Wat is een Anchor text?
Wat is Anchor text?
Iedereen weet dat links een cruciale ranking factor zijn. Maar hoe zit het met de anchor text van links? Google gebruikt anchor text om de context van de link te begrijpen en dus kan het een “ranking factor” zijn. Dat is geen grote verrassing. Google’s oorspronkelijke patent stelt dat ze anchor text gebruiken om rankings te beïnvloeden. De vraag is: wat voor soort anchor text moet je gebruiken? Moet je het gebruik van een specifiek type anchor text beperken als je wilt ranken in zoekmachines? Zou je anchor text überhaupt moeten manipuleren?
Anchor text voorbeelden
Anchor text verwijst naar de klikbare woorden die gebruikt worden om een webpagina te linken naar een andere.
- Exacte overeenkomst: de anchor text is het exacte trefwoord of zinsdeel waarvoor we willen scoren.
- Phrase Match: de anchor tekst bevat het keyword zinsdeel waarvoor we willen ranken.
- Partial Match: de anchor text bevat alle woorden in de query, maar niet als een exacte woordgroep.
- Branded: de anchor text is de naam van ons merk:
- Naked URL: de anchor text is de ruwe, ‘naakte’ URL (d.w.z., zoals het zou verschijnen in een browser)
- Willekeurig: de anchor text is een niet-specifieke, generieke zin die niet ons doel zoekwoord bevat (bijvoorbeeld, “klik hier,” “deze site,” “dit artikel,” etc.)
- Afbeeldingslinks: de anchor text is de alt-tekst van de afbeelding (volgens Google).
Anchor text Manipulatie
Omdat het een zoekmachine signaal voor relevantie is, is het mogelijk om de anchor text van jouw links te over-optimaliseren.
Gerichte Anchor Teksten
Linkbuilders, of SEO‘s die gespecialiseerd zijn in het bouwen van links naar een website, controleren vaak de anchor text van de links die ze van andere websites bouwen. Deze anchor texten zijn doelgericht – de trefwoorden in de anchor text komen overeen met het doel trefwoord van de pagina waarop een SEO probeert te ranken.
Backlink Anchor text
Een backlink is een link van een andere website. De backlink anchor text is de anchor text die wordt gebruikt door andere websites die naar jouw website linken. De anchor text van deze backlinks helpen zoekmachines bij het bepalen van de meest relevante zoekwoorden waar een webpagina op zou moeten ranken.
Backlinks met eenrichtings anchor text
Als website A linkt naar website B met een anchor text backlink en website B linkt niet terug naar website A, dan heb je een eenrichtings anchor text backlink. Eenrichtings anchor text backlinks worden gezocht door SEO’s omdat PageRank sap van het ene domein naar het andere stroomt. Men gelooft dat hoe meer eenrichtings anchor text backlinks een webpagina heeft van websites met een hoge PageRank, hoe beter ze zullen ranken in zoekmachines.
Overdreven Anchor tekst
Net als keyword stuffing, kun je ook te veel anchor text op een bepaalde pagina hebben. Wanneer er te veel trefwoorden op een pagina staan die linken naar teveel andere pagina’s van een website, of allemaal naar dezelfde pagina, maar met verschillende anchor texten, dan heb je een geval van excessieve anchor text. Het overmatig gebruik van anchor text binnen jouw website kan leiden tot Google-straffen omdat het wordt beschouwd als een spammy, gebruikersonvriendelijke praktijk.
Anchor text distributie
Omdat link builders actief links bouwen naar hun website met gerichte ankertekst, zullen bepaalde zoekwoorden een groter aandeel hebben in de totale anker tekst verdeling van een pagina.
Spammy anchor text
Een spammy ankertekst is een link met een ankertekst die geen relatie heeft met de pagina waar hij op staat of de pagina waar hij naar linkt. Spammy anchors zijn een veel voorkomende black hat SEO tactiek om ofwel tijdelijk te scoren voor concurrerende zoekwoorden zoals “pay day loans” of “buy viagra”, maar kan ook worden gebruikt als een instrument om de website van een concurrent of individu te schaden door middel van negatieve SEO en Google bombing.
