google ads

Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Ken je Google Ads niet? Dan komt Google AdWords je misschien nog wel bekend voor. In ieder geval: Google Ads is het nieuwe Google AdWords en dit systeem maakt het mogelijk te adverteren binnen het hele netwerk van Google. Aangezien Google de grootste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, kun je je waarschijnlijk wel voorstellen hoeveel voordelen het met zich meebrengt om in dit netwerk te adverteren. Ideaal is dat je met Google Ads nauwkeurig kunt bepalen onder wel zoekwoorden je adverteert. Op deze manier weet je zeker dat jouw advertentie alleen onder de neus komt van degenen die ook echt op zoek zijn naar jouw product of dienst. Ideaal! Want deze mensen wil je natuurlijk het liefst bereiken.

Bovendien biedt Google de keuze uit verschillende advertentiecampagnes en kun je ervoor kiezen je campagne in Google Search, Google Shopping of Google Display te plaatsen. De goal van zo’n advertentie is dat gebruikers op jouw advertentie klikken. Hierdoor krijg jij extra bezoekers. En jep, het is dan natuurlijk de bedoeling dat deze extra bezoekers ook voor extra omzet gaan zorgen. Hoe dan? Lees snel verder!

Waarom Google Ads?

Google Ads is een belangrijk onderdeel van jouw online marketing strategie. Wanneer we het over advertenties hebben, kun je dat op verschillende platformen toepassen. Zo hoor je de laatste jaren steeds meer over Social Media Adverteren. Een groot voordeel van Google Ads ten opzichte van social media, is dat je met Google Ads sú-per gericht je advertenties plaatst.

Met behulp van gerichte zoekwoorden, een pakkende tekst en de verschillende instellingen zorg jij ervoor dat jouw advertentie precies op de juiste plaats en tijd voor de juiste mensen verschijnt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook Ads, waarbij je iets minder gericht te werk kunt gaan en je advertentie hoogstwaarschijnlijk ook voor een hoop mensen verschijnt die niet op zoek zijn naar jouw product of dienst. Niet per se erg, maar wel handig om te weten!

Hoe werkt Google Ads?

Alright, dit is een vraag waar niet direct een concreet antwoord op te geven valt. Google Ads is vrij simpel, mits je weet wat je aan het doen bent. Om een goed antwoord te geven op de vraag hoe Google Ads werkt, zijn er een aantal belangrijke punten waar je van op de hoogte moet zijn. 

Specifieke zoekwoorden kiezen

Zoals eerder aangegeven kun je per Google Ads campagne je eigen, specifieke zoekwoorden instellen. Dit kan mega handig zijn, maar als je niet goed weet hoe je het moet doen, kan het ook flink tegenwerken. Het is namelijk uiterst belangrijk om je zoekwoorden zorgvuldig uit te kiezen. Je wilt namelijk het liefst zo min mogelijk concurrentie hebben. Hoe lager de concurrentie, hoe groter de kans dat jij bovenaan komt te staan en hoe lager het minimale bod zal bedragen.

Hoe je dit doet? Simpel en tegelijkertijd ook zo irritant lastig: super specifiek zijn. Heb je bijvoorbeeld een Mexicaans restaurant in Den Bosch? Dan zou het zoekwoord ‘restaurant Den Bosch’ niet geschikt zijn. Kies in plaats daarvoor bijvoorbeeld voor een zoekwoord als ‘Mexicaans restaurant Den Bosch’ of zelfs ‘burrito restaurant Den Bosch’. Het is daarbij natuurlijk wel belangrijk dat de zoekwoorden die je gebruikt, ook daadwerkelijk gezocht worden. Anders kun je nog met zo weinig concurrentie te maken hebben, maar dat is dan niet voor niets!

Google Ads is een soort continue veiling. Deze vindt in een fractie van een seconde plaats wanneer een gebruiker een bepaalde zoekopdracht uitvoert, nog vóór het tonen van de bijbehorende zoekresultaten. 

Niet alle bedrijven mogen advertenties op Google plaatsen. Heb jij bijvoorbeeld een bedrijf dat nagemaakte artikelen verkoopt? Of verkoop jij alcohol of kansspellen? Dan mag je helaas niet adverteren op Google. Lees hier het volledige advertentiebeleid. 

Een Google Ads campagne heeft geen vaste prijs. Je betaalt namelijk altijd per view, acquisitie of klik. Oftewel: Cost per Click, Cost per Action en Cost per Mille. Welke betaalmethode je gebruikt kan afhankelijk zijn van het netwerk waarin je adverteert (Display, Shopping of Search). De meest gangbare betaalmethode betreft Cost per Click. Hiermee betaal je alleen wanneer een gebruiker daadwerkelijk op jouw advertentie klikt.

Een Google Ads campagne opzetten? Dan heb je de keuze uit verschillende typen advertenties. Denk bijvoorbeeld aan tekstadvertenties, shopping advertenties, display advertenties en videoadvertenties. 

