Wat is A/B testing?
Wat is A/B testing?
Wil je alles uit je website halen, dan is het belangrijk dat je website ook converteert. Hoe hoger het conversiepercentage, hoe meer je website zal opleveren met hetzelfde aantal bezoekers. A/B testing is een testmethode om te bepalen wat nu het best werkt voor het aantal conversies. Bij deze methode worden er twee varianten gecreëerd op een pagina. Zo kun je bepalen welke versie het best presteert. Er is altijd een controlevariant en een aangepaste variant. Door middel van data kun je controleren welke pagina het beter doet. Hoe dit precies werkt, lichten we hieronder toe.
Hoe werkt A/B testing nu precies?
A/B testing werkt relatief eenvoudig. Om te beginnen creëer je dus twee varianten op één pagina. Belangrijk is om steeds slechts één wijziging aan te brengen. Wanneer je meerdere wijzigingen maakt, weet je namelijk niet welke aanpassingen nu wel of geen positieve impact hebben. Zodra je twee verschillende varianten op een pagina hebt, is het belangrijk om de helft van je bezoekers door te sturen naar de controlevariant en de andere helft naar de nieuwe variant. De controleversie noemen we variant A, de aangepaste variant noemen we variant B. Het moet willekeurig bepaald worden welke bezoekers op welke variant terechtkomen.
In dit artikel zullen we het hebben over het optimaliseren van websites, maar het is ook mogelijk om campagnes op dezelfde manier te optimaliseren. Ook indien je tevreden bent met je website, maar nog wel campagnes hebt lopen die geoptimaliseerd moet worden, kan het dus verstandig zijn om je in A/B testing te verdiepen.
Bepaal altijd eerst hoe groot je steekproef moet zijn
Als je een betrouwbare test uit wilt voeren, moet je altijd bepalen hoeveel bezoekers je moet hebben om een nauwkeurig beeld te krijgen. Er zijn online verschillende calculators te vinden die je daarbij kunnen helpen. Als je de steekproefgrootte hebt bepaald, is het belangrijk om dit te delen door het aantal mensen per dag dat de pagina zal bezoeken. Zo weet je hoe lang je moet blijven testen voordat je echt kunt bepalen welke variant nu beter is. Hoe lang je moet testen om te bepalen of een aanpassing wel of niet succesvol is, is dus ook afhankelijk van het aantal bezoekers op je website.
Je moet de steekproefgrootte bepalen, omdat je anders kans hebt dat er sprake is van toeval. Pas wanneer de steekproefgrootte voldoende is, kun je met zekerheid zeggen of een wijziging wel of niet het gewenste effect oplevert.
Wat heb je nodig voor A/B testing?
Wanneer je met A/B testing begint, is het aan te raden om hiervoor een speciale tool te gebruiken. Een voorbeeld van een bekende tool die veel gebruikt wordt voor A/B testen, is Google Optimize. Daarnaast heb je ook Google Analytics nodig, om de resultaten van je wijzigingen goed te kunnen meten. Google Optimize kun je weer koppelen aan Analytics. Met behulp van Optimize kun je eenvoudig wijzigingen aanbrengen aan je website. Belangrijk is om altijd ook een variant A te behouden. Anders heb je namelijk geen controlegroep meer om mee te vergelijken.
Als je wilt gaan meten welke variant van een pagina het best werkt, is het belangrijk om vooraf te bepalen wat je precies wilt gaan meten. Wanneer je een knop verandert, is het belangrijkste om te weten hoeveel procent van de bezoekers op de knop drukt. Wellicht dat je merkt dat een kleurwijziging een positief effect heeft.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Blijf de data goed in de gaten houden
Belangrijk is om de prestaties van je website gedurende de test steeds goed in de gaten te houden. Mocht een variant bijvoorbeeld echt niet in de smaak vallen bij je doelgroep, dan is het prettig om dit op tijd te weten. Blijf wel rekening houden met de steekproefgrootte. Als 5 mensen toevallig niet zijn overgegaan tot conversie, kan dat ook toeval zijn. Pas wanneer je echt duidelijk verschil ziet tussen de controlegroep en de aangepaste versie, wordt het belangrijk om tijdig stappen te ondernemen.
Stop altijd op tijd met een A/B test
Het is belangrijk om niet langer door te gaan met A/B testing dan noodzakelijk. Om te beginnen wil je namelijk dat al je bezoekers zo snel mogelijk de beste variant van je website te zien krijgen. Daarnaast is het ook beter voor je SEO om extra varianten van een webpagina niet te lang live te houden. Blijf dus testen totdat je de juiste steekproefgrootte hebt behaald, maar niet veel langer dan dat.
