Wat is Copywriting?

Copywriting, vaak te verwarren met copyright, maar niet te vergelijken. Copywriting heeft niks te maken met het juridische vak. Wel heeft het wat te maken met het vak schrijven. Alleen dan in de commerciële zin. De aandacht vast houden van je lezer, je lezer tot actie motiveren en dat met weinig woorden.

Wat is de definitie van Copywriting

Verkopen met zelfgeschreven woorden. Dit is dus het schrijven van wervende en commerciële teksten, met als doel het tot actie overbrengen van je lezer. Deze teksten kunnen voorkomen op websites, in folders, op social media en in nog meer verschillende vormen. Bij copywriting is het grootste doel om het gedrag van de lezer te beïnvloeden en met de tekst te kunnen verkopen. Wanneer copywriting op de juiste manier gebruikt en gedaan wordt kan dit een bedrijf veel geld opleveren.

Een copywriter is de schrijver van copywriting. Een copywriter schrijft commerciële en professionele teksten. Ze worden ingehuurd door een bedrijf om teksten te schrijven voor reclames, websites, social media en nog veel meer anderen vormen die bedacht kunnen worden. Ze moeten ervoor zorgen dat de tekst goed aansluit op de doelgroep, hierbij moet het juiste jargon gebruikt zijn die de doelgroep kan volgen. Omdat de teksten van een copywriter geld op kan leveren, zijn copywriters vaak duurder om in dienst te nemen dan journalisten of anderen tekstschrijvers.

Copywriting is een kunst
Als je de beste copy’s schrijft, converteert je content vele malen beter.

Wat heb je precies aan Copywriting?

Het wordt gezien als een vorm van marketing, je zal deze stijl van schrijven dan ook vaak terugzien bij een marketing en/of communicatieafdeling. Het is voor een copywriter vaak belangrijk om met zo weinig mogelijk worden de aandacht van de lezer te pakken. Lezers haken namelijk sneller af zodra ze zien dat een tekst uit te veel woorden bestaat. Dit is zeker het geval wanneer bijvoorbeeld alleen de titel de aandacht getrokken heeft. Een journalist daarentegen gebruikt vaak meer woorden om de juiste informatie en genoeg duidelijkheid te geven over een onderwerp.

Voor ondernemers kan copywriting dus een groot onderdeel zijn van de inkomsten. Het is dus ook aantrekkelijk en verstandig voor ondernemers om zich hierin te verdiepen. Ze leren hun klanten kennen en begrijpen. Het is juist voor ondernemers belangrijk om zelf aan de slag te gaan met copywriting, zodat de lezer/klant een goed beeld van de ondernemer zelf krijgt. Hierdoor weten zij met wie ze te maken hebben en voelt het sneller vertrouwd om verder actie te nemen. Het is voor een klant fijn om zich bekend te voelen met de mensen waarmee ze potentieel in zee kunnen gaan.

Copywriting is een schrijfstijl waarmee geoefend moet worden, door te bezitten over een laptop en Microsoft Word ben je niet gelijk een copywriter. Je moet de competentie hebben om pakkende teksten en slogans te kunnen schrijven. Houd het voor de lezer kort maar krachtig en ze lezen aandachtig.

Met Copywriting kan je echt online verkopen
Wanneer je een copywriter inhuurt, gaat hij geweldige teksten voor je schrijven