Wat is conversie?

Wat is conversie? De betekenis

Conversie is een woord met een bredere betekenis dan vaak wordt gedacht. Wanneer een bezoeker een gewenste actie onderneemt, spreken we van conversie. Er zijn verschillende soorten conversies, die niet alleen gericht zijn op de omzet van een bedrijf. Een conversie kan een aankoop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte. Aan de hand van het aantal conversies kun je bepalen hoe succesvol een pagina of zelfs een complete website is.

Echter, een conversie hoeft niet plaats te vinden op jouw website. Het kan ook via andere platformen gebeuren. Wanneer je bijvoorbeeld een Google Ads campagne hebt lopen, dan kunnen we ook van een conversie spreken als iemand op de advertentie klikt. In dit geval is de conversie al geslaagd voordat de bezoekers op de website zijn geweest.

Welke soorten conversie zijn er?

Conversies kun je onderverdelen in grofweg twee soorten, namelijk harde en zachte conversies. Bij zachte conversies gaat het om conversies die indirect leiden tot een hogere omzet. Een voorbeeld hiervan is de nieuwsbrief, waar een potentiële klant zich voor kan aanmelden en later via een nieuwsbrief toch overgaat tot een aankoop.

Bij een harde conversie wordt er direct overgegaan op een aankoop. De klant bezoekt je website, gooit de winkelmand vol en trekt gelijk de pinpas uit de portemonnee. Bij conversies gaat het vaak over het kopen van producten, maar daarnaast zijn er meer activiteiten die hieronder kunnen vallen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Nieuwsbrief aanmelden

Content delen

Socials volgen

Meedoen met winactie

Post liken

Vrienden taggen

Reactie achterlaten

Review geven

Waarom is het belangrijk om conversie te meten? 

Het meten van conversie geeft je inzicht in wat wel en niet werkt binnen jouw bedrijf. Het laat zien waar klanten in geïnteresseerd zijn en wat de manieren zijn voor jouw bedrijf om klanten binnen te halen. Door inzicht te krijgen in de conversies, krijg je inzicht in wat jouw klant wil en waarop hij afhaakt.

Het meten van conversie kan je helpen om je product of dienst te verbeteren en te optimaliseren. Bovendien kan het je helpen bij website optimalisatie en bij je marketing. Het uiteindelijke doel van verschillende soorten conversies is dat jouw bedrijf gaat groeien, doordat de omzet hoger wordt, het aantal volgers op social media stijgt en er meer bezoekers op je website komen.

Zo kan jouw hoeveelheid conversies gaan stijgen!

Er zijn verschillende activiteiten mogelijk, die je kunt uitvoeren om meer conversies te realiseren. Onze online marketing specialisten weten precies welke methoden effectief ingezet kunnen worden om ervoor te zorgen dat het conversiepercentage omhoog gaat. Hieronder nemen we enkele activiteiten met je door.

Conversie optimalisatie

Wanneer een website wordt verbeterd, om op deze manier het conversiepercentage te verhogen, wordt dit conversie optimalisatie genoemd. Bij het optimaliseren van je website en daardoor je conversiepercentage, is het belangrijk om eerst in kaart te brengen wat de zwakke plekken van je website zijn. Deze zwakke plekken kun je ontdekken door bijvoorbeeld tools als Google Analytics te gebruiken.

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat jouw website meer conversies zal hebben. Bij het optimaliseren van je website kun je gebruik maken van een aantal conversie strategieën. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld goede Call to Action’s en A/B testing, maar er zijn nog veel meer aanpassingen mogelijk!

Call to Action’s

Call to Action’s sporen jouw bezoekers aan om over te gaan tot conversie. Het is dus zeer belangrijk dat er ook duidelijke Call to Action’s aanwezig zijn. Zorg ervoor dat een bezoeker in één oogopslag weet wat er van hem verwacht wordt. Probeer je Call to Action dus niet ergens weg te stoppen, maar zorg ervoor dat deze direct in het oog springt.

Professionele content

Een andere manier om het aantal conversies te verhogen is door professionele content toe te voegen aan je website. Met de juiste hoeveelheid content weet de bezoeker waar jouw website voor staat en wat ze kunnen verwachten. Wanneer dit niet het geval is en je te weinig content op je website hebt, kan de klant juist het tegenovergestelde denken. Jouw content is een manier om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten, door bijvoorbeeld aan te tonen dat je kennis van zaken hebt.

