EEN GOEDE EERSTE INDRUK MET GOOGLE MIJN BEDRIJF
Je kent het ongetwijfeld wel: het bedrijfsprofiel aan de rechterkant van de zoekresultaten op Google. Hier vind je alle informatie over een bedrijf. Tenminste, afhankelijk van welke informatie het bedrijf zelf heeft vrijgegeven. Zie het een beetje als de Gouden Gids, maar dan compleet aan te passen naar jouw eigen voorkeuren! Stel een linkje in naar de website, plaats een pin op Google Maps, vermeld je openingstijden en telefoonnummer en zorg ervoor dat klanten/gasten reviews achter kunnen laten.
Met een Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel trek jij écht de aandacht. En het komt ook nog eens professioneel over. Overigens brengt een GMB-profiel nog extra voordelen met zich mee, onder andere met betrekking tot de vindbaarheid van jouw website. Meerdere vliegen in één klap dus! Benieuwd? Lees dan snel verder.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Kost het je teveel tijd? Of zou je gewoon from scratch willen beginnen en het liefst het gehele proces uitbesteden? No problemo, wij fixen het graag voor je!
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Alright, laten we eerst eens wat dieper duiken in wat Google Mijn Bedrijf nu precies is. Niet geheel onbelangrijk natuurlijk om wat meer voorkennis te hebben, voordat je er volledig induikt. Zoals bovenstaand al genoemd zou je jouw GMB-profiel kunnen vergelijken met een vermelding in de Gouden Gids. Alleen hoeft jouw doelgroep in dit geval geen honderden pagina’s door te spitten, voordat ze bij jouw vermelding belanden. Google laat jouw bedrijfsprofiel namelijk zien wanneer een gebruiker in de zoekmachine of Google Maps naar jouw bedrijf zoekt.
Het kan ook zo zijn dat jouw bedrijfsprofiel tevoorschijn komt, wanneer iemand naar een relevant bedrijf zoekt. Google checkt verschillende factoren – zoals locatie en relevantie – en bepaald aan de hand daarvan of jouw bedrijfsprofiel relevant is aan de zoekopdracht van de gebruiker. Is jouw Google Mijn Bedrijf profiel optimaal ingevuld? Dan hebben gebruikers een compleet overzicht van belangrijke informatie over jouw bedrijf.
Wij zetten jouw bedrijf direct op de kaart!
Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een hulpmiddel van Google waarmee een plaatselijk bedrijf wordt weergegeven in Google producten, zoals Google Maps en de Google zoekresultaten. Als je een bedrijf hebt dat diensten verleent aan klanten op een bepaalde plaats of als je diensten verleent aan klanten binnen een aangewezen verzorgingsgebied, kunnen mensen je vinden via Google Mijn Bedrijf. Geverifieerde bedrijven worden natuurlijk eerder als betrouwbaar gezien door gebruikers.
1. Informatie is key
Je GMB-profiel komt aan de linkerkant van de zoekresultaten te staan. Vul je deze aan met veel informatie? Dan zal het een flink stuk in beslag nemen. Helemaal top, want dit trekt juist de aandacht van gebruikers! Door veel informatie in je bedrijfsprofiel te plaatsen, zorg je ervoor dat gebruikers in één oogopslag alle benodigde info tot hun beschikking hebben. Plaats je telefoonnummer, adres, openingstijden, website, posts en evenementen. De opties zijn oneindig!
Bovendien kunnen klanten/gasten ook informatie voor elkaar achter laten. Google Mijn Bedrijf maakt het namelijk mogelijk reviews te schrijven. Op deze manier bouw je een reputatie op en zorg je ervoor dat je doelgroep snel en eenvoudig toegang heeft tot belangrijke informatie over jouw bedrijf.
2. Goed voor lokale SEO
Een zeer belangrijk voordeel is de impact die jouw Google Mijn Bedrijf profiel op de lokale SEO heeft. Beschik je over een GMB-profiel? Dan ben je zichtbaar in Google Maps, waardoor het makkelijker wordt om jouw bedrijf te vinden. Bovendien kom je eerder tevoorschijn in de zoekresultaten en maak je ook nog eens kans te verschijnen in Google’s drie beste suggesties voor lokale bedrijven.
A-freaking-mazing, want op deze manier word je nóg sneller gevonden en trek je meer bezoekers naar je website die uiteindelijk zullen zorgen voor een hogere omzet.
3. Smart Assistants
You either love it, or… you hate it. Eén ding is in ieder geval zeker: je komt er tegenwoordig niet meer omheen. Steeds meer mensen maken thuis gebruik van smart assistants zoals Google Home en Siri. Ben je op zoek naar een lokale service? Dan is de kans vrij aanwezig dat je weleens je telefoon oppakt en via de smart assistant jouw vraag stelt. En daar komt de Knowledge Graph weer in het spel. Aan de hand van deze informatie weet Google namelijk precies welk antwoord de smart assistant jou terug moet geven. Super handig, toch?!
