Tips voor kerst-SEO

6 waanzinnige tips voor kerst-SEO

Of het nu gaat om een grote e-commercesite of een website die een lokaal bedrijf vertegenwoordigt, er zijn dingen die je digitaal moet doen om het beste te halen uit het kerstseizoen te halen.

Ondanks de trend van groeiende online verkopen en toegenomen online winkelen, gaat jouw bedrijf niet automatisch zonder moeite al die kerstverkopen binnenhalen. Bovendien betekent het, met zoveel gebruikers die hun online aankopen doen, een veel grotere concurrentie. We nemen enkele toptips door die jouw website zullen helpen om het beste te halen uit het kerstseizoen, of je nu een grote e-commercesite bent of een klein lokaal bedrijf.

Eerst de essentiële zaken op een rijtje zetten

Voordat we kijken naar wat er specifiek rond Kerstmis gedaan zou kunnen worden, is het belangrijk om te bedenken dat fundamentele elementen van zoekmachine optimalisatie essentieel zullen blijven voor het succes van Kerstmis. Dat betekent dat je on-page SEO in perfecte vorm moet zijn: onder andere moet je content uniek en goed geschreven zijn, en samen met uw meta-tags en URL moet het gericht zijn op een specifiek trefwoord dat tijdens het keyword-onderzoek wordt geïdentificeerd.

Je website moet ook de technische SEO best practices volgen, en hoewel het niet de plaats van deze blog is om door te nemen wat dat allemaal inhoudt, is het in ieder geval belangrijk dat je website snel laadt.

Vooral voor veel e-commerce sites is de aanloop naar Kerstmis de belangrijkste tijd van het jaar, dus zorg ervoor dat je categorie en productpagina’s volledig geoptimaliseerd zijn om conversies aan te sturen.

Kerst-SEO voor webshops: targeting op seizoensgebonden zoekopdrachten

Voor veel online retailers brengt Kerstmis veel nieuwe target keywords met zich mee waar nieuwe landingspagina’s voor gemaakt kunnen worden.

Grote winkeliers zoals de Bijenkorf hebben een ranglijst van landingspagina’s voor de brede en massale term ‘kerstcadeaus’, evenals gefilterde pagina’s die zich richten op meer niche (maar nog steeds zeer concurrerende) zoekopdrachten zoals ‘kerstcadeaus voor hem’.

6 waanzinnige tips voor kerst-SEO 2

Wat kan een website nog meer doen om te richten op seizoensgebonden zoekopdrachten?

Denk eerst eens na over het soort inhoud dat je zou kunnen maken voor kerstmis en dat je jezelf in staat stelt om enkele zoektermen met meerdere woorden te targeten. Ook wel longtale keywords genoemd.

Kerstcadeaulijstjes of gidsen zijn populaire contentvormen in deze tijd van het jaar, en het kan nuttig zijn voor jouw site om een geschenkgids te maken. In dit artikel kan je vervolgens verwijzen naar jouw belangrijkste producten. Denk hierbij aan de volgende titels:

  • Kerstmis ideeën voor 11-jarigen…
  • wat je personeel moet kopen voor Kerstmis
  • Geschenkideeën voor iemand die graag bakt…

Uiteraard is de inhoud die je maakt afhankelijk van wat jouw website biedt, maar het concept blijft hetzelfde – Zoek een bepaalde niche en focus op de long tail termen om de kans op een organische ranking te vergroten.

Waar je ook over schrijft, een andere goede tip is om het jaartal op te nemen op je pagina of blog. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat het concurrentieniveau voor ‘kerstideeën voor 11-jarigen 2020’ beduidend lager ligt dan zonder 2020.

Wanneer je jouw kerstinhoud aanmaakt, verwijder deze dan ook niet als de maand januari voorbij is. Houd de pagina het hele jaar door up, en in plaats van dat je volgend jaar nieuwe inhoud over een soortgelijk onderwerp moet maken, kun je het bestaande stuk gewoon updaten. Zo behoudt je de autoriteit die de pagina in de loop van de tijd opbouwt.

Wanneer moet je beginnen met het optimaliseren voor Kerstmis?

Hoe lang het duurt voordat je nieuw gecreëerde pagina’s in Google worden gerangschikt, hangt af van veel factoren. Zo hebben verschillende partijen al reeds onderzoeken gedaan naar dit onderwerp.

Een studie vond dat van de 5% van de nieuw gepubliceerde pagina’s die binnen een jaar in de top tien staan, het tussen twee en zes maanden duurt om er te komen. Het is duidelijk dat je kansen om te rangschikken afhangt van allerlei factoren, waaronder de autoriteit van je site, de concurrentie en hoeveel middelen je in SEO kunt steken, maar ik denk dat het ding om mee te nemen is dat hoe eerder je je kerstpagina’s kunt publiceren, hoe beter. Denk zeker in termen van maanden, niet weken.

Dat wil niet zeggen dat je op korte termijn niets kunt doen…

Kerst-SEO voor lokale bedrijven

Het zijn niet alleen e-commerce sites die kunnen profiteren van een feestelijke focus op hun SEO.

Denk aan mensen die in de stad zijn en op het laatste moment nog wat paniekerige kerstinkopen doen. Ze gaan waarschijnlijk naar hun telefoon om te zoeken naar een aantal winkels om naartoe te gaan. Iemand die op zoek is naar wat oorbellen zou kunnen zoeken naar ‘juweliers’, en de lokale SEO gaat hier echt belangrijk zijn, zodat jouw bedrijf het enige is waar mensen op klikken.

Met dit in gedachten, zorg ervoor dat je jouw Google My Business profiel optimaliseert en maak volledig gebruik van alle functionaliteit om je kansen op weergave in het lokale pakket te maximaliseren.

6 waanzinnige tips voor kerst-SEO 4

Gebruik Google Posts om kerstaanbiedingen te promoten

Google Posts worden weergegeven in het lokale paneel en op kaarten. Ze worden weergegeven voor directe zoekopdrachten op een bedrijfsnaam, of wanneer op dat bedrijf wordt geklikt na een bredere zoekopdracht.

Google Posts zijn geschikt voor allerlei soorten bedrijven en kunnen met kerstmis worden gebruikt om eventuele feestelijke aanbiedingen in de spotlight te zetten. Of je nu een restaurant bent dat een kerstmenu wilt promoten en meer reserveringen wilt krijgen, een lokale winkelier die een kerstverkoop wil promoten of zelfs een e-commercesite die enkele top kerstproducten wil aanprijzen, Google Posts biedt een gratis mogelijkheid om zich te onderscheiden op de SERP’s.

Google Posts duren een week, dus vergeet niet om ze bij te werken in de aanloop naar Kerstmis.