Wat is Linkbait?

Niet elke pagina op jouw website zal organische backlinks op gaan leveren. Wanneer je bijvoorbeeld zelf geen gastblogs gaat plaatsen, maar er op hoopt dat andere websites naar jouw artikel linken, kan linkbuilding een lastig karwei worden. Zonder links zul je een minder hoge ranking in Google hebben, waardoor er minder ogen op jouw website terecht komen.

Om ervoor te zorgen dat jouw website een goede ranking in zoekmachines kan krijgen, kun je op verschillende manieren zorgen voor links naar jouw artikelen. Organische backlinks kun je op verschillende manieren genereren, bijvoorbeeld door linkbait. Wanneer je de techniek van linkbaiten onder de knie krijgt, kan dit een zeer waardevolle methode voor jouw website zijn!

Een linkbait kan werken als een soort link magneet, die ervoor zorgt dat je meer links naar jouw website krijgt. Uit het engels vertaald betekent bait lokmiddel of lokaas, waardoor deze strategie is gericht op het lokken van links. Maar hoe werkt deze strategie en hoe kan jij dit gaan uitvoeren? Om ervoor te zorgen dat de pagina’s op jouw website beter bekeken gaan worden, kun je in dit artikel alles over linkbaiting ontdekken!

Wat is linkbait en wat is het verschil met linkbuilding?

Niet alleen zijn het verschillende termen, maar linkbait en linkbuilding hebben ook een andere betekenis. Toch hebben beide benamingen een hoop met elkaar te maken. Beide termen zijn onderdeel van jouw SEO strategie en zijn gericht op het verkrijgen van links, maar wat zijn de verschillen tussen de twee termen?

Bij linkbait wordt er content gemaakt, waar anderen naar linken. Dit komt doordat jouw content door lezers en andere websites gewaardeerd wordt, waardoor zij maar al te graag gebruik maken van jouw content. Hierbij zorgen andere websites vrijwillig voor backlinks naar jouw website, terwijl er bij linkbuilding op zoek gaat naar websites waar je een backlink kunt plaatsen.

Wanneer we spreken over een linkbait hoeft het niet direct over een stuk tekst te gaan. Een linkbait kan ook een video zijn, of bijvoorbeeld een e-book, infographic of groot nieuws uit eerste hand. Deze vormen van content zijn zeer geschikt om te linken, omdat andere websites op deze manier nieuws verifiëren of hun eigen content naar een hoger niveau kunnen tillen.

Zoekmachines zien dit soort links als kwalitatief goede links, waardoor een linkbait een positieve invloed op je notering in de zoekmachines heeft. Om ervoor te zorgen dat anderen jouw content maar al te graag willen gebruiken, zul je moeten zorgen voor goede content. Deze content moet uniek en gezaghebbend zijn, zodat het zelfs binnen een niche opvalt. 

Daarnaast moet een linkbait aanzetten tot het herhaaldelijk bezoeken van jouw website. Wanneer jij zorgt voor interessante content en de lezer ontdekt dat jouw website dé plek is om dit te ontdekken, dan zal je vaste bezoekersaantallen blijven stijgen. Daarom is het belangrijk dat je bij linkbaiting goede content maakt, waarvan de inhoud:

  • Zeer nuttig
  • Extreem actueel
  • Visueel aantrekkelijk is
wat is linkbait
Linkbait is content waar anderen een link naar plaatsen, omdat ze dit graag willen

Wat is het doel van linkbait?

Linkbait is een onderdeel van je SEO strategie, die gericht is om hoog in de zoekmachines te scoren. Hierdoor komen er op een organische manier meer bezoekers naar de website. Het doel van linkbait is daarom je zichtbaarheid vergroten, dankzij de resultaten in zoekmachines en de linkbait vanuit andere pagina’s. Daarbij kan je autoriteit toenemen, wat effect heeft op de rest van je website.

Om het doel van linkbaiten te bereiken, kun je gebruik maken van twee verschillende soorten linkbait. Eén van deze vormen van linkbait is viral linkbait. De content die je hiervoor maakt is vaak actueel, origineel en opvallend, waardoor dit door andere websites of lezers wordt gedeeld. Vital linkbait kan in een korte tijd zorgen voor een hoop hype en daardoor veel views en backlinks, maar dit heeft ook zijn keerzijde. Doordat hypes vaak van korte duur zijn, is de kans groot dat er na verloop van tijd niemand meer op de betreffende pagina kijkt.

