Hoe maak je een advertentie op Instagram?

Instagram advertenties aanmaken in Facebook

Het aanmaken van een Instagram advertentie is in grote lijnen hetzelfde als het adverteren op Facebook. Je maakt een Instagram advertentie namelijk aan in dezelfde omgeving als dat je gewend bent met een Facebook advertentie. Als je nog onbekend bent met het adverteren op Instagram dan hebben wij hieronder een stappenplan uitgewerkt hoe jij snel aan de slag kan gaan.

Een instagram advertentie aanmaken in 4 stappen


1. Het opzetten van een facebookpagina

Je hebt een Facebook-pagina nodig om advertenties weer te geven en je moet een gratis bedrijfsprofiel maken op Instagram. Dit zijn de eerste belangrijkste stappen die je moet nemen. Controleer of je deze pagina’s al hebt of maak deze aan.

2. Het aanmaken van de Instagram advertentie

Zoek allereerst op Facebook naar de ‘advertentiebeheer’ module. In deze omgeving ga jij jouw eerste advertentie aanmaken. Kies vervolgens een advertentiedoelstelling, doelgroep en advertentie-indeling. Heb je al eerder een bericht geplaatst op Facebook of Instagram die jij liever een boost wil geven? Dan kan je op je Facebook of Instagrampagina direct kiezen voor de optie ‘promoten’.

3. Bepaal voor jezelf hoeveel je wilt uitgeven

Bepaal hoelang je advertenties moeten worden weergegeven en welk budget je wilt uitgeven. We raden aan om eerst te beginnen met kleine budgetten om te bekijken wat de eerste resultaten zijn. Vervolgens kan je overwegen om te gaan opschalen en je budgetten te gaan verhogen.

4. Publiceren van de instagram advertentie

Nu je advertenties klaar zijn voor gebruik, selecteer je ‘Publiceren’. Facebook gaat vervolgens controleren of je advertentie aan de richtlijnen voldoet en zal vervolgens de advertentie gaan tonen aan de door jou gekozen doelgroep.

Hoe maak je een advertentie op instagram?
Instagram Advertenties aanmaken

Hoe maak je een advertentie op Instagram; De Strategie

Begin met een doel
Elke advertentiecampagne moet beginnen met een doel. Wat is het jouwe? Instagram-advertenties geven je een paar verschillende opties als het gaat om het stellen van doelen.

Deze zijn:

Bewustwording (het vergroten van de bekendheid van je merk)
Consideration (potentiële klanten vinden)
Conversie (verkoop stimuleren)
Laten we elk van deze doelen wat meer in detail bekijken:

Bewustwording

Wat doet je merk en waarom zouden mensen er om moeten geven?

Neem bijvoorbeeld het smartphone merk HTC. Zij gebruiken deze Instagram carrousel advertentie om deze twee vragen te beantwoorden.

Ze maken aantrekkelijke smartphones, en hun waarde zit hem in het strakke design, de prestaties en de eenvoud van hun producten.

De advertentie maakt ook gebruik van heldere kleuren en aantrekkelijke foto’s om de visuele aantrekkingskracht van de telefoon te benadrukken en op te vallen in de Instagram-feeds van gebruikers. Al met al is het een goede manier om de aandacht te vestigen op het merk en de producten die HTC maakt.

instagram carrousel advertentie voorbeeld naamsbekendheid
HTC vergroot de naamsbekendheid via kleurrijke, opvallende productafbeeldingen op Instagram.

© HTC

Bewustwording is een op bereik gebaseerde doelstelling die helpt om je merk bij zoveel mogelijk gebruikers onder de aandacht te brengen. Houd er rekening mee dat de doelstelling Awareness het populairst is op Instagram, en dat je concurrentie dus behoorlijk groot zal zijn. Dit betekent dat het jouw taak is om ervoor te zorgen dat je advertentie memorabel is.

Potentiële klanten vinden

Misschien wil je wel meer dan alleen awareness – misschien wil je wel daadwerkelijke inschrijvingen of een andere specifieke actie. In dat geval kunt u een lead-advertentie samenstellen die mensen aanmoedigt zich in te schrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Het idee achter dit type advertentie is dat je Instagram-advertenties maakt die ervoor zorgen dat mensen je website willen bezoeken. Je zult de advertentie ook willen gebruiken om meer informatie van mensen te verzamelen, evenals advertenties die mensen betrekken (via berichten).

© airbnb


Meer verkoop stimuleren

Instagram stories advertentie voorbeeld
Airbnb gebruikt hier Instagram Stories om de bookingen in Sydney te bevorderen in een onderhoudend, opvallend formaat.

Veronderstel dat je een prospects een app wilt laten downloaden of een bestelling wil laten plaatsen. Je kunt daarvoor een Instagram-advertentie samenstellen met een coupon of een speciale aanbieding voor die acties.

De advertentie-engine van Instagram is krachtig genoeg geworden om conversies in de winkel te kunnen volgen. Als het je doel is om de verkoop in je winkels te stimuleren, moet je de doelstelling “Winkelbezoeken” kiezen. Dit doe je met het opzetten van een store traffic campagne.

Mocht je liever een specifieke actie willen meten en wil je dat mensen nemen op je webpagina is kopen of bestellen, kies dan “Conversies” als je doelstelling.

Maak hier jouw eigen account aan voor het adverteren op Instagram.