technische seo uitbesteden

Technische SEO 

Dat SEO erg belangrijk – zeg maar gerust onmisbaar – is vandaag de dag geen nieuws meer. Veel bedrijven en ondernemers denken bij SEO meteen aan keywords en content. Hoewel ze daar zeker gelijk in hebben, is er ook een ander onderdeel wat vaak over het hoofd wordt gezien: technische SEO.

Met als resultaat dat je website, die bomvol staat met hartstikke relevante content en alle veelgebruikte zoekwoorden, dus helemaal niet verschijnt op de 1e pagina van Google. En ook niet op de 2e, 3e en in extreme gevallen, zelfs totaal onvindbaar blijft. Ook kunnen technische missers er soms voor zorgen dat een site die al ranking had opgebouwd in één klap verdwijnt uit de zoekresultaten.

Alle reden dus om de technische basis van je website goed op orde te hebben.

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Hier kun je lezen over:

Wat technische SEO is

Waarom technische SEO belangrijk is

Waar technische SEO uit bestaat

Wat is technische SEO?

Technische SEO gaat over alles wat je doet om de techniek achter je website te optimaliseren. Hierdoor verbeter je de gebruikerservaring en ranking van je website om het voor zoekmachines makkelijker te maken om je site te crawlen en te indexeren. In andere woorden: Door technische SEO zorg je er aan de ene kant voor dat je site voor gebruikers prettig is om te gebruiken en aan de andere kant dat Google (en andere zoekmachines) weten waar je site over gaat.

Technische SEO valt onder de noemer van SEO en is één van de drie pijlers van SEO. De andere twee onderdelen van SEO zijn content en autoriteit.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Waarom is technische seo belangrijk?

Stel je voor dat je een onwijs goed artikel hebt laten schrijven waarin je een aantal van de zoekvragen van je klanten op briljante wijze hebt beantwoord. Je stuurt de link naar je volgers op social media of kondigt het aan in je nieuwsbrief.

Jouw klanten (trouwe fans als ze zijn) klikken er natuurlijk meteen op.

Wachten.

……

Nog niks.

Na 10 seconden laadt de pagina pas.

Daar gaan de meeste lezers niet op wachten en klikken weg. 

En terecht.

Daarom is laadtijd ook één van de belangrijkste directe rankingfactoren van Google. Sinds Google’s Algorithm Speed Update in 2021 zijn keywords niet meer het belangrijkste aspect als je goed wilt scoren in Google. De Speed update is bedoeld om gebruikers een betere ervaring te bieden door voorrang te geven aan pagina’s die een goede gebruikerservaring bieden. Daar zit best wat in natuurlijk. 

En dit is nog maar één voorbeeld van technische SEO. Hieronder behandelen we alle aspecten van technische SEO.

Wat valt er allemaal onder technische SEO?

We zetten alle onderdelen van technische SEO voor je op een rijtje.

technische seo mobile optimization

Mobile optimization / Mobile Indexing

Omdat het grootste deel van de internetters tegenwoordig voornamelijk gebruik maakt van mobiele devices, is Google overgestapt op Mobile Indexing of Mobile First indexatie. 

Het grootste verschil is dat bij het crawlen van je website de mobiele site nu het uitgangspunt is, in plaats van de desktopversie die de zoekgigant voorheen gebruikte. Google kijkt nu dus eerst naar de prestaties van de mobiele versie en laat die leidend zijn bij de indexatie en het bepalen van je uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Doet je mobiele website het dus in de ogen van Google niet goed genoeg dan kun je ‘gestraft’ worden.

Daarom is het eerste aandachtspunt van technische SEO dan ook het optimaliseren van je mobiele website: 

  • Zorgen dat je content compleet is
  • Mobiele en desktopversie dezelfde content hebben
  • Content moet correct weergegeven worden
  • Afbeeldingen (zie onder) en video’s moeten geoptimaliseerd worden
  • De mobiele website moet snel laden (zie laadtijd)
  • Zorgen dat je een responsive website hebt
  • Het gebruik van dezelfde metadata

Laadtijd

In het voorbeeld van de intro kon je al lezen over laadtijd. Dit beïnvloedt de gebruikerservaring negatief en is daarom een belangrijke rankingfactor.

Laadtijd kan overigens ook indirect van invloed zijn op je SEO, doordat het een negatief effect heeft op de bouncerate en dwell-time van je website, maar dit zijn geen directe rankingfactoren. Wel zijn het interessante dingen waaraan jezelf goed kunt zien waarom sommige pagina’s wellicht niet zo goed scoren.