De Google Ads veiling

De Google Ads veiling vindt continu plaats. Elke keer wanneer een gebruiker een bepaalde zoekopdracht uitvoert, worden er allerlei berekeningen gemaakt. Aan de hand van verschillende factoren bepaalt Google welke advertenties relevant zijn en dus geschikt zijn om aan de gebruiker te laten zien. Advertenties die niet geschikt zijn – door bijvoorbeeld gebrek aan relevantie of kwaliteit – worden genegeerd. Uit alle relevante, geschikte advertenties moet een keuze gemaakt worden welke advertentie de beste plek krijgt. De eerste plek bovenaan de zoekresultaten is immers een heuse troon, waar elk bedrijf graag hun advertentie ziet verschijnen. Waar jouw advertentie tevoorschijn komt, wordt bepaald aan de hand van de volgende factoren: 

  • De specifieke zoekwoorden die je hebt ingesteld
  • Jouw maximale bod
  • Je kwaliteitsscore
  • Het minimale bod dat benodigd is voor de eerste pagina
  • De specifieke zoekopdracht van de gebruiker
  • Advertentie-indelingen en -extensies 

Wat is de Google Ads kwaliteitsscore?

Wat is de Google Ads kwaliteitsscore? Dat is een hele goede vraag. Google geeft namelijk alle adverteerders een kwaliteitsscore. Dit doet de zoekmachine met name op basis van eerdere campagnes. Blijkt dat veel gebruikers op jouw campagnes hebben geklikt? Dan ziet Google jouw campagne als succesvol en krijg je voorrang. Was jouw vorige campagne nogal treurig? Dan pakt het helaas een stuk minder voordelig uit. Maar ook de relevantie van je zoekwoord, je SEO-score en de kwaliteit van de landingspagina hebben invloed op jouw kwaliteitsscore als adverteerder.

Wil je hoe jij je SEO-score kunt verbeteren? Dan kun je hier bekijken hoe wij dat voor je kunnen doen!

Wat kost Google Ads?

Wat is de prijs van een Google Ads advertentiecampagne? Om dit maar meteen duidelijk te maken: er is geen vaste prijs. Veel bedrijven die geen of weinig verstand hebben van Search Engine Advertising zijn vaak benieuwd naar de kosten van een dergelijke campagne. Echter zijn deze geheel afhankelijk van verschillende factoren. Ten eerste kun je namelijk op drie verschillende wijzen betalen: 

Cost per Click (CPC)

Cost per Action (CPA)

Cost per Mille

Je betaalmethode is niet alleen afhankelijk van je voorkeur. Zo hangt dit ook af van het advertentietype dat jij hebt gekozen. Niet elke betaalmethode is voor elk advertentietype beschikbaar. De meest gangbare betaalmethode is Cost per Click. Je bent deze methode dan hoogstwaarschijnlijk ook al vaker tegengekomen. Meer weten over deze verschillende betaalmethodes? Lees dan snel verder!

Wat is google ads?

Cost per Click

Alright, zoals we net al even kort noemden is dit de meest populaire betaalmethode in de advertentiewereld. Met de Cost per Click methode – ook wel CPC methode genoemd – betaal je alleen wanneer een gebruiker op jouw advertentie klikt. Klikt niemand erop, dan betaal je simpel gezegd dus ook niet. Maar daarvoor zet je je advertentie natuurlijk niet online. Voordelig is wel dat wanneer je advertentie niet zo succesvol is, je niet meteen een hele smak geld kwijt bent. Plus Google kan aan de hand hiervan zien hoe goed jouw advertentie is. Een echte win-win dus. 

De maximale CPC stel jij eerst op voorhand in. Dit is het maximale bedrag dat jij per klik op je advertentie wilt betalen. Vervolgens wordt door Google de daadwerkelijke CPC berekend op basis van diverse factoren, waaronder de concurrentie. Vergis je trouwens niet! Google verkiest niet per se de advertentie met de hoogste CPC als best. De kwaliteitsscore is namelijk onder andere ook een super belangrijk onderdeel binnen de ranking!

Cost per Action

De Cost per Action (CPA) wordt per conversie berekend. Op deze manier betaal je als adverteerder dus alleen wanneer een gebruiker de gewenste actie uitvoert. Dit kan gaan om het kopen van een product, het inschrijven voor een cursus, het invullen van een vragenlijst, het maken van een reservering en nog veel meer. De actie moet eerst volledig zijn uitgevoerd, voordat de adverteerder betaalt. Echter wordt de Cost per Action betaalmethode wel met name aanbevolen voor ervaren Google Ads gebruikers.

Wat is google ads?
Wat is google ads?

Cost per Mille

Cost per Mille (CPM) is een betaalmethode die met name in het Google Display Netwerk wordt toegepast. De kosten van de adverteerder worden namelijk berekend aan de hand van het aantal vertoningen. Je betaalt altijd per 1.000 weergaven, vandaar dus ook het woord ‘mille’ in deze term. Ook bij deze methode geef je zelf aan hoeveel je wilt betalen. Stel je het bedrag te laag in? Dan wordt jouw advertentie niet weergegeven. Stel je het bedrag te hoog in? In dat geval zal je veel meer en vaker moeten betalen. Het zit immers zo: hoe vaker jouw advertentie wordt vertoond, hoe meer je betaalt.

