Zo krijg je een sterk backlinkprofiel!
Wat is een backlinkprofiel?
Een backlinkprofiel bestaat uit backlinks, dit zijn links van een pagina op een website naar een andere. Als iemand naar jouw site linkt, dan heb jij een backlink van hen. Als jij linkt naar een andere website, dan hebben zij een backlink van jou.
Een juist backlinkprofiel biedt een verscheidenheid aan marketing- en merkvoordelen. Hier zijn zes voordelen, in het bijzonder, van het implementeren van een gerichte link building strategie.
- Verbetert organische zoekposities
- Verhoogt verwijzend verkeer naar jouw site
- Verbetert de perceptie van jouw merk
- Bouwt relaties op met andere sites
- Verhoogt de zichtbaarheid van jouw inhoud
- Promoot jouw merk bij nieuwe potentiële klanten
Rankings
Zoekmachines zoals Google ziet een goed backlinkprofiel als een teken van vertrouwen. Over het algemeen geldt dat hoe meer stemmen jouw webpagina’s hebben, hoe waarschijnlijker het is dat ze een goede positie krijgen voor relevante zoekopdrachten. Het aantal betrouwbare backlinks van unieke websites (verwijzende domeinen) correleert sterk met organisch zoekverkeer.
Ontdekbaarheid
Zoekmachines vinden nieuwe inhoud door pagina’s die ze al kennen opnieuw te bezoeken om te controleren op nieuwe links. Omdat zoekmachines populaire pagina’s vaker bezoeken dan niet populaire pagina’s, zullen ze jouw inhoud sneller ontdekken als jij backlinks van populaire pagina’s krijgt.
Verwijzend verkeer
Backlinks zijn er om mensen te verwijzen naar nuttige bronnen. Dat is waarom ze klikbaar zijn. Wanneer iemand op een link naar jouw website klikt, krijg je verwijzingsverkeer.
Niet alle backlinks zijn gelijk. Hier zijn enkele van de vele attributen die bijdragen aan de kwaliteit en het nut van een backlink en dus de kwaliteit van je backlinkprofiel. Richt jouw campagne niet alleen op het verkrijgen van links naar de homepage. Kies belangrijke binnenpagina’s en zorg dat ook daar links naar komen. Door dit te doen laat je Google zien dat jouw inhoud interesse wekt.
Relevantie
Google hecht meer waarde aan relevante backlinks omdat mensen eerder geneigd zijn erop te klikken. Dit is iets waar ze het over hebben in hun “redelijke surfer” patent. Wat betekent dit in de praktijk? Als een loodgieter backlinks heeft van twee pagina’s, een over katten en een over het installeren van boilers, is de kans groot dat de laatste het meest waardevol is. Dit idee speelt ook op het niveau van het domein. Lezers van loodgieter.nl zullen eerder klikken op een link naar de website van een loodgieter dan lezers van katten.nl
Autoriteit
Backlinks van sterke webpagina’s dragen meestal meer “autoriteit” over dan die van zwakke. Autoriteit op paginaniveau is iets dat we een paar keer hebben bestudeerd, en we hebben een duidelijke relatie gevonden tussen het en organisch verkeer. Een Backlinkprofiel bestaande uit links van sterke pagina’s dragen echter niet altijd meer autoriteit over.
Nog meer autoriteit
In het oorspronkelijke patent van Google staat dat de autoriteit gelijk wordt verdeeld over alle uitgaande links op een webpagina. Dus als je backlinks hebt van twee pagina’s en de ene heeft meer uitgaande links dan de andere, ook als ze gelijkwaardig zijn, dan draagt de link van de pagina met minder uitgaande links meer autoriteit over. Google heeft een behoorlijk aantal patenten waarin verschillende methoden worden beschreven om waarde toe te kennen aan backlinks. Bovendien dragen interne backlinks ook bij aan de autoriteit van een pagina.
Followed vs. nofollowed
Nofollowed backlinks hebben meestal geen invloed op de rangschikking van de gelinkte pagina – hoewel dat wel kan. Omdat het opbouwen van links tijd en moeite kost, kun je het beste prioriteit geven aan het verkrijgen van gevolgde links. Maak je echter niet druk als je een niet-gevolgde link krijgt. Het kan nog steeds enige SEO waarde hebben.
