6 waanzinnige tips voor kerst-SEO

Of het nu gaat om een grote e-commercesite of een website die een lokaal bedrijf vertegenwoordigt, er zijn dingen die je digitaal moet doen om het beste te halen uit het kerstseizoen te halen.

Ondanks de trend van groeiende online verkopen en toegenomen online winkelen, gaat jouw bedrijf niet automatisch zonder moeite al die kerstverkopen binnenhalen. Bovendien betekent het, met zoveel gebruikers die hun online aankopen doen, een veel grotere concurrentie. We nemen enkele toptips door die jouw website zullen helpen om het beste te halen uit het kerstseizoen, of je nu een grote e-commercesite bent of een klein lokaal bedrijf.

Eerst de essentiële zaken op een rijtje zetten

Voordat we kijken naar wat er specifiek rond Kerstmis gedaan zou kunnen worden, is het belangrijk om te bedenken dat fundamentele elementen van zoekmachine optimalisatie essentieel zullen blijven voor het succes van Kerstmis. Dat betekent dat je on-page SEO in perfecte vorm moet zijn: onder andere moet je content uniek en goed geschreven zijn, en samen met uw meta-tags en URL moet het gericht zijn op een specifiek trefwoord dat tijdens het keyword-onderzoek wordt geïdentificeerd.

Je website moet ook de technische SEO best practices volgen, en hoewel het niet de plaats van deze blog is om door te nemen wat dat allemaal inhoudt, is het in ieder geval belangrijk dat je website snel laadt.

Vooral voor veel e-commerce sites is de aanloop naar Kerstmis de belangrijkste tijd van het jaar, dus zorg ervoor dat je categorie en productpagina’s volledig geoptimaliseerd zijn om conversies aan te sturen.

Kerst-SEO voor webshops: targeting op seizoensgebonden zoekopdrachten

Voor veel online retailers brengt Kerstmis veel nieuwe target keywords met zich mee waar nieuwe landingspagina’s voor gemaakt kunnen worden.

Grote winkeliers zoals de Bijenkorf hebben een ranglijst van landingspagina’s voor de brede en massale term ‘kerstcadeaus’, evenals gefilterde pagina’s die zich richten op meer niche (maar nog steeds zeer concurrerende) zoekopdrachten zoals ‘kerstcadeaus voor hem’.