wat is indexeren

Wat is indexeren?

Wil jij graag hoog in de zoekresultaten van Google genoteerd staan? Dan is indexeren hierbij een goede start! Zoekmachines zijn constant bezig met het zoeken naar de beste antwoorden voor de vragen van gebruikers. Deze antwoorden kun je niet altijd op webpagina’s vinden die al door Google geïndexeerd zijn.

Daarom zijn zoekmachines druk aan het indexeren. Hierbij worden pagina’s op het internet geregistreerd in de database van een zoekmachine. Deze activiteit is niet iets wat dagelijks wordt uitgevoerd. Hierdoor kan worden voorkomen dat nieuwe pagina’s in de database nog niet direct getoond worden in de zoekresultaten. 

Je kunt zoekmachines dus zien als één grote database, waar vele websites in geplaatst worden. Daarbuiten bestaan er genoeg andere websites, die je gericht moet zoeken. Zonder indexatie is dit de enige methode om een website te vinden, dus indexatie is zeer belangrijk voor websites.

Wat is indexeren bij Google?

Natuurlijk heb je met Bing, Yahoo en vele anderen genoeg zoekmachines tot je beschikking, maar veruit de meest gebruikte zoekmachine is Google. Omdat de meeste mensen gebruik maken van Google is het zeer belangrijk dat jouw webpagina’s worden geïndexeerd in de Google database. Het indexeren bij Google betekent dat jouw gegevens worden opgeslagen in de database van Google, en tevoorschijn komen wanneer er vraag naar jouw webpagina’s is.

Om ervoor te zorgen dat alle relevante webpagina’s in de database van Google komen, maakt het bedrijf gebruik van crawlen. Dit betekent dat bots op zoek gaan naar relevante webpagina’s, waarbij goede vondsten geïndexeerd worden. Zoekmachines crawlen miljoenen pagina’s, extraheren de gegevens en stoppen die gegevens in een grote bak die de index wordt genoemd. Zonder een goede, sterk geoptimaliseerde index, zouden zoekmachines geen manier hebben voor hun algoritmes om snel de relevante inhoud te extraheren.

Het proces van indexeren bestaat uit een aantal stappen. Na het ontdekken van een stuk inhoud tijdens het crawl proces, gaat een parser ernaar kijken en bepalen wat het is. De parser herkent structurele elementen zoals titels, links, koppen, en nog veel meer. Het identificeert ook de tekst en probeert woorden te koppelen aan onderwerpen en entiteiten. Tijdens het parseren kunnen fouten optreden die het voor de parser moeilijk maken om de pagina volledig te begrijpen.

Als de pagina wel goed vertaald wordt, zal het systeem een browser gebruiken en proberen de pagina te renderen om een nauwkeuriger beeld te krijgen van de inhoud, het ontwerp, en de gebruikerservaring. Al deze factoren bepalen hoe een zoekmachine jouw site ziet en waardeert. Dit alles beïnvloedt jouw prestaties bij het zoeken.

Nadat de pagina bekeken is, wordt de inhoud geanalyseerd en geclassificeerd voor de index. Hierbij wordt er naar verschillende onderdelen gekeken, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Naast het toevoegen aan de database, wordt er ook gekeken naar de relevantie van de webpagina.

Hoe kan je zien of een pagina is geïndexeerd?

Om zelf te controleren of een pagina is geïndexeerd, kun je met de volgende stappen eenvoudig zelf een check uitvoeren.

  1. Ga naar Google en klik op de zoekbalk
  2. Typ ‘site’ voor de naam van jouw website
  3. Je kunt nu de status van jouw website zien

Wanneer je dit invoert, zul je alle webpagina’s die geïndexeerd zijn ontdekken. Google toont alle geïndexeerde pagina’s. Zeer handig, want zo weet je direct welke pagina’s nog niet geïndexeerd zijn en daarom meer aandacht nodig hebben. Wanneer je de juiste zoekopdracht invoert en er komen geen resultaten, dan weet je dat er een hoop werk aan de winkel is!

Wat is indexeren?

Hoe de indexering in Google beïnvloeden? 

Nu je eenmaal weet dat het indexeren in Google een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is, zou het natuurlijk leuk zijn om te ontdekken hoe je dit proces kunt beïnvloeden! Oftewel, hoe rol je de rode loper uit voor Google? Het is belangrijk dat crawling op jouw webpagina’s eenvoudig gedaan kan worden. Zorg er daarom voor dat technische barrières verdwenen zijn en zorg ervoor dat jouw URL’s beter vindbaar zijn.

Je kunt bijvoorbeeld ervoor zorgen dat robots.txt schoon blijft, en daarna ervoor zorgen dat er geen webpagina’s geblokkeerd hoeven worden. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om jouw XML-sitemap bij te werken, en jouw interne linkstructuur te verbeteren. Mocht je dit allemaal gedaan hebben en op zoek zijn naar eventuele nieuwe problemen op je website? Via Google Search Console kun je snel ontdekken of Google fouten heeft gevonden op jouw website.