Naar viral linkbait is er ook evergreen linkbait. Wanneer je de focus legt op het maken van evergreen linkbait, probeer je content te maken dat voor een lange periode relevant is. Zo kunnen er in de komende jaren nieuwe backlinks bij blijven komen en blijft jouw autoriteit groeien. Deze vorm van linkbait kost je in het begin misschien wat extra tijd, omdat het onderzoeken van de juiste evergreen linkbait ook een hoop werk kan zijn. Echter, na verloop van tijd wordt deze methode een passieve manier om backlinks te genereren! 

Heb jij die extra tijd niet? Geen zorgen, ROXTAR to the rescue! Wij hebben alles in huis om jouw van hoge kwaliteit linkbait te voorzien, dus check hier hoe we jou kunnen helpen.

Waarom werkt linkbait?

Dankzij onze manier van denken is het mogelijk om backlinks te genereren via linkbait. Deze gedachtegangen horen bij de menselijke psyche, die de noodzaak voelt om bepaalde content te delen. Deze denkwijze kan door verschillende factoren beïnvloed worden. Door deze factoren mee te nemen bij het maken van content, kun je op verschillende manieren inspelen op de gedachtegang van lezers. De factoren die mensen aanzetten tot het delen van content zijn: 

  • Triggers

Mensen delen vaak content van websites waar ze bekend mee zijn. Dit wordt ook wel top of mind genoemd. Hierbij gaat het om het eerste wat er bij een persoon in zijn hoofd opkomt. Wanneer jij aan frisdrank denkt, aan welk soort frisdrank denk je dan? En welk merk? Jouw antwoorden zijn bij jou top of mind.

  • Emotie

Wanneer mensen emoties voelen bij het zien, horen of voelen van jouw content, is de kans groot dat de content gedeeld wordt. Emoties fungeren ook als een soort trigger, die kan zorgen voor herkenning of erkenning. Verschillende emoties kunnen ten grondslag liggen aan het motief om content te delen.

  • Publiek

Vaak hebben mensen de neiging om het gedrag van anderen te imiteren of observeren. Hierdoor ontstaan er vaak trends, waardoor je deze trigger vaak zal terugzien bij virale linkbait.

  • Verhalen

Bij het delen van content worden er ook vaak verhalen gedeeld. Verschillende soorten content roepen, bij degene die de content bekijkt, verschillende herinneringen of fantasieën op, die vaak als aanvulling met de content gedeeld worden.

  • Praktisch

Daarnaast hoeft content niet altijd entertainment te zijn, maar kan informatieve content ook zorgen voor een trigger. Wanneer de informatie in jouw content van meerwaarde is voor andere websites of lezers, dan is de kans groot dat zij anderen ook helpen met jouw praktische informatie.

  • Sociaal

Mensen delen graag verschillende soorten content met anderen, waarmee zij hun interesse en waarden kenbaar maken, of deze interesse en waarden delen met iemand die dezelfde gedachtegang heeft. 

Wat is het verschil tussen linkbait en clickbait?

Linkbait en clickbait lijken dankzij de laatste vier letters van beide woorden enigszins op elkaar, maar daar houdt de vergelijking niet op. Ondanks dat er grote verschillen zijn, zijn beide woorden gericht op content. Maar wat zijn de verschillen tussen linkbait en clickbait precies?

Bij linkbait wordt er geprobeerd om mensen te verleiden om jouw content door te linken, door dit met een ander of op een eigen website te delen. Wanneer jij bijvoorbeeld een hartstikke interessant e-book gemaakt hebt, die binnen jouw niche kan rekenen op veel interesse, dan kan dit voor andere websites interessant zijn om te delen. Zo hoeven zij zelf geen e-book voor hun lezers te maken, maar kunnen zij linken naar jouw website.

Daarnaast zorgen titels, video’s en andere content ervoor dat content voor triggers zorgt, die mensen onderling graag met elkaar delen. Toch zijn bijvoorbeeld de titels bij linkbait doodnormaal en passend bij de situatie, in tegenstelling tot de titels bij clickbait.

Bij clickbait staat de kwaliteit en nauwkeurigheid niet centraal, maar wordt er gericht op zoveel mogelijk bezoekers krijgen. Om ervoor te zorgen dat mensen op jouw artikel klikken, zal je een opvallende titel moeten gebruiken. Een titel die de lezer triggert om erop te klikken, omdat hij of zij graag wil weten wat er in het artikel te vinden is.

Clickbait artikelen kun je vaak makkelijk herkennen. Titels die te mooi of opmerkelijk ogen, maar ook de meeste top 5 of 10 lijstjes, worden vaak gezien als clickbait artikelen. Het woord clickbait heeft voor veel mensen een negatieve lading, doordat ze vaak niet de content krijgen waar ze door de titel op hadden gehoopt.