Natuurlijke anchor tekst vs onnatuurlijke anchor tekst
Wanneer websurfers linken naar jouw website, is het onvermijdelijk dat je een anchor text krijgt die niet helpt het onderwerp van jouw webpagina te identificeren. Echter, net als bij naakte URL’s, zijn dit natuurlijke verschijnselen, en worden ze niet afgekeurd door zoekmachines. Aan de andere kant, het ontbreken van naakte URL’s, het overmatig gebruik van anchor text, en/of een hoog aantal gerichte eenrichtings backlinks zijn allemaal tekenen van onnatuurlijke anchor distributie. Zoekmachines zoals Google kunnen websites bestraffen die zich richten op het manipuleren van anchors wanneer de gebruikerservaring in het gedrang komt.
Om natuurlijke links naar jouw website te verkrijgen, moet je goede inhoud creëren, de links en anchors moeten op natuurlijke wijze ontstaan.
Hoe anchor text de ranking in zoekmachines beïnvloedt
Google gebruikt externe anchor text om te begrijpen waar jouw pagina over gaat en ook voor welke zoekwoorden hij zou moeten ranken. Hoe weten we dit? Google gebruikt een aantal technieken om de zoekkwaliteit te verbeteren, waaronder paginarank, anchors en informatie over nabijheid. Dus als ik naar een pagina in dit artikel zou linken met “hondenkoekjes” als anchor-tekst, zou dat voor Google een aanwijzing zijn dat de gelinkte pagina waarschijnlijk iets met hondenkoekjes te maken heeft.
Als andere mensen hetzelfde doen, zal dat Google’s vertrouwen vergroten dat de pagina in kwestie mogelijk zal ranken voor “hondenkoekjes”. Wat is immers de kans dat twee of meer niet-gerelateerde websites naar dezelfde webpagina linken met dezelfde anchor-tekst als de pagina niets te maken heeft met hondenkoekjes? Vrij klein, zou ik zeggen.
Hopelijk begin je nu te begrijpen waarom anchors een zinvolle factor is voor de ranking. Maar natuurlijk, niets in SEO is ooit zo eenvoudig.
Google’s (te) vroege en grote vertrouwen in anchor text
Anchor text werd zwaar meegewogen in het oorspronkelijke algoritme van Google.
In hun paper uit 1998 legden Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page uit:
De tekst van links wordt op een speciale manier behandeld in onze zoekmachine. De meeste zoekmachines associëren de tekst van een link met de pagina waar de link op staat. Daarnaast associëren wij het met de pagina waar de link naar verwijst. Dit heeft verschillende voordelen. Ten eerste geven anchors vaak een nauwkeurigere beschrijving van webpagina’s dan de pagina’s zelf.
Door anchor text te gebruiken, kon Google ook het onderwerp van mediaformaten bepalen waar typische on-page signalen niet konden worden gebruikt.
Ten tweede kunnen ankers bestaan voor documenten die niet kunnen worden geïndexeerd door een op tekst gebaseerde zoekmachine, zoals afbeeldingen, programma’s en databases. Dit maakt het mogelijk webpagina’s te retourneren die niet werkelijk zijn gecrawld.
De logica zat goed in elkaar en de resultaten waren indrukwekkend, vooral vergeleken met de concurrentie van dat moment – een feit dat niet onopgemerkt bleef door de oprichters zelf.
Hoewel een volledige gebruikersevaluatie buiten het bestek van dit artikel valt, heeft onze eigen ervaring met Google geleerd dat het voor de meeste zoekopdrachten betere resultaten oplevert dan de grote commerciële zoekmachines.
Maar Google ontdekte al snel dat anchors ZEER vatbaar was voor manipulatie. Om een webpagina te laten ranken voor een zoekopdracht, hoeven mensen er alleen maar meerdere links naar te verwijzen met het trefwoord als anker.
