel op Facebook te staan, máár wanneer een gebruiker erop klikt wordt hij of zij doorgestuurd naar WhatsApp. Zo wordt diegene niet zomaar op een random website gedropt, maar kan de gebruiker direct contact met jou opnemen. Ideaal, toch?!

WAAROM WHATSAPP ADVERTEREN?

Oké, hartstikke leuk en aardig, maar waarom zou je dit dan precies moeten willen? Whatsapp adverteren klinkt misschien een beetje gek en dat komt waarschijnlijk juist doordat het (nog) niet veel gedaan wordt. Maar dit is dus juist een kans om jouw concurrenten voor te zijn! Wist je namelijk dat voor veel klanten de drempel best wel hoog ligt om contact op te nemen? De stap naar het oppakken van de telefoon en een aantal persoonlijke vragen te stellen is in veel gevallen te groot. Het kost te veel tijd en moeite, waardoor potentiële klanten al snel af kunnen haken. Hartstikke zonde wanneer dit gebeurt natuurlijk! 

Door het inzetten van deze nieuwe marketing tool, WhatsApp adverteren, maak jij het voor jouw publiek een stuk gemakkelijker. Ze komen direct in een WhatsApp gesprek terecht en een bericht is binnen no time verstuurd. Weg met die drempel, kom maar lekker binnen!

Whatsapp adverteren

Wat nog meer?!

Dit klinkt natuurlijk al hartstikke aantrekkelijk, maar WhatsApp adverteren kent nog veel andere voordelen. Zo is het gebruik van deze marketingtool helemaal gratis! Dat is natuurlijk al hartstikke top, aangezien tegenwoordig niet veel meer écht gratis is. Verder kun je op deze manier snel en makkelijk allerlei materiaal met jouw publiek delen. Heb je een flyer of brochure waarmee jouw product beter uitgelegd kan worden? Dan zijn deze binnen no time verstuurd. Heeft iemand twijfels over jouw product of dienst? Overtuig je potentiële klanten door middel van direct contact. Geen over en weer mailen meer, maar directe en duidelijke communicatie. Speciale promoties of events in de aantocht? Houd je publiek met een druk op de knop hiervan op de hoogte!

Wat je er allemaal mee kunt

WhatsApp adverteren is – op dit moment – nog erg eenvoudig. Om te beginnen maak je een bedrijfsprofiel aan. Zo kun je handige informatie over jouw bedrijf toevoegen, zoals je openingstijden, een omschrijving, je contactgegevens en adres. Hierboven legden we je uit dat jouw publiek via advertenties op social media automatisch doorgestuurd kunnen worden naar een WhatsApp gesprek met jouw bedrijfsprofiel. Hiermee verlaag je de drempel om contact op te nemen en maak je het ook nog eens een stuk persoonlijker.

CarrouGeautomatiseerde berichtensel advertenties

Een ander voordeel van WhatsApp adverteren is dat je geautomatiseerde berichten in kunt stellen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de gebruiker een standaard bericht ontvangt zodra diegene buiten openingstijden contact met jou opneemt en je dus niet in de gelegenheid bent om direct te reageren. Bovendien houdt WhatsApp ook nog eens rekening met de drukke dagen van een ondernemer. Geen tijd om telkens een heel bericht te typen? No problem! Zo zorg je ervoor dat je door alleen “/Bedankt” te typen automatisch een volledig bericht verstuurt. Dit kan dan bijvoorbeeld in de trant van “Bedankt voor je bericht! Wij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen.”. Hoe chill is dat?!

Van deze voordelen ga jij flink profiteren

Voordat je aan de slag gaat met Whatsapp adverteren als een toevoeging aan jouw marketingstrategie, vinden wij het belangrijk dat je een goede overweging maakt. En hoe doe je dat beter dan de voor- en nadelen op een rijtje te zetten? Daarom hebben wij speciaal voor jou de belangrijkste voordelen onder elkaar gezet. Ook weten welke nadelen komen kijken bij WhatsApp adverteren? Scroll dan even een stukje naar beneden!

Whatsapp adverteren

1. Een vleugje persoonlijke touch

Zoals we al eerder vertelden, kun je met behulp van WhatsApp adverteren een persoonlijke touch toevoegen. Iets wat vandaag de dag eigenlijk steeds meer ontbreekt. Je verlaagt de drempel om contact op te nemen en vragen te stellen en benadert jouw publiek op een minder agressieve manier. Je stelt je lekker toegankelijk op dus!

2. Bye concurrentie

Omdat deze vorm van marketing nog helemaal niet zo bekend is, zet jij even mooi drie stappen extra ten opzichte van je concurrentie. Nog niet veel bedrijven maken hier gebruik van, terwijl het flink wat voordelen – duh, die lees je nu – met zich mee kan brengen!

Whatsapp adverteren
Whatsapp adverteren

3. Twijfels? Daar doen we niet aan!

Twijfelt een potentiële klant nog? Dan biedt WhatsApp jou de uitgelezen kans om deze persoon over te halen. Waarom is WhatsApp zo perfect hiervoor? Nou, je kunt precies inspelen op deze specifieke persoon. Bied gratis advies of een kennismakingsgesprek aan en laat ze weten wat ze kunnen verwachten zodra ze met jouw onderneming in zee gaan. Bovendien heb je compleet zelf in de hand hoe je jouw antwoorden formuleert. Zo kan je bijvoorbeeld perfect inspelen op het woordgebruik van de persoon in kwestie.