Naast de inhoudelijke content speelt het design ook een grote rol. Wanneer je een verouderd design hebt, kan het voorkomen dat de conversies hierdoor minder zijn. De bezoeker kan denken dat het bedrijf achter de website minder aandacht besteed aan de website en dat kan minder betrouwbaar overkomen op bezoekers. Hierdoor kunnen bezoekers minder geneigd zijn om tot conversie over te gaan, wat natuurlijk zonde zou zijn en te voorkomen is.

Een goed functionerende website

Het is belangrijk dat je website ook naar behoren functioneert. Als een website erg sloom laadt, kan dit ervoor zorgen dat iemand al geïrriteerd is voordat hij überhaupt op de website is beland. Dit zie je uiteraard ook weer terug aan het aantal conversies. Niet alleen de snelheid van je website is belangrijk, maar alle functies moeten goed werken. Een vloeiende website zorgt ervoor dat een klant snel en gericht zijn aankopen kan bestellen.

A/B testing

In de meeste gevallen is het verstandig om niet te verwachten dat één verandering jouw conversiepercentage drastisch omhoog zal halen. Alleen wanneer er grote design fouten op je website zijn, kan dit goed uitpakken. Verder is het vaak een combinatie van aanpassingen, die voor een grotere verandering zorgen.

Om te ontdekken wat goed werkt voor jouw bedrijf, kun je aan de slag gaan met het testen van wijzigingen. Zo kun je ontdekken welke aanpassingen goede resultaten behalen en welke juist niet gebruikt moeten worden. Om deze successen te ontdekken, kun je gebruik maken van A/B testing. Dit is een manier van testen waarbij je twee varianten tegelijk test.

Bezoekers van je website krijgen één van de twee varianten te zien, waarbij beide varianten eerlijk verdeeld worden. Wanneer je gebruik maakt van deze methode is het verstandig om één verandering per keer te testen, zodat je de exacte impact kunt ontdekken. Wanneer je A/B testing voor drie verschillende aanpassingen gebruikt, kun je niet weten welke aanpassing doorslaggevend is.

Handige conversie indicatoren

Ervoor zorgen dat het conversiepercentage op jouw website omhoog gaat, door één verandering door te voeren op jouw website, is iets te kort door de bocht. Conversie optimalisatie gaat niet werken door één kleine ingreep te doen, maar wordt pas effectief na verschillende gerichte aanpassingen.

wat-is-conversie

Op basis van verschillende conversie indicatoren kun je de prestaties van jouw website goed in de gaten houden. Er zijn 5 verschillende indicatoren die we met je door gaan nemen, en je ook kunt gebruiken op je eigen website. Op basis van deze 5 indicatoren kun je ontdekken of jouw website presteert naar behoren.

Product View Rate

Elke website heeft producten waar veel mensen naar kijken, maar ook producten die een stuk minder bekeken worden. Dit kan door het product zelf zijn, maar ook de prijs en de locatie op de website spelen een grote rol. Toch is het goed om in kaart te brengen welke producten goed worden bekeken en welke producten minder zichtbaar zijn.

Op basis van deze cijfers kun je bijvoorbeeld je social media in gaan zetten om andere producten in de schijnwerpers te zetten. Bij het Product View Rate wordt er gekeken naar hoe vaak een productpagina is bekeken, waarbij dit aantal wordt vergeleken met de totale hoeveelheid views op de website.

Add-to-Cart Rate

In eerste instantie heb je een grote groep kijkers op je website, die rondneuzen en daarna de website verlaten. Het kan voorkomen dat ze een andere conversie voltooien, zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief, maar ze kopen geen producten. Je kunt de bezoekers op jouw website niet onderverdelen in mensen die wel en niet kopen, want er is nog een derde groep. Deze groep stopt producten in hun winkelmand, maar schaft ze vervolgens niet aan. 

Bij de Add-to-Cart Rate wordt er gekeken naar het aantal bezoekers dat op de website één of meerdere producten in zijn of haar winkelmand heeft gestopt. Dit percentage kun je meenemen wanneer je de andere indicatoren gaat bekijken. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je conversiepercentage zeer hoog is, maar er net zoveel mensen de winkelmand vullen maar niet afrekenen. Hoe zorg je ervoor dat deze mensen wel de producten kopen?

