Online vindbaarheid vergoten
Veel bedrijven kiezen ervoor om hun diensten en producten ook online aan te bieden. Online heb je namelijk een veel groter bereik dan met een fysieke winkel. Er zijn zelfs bedrijven die geen fysieke bezoeklocatie hebben en hun diensten en producten uitsluitend online aanbieden. Als je een mooie website hebt laten maken, dan is het belangrijk dat deze ook bezocht wordt door potentiële klanten. Je moet dus online vindbaar worden. Alleen, hoe doe je dat nu precies? Wij hebben hieronder 10 tips opgesteld waar je rekening mee moet houden en wat je zelf kunt doen.
Wat is online vindbaarheid?
Hoe belangrijk is online vindbaarheid?
Hoe kan ik beter online vindbaar worden?
Tip 1: Zorg dat je website technisch in orde is
Belangrijk is om er eerst voor te zorgen dat je website technisch in orde is. Dat zal de ervaring van je bezoekers verbeteren, maar is ook zeer belangrijk voor de zoekmachines als Google. Je pagina mag bijvoorbeeld niet te traag zijn. Maak gebruik van moderne afbeeldingsbestanden, een SSL-certificaat en zorg ervoor dat je website ook een mobiele versie heeft. Dit zijn een aantal belangrijke punten, maar er zijn nog veel meer technische factoren die een rol spelen voor je online vindbaarheid.
Het technisch optimaliseren van je website kan een uitdaging zijn. Het vormt echter wel de basis als je online vindbaar wilt worden. Een website die technisch niet goed in elkaar zit, zal niet snel gevonden worden via zoekmachines als Google. Met software als bijvoorbeeld Woorank of Moz kun je analyses van jouw website maken en zien waar de knelpunten liggen.
Tip 2: Doe een zoekwoordanalyse
In de zoekmachines tikt iemand een zoekterm in, waarna er relevante resultaten omhoog komen. Wil je jouw online vindbaarheid verbeteren, dan is het belangrijk dat je goed nagaat welke zoekwoorden interessant zijn om op te scoren. Je moet dus een zoekwoordanalyse uitvoeren. Op die manier kun je erachter komen op welke zoekwoorden veel gezocht wordt. Belangrijk is om ook altijd voor relevante zoekwoorden te kiezen. Als een zoekwoord niet relevant genoeg is, dan heeft het geen zin om erop te scoren. Als je een aantal goede keywords hebt gevonden, kun je deze in je content verwerken om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s op die woorden vindbaar worden.
Je kunt de Google Zoekwoordplanner gebruiken om te bepalen welke keywords interessant voor jou kunnen zijn. Daarnaast zijn er ook meer uitgebreide tools die jij kan gebruiken om interessante keywords te vinden. Veel van die tools zijn echter niet gratis.
Tip 3: Voorzie je website van professionele content
Wil je jouw online vindbaarheid vergroten, dan is het belangrijk dat je website veel professionele content bevat. Zo vinden bezoekers meer interessante informatie op je website. Content is ook goed voor de zoekmachines. De zoekmachines willen namelijk dat gebruikers de juiste informatie vinden. Als je website volstaat met betrouwbare en goed geschreven content, dan is dat dus altijd een pluspunt. Het is aan te raden om voor bepaalde zoekwoorden specifieke pagina’s aan te maken. Deze pagina’s noemen we landingspagina’s. Als het aantal keer dat het keyword voorkomt rond de 2% van het totaal aantal woorden ligt, is dat ideaal voor in de zoekmachines.
Tip 4: Zorg voor een goede sitestructuur
Belangrijk is dat de structuur van je website goed is. Probeer daarom interne links in je pagina’s te verwerken. Ook dat draagt eraan bij dat je online vindbaar wordt. De crawler van een zoekmachine begint namelijk op de homepage van je website met het scannen van pagina’s. Vanaf daar volgt de crawler alle links om je website goed te indexeren. Als er niet voldoende interne links zijn, dan loop je het risico dat sommige pagina’s op je website niet geïndexeerd worden.
Heb je een pagina toegevoegd en wil je dat deze sneller geïndexeerd wordt door Google? Dan kun je deze pagina ook opgeven in Google Search Console. Op die manier wordt de pagina sneller geïndexeerd.
