Wat is Branded Content?

Wat is Branded Content?

Wat is Branded Content?

Eén van de manieren om content te gebruiken voor jouw marketing is branded content. Hierbij wordt bepaalde content ingezet om een bedrijf of merk in de schijnwerpers te zetten. Op deze manier kun je zorgen voor meer naamsbekendheid en zichtbaarheid. Bij branded content is het belangrijk dat de betreffende content aansluit bij het imago van jouw merk of bedrijf. Het gaat hierbij om content die met jouw inspraak wordt gemaakt, waardoor je op dit marketingonderdeel een grote invloed hebt.

wat is branded content

Branded content kun je zelf gaan maken, of uitbesteden aan specialisten. Dit onderdeel van de marketing kun je zien als een reclame, die bijdraagt aan het vergroten van de naamsbekendheid en een groter bereik. Hierdoor is de kans groot dat potentiële klanten jou ontdekken en opslaan in hun geheugen. Wanneer deze klanten producten of diensten nodig hebben, die jij ook in je assortiment hebt, is deze persoon sneller geneigd om met jou in zee te gaan.

Daarom is het belangrijk om jouw doelgroep te leren kennen en daarbij te ontdekken welke content onder jouw doelgroep geliefd is. Dankzij de vele social media platformen is het eenvoudiger dan ooit om branded content met jouw doelgroep te delen. Deze manier van marketing kun je niet alleen op het internet vinden, maar ook in films en series. Hierbij wordt er vaak geprobeerd om het betreffende bedrijf of merk voorzichtig in beeld te brengen.

Waar vind je Branded Content?

Branded content kun je op allerlei verschillende manieren ontdekken. Zowel online als offline kom je op verschillende plekken branded content tegen. Doordat branded content enorm subtiel kan zijn, kan het zelfs voorkomen dat je niet eens doorhebt dat je naar branded content aan het kijken bent. Toch kun je deze content onbewust tot je nemen en hierdoor beïnvloed worden bij het maken van keuzes. Maar waar kun je branded content dan ontdekken?

Zowel op de traditionele mediakanalen, zoals radio en televisie, als op de nieuwe mediakanalen, kun je branded content tegenkomen. Om ervoor te zorgen dat je vanaf nu direct doorhebt wanneer er branded content op jouw net- of trommelvlies komt, nemen we hieronder een aantal bekende platformen voor branded content met je door.

Films

Zo vind je bijvoorbeeld in films vaak branded content. Misschien wel het meest bekende voorbeeld is de tabaksindustrie. Deze branche mag in de meeste landen geen reclame maken voor hun product, maar is het je weleens opgevallen hoeveel mensen in films en series roken? Gek genoeg is dit geen toeval, maar een vorm van branded content. De tabaksindustrie maakt op deze manier reclame en is zo alsnog enorm zichtbaar voor een grote groep.

wat is branded content

Ook de vele James Bond films bevatten branded content. Wat komt er bij jou op wanneer jij denkt aan James Bond? De kans is groot dat je denkt aan actie, gadgets en auto’s. Dit is geen toeval, omdat verschillende autofabrikanten hebben betaald om in de film terecht te komen. Dit geldt ook voor automerken zoals Aston Martin en BMW. Op deze manier worden de betreffende automerken geassocieerd met actie en avontuur, wat aansluit bij de film en door de automerken gewenst is.

Echter, het houdt niet op bij automerken. James Bond films zitten vol met branded content. Zo kun je producten van Prada, Apple, Coca-Cola en Panasonic ontdekken in de verschillende films. Deze vorm van branded content is perfect voor bedrijven, doordat emoties en associaties worden opgewekt, die kunnen bijdragen aan een goed imago.

wat is branded content

Televisie

Als je helemaal klaar bent met de branded content in een film en besluit om tv te gaan kijken, dan is de kans groot dat je tegen dezelfde problemen aan gaat lopen. Ook diverse televisieprogramma’s maken gebruik van branded content. Op deze manier kan er extra verdiend worden aan een serie of documentaire, naast de reclames die tussen de programma’s door worden afgespeeld.

Zo hebben de meeste verbouwprogramma’s verschillende merken die hun naam graag in beeld willen hebben. Wanneer er verbouwd wordt, is de kans groot dat er producten van Hornbach of IKEA in beeld komen. Ook voor klussen in de tuin zijn er verschillende bedrijven die graag hun merk op tv willen hebben, zoals tuincentra en tuinmeubel bedrijven.

