Wat is bouncepercentage?
Wat is bouncepercentage?
Het bouncepercentage is het percentage sessies waarbij slechts één pagina geladen wordt ten opzichte van het totale aantal sessies. Het bouncepercentage laat dus zien hoeveel procent van je bezoekers de website weer heeft verlaten na het bekijken van slechts één pagina. Het bouncepercentage geeft je een indicatie van hoe succesvol een pagina is.
Wat zegt het bouncepercentage over een pagina?
Als het bouncepercentage van een pagina erg hoog is, dan kan dit betekenen dat bezoekers op die pagina niet vinden wat ze zochten. Niet altijd is het erg om een hoog bouncepercentage te hebben. Wat een goed bouncepercentage is, is ook afhankelijk van het soort pagina. Stel dat iemand specifiek op zoek is naar de contactgegevens van je bedrijf, de contactpagina vindt via Google en de website weer verlaat. Dit leidt tot een hoger bouncepercentage voor je contactpagina, maar dat is niet erg.
Een hoog bouncepercentage is dus alleen vervelend wanneer het de bedoeling is dat een bezoeker op de website blijft. Neem bijvoorbeeld een landingspagina die specifiek voor een bepaald keyword is gemaakt. Doorgaans link je een landingspagina weer door naar een of meerdere dienstenpagina’s of productpagina’s. Een hoog bouncepercentage is in dit geval dus geen goed teken.
Wanneer is er sprake van een hoog bouncepercentage?
Een bouncepercentage van 40% tot 60% is gemiddeld. Het is in de meeste gevallen ideaal als je bouncepercentage onder die 40% ligt. Is het bouncepercentage hoger dan 60%, dan kunnen we van een hoog bouncepercentage spreken. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, hoeft dat niet altijd erg te zijn. Indien je een landingspagina hebt aangemaakt met het doel om bezoekers door te sturen naar een andere pagina, dan is een bouncepercentage van meer dan 60% echter niet ideaal.
Wat doe je als een bouncepercentage te hoog is?
Als een bouncepercentage erg hoog is, is het eerst belangrijk om na te gaan waar dit aan ligt. Geeft de pagina een duidelijk antwoord op een specifieke vraag en is dit mogelijk het enige waar de bezoeker voor naar jouw website kwam? Of is er daadwerkelijk iets aan de hand met de pagina waardoor het bouncepercentage tegenvalt? Zodra de oorzaak van het hoge bouncepercentage is bepaald, kun je eventueel aan de slag om dit te verbeteren. Je kunt zelf wijzigingen aanbrengen aan de pagina, maar je kunt ook een specialist inschakelen.
Een hoog bouncepercentage na SEO of SEA
Merk je dat het bouncepercentage van een pagina sterk is verhoogd na een SEO of SEA campagne? Dan ligt de focus mogelijk op de verkeerde zoekwoorden. Belangrijk is om bij SEO en SEA ook rekening te houden met de zoekintentie. Soms kan een term twee verschillende betekenissen hebben. Wellicht dat je dan de focus op dit zoekwoord legt en er uiteindelijk achter komt dat de meeste mensen die op deze term zoeken een hele andere intentie hebben.
Een te hoog bouncepercentage kan ook worden veroorzaakt door je meta description of tekstadvertentie. Als deze doen vermoeden dat er op de pagina iets anders te vinden is, zal een bezoeker vaak ook sneller afhaken.
Je website optimaliseren
Als je merkt dat het bouncepercentage inderdaad te hoog is, dan is het belangrijk om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je website. Ga eens goed na waar je website mogelijk nog verbetering nodig heeft. Mogelijk is de content op je website nog niet goed genoeg, maar ook de laadtijd van je website kan veel invloed hebben. Als het lang duurt voordat de pagina geladen is, kan dat voor een bezoeker een reden zijn om de website weg te klikken.
Hoe test je of een aanpassing werkt?
Of een aanpassing werkt, zul je al snel terug kunnen zien in Google Analytics. Wil je zeker weten of een aanpassing een positief effect heeft? Dan kun je ook gebruik maken van A/B testing. Daarbij heb je een controlevariant en een aangepaste variant. Door de prestaties van de controlevariant te vergelijken met die van de aangepaste variant, ontdek je al snel of een aanpassing wel of niet heeft gewerkt.
Je bouncepercentage laten verbeteren door een expert?
Merk je dat het bouncepercentage op een pagina nog veel te hoog ligt? Dan kun je er ook voor kiezen om een expert te benaderen voor conversieoptimalisatie. Bij ROXTAR kunnen we jou helpen om je website te verbeteren. Wij gaan precies na waarom het bouncepercentage aan de hoge kant is. Aan de hand daarvan zullen we je website optimaliseren.
Heb je vragen over jouw bouncepercentage of wil jij je website laten optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op.
SAMEN naar de top!
Wij helpen je jouw online marketing naar een volgend niveau te tillen. Vraag nu een vrijblijvend gesprek aan.