4. De knowledge graph
Ben je op zoek naar specifieke informatie, zoals de openingstijden van een bepaald bedrijf? Met de meest letterlijke zoekopdracht als “Wat zijn de openingstijden van de Efteling?”, zorgt Google ervoor dat het antwoord in een zogenoemde knowledge graph boven de normale zoekresultaten verschijnt.
Met een eigen bedrijfspagina in GMB zorg je ervoor dat Google ook zo’n knowledge graph van jouw bedrijf tevoorschijn tovert. Ideaal, want zo zien jouw klanten in één oogopslag tot wanneer ze bij jou aan kunnen kloppen. Weg met het afspeuren van websites of het plegen van een belletje tijdens een zoektocht naar de openingstijden.
5. Direct vragen beantwoorden
Google Mijn Bedrijf maakt het voor klanten/gasten mogelijk een vraag te stellen. Hier kun je vervolgens eenvoudig op reageren. Op deze manier bied je een snelle en eenvoudige service aan je doelgroep én zorg je ervoor dat andere gebruikers veelgestelde vragen en antwoorden terug kunnen lezen. Bovendien is de kans kleiner dat andere mensen contact opnemen met bepaalde vragen die al eerder gesteld zijn. Scheelt jou weer een hoop tijd 😉
6. Analyseer zoekopdrachten
Google zou Google niet zijn als de zoekmachine je geen inzicht zou bieden in achterliggende informatie over hoe gebruikers bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. Je kunt dan ook eenvoudig zien met welke zoektermen en -volumes gebruikers jouw bedrijf hebben gevonden.
Kunnen er nog belangrijke termen toegevoegd worden? Dan is jouw GMB profiel toe aan optimalisatie! Voeg diverse relevante zoektermen toe, zodat je bedrijf ook op die manier gevonden kan worden.
7. Google Street View & Virtual 360 Tour
Via deze applicatie kun je Google Maps Street View Tour op een specifieke locatie genereren. Dit maakt het mogelijk je doelgroep nog veel meer te laten zien dan slechts een foto van je onderneming. Geef potentiële gasten een virtuele tour in je restaurant of zorg ervoor dat potentiële klanten van tevoren al een virtuele blik kunnen werpen in jouw winkel.
Ook biedt deze applicatie ook de mogelijkheid virtueel kennis te maken met de buitenkant van jouw bedrijf en de omgeving. Weer een extra service die positief bijdraagt aan de geloofwaardigheid van je onderneming.
Jouw klanten hebben letterlijk 3 keer meer kans om je diensten te boeken als jouw bedrijf geverifieerd is op het Google Mijn Bedrijf platform.
Wat moet je absoluut niet doen?
Google Mijn Bedrijf biedt gratis de mogelijkheid om je bedrijf in contact te laten komen met de doelgroep. Een ideale manier om jouw onderneming in de schijnwerpers te zetten. Buiten het snel en eenvoudig verschaffen van informatie, brengt een goed ingericht GMB profiel ook talloze voordelen op het gebied van zoekmachine optimalisatie met zich mee. Maar omdat bedrijven zelf hun GMB profiel in kunnen vullen, zijn hier ook een aantal valkuilen aan verbonden. Het volgende moet je in ieder geval NIET doen:
1. Let’s fake it
Elk bedrijf wil zichzelf natuurlijk zo goed mogelijk vertegenwoordigen. Je wilt natuurlijk klanten aantrekken! Maar helaas zijn er ook ondernemingen die het plaatje mooier maken dan dat het eigenlijk is. Je zou kunnen denken dat het toevoegen van fake foto’s en video’s goed zou kunnen zijn voor de reputatie van je bedrijf.
Stel je hebt nog geen mooie foto’s van je product of je hebt je winkel nog niet zo mooi ingericht als dat je zou willen. De verleiding is dan misschien groot fake foto’s te gebruiken, maar doe dit alsjeblieft NIET. Uiteindelijk komt men er toch achter en dit schaadt alleen maar de reputatie en geloofwaardigheid van jouw onderneming. Hartstikke zonde natuurlijk.
Overigens zijn er ook bedrijven die extra – fake ass – locaties toevoegen om hun vindbaarheid te verhogen en gebeurt het regelmatig dat ondernemingen hun reviews faken om beter uit de verf te komen. Dit is uiteraard tegen de regels van Google en kan jouw content zelfs verwijderd worden wanneer je je hier niet aan houdt.
2. Reviews links laten liggen
Google Mijn Bedrijf biedt klanten/gasten de mogelijkheid een review achter te laten. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken. Een goede review is hartstikke fijn, maar een slechte review kan potentiële nieuwe klanten of gasten wegjagen! Dat wil je natuurlijk voorkomen. Door met de reviews van je klanten/gasten te interacten, voeg je een persoonlijke touch toe aan jouw service. Met name de slechte reviews vragen om extra aandacht. Probeer het probleem netjes op te lossen door excuses, uitleg of eventueel zelfs een compensatie aan te bieden.