Het voordeel van deze vorm van reclame is dat je zeker weet dat kijkers jouw merk zien. Daarbij komt dat de merken die in beeld komen aansluiten bij het onderwerp van het televisieprogramma, waardoor de doelgroep eenvoudig te vinden én bereiken is.

Tijdens een reclameblok komt het vaak voor dat mensen gaan zappen of van de bank af komen om bijvoorbeeld wat drinken te halen. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat branded content op de televisie een stuk effectiever kan zijn dan de normale reclames.

Online

Doordat mensen steeds vaker online actief zijn, proberen bedrijven hier ook zichtbaar te zijn. Online branded content kun je daarom ook overal tegenkomen. Echter, deze manier van branded content is niet hetzelfde als via de televisie of film. Zo heeft het Amerikaanse leger een online game opgezet, om zo meer personeel te krijgen.

Het leger is hiermee niet de enige die reclame maakt via een online game. Zo kun je in verschillende games producten tegenkomen, die je ook in de supermarkt kunt vinden. Het opvallende hieraan is dat er soms geen directe link is tussen het spel en het product, terwijl de branded content toch zeer logisch kan zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een schietspel aan het spelen bent, in een map die enorm lijkt op een omgeving in de echte wereld, dan is het logisch dat je ook producten uit de echte wereld kunt tegenkomen.

Daarnaast zijn er verschillende banken die online platformen oprichten en hiermee meer zichtbaarheid krijgen. Door hun naam te verbinden aan deze platformen, verbetert hun imago en onthouden meer mensen de bedrijfsnaam. Voorbeelden van banken zijn de ING, die met Jonge Leeuwen bezig is met voetbal, en daarnaast de Rabobank met bijvoorbeeld Go Supermodel, ook enorm zichtbaar bij een grote groep kijkers.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Overig

Naast de hierboven beschreven vormen van branded content, zijn er nog vele verschillende voorbeelden van deze manier van marketing uitvoeren. Deze vormen kunnen gericht zijn op je ogen, maar ook op je oren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je via de radio te maken krijgt met brand content. Dankzij de reclames op de radio, die in rap tempo dagelijks herhaald worden, krijgen radioluisteraars enorm vaak bepaalde merknamen te horen, wat positief kan zijn voor deze bedrijven.

Daarnaast zijn je oren buiten de reclames ook niet veilig, aangezien branded content ook in liedjes verwerkt kan worden. Ook voor je ogen zijn er nog veel meer mogelijkheden om branded content uit te voeren. Zo kunnen tijdschriften en boeken uitgevers ook gebruik maken van deze vorm van content. Hierbij is het wel belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent, zodat je de content gericht op je doelgroep kunt inzetten.

En welke overige vormen van branded content zijn er?

Tijdschriften

Boeken

Muziek

Waarom werkt Branded Content?

Doordat branded content in verschillende situaties voor kan komen, zijn de effecten van deze marketingvorm ook verschillend. Er zijn verschillende aspecten aan deze manier van reclame maken, die invloed hebben op de kijker. Daarom lichten we 4 aspecten uit, die aantonen dat branded content werkt.

Sympathie opwekkend

Wanneer een bedrijf of merk via branded content reclame maakt in bijvoorbeeld een film of televisieprogramma, dan is de kans groot dat branded content in deze reclame zorgt voor sympathie. Dit komt doordat de kijker graag naar het programma kijkt en het bedrijf producten of diensten uit het programma aanbiedt.

Zonder zelf ooit het product gebruikt te hebben, kan de kijker toch sympathie krijgen voor de betreffende producten. Dit komt doordat de kijker de verbinding legt tussen het product en het programma dat hij of zij graag kijkt.

Op deze manier voelt de reclame een stuk natuurlijker aan, in tegenstelling tot de reclames in het reclameblok. Doordat een reclameblok ervoor zorgt dat je moet wachten op jouw entertainment, hebben veel mensen geen positieve gevoelens bij reclameblokken. Deze manier van marketing kan daarom zorgen voor een averechts effect.

wat is branded content
wat is branded content

Geloofwaardig

Daarnaast is het tonen van je merk, tijdens een film of aflevering, een manier om geloofwaardiger bij je doelgroep over te komen. Hierdoor zal je bedrijf beter geaccepteerd worden en dit kan een positief effect op de groei van je bedrijf hebben. Daarom werkt deze methode vaak een stuk beter dan adverteren tijdens de reclameblokken.