Zo verbeter jij je website en wordt de kans groter dat Google jouw webpagina’s indexeert. Dit betekent niet dat jouw perfecte website direct geïndexeerd zal worden, aangezien dit even kan duren. Wanneer je bijvoorbeeld over algemene onderwerpen schrijft, waar miljoenen artikelen van zijn, dan kan het zijn dat Google jouw website niet als topprioriteit beschouwt.

Webpagina’s snel laten indexeren

Om ervoor te zorgen dat jouw webpagina’s zo snel mogelijk worden geïndexeerd, kun je gebruik maken van verschillende trucs. Natuurlijk helpen de bovenstaande tips en trucs voor een snelle indexatie op zoekmachines als Google, maar hoe meer opties, hoe beter! Neem daarom de onderstaande tips goed in je op en combineer ze met andere tips in dit artikel.

Zo is het handig om de sitemap toe te voegen en deze te uploaden naar Google Search Console. Daarnaast kun je op meerdere manieren zorgen voor goede backlinks, zodat jouw betrouwbaarheid en autoriteit zullen toenemen. Hierbij kun je denken aan het regelen van kwalitatieve backlinks, maar ook aan het delen van content op social media. Misschien wel de meest effectieve en eenvoudige manier is de interne verlinking, waarbij je naar artikelen op dezelfde website linkt.

Wanneer je jouw content gaat delen op social media, dan kun je dit op verschillende kanalen gaan doen. Van Twitter en Facebook, tot aan Instagram en LinkedIn. Niet alleen kun je de content zelf delen, maar ook anderen kunnen deze taak uitvoeren. Google crawlt de social media websites constant. De kans is groot dat er onderlinge samenwerkingsverbanden op dit gebied zijn, waarbij Google dankzij deze social media platforms snel informatie over nieuwe content kan ontdekken. Naast de social media platformen kun je jouw content ook delen via andere websites.

Niet alleen de informatie uit social media-kanalen kan door Google gebruikt worden om informatie te krijgen. Een andere manier om ervoor te zorgen dat je webpagina sneller geïndexeerd zal worden, is door bezoekers op de webpagina te regelen. Wanneer bezoekers vanuit Google Chrome op de pagina waar je link op staat naar jouw website komen, dan kan dit helpen om geïndexeerd te worden. Zorg er om snel resultaat te boeken dus voor dat veel mensen de betreffende pagina bekijken!

De laatste tip is het laten indexeren van de backlink. Door de pagina in te voeren op Google, waarbij je de URL in de zoekbalk van Google noteert, is de kans groot dat Google sneller de pagina zal gaan crawlen. Hierdoor is de kans groot dat jouw pagina sneller zal worden geïndexeerd. Kortom, het regelen van indexatie kan een behoorlijke klus zijn. 

Meer weten over content marketing en hoe onze expertise jouw bedrijf naar een nieuw niveau kan brengen? Klik hier.

Waarom is indexeren zo belangrijk?

Aangezien het internet een gigantische opslagplaats voor informatie is, denken veel gebruikers ten onrechte dat zodra hun gegevens worden gepost, deze automatisch aan letterlijk iedereen online worden getoond. In realiteit is dit nét even anders. Niet alle dingen worden even snel weergegeven. De inhoud die al online is ondergebracht, komt altijd als eerste. 

Daarom is het zo belangrijk om rekening te houden met zoekmachines wanneer jij jouw website online beheert. Als je er zeker van wilt zijn dat jouw website de gewenste aandacht krijgt die het verdient, moet je begrijpen hoe zoekmachines werken. Dat geldt voor de manier waarop ze jouw inhoud evalueren en vinden. 

Het vinden en evalueren is een proces dat twee basisstappen kent: crawlen en indexeren. Kortom, in theorie is het hartstikke eenvoudig om jouw website in de zoekresultaten van Google te krijgen.. Dat is precies waarom web indexering zo belangrijk aan het worden is. Aangezien hetgene dat elke Google-zoekopdracht mogelijk maakt, hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor alle moderne zoekacties, is het tijd om Googlebot te introduceren. 

Googlebot is een enorme verzameling van crawlers en bots die verbonden zijn in één programma dat Google gebruikt om jouw zoekresultaten te geven wanneer dat nodig is. Want zodra Google weet wat er op een URL afspeelt, heeft dat direct impact op de SEO van een website. 

Wat is inverted index?

Wanneer er een database van tekstelementen wordt samengesteld in een systeem, spreek je van een inverted index. Daarbij zijn ook verwijzingen naar documenten, die de betreffende elementen bevatten. Een inverted index wordt in het Nederlands een omgekeerde index genoemd.

Dit is een systeem waarbij een database wordt samengesteld, waar alle tekstelementen en verwijzingen in worden opgeslagen. Zoekmachines raadplegen deze database en zorgen met deze gegevens voor de resultaten in hun zoekmachine. Een inverted index is een database index, die alle informatie opslaat en raadpleegt wanneer dat nodig is.

