Wat is conversie?

Wat is conversie?

Conversie is wanneer een bezoeker de gewenste actie onderneemt. Er zijn verschillende soorten conversies. Een conversie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, maar ook het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte. Aan de hand van het aantal conversies kun je bepalen hoe succesvol een pagina of zelfs een complete website is. Een conversie hoeft overigens niet altijd plaats te vinden op je eigen website. Heb je bijvoorbeeld een Google Ads campagne lopen, dan kunnen we ook van een conversie spreken als iemand op de advertentie klikt.

Conversiemarketing

Voor iedere ondernemer is het belangrijk dat bezoekers op zijn website converteren. Als je doel is om winst te maken, dan zijn conversies onmisbaar. Het is dan ook logisch dat we ons heel erg op conversies focussen binnen de wereld van online marketing. De tak van online marketing die zich richt op het meten en verbeteren van conversies, noemen we conversiemarketing. Ook het definiëren van conversies hoort hierbij, want eerst moet altijd bepaald worden wat de belangrijke conversies zijn.

Macro- en microconversies

Conversies kun je weer onderverdelen in macroconversies en microconversies. We spreken van een macroconversie als hierna je doel is behaald. In het geval van een webshop zal dit doorgaans het plaatsen van een bestelling zijn. Echter, zullen er in de tussentijd ook microconversies plaatsvinden. Een microconversie is bijvoorbeeld wanneer een bezoeker iets in zijn winkelmandje plaatst. Wat nu precies de macro- en microconversies zijn is afhankelijk van het type website. Als je diensten aanbiedt, is een macroconversie bijvoorbeeld het indienen van een offerteaanvraag.

wat-is-conversie

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Om een goed beeld te krijgen van het succes van een advertentie of webpagina, kun je het conversiepercentage berekenen. Dat doe je door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en te vermenigvuldigen met 100%. Gelukkig hoef je over het algemeen niet zelf te berekenen wat een conversiepercentage is. Daar heb je namelijk tools voor. Zo kun je bijvoorbeeld het conversiepercentage inzien met Google Analytics.

Conversieoptimalisatie

Als we een website verbeteren om meer conversies te verkrijgen, noemen we dit conversieoptimalisatie. Bij conversieoptimalisatie is het belangrijk om eerst in kaart te brengen wat de zwakke punten van je website zijn. Dit kan onder meer met data uit Google Analytics. Hieronder noemen we een aantal manieren waarop het conversiepercentage van je website mogelijk verbeterd kan worden.

Betere Call to Action’s

Call to Action’s sporen jouw bezoekers aan om over te gaan tot conversie. Het is dus zeer belangrijk dat er ook duidelijke Call to Action’s aanwezig zijn. Zorg ervoor dat een bezoeker in één oogopslag weet wat er van hem verwacht wordt. Probeer je Call to Action dus niet ergens weg te stoppen, maar zorg ervoor dat deze direct in het oog springt.

Meer professionele content

Nog een manier om het aantal conversies te verhogen is door professionele content toe te voegen aan je website. Wanneer je website weinig content heeft, weten bezoekers wellicht niet wat ze van je bedrijf kunnen verwachten. Uit je content moet blijken dat jij daadwerkelijk over voldoende expertise beschikt om de klant te kunnen helpen.

Ook het design van je website kan belangrijk zijn voor het aantal conversies. Als je website verouderd is, dan kan dit bijvoorbeeld ook een slechte indruk wekken. Bezoekers zullen dan minder snel geneigd zijn om tot conversie over te gaan.

Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?

Een goed functionerende website

Het is belangrijk dat je website ook naar behoren functioneert. Als een website erg sloom laadt, kan dit ervoor zorgen dat iemand al geïrriteerd is voordat hij überhaupt op de website is beland. Dit zie je uiteraard ook weer terug aan het aantal conversies. Niet alleen de snelheid van je website is belangrijk, maar alle functies moeten goed werken.

Het aantal conversies verbeteren door middel van A/B testing

Tenzij dat er sprake is van grote designfouten, kun je er beter niet op gokken dat een specifieke wijziging tot meer conversies zal leiden. Het best kun je dit eerst uitvoerig testen. Dat kan onder meer door middel van A/B testing. Bij A/B testing zorg je ervoor dat er twee varianten op een pagina online staan, namelijk de aangepaste variant en de controlevariant. Vervolgens kun je aan de hand van de data precies zien welke variant het best presteert. Bij A/B testing is het altijd van belang om slechts één wijziging tegelijkertijd aan te brengen. Anders weet je namelijk niet welke wijzigingen een positieve of een negatieve impact hebben.

Een goed conversiepercentage is zeer belangrijk

Een klein verschil in het conversiepercentage lijkt op het eerste oog weinig uit te maken. Wanneer je gaat rekenen, kom je er echter al snel achter dat een klein percentageverschil een grote invloed kan hebben op de omzet. Stel je voor dat je gemiddeld € 50 verdiend aan iedere bezoeker die converteert. Met een conversiepercentage van 20% en 100 bezoekers zou dat tot een omzet van € 1000 leiden. Heb je een conversiepercentage van 22% en hetzelfde aantal bezoekers, dan zou je een omzet van € 1100 hebben. Stel je voor dat je duizenden bezoekers per maand hebt. In dat geval wordt het nog belangrijk om je website te optimaliseren.

Door middel van conversieoptimalisatie zorg je ervoor dat je basis goed is. Je kunt nog zoveel geld in Google Ads of SEO steken, maar als het aantal conversies erg laag ligt, blijf je inkomsten mislopen. Investeren in conversieoptimalisatie is daarom vrijwel altijd de moeite waard. Investeer je eenmalig in je website, dan blijf je hier in de toekomst alleen maar van profiteren.

Het aantal conversies laten optimaliseren door een specialist

Als je voldoende tijd en kennis hebt, is het mogelijk om zelf met conversieoptimalisatie aan de slag te gaan. De beste resultaten boek je echter wanneer je hiervoor een specialist inschakelt. Bij Roxtar gaan we graag voor je aan de slag, om ervoor te zorgen dat je alles uit je website haalt. Wil jij meer omzet behalen met hetzelfde aantal bezoekers? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Overigens kunnen we je ook helpen om meer bezoekers op je website te krijgen.

SAMEN naar de top!

Wij helpen je je online marketing naar een volgend niveau te tillen. Vraag nu een vrijblijvend gesprek aan.

Direct contact met een van onze consultants