Denk hierbij wel goed na over waar je gaat adverteren. Het is belangrijk dat het tijdschrift of programma past bij jouw bedrijf, zodat jouw producten op een natuurlijke manier in beeld kunnen worden gebracht.

Zo is het logisch dat bouwbedrijven in beeld komen bij een klusprogramma, maar zou het vreemd zijn wanneer make-up merken in beeld worden gebracht bij hetzelfde programma.

Onbewuste beïnvloeding

Misschien wel het aspect met de meeste invloed, die het minst wordt opgemerkt. Onbewuste beïnvloeding wordt door veel marketeers als het meest interessante onderdeel van branded content gezien. Het is mogelijk om met branded content onbewust de kijker te beïnvloeden, waarbij de kijker het imago van het programma koppelt aan het merk dat in het programma wordt getoond.

Een treffend voorbeeld hiervan is uitgevoerd door het merk Spa. Tijdens een televisieprogramma, dat over gezondheid, fitheid en energie ging, kwam het merk geregeld in beeld. Hierdoor wordt onbewust de link gelegd tussen een gezonde levensstijl en Spa water drinken, terwijl dit nergens wordt genoemd.

Door het product op een natuurlijke wijze te implementeren in het programma, wordt het merk niet als hinderlijk ervaren, maar juist als een toevoeging van het programma.

wat is branded content

Subtiele manier om reclame te maken

Bij onbewuste beïnvloeding speelt een subtiele manier van reclame maken een grote rol. Wanneer een bedrijfsnaam op een subtiele of originele manier in beeld komt, kan dit vaak de goedkeuring van de kijker opleveren. Dit komt doordat het verkoopaspect niet enorm naar voren komt, waardoor de kijker geen koopdruk voelt.

Bij klusprogramma’s wordt er vaak gebruik gemaakt van subtiele reclame. Bij het verbouwen heb je vaak nieuwe materialen en gereedschappen nodig, waardoor je logischerwijs het merk van bepaalde bedrijven in beeld ziet. Bedrijven verpakken namelijk hun producten met hun eigen merk erop. Tijdens een programma worden deze producten uit de verpakking gehaald, waardoor de bedrijfsnaam goed in beeld komt.

Pas op, Branded Content kan ook verkeerd uitpakken!

Ondanks dat branded content van meerwaarde kan zijn voor een bedrijf of merk, kan deze manier van marketing ook een averechts effect opleveren. Wanneer een merk in een slecht daglicht wordt geplaatst, zullen kijkers dit onbewust in hun hoofd meenemen. Hierbij hoeft het niet eens aan het product te liggen, maar kan het ook komen door de situatie. Wanneer er tijdens een afvalprogramma in beeld wordt gebracht welke soorten snoep iemands gewicht heeft doen stijgen, dan is dit niet de associatie waar het bedrijf of merk op hoopte.

Daarom is het belangrijk om branded content subtiel te etaleren. Zo is het handig om niet te vaak het product of het merk te benoemen. Wanneer dit wel gebeurt kan het voor de kijker aanvoelen als teveel reclame, wat verkeerde gevoelens kan veroorzaken. Echter wordt er vaak gezegd dat negatieve publiciteit ook publiciteit is, en dat deze methode ook voor een hogere omzet zorgt.

Branded Content uitbesteden aan ROXTAR, wat is er mogelijk?

Zie jij na het lezen van dit artikel ook de meerwaarde van branded content? En ben je benieuwd hoe deze marketingvorm voor jouw bedrijf toepasbaar kan zijn? ROXTAR weet hoe branded content op een goede manier kan worden toegevoegd aan media, om op een subtiele en treffende manier invloed te hebben op de kijker. Hierbij wordt er rekening gehouden met zowel jouw bedrijf als de media, om zo tot een maximaal resultaat te komen.

Wij kunnen als geen ander jouw doelgroep in kaart brengen en deze gegevens combineren met de perfecte manieren om branded content toe te passen! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan direct contact met ons op door rechtsonder op het Whatsapp icoon te klikken. Samen kunnen we bekijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we van jouw marketing een groot succes maken!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team