Traffic
Backlinks van pagina’s met veel verkeer zullen je meestal meer verwijzend verkeer sturen dan die van pagina’s met weinig verkeer. De echte vraag is of backlinks van pagina’s met veel verkeer de rankings positiever beïnvloeden dan die van pagina’s met weinig verkeer. Er is een kleine maar duidelijke correlatie tussen rankings en backlinks van pagina’s met organisch zoekverkeer. Echter, het aantal backlinks van unieke websites (verwijzende domeinen) en de autoriteit op paginaniveau lijken belangrijker te zijn.
Plaatsing
Omdat mensen meer geneigd zijn om op prominent geplaatste links te klikken, zullen sommige links op webpagina’s waarschijnlijk meer autoriteit uitstralen dan andere. Als een link in de hoofdinhoud van een pagina staat, een lettertype en kleur gebruikt die hem doen opvallen, en tekst gebruikt die het waarschijnlijker maakt dat iemand erop klikt, dan kan hij een behoorlijke hoeveelheid PageRank doorgeven.
Aan de andere kant, als het kenmerken combineert die het minder waarschijnlijk maken dat er op geklikt wordt, zoals in de voettekst van een pagina, in dezelfde kleur tekst als de rest van de tekst op die pagina, en hetzelfde lettertype, en ankertekst gebruikt die mensen niet interesseert, zal het misschien niet veel PageRank doorgeven. Denk hieraan bij het nastreven van links. Als jouw link waarschijnlijk in de voettekst van de site zal belanden, of samen met vijftig andere sites in de zijbalk, steek dan uw energie in andere mogelijkheden.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Zo krijg je meer backlinks
Krijg alle verschillende soorten links. Er zijn veel verschillende soorten backlinks, waarvan die in redactionele stijl het beste zijn. Probeer deze zeker te scoren, maar richt je niet uitsluitend op één type link. Probeer ook links te krijgen van blogs en hun zijbalken, resource pagina’s, kwaliteit directory listings, social media sites, sponsoring en awards etc. Eigenlijk overal waar het zinvol is dat je site vermeld of genoemd wordt.
Drie manieren om meer backlinks te krijgen
Backlinks verdienen
Dit is wanneer mensen jouw inhoud ontdekken via zoekmachines zoals Google, sociale media, of mond-tot-mondreclame, en ervoor kiezen om naar jouw pagina te linken. Met andere woorden, verdiende backlinks zijn organisch. jij kan jouw kansen op het verdienen van meer backlinks verbeteren door het creëren van echt nuttige inhoud waar mensen naar moeten willen linken.
Backlinks creëren
Dit is wanneer je handmatig links toevoegt naar jouw site vanaf andere websites. Voorbeelden hiervan zijn het indienen bij bedrijvengidsen, het achterlaten van blogcommentaren en het reageren op forumdiscussies.
Backlinks opbouwen
Dit is wanneer je andere site-eigenaren, redacteuren of webmasters benadert en hen vraagt om een link naar jouw pagina te plaatsen. Om dit te laten werken, moet je een duidelijke waarde propositie hebben. Dat is waar linkbuilding tactieken om de hoek komen kijken.
Hier zijn een paar voorbeelden
- Gast bloggen: Bied aan om een eenmalige post te schrijven voor een andere website.
- Broken link building: Zoek relevante dode links op andere sites, ga er dan op af en stel jouw werkende link voor als vervanging. (je kan onze broken link checker gebruiken om dit te doen).
- De Wolkenkrabber Techniek: Zoek relevante content met veel links, maak iets beters, en vraag dan degenen die naar het origineel linken om in plaats daarvan naar jou te linken.
- Ongelinkte vermeldingen: Zoek ongelinkte vermeldingen van je merk, vraag dan de auteur om de vermelding klikbaar te maken.
Backlinks zijn belangrijk als het gaat om ranking in zoekmachines zoals Google. Dat gezegd hebbende, niet alle backlinks zijn gelijk geschapen. Relevantie, plaatsing en andere attributen dragen allemaal bij aan de kwaliteit en het nut van een link. Als algemene vuistregel geldt: hoe makkelijker het is om een link te krijgen, hoe minder waardevol hij zal zijn.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.