Verschillende advertentietypen

Google Ads biedt de keuze uit verschillende typen advertenties. Afhankelijk van het advertentie type wordt je advertentie in Google Display, Google Shopping of Google Search geplaatst. In grote lijnen zijn de advertentietypen op te delen in:

Tekstadvertenties
Beeldadvertenties
Shopping advertenties
Video advertenties

Tekstadvertenties

Tekstadvertenties zijn vandaag de dag nog steeds het meest populaire type. Tekstadvertenties komen namelijk met name in Google Search naar boven. Je bent ze ongetwijfeld weleens tegengekomen: de geadverteerde zoekresultaten bovenaan de pagina nadat jij een zoekopdracht hebt uitgevoerd. Dit type advertentie is op te delen in de standaard-, dynamische- en responsieve tekstadvertenties. Elke soort biedt weer een andere mogelijkheid om je content toe te voegen.

Beeldadvertenties

Beeldadvertenties zijn – surprise! – eigenlijk gewoon advertenties met een afbeelding. Dit type advertentie wordt met name ingezet om de aandacht te trekken en de naamsbekendheid van een bedrijf te vergroten. De beeldadvertenties bevatten dus een afbeelding met optioneel tekst. Ze worden getoond in het Google Display Netwerk en op YouTube. Beeldadvertenties zijn een stuk goedkoper dan tekstadvertenties, máár kennen wel weer een heel laag interactiepercentage van gemiddeld nog minder dan 1%. Perfect voor het vergroten van de naamsbekendheid, maar minder doeltreffend wanneer je het aantal conversies wilt verhogen.

Shopping advertenties

Wat is een Google Ads Shopping advertentie? De kans is groot dat je hier het antwoord zelf al op weet. Shopping advertenties worden namelijk in Google Shopping getoond en komen tevoorschijn bovenin de zoekresultaten wanneer een gebruiker een relevante zoekopdracht uitvoert. Je kent het ongetwijfeld wel: een reeks producten bovenaan de pagina met een afbeelding, de naam van het product, de aanbieder en de prijs. Je klikt erop en komt terecht op de pagina waar je het product kunt aanschaffen.

Video advertenties

Video advertenties bevatten – yes, je raadt het al – content in de vorm van een video. Deze worden net als de beeldadvertenties in het Google Display Netwerk en op YouTube weergegeven. Ideaal wanneer een product of dienst net wat meer uitleg nodig heeft om de klant over te halen. Video advertenties zijn op te delen in vier soorten:

  • Bumperadvertenties: deze advertentie duurt maximaal zes seconden en kan niet worden overgeslagen. 
  • Video discovery-advertenties: dit soort ‘in-feed’ advertenties kom je alleen op YouTube tegen en worden weergegeven in de YouTube-zoekresultaten, de Home-feed in de YouTube-app en in ‘Hierna kijken’ na het afspelen van een video. 
  • InStream-advertenties: dit zijn de meest bekende video advertenties die iedereen ongetwijfeld weleens tegen is gekomen. De InStream-advertenties worden namelijk voor of na een video weergegeven. Je kunt daarbij kiezen voor een advertentie die na 5 seconden overgeslagen kan worden of voor een advertentie van maximaal 15 seconden zonder de optie om het over te slaan.

Outstream-advertenties: deze advertenties zijn alleen geschikt voor tablet en mobiel en worden op de partner websites van Google weergegeven.

Conversies instellen

Met Google Ads zorg je ervoor dat meer bezoekers op jouw website terechtkomen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de bezoeker overgehaald wordt om de gewenste actie te ondernemen. Of dit nu gaat om het kopen van een product, het aanschaffen van een dienst, het inschrijven voor een masterclass of het reserveren van een tafel in een restaurant. Doet een gebruiker bijvoorbeeld een aankoop? Dan noemen we dat een conversie. En hier willen we natuurlijk inzicht in hebben!

Daarom is het super belangrijk om deze in te stellen. Door je conversiedoelen in te stellen houdt Google bij of degenen die op jouw advertentie hebben geklikt, een gewenste actie hebben uitgevoerd. Wat is een Google Ads conversiedoel dan precies? Dat kan het volgende zijn:

  • Een transactie van het aanschaffen van een product of dienst
  • Het invullen van een contactformulier
  • Een telefoongesprek
  • Een reservering voor een tafel in een restaurant
  • Het maken van een afspraak
  • Inschrijven voor een mailing lijst
  • Een bepaalde sessieduur (bijvoorbeeld langer dan tien minuten)
  • Het aantal bezochte pagina’s (bijvoorbeeld minstens vijf posts of pagina’s)

google ads

Ook aan de slag met Google Ads?

Wat is Google Ads? Het antwoord op die vraag weet je nu. Én je weet inmiddels ook dat het vele voordelen met zich meebrengt. Je kunt super gericht adverteren, heb je eigen kosten in de hand en kunt de resultaten van begin af aan meten. Dit allemaal, mits je weet wat je aan het doen bent natuurlijk. Ook aan de slag met Google Ads? Kijk hier wat wij voor jou kunnen betekenen of neem vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken! 

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team