Een voorbeeld van omgekeerde indexering: 

Keyword

SEO

HTTPS

Document Path 1

voorbeeld.com/seo-tips/moz.com…

deepcrawl.co.uk/https-speed

Document Path 2

moz.com

example.com/https-future

Document Path 3



In het voorbeeld kan je zien dat elk trefwoord (of token) is gekoppeld aan een rij documenten waarin dat element is geïdentificeerd. 

Dit voorbeeld maakt gebruik van URL’s, maar dit kunnen ook document-ID’s zijn, afhankelijk van hoe de zoekmachine is gestructureerd. 

De gecachete versie van een pagina

Naast het indexeren van pagina’s, kunnen zoekmachines ook een sterk gecomprimeerde text-only versie van een document opslaan, inclusief alle HTML en metadata. Het document in de cache is de laatste momentopname van de pagina die de zoekmachine heeft gezien. De cache-versie van een pagina kan in Google worden geopend door te klikken op het kleine groene pijltje naast de URL van elk zoekresultaat en de cache-optie te selecteren. Je kunt ook de ‘cache:’ Google-zoekoperator gebruiken om de cache-versie van de pagina te bekijken. 

Bing biedt dezelfde mogelijkheid om de cache-versie van een pagina te bekijken via een groene pijl omlaag naast elk zoekresultaat, maar ondersteunt momenteel niet de ‘cache:’ zoekoperator. 

wat is indexeren?

Wat is PageRank? 

“PageRank” is een algoritme van Google, genoemd naar de medeoprichter van Google, Larry Page. Het is een waarde voor elke pagina die wordt berekend door het aantal links te tellen dat naar een pagina wijst, om zo de waarde van de pagina ten opzichte van elke andere pagina op het internet te bepalen. De waarde die elke individuele link doorgeeft is gebaseerd op het aantal en de waarde van de links die naar de pagina met de link wijzen. 

PageRank is slechts één van de vele signalen die worden gebruikt binnen het grote Google ranking algoritme. Een benadering van de PageRank-waarden werd aanvankelijk door Google verstrekt, maar deze zijn niet langer publiekelijk zichtbaar. Hoewel PageRank een Google term is, berekenen en gebruiken alle commerciële zoekmachines een vergelijkbare ‘link equity’ metriek. Sommige SEO tools proberen een schatting van PageRank te geven met behulp van hun eigen logica en berekeningen.  

Hoe gaat PageRank te werk?

Pagina’s geven PageRank door aan andere pagina’s. Dit gebeurt door middel van links, die linken naar een andere webpagina. Deze verlinking wordt door zoekmachines gezien als een teken van vertrouwen. Hiermee wordt bedoeld dat de webpagina waarnaar wordt gelinkt het vertrouwen van Google heeft. Dit zorgt ervoor dat deze content door Google wordt gezien als nuttig en relevant.

Maar wat bepaalt de relevantie van een PageRank? Het aantal links en de hoogte van je autoriteit zijn hierbij zeer belangrijk. Deze factoren zorgen ervoor dat je website hoger gaat ranken in Google, wat natuurlijk het doel is! Het ontvangen van 100 kwalitatieve backlinks of een hogere score wat betreft autoriteit zijn twee positieve punten die je natuurlijk zo snel mogelijk wilt hebben, maar dit proces kan even duren, dus goede keuzes maken en geduld hebben!

De backlinks, die ervoor zorgen dat websites onderling gelinkt zijn, zijn van groot belang voor zoekmachines. Onder andere deze gegevens worden geraadpleegd om een pagina te kunnen begrijpen. Uit onderzoek van Moz is gebleken dat de beste noteringen in de zoekresultaten nagenoeg allemaal backlinks hadden. Daarom worden backlinks als belangrijk middel gezien als het aankomt op een hoge notering in Google.

Google waardeert relevante en waardevolle backlinks, waardoor kwalitatieve backlinks zeer belangrijk zijn. Door dit structureel te verzorgen, zal Google de kwalitatief sterke links gaan indexeren. Hiervoor hoef je geen onbekende software te downloaden, maar kun je gewoon je eigen verstand gebruiken. Je hoeft enkel relevante websites te vinden en hier een link op te regelen!

Jouw pagina’s snel laten indexeren? Wij staan voor je klaar!

Wil je snel meer zichtbaarheid in de zoekmachines? Wij weten hoe dit aangepakt moet worden en helpen jou graag aan een goed vindbare website! Zorgen dat zoekmachines jouw website indexeren kan een tijdrovende klus zijn, waar de nodige kennis bij komt kijken. Toch is deze activiteit van groot belang, omdat online zichtbaarheid belangrijker dan ooit is.

Het niet-indexeren van jouw pagina(s) is nadelig voor jouw vindbaarheid en jouw SEO-posities. Slechte boel uiteraard, en dat vinden wij ook! Daarom helpen de professionals bij ROXTAR jou graag zodat jouw website wordt gevonden door het algoritme van Google. Benieuwd wat onze diensten voor jou kunnen betekenen? Neem direct contact op met ons voor een afspraak! Je kunt ons eenvoudig bereiken via het Whatsapp icoon rechtsonderin de pagina.

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team