Cart Abandonment Rate

Bij deze indicator kijk je naar het aantal winkelmandjes dat is aangemaakt, maar die uiteindelijk niet de volle winkelmandjes hebben afgerekend. Deze indicator kan zeer handig zijn, om te ontdekken of de conversie op dit gebied goed zit. Het betalen van de producten in de online winkelmand is een essentieel onderdeel om een goede omzet te realiseren, dus deze conversie moet goed zijn.

De vraag is waarom mensen op jouw website zoeken naar producten, maar uiteindelijk niet overgaan op het betalen van de producten. Dit kan komen doordat ze elders een beter product of een betere prijs hebben gevonden, of doordat jouw website niet in orde is. Het is belangrijk om het motief te ontdekken, zodat je deze uitdaging kunt aanpakken en ervoor kan zorgen dat het conversiepercentage omhoog gaat!

Checkout Rate

De Checkout Rate is een indicator van het percentage winkelmandjes dat naar de betaalpagina gaat. Dit is niet vanzelfsprekend voor elke bezoeker. Daarom worden er bij de laatste twee indicatoren gekeken naar de uitkomst van de Checkout Rate. Welk percentage gaat de producten in zijn of haar winkelmand aankopen? En welk percentage verlaat toch de website? 

Conversion Rate

Misschien wel de meest belangrijke indicator is de Conversion Rate. Hierbij wordt er gekeken naar het totaal aantal bestellingen, die daadwerkelijk zijn uitgevoerd via de website. Om tot de uitkomst te komen, wordt het aantal bezoekers op de website gedeeld door het aantal bestellingen.

Aan de hand van dit conversiepercentage kun je ontdekken wat het gemiddelde percentage is. Met deze gegevens kun je ook begrotingen opstellen en toekomstplannen een stuk tastbaarder maken. Ook is een goede Conversion Rate een teken dat jouw website en jouw bedrijf succesvol zijn en klanten de weg vinden op jouw website.

ROXTAR Online Marketing

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Het belang van een goed conversiepercentage

Uiteindelijk is het conversiepercentage van jouw bedrijf het verschil tussen een falend en succesvol bedrijf. Conversiepercentages hebben niet alleen te maken met de omzet van jouw bedrijf, maar is op een veel breder vlak van toepassing. Wanneer jouw conversiepercentages hoog zijn, betekent dit dat jouw bedrijf groeiende is. Dit kan tot uiting komen in bijvoorbeeld:

  • Steeds meer lezers van de nieuwsbrief
  • Meer zichtbaarheid op social media doordat jouw content gedeeld wordt
  • Een groeiend aantal bezoekers op je website
  • Een steeds hoger wordende omzet

Een klein verschil in het conversiepercentage lijkt op het eerste oog weinig uit te maken. Wanneer je gaat rekenen, kom je er echter al snel achter dat een klein percentage verschil een grote invloed kan hebben op de omzet.

Stel je voor dat je gemiddeld €50 verdiend aan iedere bezoeker die converteert. Met een conversiepercentage van 20% en 100 bezoekers zou dat tot een omzet van €1.000 leiden. Heb je een conversiepercentage van 22% en hetzelfde aantal bezoekers, dan zou je een omzet van €1.100 hebben. Bij meer bezoekers per maand zullen de verschillen nog groter worden.

Door middel van conversie optimalisatie zorg je ervoor dat je basis goed is. Je kunt nog zoveel geld in Google Ads of SEO steken, maar als het aantal conversies erg laag ligt, blijf je inkomsten mislopen. Investeer je eenmalig in je website, dan blijf je hier in de toekomst alleen maar van profiteren.

Conversies laten optimaliseren door een specialist?

Conversies zijn voor jouw bedrijf van groot belang, omdat ze verder helpen met de groei van je bedrijf. Indien je zelf niet voldoende tijd en kennis paraat hebt, is het niet mogelijk om zelf je conversie strategieën zo optimaal mogelijk te regelen. De beste manier om hiervoor te zorgen is door een expert in te huren die voor jou de groei in conversies regelt, zodat jij alles uit je website en social media kunt halen!

Ons team van ROXTAR weet welke strategieën werken voor het genereren van meer conversies! Wil jij meer omzet behalen met hetzelfde aantal bezoekers? Of wil je meer bezoekers én een hoger percentage conversies? Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen en neem vandaag nog contact met ons op! Via het Whatsapp icoon rechtsonderin kun je direct contact met ons opnemen, zodat we samen kunnen kijken wat voor jouw bedrijf de beste aanpak is!

Gratis Strategiesessie

Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Maak kennis met ons team