Google vindt dat pagina’s ongeveer binnen de 2 seconden geladen moeten zijn. Veel websites halen dit bij lange na niet en doen er meer dan 5 seconden over. Dat is veel te lang. Als ze achter hun desktops zitten hebben mensen soms meer geduld maar als ze op hun telefoon zitten zeker niet. Bovendien zijn op mobiele devices de verbindingen niet altijd even stabiel.

technische seo laadtijd

De laadtijd van een website verbeteren is over het algemeen niet iets wat je makkelijk zelf kunt doen of kunt overlaten aan SEO consultants. Hoewel die laatste je wel kunnen vertellen wat je aan moet passen, heb je voor de aanpassingen zelf over het algemeen (front-end) developers nodig die onder de motorkap van je website kunnen duiken en daar alles precies kunnen finetunen zodat de laadtijd verbetert.

De laadtijd van een website kun je met technische SEO verbeteren door:

  • Formaat en indeling van afbeeldingen optimaliseren.
  • Optimalisatie plug-ins en CMS.
  • Geen inline JS- en CSS gebruiken.
  • Content Delivery Networks inzetten.
  • Optimaliseren caching.
  • Geen renderblocking-scripts gebruiken die het laden van de pagina blokkeren.
  • Vermijd re-directs.
  • Gebruiken G-Zip compressie.
  • Het aantal HTTP-aanvragen verminderen.

Zoals je ziet: echt iets voor techneuten. De techneuten van ROXTAR leven voor technische SEO. Neem contact op om je website technisch door te laten lichten.

Benieuwd naar hoe jouw website het doet op het gebied van laadtijd? Check het met deze tool van Google

Technische SEO links werken

Misschien heb je er wel eens van gehoord: Dode links. Dit zijn links die niet meer werken. Omdat ze verwijzen naar een 404-pagina, een niet bestaande website of omdat iemand een typefout heeft gemaakt bij het maken van de link.

Dat dit onhandig is voor de internetgebruiker die iets zoekt, is logisch. Maar ook de bots van Google raken de kluts kwijt door doodlopende links. Teveel dode links zorgt ervoor dat Google je website als minder relevant classificeert en je dus lager rankt.

Technische SEO is belangrijk, fix dus die dode links.

Dubbele content

Dubbele content of duplicate content is tegenwoordig niet meer zo belangrijk als het ooit was voor Google, maar toch kun je het beter vermijden. Dubbele content is, je raadt het al, dezelfde content die op verschillende manieren en plekken terugkomt. Je hebt er twee smaken van. De inhoud van jouw pagina lijkt heel erg op die van een andere website of op andere pagina’s van je eigen website, of je kunt dezelfde content via verschillende URL’s benaderen. Dit kan aan de URL´s liggen of komen doordat de pagina twee keer gepubliceerd is.

Dat laatste is zorgelijk. Het kan er voor zorgen dat Google niet snapt welke versie van de pagina nou precies de juiste is, wat weer zorgt voor lagere relevantie en uiteindelijk een lagere ranking. Dit komt omdat de pagina op verschillende manieren geïndexeerd kan worden door de verschillende URL´s. Dit wil je niet want dit is verwarrend, voor je lezers en voor de Googlebots.

Verbeterpunten:

  • Zorgen dat URL varianten niet mogelijk zijn
  • Vermijd gekopieerde, dubbele content

Mocht dezelfde content toch nodig zijn op twee verschillende pagina’s dan kun je een zogenaamde canonical tag gebruiken om Google duidelijk te maken welke pagina de juiste is. Nog meer onderdelen van technische SEO zijn:

Gestructureerde data

Gestructureerde data is een manier om zoekmachines te helpen de inhoud van jouw pagina’s beter te interpreteren en weer te geven in de zoekresultaten. Het zijn stukjes data die aan de code van een website worden toegevoegd en meer vertellen over je content. 

In plaats van dat Google bepaalde tekst op je pagina als ‘gewone’ tekst interpreteert en er zelf iets van probeert te maken, zeg je met structured data eigenlijk tegen Google, dit is een adres of deze tekst bevat een recept voor groentetaart als je een receptenwebsite hebt. Google gebruikt dit bij het tonen van de zoekresultaten.

Afbeeldingen

Een afbeelding die het niet doet of tergend traag laadt, is vervelend. En bovendien slordig want het zorgt ervoor dat je webpagina’s er niet verzorgd uitzien. 

