Technische SEO
Dat SEO erg belangrijk – zeg maar gerust onmisbaar – is vandaag de dag geen nieuws meer. Veel bedrijven en ondernemers denken bij SEO meteen aan keywords en content. Hoewel ze daar zeker gelijk in hebben, is er ook een ander onderdeel wat vaak over het hoofd wordt gezien: technische SEO.
Met als resultaat dat je website, die bomvol staat met hartstikke relevante content en alle veelgebruikte zoekwoorden, dus helemaal niet verschijnt op de 1e pagina van Google. En ook niet op de 2e, 3e en in extreme gevallen, zelfs totaal onvindbaar blijft. Ook kunnen technische missers er soms voor zorgen dat een site die al ranking had opgebouwd in één klap verdwijnt uit de zoekresultaten.
Alle reden dus om de technische basis van je website goed op orde te hebben.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw website naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.
Hier kun je lezen over:
Wat is technische SEO?
Technische SEO gaat over alles wat je doet om de techniek achter je website te optimaliseren. Hierdoor verbeter je de gebruikerservaring en ranking van je website om het voor zoekmachines makkelijker te maken om je site te crawlen en te indexeren. In andere woorden: Door technische SEO zorg je er aan de ene kant voor dat je site voor gebruikers prettig is om te gebruiken en aan de andere kant dat Google (en andere zoekmachines) weten waar je site over gaat.
Technische SEO valt onder de noemer van SEO en is één van de drie pijlers van SEO. De andere twee onderdelen van SEO zijn content en autoriteit.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Waarom is technische seo belangrijk?
Stel je voor dat je een onwijs goed artikel hebt laten schrijven waarin je een aantal van de zoekvragen van je klanten op briljante wijze hebt beantwoord. Je stuurt de link naar je volgers op social media of kondigt het aan in je nieuwsbrief.
Jouw klanten (trouwe fans als ze zijn) klikken er natuurlijk meteen op.
Wachten.
……
Nog niks.
…
Na 10 seconden laadt de pagina pas.
Daar gaan de meeste lezers niet op wachten en klikken weg.
En terecht.
Daarom is laadtijd ook één van de belangrijkste directe rankingfactoren van Google. Sinds Google’s Algorithm Speed Update in 2021 zijn keywords niet meer het belangrijkste aspect als je goed wilt scoren in Google. De Speed update is bedoeld om gebruikers een betere ervaring te bieden door voorrang te geven aan pagina’s die een goede gebruikerservaring bieden. Daar zit best wat in natuurlijk.
En dit is nog maar één voorbeeld van technische SEO. Hieronder behandelen we alle aspecten van technische SEO.
Wat valt er allemaal onder technische SEO?
We zetten alle onderdelen van technische SEO voor je op een rijtje.
Mobile optimization / Mobile Indexing
Omdat het grootste deel van de internetters tegenwoordig voornamelijk gebruik maakt van mobiele devices, is Google overgestapt op Mobile Indexing of Mobile First indexatie.
Het grootste verschil is dat bij het crawlen van je website de mobiele site nu het uitgangspunt is, in plaats van de desktopversie die de zoekgigant voorheen gebruikte. Google kijkt nu dus eerst naar de prestaties van de mobiele versie en laat die leidend zijn bij de indexatie en het bepalen van je uiteindelijke positie in de zoekresultaten. Doet je mobiele website het dus in de ogen van Google niet goed genoeg dan kun je ‘gestraft’ worden.
Daarom is het eerste aandachtspunt van technische SEO dan ook het optimaliseren van je mobiele website:
- Zorgen dat je content compleet is
- Mobiele en desktopversie dezelfde content hebben
- Content moet correct weergegeven worden
- Afbeeldingen (zie onder) en video’s moeten geoptimaliseerd worden
- De mobiele website moet snel laden (zie laadtijd)
- Zorgen dat je een responsive website hebt
- Het gebruik van dezelfde metadata
Laadtijd
In het voorbeeld van de intro kon je al lezen over laadtijd. Dit beïnvloedt de gebruikerservaring negatief en is daarom een belangrijke rankingfactor.
Laadtijd kan overigens ook indirect van invloed zijn op je SEO, doordat het een negatief effect heeft op de bouncerate en dwell-time van je website, maar dit zijn geen directe rankingfactoren. Wel zijn het interessante dingen waaraan jezelf goed kunt zien waarom sommige pagina’s wellicht niet zo goed scoren.
Google vindt dat pagina’s ongeveer binnen de 2 seconden geladen moeten zijn. Veel websites halen dit bij lange na niet en doen er meer dan 5 seconden over. Dat is veel te lang. Als ze achter hun desktops zitten hebben mensen soms meer geduld maar als ze op hun telefoon zitten zeker niet. Bovendien zijn op mobiele devices de verbindingen niet altijd even stabiel.
