Wat betekent viraal gaan?
Viraal gaan.. wat betekent dat?
Als marketeer, community manager of social media gebruiker heb je waarschijnlijk al een idee van wat “going viral” betekent. Volgens het Urban Dictionary is iets dat “viraal gaat” een beeld, video of link die zich snel verspreidt door een populatie door vaak gedeeld te worden met een aantal individuen.
Verrassend genoeg is de definitie van Dictionary.com van “viraal” niet al te erg verschillend: zeer populair worden door snel van persoon tot persoon te circuleren, vooral via het internet.
Terwijl “going viral” een relatief eenvoudig concept is, is het definiëren van de drempel of benchmark voor wanneer iets daadwerkelijk “viraal” is gegaan, gecompliceerd. Er zijn een aantal controversiële factoren waarmee rekening moet worden gehouden, waaronder: het aantal views / links, hoeveel unieke gebruikers de inhoud heeft bereikt, de snelheid waarmee de inhoud wordt geconsumeerd, en de levensduur van de inhoud.
De term ‘viraal gaan’ slaat op het moment dat een stukje inhoud, dat vaak een afbeelding of video is, zich als een inktvlek over het internet verspreidt. Om viraal te gaan, moet iets een hoge deelbaarheid hebben. Met andere woorden, het moet iets zijn dat je graag met anderen deelt via digitale media.
Sommige videodata-analisten stellen de benchmark van 100.000 views, aangezien 53% op YouTube-video’s minder dan 500 views heeft, terwijl minder dan 1% meer dan 1 miljoen views heeft. Aan de andere kant stellen sommige analisten dat het niet het aantal views of aandelen is dat een stuk content ontvangt; het is puur de snelheid waarmee de content wordt geconsumeerd. Als het 40.000 hits ontvangt in 4 uur, maar vervolgens afneemt, kan het nog steeds als “viraal” worden beschouwd.
Het komt erop neer dat de drempel voor content die “viraal” is geworden, relatief is. Hoe dan ook, in deze tijd hebben we de neiging om te weten dat iets “viraal” is geworden als we het zien.
Wat zijn de belangrijkste ingrediënten voor het creëren van ‘virale’ content?
Viraal gaan’ is niet alleen een kwestie van geluk, maar is het resultaat van het ontwikkelen van strategische marketing- en communicatiecampagnes die krachtige emotionele ervaringen creëren voor de consument van de content. De belangrijkste elementen die marketingprofessionals in acht moeten nemen om ervoor te zorgen dat hun content/campagne gedeeld wordt, zijn onder meer:
- Het juiste platform gebruiken – als je bijvoorbeeld nieuws deelt, zou het beste platform Twitter zijn, en als het om een video of een afbeelding gaat – Instagram
- Je publiek kennen – denk na of de mensen die je volgen op sociale media het juiste publiek zijn voor je content. Zo niet, dan moet je waarschijnlijk overwegen om er wat geld achter te zetten
- Een doel hebben – de meeste virale social media-campagnes zijn ofwel vermakelijk ofwel informatief
- Roep emotie op – een van de beste manieren om de interesse van het publiek te wekken met social media-campagnes is door emoties op te roepen waar ze zich in kunnen vinden
- Denk na over de timing – het plaatsen en delen van je content op het juiste moment is de sleutel als je die ‘likes’ en ‘shares’ wilt krijgen.