Tip 5: Voorkom broken links
Heb je veel links op je website staan? Dan bestaat er een kans dat sommige links naar pagina’s verwijzen die inmiddels niet meer bestaan. Als een bezoeker op die links klikt, dan krijgt hij een zogenaamde 404-error te zien. Belangrijk is dus om te controleren of je website geen broken links heeft. Is dat wel het geval, dan is het belangrijk om de links te wijzigen.
Het is ook verstandig om een aangepaste pagina te maken waar de bezoeker op terechtkomt als deze een niet-bestaande pagina probeert te laden. Zo krijgt de bezoeker geen foutmelding te zien, maar een gebruiksvriendelijke pagina.
Tip 6: Voorzie afbeeldingen van alt-tags
Google wordt steeds slimmer, maar de crawlers van de zoekmachine scannen de inhoud van de afbeeldingen op je website (nog) niet. Door alle relevante afbeeldingen op je website van alt-tags te voorzien, wordt het voor de zoekmachine duidelijk waar de afbeelding over gaat. Zo kunnen de afbeeldingen bijdragen aan een verbeterde online vindbaarheid.
Tip 7: Vergeet linkbuilding niet
Linkbuilding is een van de belangrijkste technieken om je online vindbaarheid te vergroten. Als een website veel kwalitatieve backlinks heeft, betekent dit dat de website een autoriteit binnen de branche is. Het is voor Google een teken dat je website ook echt iets te bieden heeft. De zoekmachine telt niet alleen hoeveel backlinks er naar je website verwijzen, maar beoordeelt ook de kwaliteit en de relevantie van een link. Het is dus zeer belangrijk dat de links naar je pagina ook afkomstig zijn van kwalitatieve websites.
Linkbuilding kan een uitdaging zijn als je geen ervaring met SEO hebt, maar deze techniek is wel essentieel voor een goede online vindbaarheid. Je kunt er ook voor kiezen om deze techniek uit te besteden.
Wij maken online marketing leuk
Tip 8: Post je beste artikelen ook op social media
Het is vaak een goed idee om ook op social media aanwezig te zijn. Je verhoogt je online vindbaarheid al door alleen een account aan te maken op diverse socialmediakanalen. Heb je een fantastisch informatief artikel geschreven? Dan is het geen slecht idee om deze ook op social media te plaatsen. Zo ontstaat er meer verkeer naar je website en wordt de pagina bovendien sneller geïndexeerd. Social media zelf kan je ook al nieuwe klanten opleveren. Welk kanaal interessant is voor jouw bedrijf is afhankelijk van de doelgroep. Zo is Instagram vooral populair onder jongeren en wordt Facebook veel door oudere mensen gebruikt. Voor B2B-bedrijven is het juist weer interessant om aan LinkedIn te doen.
Tip 9: Zorg voor goede meta descriptions
De meta title en meta description van een pagina zijn de stukjes tekst die iemand in Google te zien krijgt. De meta’s van een pagina dragen niet direct bij aan de vindbaarheid. Ze maken het echter wel veel aantrekkelijker voor een potentiële klant om op jouw website te klikken in Google. De automatisch gegenereerde stukjes tekst zijn vaak een stuk minder aantrekkelijk om op te klikken. Daarom is het verstandig om ook goede meta titles en descriptions aan te maken voor je pagina’s.
Tip 10: Maak een sitemap aan
Een sitemap is een bestand met daarin links naar alle pagina’s op je website die geïndexeerd moeten worden. Door middel van een sitemap wordt het voor Google eenvoudiger om je website te indexeren. Het is dan ook altijd verstandig om een sitemap te maken en nieuwe pagina’s hier steeds in te plaatsen. Veel CMS-systemen, zoals WordPress, kunnen ook automatisch een sitemap voor je aanmaken.
[ssba-buttons]Wil jij online vindbaar worden?
Met bovenstaande tips kun je jouw online vindbaarheid verbeteren. Krijg je graag hulp bij het verbeteren van je online vindbaarheid? Dan kun je er ook voor kiezen om online marketing aan ons uit te besteden. Onze specialisten kunnen jou helpen om echt goed vindbaar te worden in de zoekresultaten. Wij kunnen je helpen met het uitvoeren van bovenstaande tips, maar kennen ook nog héél veel andere technieken om jouw vindbaarheid te verbeteren. Zo ontvang je meer bezoekers op je website en zal dus ook je omzet toenemen.
Meer weten over onze mogelijkheden? Neem ook dan gerust contact met ons op. Tijdens een vrijblijvend gesprek vertellen we je graag wat wij kunnen doen om jouw vindbaarheid te verbeteren.