Op deze manier geef je de negatieve review een positieve draai. Iedereen maakt weleens fouten, negatieve reviews zijn dan ook – bijna – niet te vermijden. Het gaat er met name om hoe jij als onderneming omgaat met de negatieve reviews. Andere gebruikers hebben namelijk ook inzicht in jouw antwoorden! Verwijder slechte reviews nooit, een bedrijf met alleen maar extreem positieve reviews komt natuurlijk vrij ongeloofwaardig over.
3. Een shitload aan categorieën
GMB biedt de mogelijkheid categorieën aan je bedrijfsprofiel toe te voegen. Hiermee geef je aan waar jouw bedrijf onder valt. Heb je bijvoorbeeld een online marketing bureau? Dan zou je de categorie ‘Internetmarketing’ toe kunnen voegen. Maar ook de categorieën ‘Webdesign’ en ‘Marketingconsultant’ zouden van toepassing kunnen zijn. Nu zou je misschien denken dat je met zo veel mogelijk categorieën nóg vaker naar boven komt. Echter is het tegendeel al lang bewezen.
Te veel categorieën zorgen er namelijk voor dat je onderneming ongeloofwaardig overkomt. En dat vindt Google ook. Zo zal het algoritme er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat je in plaats van meer, minder getoond wordt. Een optimale vindbaarheid bereiken? Dan is het de kunst om de juiste balans te vinden tussen het aantal categorieën.
4. Bad quality foto’s
Via Google Mijn Bedrijf kun je foto’s aan jouw bedrijfsprofiel toevoegen. Op deze manier geef je potentiële klanten of gasten een kijkje in jouw onderneming. Dit kunnen foto’s van producten, je winkel, je menukaart, je kantoor, je restaurant en je team zijn. Welk soort foto’s je ook gebruikt: het zegt veel over jouw onderneming. Wat we daarbij dus ten zeerste afraden is het gebruik van fake foto’s. Heb je een aantal leuke foto’s van klanten gemaakt? Zonder toestemming van de klant zelf mogen deze niet op je bedrijfsprofiel geplaatst worden.
Dit is tegen de regels en een overtreding kan leiden tot het verwijderen van je content. Bovendien is het ook belangrijk dat je foto’s van goede kwaliteit zijn, aan de richtlijnen van Google voldoen én niet outdated zijn. Foto’s van je oude menukaart, artikelen die je niet meer verkoopt of het vorige interieur van je kapperszaak werken meestal niet heel lekker mee.
Wij maken online marketing leuk
Google Mijn Bedrijf uitbesteden bij ROXTAR
Maak je nog geen gebruik van Google Mijn Bedrijf? Of denk je dat jouw profiel wel de enige optimalisatie kan gebruiken? Als online marketing bureau met vele jaren ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie weten wij precies hoe we jouw bedrijfsprofiel in moeten richten. Word lokaal beter vindbaar in de zoekresultaten, maak jezelf zichtbaar in Google Maps, zorg ervoor dat klanten direct telefonisch contact met je op kunnen nemen en krijg inzicht in hoe klanten/gasten jouw bedrijf vinden. Schakel vandaag nog onze hulp in bij het opzetten van een volledig en juist ingevuld GMB-profiel en profiteer van de vele voordelen:
- Je bent beter vindbaar in de lokale zoekresultaten
- Genereer reviews voor meer conversies
- Je staat direct op Google Maps, waardoor je beter en vaker gevonden zult worden
- Klanten kunnen snel en eenvoudig telefonisch contact opnemen
- Verbeter lokale rankings door jouw werkgebied in te stellen
- Krijg meer inzichten in hoe jouw klanten bij jouw bedrijf terechtkomen
Wil jij Google Mijn Bedrijf uitbesteden?
Om te beginnen is het handig alvast een account aan te maken. Vul al je gegevens in en verifieer je account. Het komt weleens voor dat bedrijven een tijd geleden al een profiel hebben aangemaakt, maar deze nog niet geverifieerd hebben. Zonder verificatie heb je alleen geen toegang tot het account van jouw bedrijf. Google wil graag eerst zeker weten dat jij écht de eigenaar bent.
Congrats! Je hebt nu je GMB-profiel ingesteld. Na de verificatie kun je aan de slag met het claimen van jouw unieke Google Mijn Bedrijf URL. Op deze manier ben je beter en sneller vindbaar. Het claimen van je URL is super simpel: ga naar je Google Mijn Bedrijf account > informatie > korte naam van profiel. En voilà! Jouw unieke URL is geclaimd.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog – geheel vrijblijvend – contact op met ons!