Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads (Adwords)?

Google Ads (voorheen Google AdWords) is een systeem waarmee je kunt adverteren binnen het netwerk van Google. Als je gebruik maakt van Google Ads, dan kunnen jouw tekstadvertenties boven de organische zoekresultaten verschijnen. Je kunt met Ads heel nauwkeurig bepalen onder welke zoekwoorden je adverteert. Jouw advertentie wordt dus zichtbaar voor mensen die specifiek op zoek zijn naar je diensten of producten. Omdat je zo gericht kunt adverteren kan Google Ads zeer interessant zijn.

Wat kost Google Ads?

Hoeveel Google Ads precies kost is moeilijk te zeggen. Je kunt namelijk met ieder budget adverteren in de zoekmachines. Het is mogelijk om een campagne op te starten die blijft doorlopen tot je hem stopzet, maar je kunt ook een campagne plaatsen met een maximaal budget. Is het budget op, dan wordt de advertentie simpelweg niet meer getoond. Met Google kun je bieden op advertentieruimte. De kosten zijn dus ook afhankelijk van de concurrentie. Je kunt bovendien op verschillende manieren bieden. De meest gebruikelijke vorm van bieden is CPC (Cost Per Click). Je betaalt dan per keer dat iemand op je advertentie klikt een klein bedrag. Het is echter ook mogelijk om te betalen per keer dat je advertentie getoond wordt.

De verschillende advertentienetwerken van Google Ads

Met Google Ads kun je adverteren binnen verschillende advertentienetwerken. Hieronder lees je meer over de verschillende mogelijkheden.

Adverteren in Google Search

De meest gebruikelijke vorm van adverteren met Google Ads is adverteren binnen het Search-netwerk. Zo komen je tekstadvertenties boven en onder de reguliere zoekresultaten te staan. Met Google Search Console kun je heel nauwkeurig bepalen welke zoekwoorden voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig het zoekvolume inzien en bepalen hoeveel een advertentie je per klik zal kosten.

Kies je ervoor om met Google Ads binnen het Search-netwerk te adverteren, dan zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden. Om te beginnen is het belangrijk om na te gaan of een keyword echt relevant is. Als je onder het verkeerde zoekwoord adverteert kan dit je geld kosten, zonder dat het je nieuwe klanten oplevert. Daarnaast is het belangrijk dat de advertenties goed zijn ingericht. Met relatief weinig woorden moet je een goed beeld geven van je website en potentiële klanten overtuigen om te klikken. Over de advertenties moet dus goed worden nagedacht.

Adverteren in Google Display

Wanneer we het over Google Ads hebben, denkt men vaak direct aan de advertenties boven en onder de organische zoekresultaten. Echter, is het Search-netwerk niet het enige advertentienetwerk van Google. Je kunt namelijk ook adverteren binnen Google Display. Veel websites zijn onderdeel van dit netwerk. Op deze websites vind je advertentieruimte waar jij kunt adverteren met je video’s en afbeeldingen. Je kunt Google zelf laten bepalen op welke websites jouw advertenties het best getoond kunnen worden.

Adverteren met Google Display kan zeer interessant zijn voor bijvoorbeeld retargeting. Dat is wanneer je de focus legt op mensen die eerder je website hebben bezocht. Vaak zijn deze mensen nog oriënterend. Blijft jouw advertentie steeds terugkomen, dan is de kans groot dat potentiële klanten uiteindelijk voor jou kiezen. Adverteren in het Display-netwerk heeft ook uitdagingen. Zo moeten de advertenties er bijvoorbeeld goed uitzien en komt hier dus ook een grafisch ontwerp bij kijken.

Google Shopping is ook onderdeel van Google Ads

Google Shopping is nog een onderdeel van Google Ads. Google Shopping is speciaal voor webshops. Jouw product is zo direct zichtbaar in de zoekresultaten. Bezoekers zien dus gelijk een afbeelding en de naam van het product. Google Shopping kan voor webshops dan ook zeer interessant zijn. Met Shopping kun je echter niet bepalen onder welke specifieke keywords je advertentie zichtbaar is. Het kan dus een uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat de advertentie alsnog onder de juiste keywords verschijnt. Bovendien is ook de prijs van het product vrij belangrijk voor Shopping. Potentiële klanten zien namelijk allerlei vergelijkbare producten naast jouw product staan. Is de prijs niet interessant, dan zal Shopping tot weinig conversies leiden.

Als je in Google Shopping wilt adverteren is het aan te raden om de focus te leggen op unieke producten met een relatief hoog winstmarge. Als de winstmarges al erg klein zijn, is Shopping mogelijk niet interessant.

Het optimaliseren van Google Ads

Zodra je een Google Ads campagne hebt opgezet, is het belangrijk om de resultaten te blijven monitoren. Op basis van de prestaties kun je beoordelen wat er beter moet. Merk je bijvoorbeeld dat er veel op je advertentie geklikt wordt, maar dat er weinig conversies zijn? Dan adverteer je mogelijk op de verkeerde zoekwoorden of moet de website zelf geoptimaliseerd worden.

Het voordeel van Google Ads is dat je steeds een goed beeld hebt van wat er gebeurd. Met behulp van Google Analytics kun je bovendien precies inzien hoe je website presteert. Als je gebruik wilt maken van Google Ads is het dus zeer verstandig om Analytics aan je website te koppelen.

Wat is google ads?

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis website tracking tool en platform dat gegevens verzamelt over hoe gebruikers omgaan met uw website. Zodra de gegevens zijn verzameld, sorteert Google Analytics de gegevens in gemakkelijk te lezen interactieve rapporten, wat is wat we zien in het platform. Binnen de Google Ads campagnes en binnen Analytics kun je de CTR en CPS uitlezen.

Hoe interessant is Google Ads voor jouw bedrijf?

Google Ads is waarschijnlijk ook voor jouw bedrijf interessant. De meeste mensen maken namelijk gebruik van Google wanneer ze op zoek zijn naar specifieke producten of diensten. Als jouw bedrijf dan gelijk vindbaar is, zal dit je vast en zeker nieuwe klanten opleveren. Belangrijk is dat het rendement van de campagnes zo hoog mogelijk is. Daarom is het aan te raden om de campagnes op te laten zetten door een specialist.

Je kunt zelf met Search Console controleren wat de CPC zal zijn voor een specifiek keyword. Zo kun je ook bepalen of je voldoende rendement zal behalen met Google Ads. Houd ook rekening met het conversiepercentage van je website. Niet iedereen die op je advertentie klikt zal ook daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Stel je voor dat dit ongeveer 1 op de 20 mensen is. Als je dan € 1 per klik betaalt, kost het je ongeveer € 20 aan advertenties om één product te verkopen. Het rendement is dus afhankelijk van de prijs van je dienst of product, de CPC en het conversiepercentage.

Google Ads uitbesteden of zelf doen?

Je kunt ervoor kiezen om zelf te adverteren binnen het Google Search-netwerk. Blijf dan echter wel steeds goed monitoren wat voor resultaten je behaalt. Heb je een groot budget of wil je er zeker van zijn dat je jouw budget niet weggooit, dan kun je Google Ads beter uitbesteden. Adverteren binnen het Display-netwerk is lastiger wanneer je zelf geen grafische ontwerpen kunt maken. Deze vorm van adverteren kun je dus sowieso beter uitbesteden.