De 8 voordelen van linkbaiten

Wanneer je linkbait goed gebruikt, kan het verschillende voordelen voor jouw website en jouw bedrijf hebben. Linkbaiten is relatief lastig, omdat het creativiteit en onderzoek vereist. Toch is deze vorm van SEO een zeer nuttig onderdeel van het optimaliseren. Waarom? Ontdek hieronder welke 8 voordelen linkbaiten voor jou kan hebben:

Na verloop van tijd minder werk

Het realiseren van backlinks kan een enorme klus zijn, zeker wanneer je hiervoor geen externe partij inschakelt. Zeker wanneer je graag content voor je eigen website maakt, is linkbait een prachtige manier om dit zo optimaal mogelijk in te zetten. Indien je vindt dat jouw website van hoge kwaliteit moet zijn, dan moet de content hier ook bij passen. Doordat de content van hoge kwaliteit is, zullen meer partijen jouw content delen. Hierdoor heb je minder werk aan het verlinken van je website en kan de hoeveelheid backlinks groeien zonder dat je zelf aan de slag moet blijven.

Zelf linkbaiten is volledig gratis

Zowel bij linkbait als linkbuilding is het belangrijk om goed te overwegen of je zelf deze extra taken wil doen, of dat je een gespecialiseerd bedrijf inschakelt. Wanneer je zelf aan de slag gaat, bespaar je in ieder geval de kosten voor SEO. De enige investering die je moet maken is in je eigen tijd en energie. Zeker omdat goede backlinks vrij prijzig kunnen zijn, kan het verkrijgen van gratis backlinks een handige manier zijn om zelf de backlinks te genereren.

Volledig natuurlijke groei

Doordat je geen backlinks gaat forceren, maar de links juist ontstaan door natuurlijke groei, kom je ook hoger in de zoekmachines terecht. Linkbait content, die door veel mensen gedeeld worden, laat aan Google zien dat mensen graag deze content bekijken. De algoritmes van zoekmachines worden steeds beter, waardoor natuurlijke backlinks steeds belangrijker voor websites worden. Google wil graag websites voorstellen waar andere gebruikers baat bij hebben gehad, om zo de kwaliteit hoog te houden.

De beloning voor de lange termijn

Door in het begin veel tijd en energie te stoppen in linkbaiten, kan je hier op termijn van blijven profiteren. Bij evergreen linkbait blijft je artikel relevant voor mensen, waardoor de backlinks zowel op de korte als lange termijn blijven komen. Google waardeert deze manier van links opbouwen ook, dus een langzame maar consistente groei van links is voor elke website een grote aanrader.

Veel bezoekers op je website

Wanneer mensen online content met anderen delen, komt dit vaak doordat ze de content leuk, interessant of opmerkelijk vinden. Hierdoor kunnen mensen jouw content delen op hun website, maar ook op bijvoorbeeld social media. Dit zorgt ervoor dat je op verschillende manieren bezoekers kunt krijgen. Daarbij zorgt de toename in links voor een hogere autoriteit en een betere ranking in zoekmachines. 

Goede content, meerwaarde voor de bezoeker

Natuurlijk is het verkrijgen van links belangrijk bij linkbait, maar in eerste instantie is dit niet het belangrijkste richtpunt. De content op jouw website moet immers goed zijn, zodat bezoekers van jouw website jouw content als waardevol zien. Hierdoor blijven ze terugkomen en blijven ze jouw content delen. 

Verbeteren van zakelijke connecties

Doordat andere bedrijven jouw content als waardevol beschouwen, kunnen zij jouw content delen. Je content wordt door deze partij opgemerkt en hierdoor kan ook een nieuw zakelijk contact ontstaan. Daarnaast kun je nieuwe zakelijke connecties opdoen doordat mensen jouw content overal gaan delen. Niet alleen verhoogt je autoriteit op Google, maar ook in jouw vakgebied zal je autoriteit toenemen. 

Verbetering van jouw imago

Hierdoor komen we gelijk bij het achtste en laatste voordeel. Indien veel mensen jouw content delen, kom je over als een betrouwbaar bedrijf/persoon. Op deze manier kan je een imago opbouwen, waardoor mensen graag meer willen ontdekken op jouw website.

Hulp nodig bij het linkbaiten? Dat snappen we! Neem vrijblijvend contact op met de experts van ROXTAR om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen! Enneuh.. je bent gewaarschuwd.. als je met ROXTAR in zee gaat, heb je binnen de kortste keren bait! 😉

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team