4. Het publiek is de baas

We kennen het waarschijnlijk allemaal wel: je hebt een vraag over een product of dienst en wilt daarom graag even met de klantenservice bellen. Maar… shit! Ze zijn maar tot 17:00 uur bereikbaar. Vet irritant, want nu moet je tot morgen wachten. Of nog erger: het is vrijdag en je moet tot maandag wachten. Met WhatsApp adverteren los je dit soort vervelende ervaringen in één klap op. Jouw (potentiële) klanten bepalen namelijk helemaal zelf wanneer ze contact met jou opnemen. Is dat ’s avonds? Of in het weekend? Helemaal prima. Stel wel even een geautomatiseerd bericht in waarin je ze laat weten wanneer ze antwoord kunnen verwachten!

Whatsapp adverteren

Optimaal marketing plan met WhatsApp adverteren

Maar hoe ga je nou precies te werk met Whatsapp adverteren? Wij leggen je graag stap voor stap uit hoe je een begin kunt maken in een succesvolle WhatsApp advertentie. Meer vragen? Of zijn bepaalde dingen nog onduidelijk? Neem gerust contact met ons op!

1. Creëer een WhatsApp Business account

Het begint allemaal met het aanmaken van een WhatsApp Business account. Je downloadt de app in de AppStore of via de Google Play. Heb je de app gedownload? Good job! Nu wijst het vrij voor zich. Volg de instructies en koppel je account aan je zakelijke telefoonnummer. Je hebt ook de mogelijkheid om je account alvast aan je Facebook advertentie account te koppelen. Vet handig! Op deze manier worden jouw advertenties namelijk ook meteen naar je WhatsApp volgers verstuurd. Ready? Dan kun je nog wat praktische zaken instellen, zoals je openingstijden, tarieven, URL en een automatisch antwoord.

3. Koppel WhatsApp Business aan Facebook

Een logische stap, maar dat maakt het niet minder belangrijk om te benoemen! Zorg ervoor dat je je WhatsApp Business account aan je zakelijke Facebook pagina koppelt. Dit doe je super easy door je zakelijke nummer door te geven en de verificatiestappen te doorlopen.

5. Waar komt jouw advertentie terecht?

Adverteren via de Facebook Business Manager brengt enorm veel voordelen met zich mee. Zo kun jij super specifiek aangeven hoe jouw doelgroep eruitziet. Specificeer voor elke advertentie opnieuw de doelgroep op leeftijd, woonplaats, geslacht en interesses. Ideaal, want dan weet jij zeker dat je advertentie onder de ogen van de juiste mensen komt!

7. EEN KRACHTIGE TEKST

Alright, je hebt de doelgroep bepaald, een advertentieplek gekozen en een begin- en einddatum ingesteld. Het is nu tijd om een krachtige, pakkende en originele advertentietekst te schrijven. Met deze tekst ga jij het publiek aanmoedigen om jou een WhatsApp berichtje te sturen. Je kunt je dan ook vast wel voorstellen dat dit een hele belangrijke stap is! No pressure. Zorg ervoor dat je een sterke tekst schrijft die de doelgroep aanspreekt. Kort en krachtig is het uitgangspunt. Kom je er niet uit? Dan ben je bij ons aan het goede adres. Ons team barst namelijk van de creativiteit en staat te popelen om jou te helpen bij het schrijven van een ijzersterke advertentietekst!

2. Maak een Facebook advertentie

Advertenties maak je via jouw persoonlijke Business Manager account van Facebook. Dit werkt eigenlijk precies hetzelfde als alle andere advertenties die je op Facebook wilt plaatsen! Zorg ervoor dat je als campagnedoelstelling ‘verkeer’ aanklikt en kies bij weergave van de advertentie voor WhatsApp in plaats van Facebook Messenger. We gaan immers het verkeer naar jouw WhatsApp Business account doorsturen!

4. SPECIFICEER JE DOELGROEP

Adverteren via de Facebook Business Manager brengt enorm veel voordelen met zich mee. Zo kun jij super specifiek aangeven hoe jouw doelgroep eruitziet. Specificeer voor elke advertentie opnieuw de doelgroep op leeftijd, woonplaats, geslacht en interesses. Ideaal, want dan weet jij zeker dat je advertentie onder de ogen van de juiste mensen komt!

6. Wanneer laat je jouw advertentie zien?

We zijn er bijna! Nu nog een begin- en einddatum instellen. Wanneer laat je jouw advertentie aan het publiek zien? Wij raden altijd aan om minstens een periode van drie dagen te kiezen. Het algoritme van Facebook heeft deze tijd namelijk nodig om te kunnen meten hoe succesvol jouw advertentie precies is. Ben jij nog een noob wat betreft het plaatsen van advertenties? Dan is het verstandig om een tijdje niks aan jouw advertentie te veranderen. Zo kun je het algoritme gebruiken om erachter te komen wat je eventueel kunt verbeteren voor een succesvollere advertentie.

8. Ready, set, GO

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de Call to Action knop onderaan je advertentie. Hiermee stuur je in dit geval het publiek niet door naar een webpagina, maar naar een WhatsApp gesprek. In plaats van “Meer informatie” staat er dan ook “Chatbericht sturen”. Congrats! Jij bent nu helemaal klaar om jouw marketing een boost te geven met WhatsApp adverteren.