Google vocht terug tegen manipulatieve anchor text. In april 2012 rolde Google de eerste iteratie van hun nu beruchte Penguin-algoritme uit.
Sommige websites die te agressief waren geweest met hun exact-match anchor links zagen hun rankings van de ene dag op de andere instorten. Volgens Google betrof het echter maar 3,1% van de zoekopdrachten. Maar daar stopte het niet mee. Google ging door met het bestrijden van manipulatieve spam met de daaropvolgende Penguin-updates. De meeste SEO’s lijken nu aan te raden om slechts spaarzaam gebruik te maken van exact overeenkomende anchor-tekst, meestal tussen ~1% en 5%.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Moet je links maken met specifieke ankers
Laten we eens aannemen dat er een magische manier was om het primaire doel trefwoord te weten voor elke pagina die we bestudeerden, zou dat iets veranderen? Het is onmogelijk te zeggen, maar is dat wel de juiste vraag om te stellen?
Onderwerpen > trefwoorden
13% van de tijd is het geheim van ranking voor je doel trefwoord niet het focussen op het bouwen van trefwoord-rijke links, hoewel het zeer belangrijk is.
Dat komt omdat het duidelijk een vergissing is om je inspanningen te richten op het verbeteren van de ranking van een enkel trefwoord – dat slechts verantwoordelijk zal zijn voor het verzenden van een klein percentage van het totale verkeer van die pagina.
Maar waarom is dit eigenlijk het geval? Waarom zien pagina’s niet een hoger percentage van het totale verkeer afkomstig van het primaire doel trefwoord? Dat komt omdat Google’s begrip van zoekopdrachten in natuurlijke taal aantoonbaar beter is dan ooit. Gedeeltelijk is dat te danken aan de introductie van Hummingbird in 2013, dat “meer nadruk legt op zoekopdrachten in natuurlijke taal, waarbij meer rekening wordt gehouden met context en betekenis dan met individuele trefwoorden”, aldus Wikipedia.
Hierdoor hebben pagina’s die ranken voor hun doelzoekwoord ook de neiging om te ranken voor een heleboel long-tail variaties, die, wanneer gecombineerd, vaak verantwoordelijk zijn voor de overgrote meerderheid van het verkeer naar de pagina. Exact-match ankers kunnen per definitie maar op één trefwoord gericht zijn, het scoren op één trefwoord is niet waar SEO om draait, en het zou ook niet je primaire doel moeten zijn.
Dat gezegd hebbende, sommigen van jullie hebben misschien een mogelijke fout in dit argument gezien. Of om preciezer te zijn: een tegenargument.
Wij werken met
Daarom zijn onderwerpen zo belangrijk
Het gaat ongeveer zo: als je Google ervan kan overtuigen dat je pagina over x gaat door links te maken met “x” als anchor, en Hummingbird associeert x met y, en z, dan verhoogt het maken van keyword-rijke links indirect niet Google’s vertrouwen dat je pagina een relevant resultaat is, niet alleen voor x, maar ook y, z, en alle andere gerelateerde zoekopdrachten, en heeft dus het potentieel om rankings en verkeer over de hele linie te verhogen? Dat zou waar kunnen zijn, maar het is zeker een riskante en onnodig moeilijke manier om dat resultaat te bereiken – vooral na Penguin. Het zou veel eenvoudiger zijn om wat on-page SEO te doen en te optimaliseren voor actueel gerelateerde zoekwoorden.
Het bouwen van links met keyword-rijke anchors is riskant. Ik denk dat we allemaal weten dat iemand die op een natuurlijke manier naar jouw pagina linkt met het exacte doel trefwoord als anker een zeldzame gebeurtenis is. Dat brengt me bij een verwant punt: het is moeilijk om zulke links te bouwen zonder toevlucht te nemen tot zwarte tactieken van lage kwaliteit, zoals het gebruik van PBN’s.