Er zijn verschillende dingen waar je op moet letten bij het maken en uploaden van afbeeldingen:

  • De bestandsgrootte. Maak de afbeelding zo klein mogelijk om de impact op de laadtijd te verminderen. Een te grote afbeelding zorgt ervoor dat de laadtijd toeneemt.
  • Gebruik geoptimaliseerde bestandsformaten en verschillende formaten voor verschillende devices.
  • Zorg dat de bestandsnaam en de ALT-tekst van de afbeelding kloppen bij de inhoud van de pagina, je belangrijkste keywords en de meta beschrijvingen.

XML-sitemaps

In technische SEO is een XML-sitemap is een bestand met daarin alle links van je website. Deze wijzen de zoekmachines de weg bij de indexatie van je site. In veel CMS systemen kun je zo’n XML sitemap laten genereren (dat scheelt weer typewerk) en uploaden naar je website.

Vervolgens geef je in Google Search Console URL van het bestand op. Hiermee geef je eigenlijk aan Google de GO om aan de slag te gaan met de indexatie van jouw site.

Robots.txt

Een robots.txt bestandje is een klein tekstbestandje dat je upload naar je server en dat aan Google vertelt welke pagina’s en directories wel, en welke niet geïndexeerd moeten worden. Het is een handige manier om zelf de controle te houden over welke pagina’s je graag in Google terug wilt zien.

Maar let wel op, als hier fouten in zitten kan het er ook voor zorgen dat webpagina’s om onduidelijke redenen niet tevoorschijn komen in de zoekresultaten.

URL-structuur

De URL´s van je website moeten zoekmachine vriendelijk zijn. In de eigen woorden van Google: “Een zoekmachine vriendelijke URL is kort, beschrijvend, leesbaar en consistent. De structuur van de URL moet logisch zijn.”

Voorbeeldje?

roxtar.nl?pageID=123SDFeouiQX&page_title=technische%20SEO

Hier kan niemand wat van maken, hoewel het bezoekers het niet altijd merken, zegt zo’n URL niks over de inhoud van de pagina. Maar hoe moet het dan? Zo bijvoorbeeld.

roxtar.nl/technische-seo/

roxtar.nl/website-optimalisatie/

Dit zijn heldere en duidelijke, bovendien korte en leesbare URL´s die zowel begrijpelijk zijn voor bezoekers als de bots van Google.

Veilige websites

Nog lang niet alle websites die online staan zijn veilig. Soms zijn de eigenaren daar niet van op de hoogte, soms negeren ze het. En dat is eigenlijk zonde. 

Je herkent veilige websites aan de URL. Die begint met https:// in plaats van http://.

De s in de URL (betekent secure overigens) betekent dat zo’n beveiligde website een SSL-certificaat heeft en garandeert dat persoonlijke gegevens beveiligd zijn wanneer deze verstuurd worden. Denk aan inloggegevens en/of een formulier dat via je website verstuurd wordt. Het is trouwens vanuit de AVG wetgeving ook verplicht tegenwoordig.

Bezoek jij vaak onveilige websites waarvan je niet zeker weet of je privacy gevoelige informatie er in goede handen is? Waarschijnlijk niet. 

Google dus ook niet.

404-error

404-pagina’s en 301-redirects

Een 404-pagina is een foutmelding van de browser op een moment dat een pagina niet gevonden kan worden. Door een fout in de URL, omdat de pagina verplaatst is of doordat één van je collega’s lekker aan het opruimen is geweest en de pagina zelfs helemaal heeft verwijderd (kan de beste overkomen). In die gevallen zijn er meestal nog wel interne en externe links die naar die pagina’s verwijzen waardoor mensen en bots er terecht kunnen komen.

404 pagina’s worden niet opgenomen in de zoekresultaten. Je hebt er dus niets aan en kunt ze het beste maar zo veel mogelijk vermijden. Dat doe je door foutieve links te corrigeren en 301-Redirects te gebruiken. Met een 301-Redirect geef je aan zoekmachines aan dat een bepaalde pagina een nieuwe plek heeft gekregen zodat bezoekers die klikken op je link in de zoekresultaten geen 404-Pagina krijgen te zien. 

Het is een soort omleiding die bezoekers en zoekmachines vertellen waar de nieuwe pagina te vinden is.

Benieuwd naar hoe jouw website het doet?

De experts van ROXTAR kunnen je alles vertellen over technische SEO. Via een uitgebreide audit van jouw website kijken ze naar elk onderdeel van technische SEO en hoe goed jouw pagina’s het daarop doen. Zo krijg je een duidelijk beeld van hoe je website nu eigenlijk presteert en welke gebieden aandacht nodig hebben om beter te scoren. Meer weten? Neem gerust contact op en we gaan voor je aan de slag!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team