De laadtijd van een website verbeteren is over het algemeen niet iets wat je makkelijk zelf kunt doen of kunt overlaten aan SEO consultants. Hoewel die laatste je wel kunnen vertellen wat je aan moet passen, heb je voor de aanpassingen zelf over het algemeen (front-end) developers nodig die onder de motorkap van je website kunnen duiken en daar alles precies kunnen finetunen zodat de laadtijd verbetert.
De laadtijd van een website kun je met technische SEO verbeteren door:
- Formaat en indeling van afbeeldingen optimaliseren.
- Optimalisatie plug-ins en CMS.
- Geen inline JS- en CSS gebruiken.
- Content Delivery Networks inzetten.
- Optimaliseren caching.
- Geen renderblocking-scripts gebruiken die het laden van de pagina blokkeren.
- Vermijd re-directs.
- Gebruiken G-Zip compressie.
- Het aantal HTTP-aanvragen verminderen.
Zoals je ziet: echt iets voor techneuten. De techneuten van ROXTAR leven voor technische SEO. Neem contact op om je website technisch door te laten lichten.
Benieuwd naar hoe jouw website het doet op het gebied van laadtijd? Check het met deze tool van Google.
Zorg dat alle links werken
Misschien heb je er wel eens van gehoord: Dode links. Dit zijn links die niet meer werken. Omdat ze verwijzen naar een 404-pagina, een niet bestaande website of omdat iemand een typefout heeft gemaakt bij het maken van de link.
Dat dit onhandig is voor de internetgebruiker die iets zoekt, is logisch. Maar ook de bots van Google raken de kluts kwijt door doodlopende links. Teveel dode links zorgt ervoor dat Google je website als minder relevant classificeert en je dus lager rankt.
Technische SEO is belangrijk, fix dus die dode links.
Dubbele content
Dubbele content of duplicate content is tegenwoordig niet meer zo belangrijk als het ooit was voor Google, maar toch kun je het beter vermijden. Dubbele content is, je raadt het al, dezelfde content die op verschillende manieren en plekken terugkomt. Je hebt er twee smaken van. De inhoud van jouw pagina lijkt heel erg op die van een andere website of op andere pagina’s van je eigen website, of je kunt dezelfde content via verschillende URL’s benaderen. Dit kan aan de URL´s liggen of komen doordat de pagina twee keer gepubliceerd is.
Dat laatste is zorgelijk. Het kan er voor zorgen dat Google niet snapt welke versie van de pagina nou precies de juiste is, wat weer zorgt voor lagere relevantie en uiteindelijk een lagere ranking. Dit komt omdat de pagina op verschillende manieren geïndexeerd kan worden door de verschillende URL´s. Dit wil je niet want dit is verwarrend, voor je lezers en voor de Googlebots.
Verbeterpunten:
- Zorgen dat URL varianten niet mogelijk zijn
- Vermijd gekopieerde, dubbele content
Mocht dezelfde content toch nodig zijn op twee verschillende pagina’s dan kun je een zogenaamde canonical tag gebruiken om Google duidelijk te maken welke pagina de juiste is. Nog meer onderdelen van technische SEO zijn:
404-pagina’s en 301-redirects
Een 404-pagina is een foutmelding van de browser op een moment dat een pagina niet gevonden kan worden. Door een fout in de URL, omdat de pagina verplaatst is of doordat één van je collega’s lekker aan het opruimen is geweest en de pagina zelfs helemaal heeft verwijderd (kan de beste overkomen). In die gevallen zijn er meestal nog wel interne en externe links die naar die pagina’s verwijzen waardoor mensen en bots er terecht kunnen komen.
404 pagina’s worden niet opgenomen in de zoekresultaten. Je hebt er dus niets aan en kunt ze het beste maar zo veel mogelijk vermijden. Dat doe je door foutieve links te corrigeren en 301-Redirects te gebruiken. Met een 301-Redirect geef je aan zoekmachines aan dat een bepaalde pagina een nieuwe plek heeft gekregen zodat bezoekers die klikken op je link in de zoekresultaten geen 404-Pagina krijgen te zien.
Het is een soort omleiding die bezoekers en zoekmachines vertellen waar de nieuwe pagina te vinden is.
Benieuwd naar hoe jouw website het doet?
De experts van ROXTAR kunnen je alles vertellen over technische SEO. Via een uitgebreide audit van jouw website kijken ze naar elk onderdeel van technische SEO en hoe goed jouw pagina’s het daarop doen. Zo krijg je een duidelijk beeld van hoe je website nu eigenlijk presteert en welke gebieden aandacht nodig hebben om beter te scoren. Meer weten? Neem gerust contact op en we gaan voor je aan de slag!
Gratis Strategiesessie
Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.