Waarom is A/B testing zo belangrijk?
Bij conversieoptimalisatie is het zeer belangrijk om te bepalen wat nu wel of niet goed werkt. Wanneer je stap voor stap steeds kleine aanpassingen maakt, kan dit uiteindelijk een heel groot verschil maken. Wellicht heb je een vermoeden dat een specifieke verandering een positieve impact zal hebben, maar je weet het pas zeker als je dit ook test. Daarom raden we aan om altijd eerst uitgebreid te testen of iets wel of niet werkt. Tenzij dat er bijvoorbeeld sprake is van spel- of designfouten natuurlijk, dat kun je het best wel direct oplossen.
De voor- en nadelen van een A/B test
A/B testing is een methode met een hoop voordelen. Om te beginnen neem je minder risico wanneer je aanpassingen niet gelijk compleet doorvoert. Daarnaast doe je alles op basis van wat je meet. Je hoeft dus niet te twijfelen of je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Het enige nadeel is dat je webdesign wellicht iets meer zal afwijken van de huisstijl. Het belangrijkste is echter het aantal conversies. Als het aantal conversies toeneemt, is het dan heel erg dat de huisstijl van je website veranderd? De meeste mensen zullen aangeven van niet, want blijkbaar is de wijziging in dit geval niet storend voor bezoekers.
Waarvoor kun je A/B testing gebruiken op het gebied van webdesign?
A/B testing kun je gebruiken voor ieder onderdeel van een website. Je kunt bijvoorbeeld testen of een knop een andere kleur moet hebben. Eigenlijk kun je elke aanpassing in het ontwerp van je website eerst op deze manier testen. Zo kom je er al snel achter of een bepaalde wijziging wel of niet succesvol is.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van zaken die je kunt testen met een A/B test:
- Of het wijzigen van een afbeelding verstandig is
- Welke Call to Action het beter doet
- Of het slim is om de productspecificaties uit te schrijven
Welke resultaten kun je van A/B testing verwachten?
A/B testing wordt vaak gebruikt om kleine wijzigingen mee te testen, maar kan ook gebruikt worden om na te gaan wat voor resultaat grote aanpassingen zouden hebben. Wanneer je A/B testing gebruikt, zul je exact kunnen nagaan of een aanpassing wel of niet werkt.
Wanneer je steeds nieuwe tests blijft uitvoeren, kan dit je website op de langere termijn een stuk succesvoller maken. Stel je voor dat je erin slaagt om ervoor te zorgen dat een extra 0,5% van je bezoekers een product van € 50 koopt. Als je maandelijks 1000 bezoekers hebt, staat dat toch weer gelijk aan een omzet van € 250. Voor een website met veel bezoekers kan een klein percentage al een enorm verschil maken. Bovendien kan een goede aanpassing ook nog tot veel meer verschil leiden dan 0,5%.
A/B testing is dus zeker de moeite waard, maar het is van tevoren niet exact te zeggen hoe groot het verschil zal zijn. Je voert immers juist een test uit om te bepalen hoeveel impact een specifieke verandering in je website zal hebben.
De technische kant van A/B testing
Als je een A/B test wilt opzetten, komt hier ook een technisch aspect bij kijken. Je zult namelijk twee verschillende varianten van een pagina moeten hebben. Bovendien moet je er ook in slagen om een deel van je bezoekers naar de ene variant te sturen en het andere gedeelte naar de controleproef. Gelukkig wordt het uitvoeren van een A/B test met tools als Google Optimize zeer eenvoudig. Er zijn ook enkele andere tools die je kunt gebruiken voor dit type test. Denk bijvoorbeeld aan Optimizely, Crazy Egg en Freshmarketer. Met al die tools ben je in staat om relatief eenvoudig een A/B test uit te voeren.
Je kunt eventueel nog meer varianten maken
Het is ook een optie om één controlegroep en meerdere aangepaste varianten te maken. Zo kun je bijvoorbeeld knoppen in allerlei verschillende kleuren testen. Wanneer je voor deze optie kiest, dan is het wel belangrijk om er rekening mee te houden dat je nog veel meer bezoekers nodig hebt om te bepalen welke variant het best is.
Advies nodig bij A/B testing?
Heb jij advies nodig met betrekking tot A/B testing? Neem in dat geval contact met ons op. Onze specialisten vertellen je graag meer over de A/B test of conversieoptimalisatie in het algemeen. Daarnaast kun je dit ook aan ons uitbesteden, zodat je zeker kunt zijn van een betrouwbare test.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.