Mobiele website ontwerpen en SEO: deze 8 tips moet jij weten!
Mobiele website ontwerpen hebben invloed op de SERPs
Het ontwerp van een mobiele website is van invloed op het vermogen om te rangschikken in organische zoekresultaten (SEO). Het mobiele ontwerp regelt de beschikbaarheid en leesbaarheid van de tekst, de bruikbaarheid van de navigatie-elementen en zelfs de toegang tot hele pagina’s die cruciaal zijn voor de organische prestaties.
Wat volgt zijn acht mobiele ontwerpfactoren die van invloed zijn op organische zoekresultaten.
1. Sjabloonruimte voor tekst.
Elke paginasjabloon moet ruimte bevatten voor beschrijvende tekst. Voorbeelden hiervan zijn productpagina’s, productraster of bladerpagina’s, pagina’s van de bovenliggende categorie en de startpagina.
Het mobiele ontwerp regelt de beschikbaarheid en leesbaarheid van de tekst en de bruikbaarheid van de navigatie-elementen die cruciaal zijn voor de organische prestaties.
2. Tekst versus afbeeldingen.
De woorden op je pagina’s moeten indexeerbare tekst zijn en niet alleen verwerkt zijn in afbeeldingen. Google moet de tekst letterlijk kunnen lezen en mag bijvoorbeeld ook niet dezelfde kleur hebben als de achtergrond. Zorg voor een goede balans tussen tekst en foto’s dat de bezoeker van de website ‘triggert’ om verder te lezen of te bestellen.
3. Zichtbaarheid op het eerste gezicht.
Google downgrade de waarde van een pagina als bezoekers de inhoud niet direct kunnen zien. Tekst die bijvoorbeeld verborgen zit in tabbladen die een bezoeker moet aanklikken om te kunnen lezen, kan door zoekmachines als minder waardevol worden beschouwd.
Omgekeerd helpen deze inhoudsverminderende elementen de gebruikerservaring in sommige gevallen, zoals bij lange veelgevraagde pagina’s. Gebruik hierbij je eigen oordeel. Gebruik deze ontwerpelementen niet als het primaire voordeel is om de inhoud uit de eerste pageview te houden. Plaats in plaats daarvan de tekst op een minder prominente plaats op de pagina.
4. Leesbaarheid.
Tekst moet zichtbaar en goed leesbaar zijn – groot genoeg en hoog contrast in vergelijking met de achtergrondkleuren van de pagina. Bovendien moeten alle pagina-elementen zichtbaar zijn binnen de breedte van het apparaat zonder horizontale scrolling.
5. Mogelijkheden voor inhoudelijke betrokkenheid.
Visuele elementen zoals koppen, lijsten, relevante afbeeldingen, diagrammen, tabellen en grafieken bevorderen de betrokkenheid bij de pagina en maken de inhoud gemakkelijker te absorberen. Zoekmachines leren om de interactie-elementen te detecteren voor gebruik in hun algoritmen.
6. Volledigheid.
Navigatie-elementen kunnen lastig te repliceren zijn op een mobiele site, zozeer zelfs dat sommige e-commercesites diepere navigatielinks uit de sitewide header van de mobiele site knippen.
Helaas, omdat Google de mobiele versie van je site crawlt zoals een smartphonebrowser, zouden grote delen van de site niet profiteren van een sitebrede header-link als je de links uit de topnavigatie laat staan. Neem waar mogelijk de volledige kop- en voettekstnavigatie op in je mobiele site.
7. Vingertikken
De breedte van de gemiddelde vinger is ongeveer .35 inches, oftewel 9 mm. Als knoppen en klikbare linkelementen dichterbij zijn dan dit, zullen de shoppers moeite hebben om de gewenste optie te selecteren. Als het te klein is, maak dan het tikdoel groter of voeg ruimte eromheen toe.
8. Voorspelbare klikresultaten.
Maak het resultaat van het klikken op een knop, link of afbeelding consistent met wat gebruikers verwachten op basis van andere sites. Denk ook aan de actie die gebruikers zullen ondernemen na het zien van het resultaat van hun klik.
Wanneer een shopper bijvoorbeeld op een productafbeelding klikt met behulp van een mobiel apparaat, moet hij de productpagina op betrouwbare wijze openen. Open geen venster met een kleine “x” om het te sluiten.
Test de mobiele bruikbaarheid van jouw mobiele website ontwerpen
Vergeet niet dat de mobiele ervaring al krap is. De aandacht van het winkelend publiek kan gemakkelijk worden gekaapt door andere sites en apps. Elke frustratie op de mobiele ervaring van je site kan hun laatste zijn.
Om de mobiele bruikbaarheid van jouw site te testen, ga je naar de Mobile-Friendly Test Tool van Google. Volg deze link als je meer wil weten over SEO.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.