wat is copywriting

Wat is Copywriting?

Wat is copywriting?

Copywriting en copyright lijken wel op elkaar en worden daarom nog wel eens door elkaar gehaald, maar ze zijn niet met elkaar te vergelijken. Het zijn twee totaal verschillende termen die betrekking hebben op een ander punt. Bij copyright hebben wij het over auteursrecht, het recht dat copywriters vaak hebben, behalve als zij een andere afspraak met hun werkgever op opdrachtgever hebben. Copywriting zelf, is een speciaal vak dat door de opkomst van het internet steeds populairder en meer gewild wordt. Een goede schrijver kan zorgen dat de lezer zijn aandacht bij de tekst houdt en acties verricht dankzij het artikel.

wat is copywriting

De term copywriter wordt vaak gebruikt als een algemene term, die gegeven wordt aan schrijvers. Een copywriter is alleen geen verzamelnaam voor verschillende soorten schrijvers, maar iemand die een gerichte tekst schrijft.

De tekst is bedoeld om de lezer aan het werk te zetten, zoals bijvoorbeeld het kopen van een product of het lezen van een andere tekst. Vaak schrijven copywriters blogs, webteksten of nieuwsberichten, die je kunt zien als wervende en doelgerichte teksten.

Om jou een beter beeld te geven van copywriters, nemen wij jou in dit artikel mee in wat de verschillen zijn tussen copywriters en andere schrijvers. Ook nemen wij verschillende copywriters onder de loep. Nadat je dit artikel gelezen hebt, weet jij welke soort schrijver handig is voor jouw bedrijf of klus. Ga er lekker voor zitten en doe er vooral je voordeel mee!

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is een schrijver die wervende en commerciële teksten schrijft. Het doel van deze teksten, is om de lezer tot actie aan te zetten. Deze teksten kun je op verschillende plekken terugvinden, zoals websites, nieuwsbrieven, folders en social media. Het belangrijkste doel van copywriting, is het beïnvloeden van het gedrag van de lezer. Daar ligt ook gelijk de kracht van een copywriter. Heb jij een goede copywriter in huis, dan kan deze bijdragen aan een hogere omzet en dus een sleutelspeler worden voor jouw bedrijf.

Hierbij is het belangrijk dat de juiste doelgroep bereikt wordt en de juiste stijl wordt gebruikt. Vaak zijn de teksten van copywriters duurder dan van andere schrijvers, omdat copywriters vaak meer invloed hebben op de omzet van een bedrijf. Andere schrijvers richten zich vaak op informatieve artikelen of nieuwsartikelen, die niet gericht zijn op het beïnvloeden van de lezer. Toch hebben online schrijvers eigenlijk hetzelfde doel, namelijk zorgen voor pageviews en zichtbaarheid van het bedrijf

Daarom geldt voor de meeste copywriters, dat zij teksten schrijven die gericht zijn op SEO. De teksten worden SEO-vriendelijk geschreven. Samen met de call-to-action, en het zorgen voor een goed leesbaar artikel, zijn dit de hoofdtaken van een copywriter.

wat is copywriting

Bij het schrijven van deze teksten wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen short copy en long copy. Short copy is gericht op korte teksten, zoals advertentieteksten en leaders. De long copy teksten zijn een stuk uitgebreider en zijn vaak interviews, jaarverslagen of een uitgebreide uitleg.

Wat heb je precies aan copywriting?

Copywriting wordt vaak gezien als een onderdeel van je marketingstrategie. De marketingstrategie bestaat uit verschillende onderdelen, waar copywriting een klein onderdeel van is. Echter, binnen je strategie zal copywriting op verschillende onderdelen terugkomen. Dit komt doordat je vaak via verschillende kanalen probeert de lezer te verleiden om actie te ondernemen. Dit kunnen verschillende activiteiten zijn, zoals:

  • Het inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Het delen van contactgegevens
  • Het kopen van een product
  • Het afsluiten van een abonnement
  • Het delen van bepaalde content

Copywriting is dé ideale manier om met weinig woorden de aandacht van lezers te grijpen. Hoe langer een tekst is, hoe groter de kans dat een lezer afhaakt. Dit geldt specifiek voor de teksten van een copywriter, omdat bijvoorbeeld journalisten juist lange informatieve stukken kunnen schrijven. Deze artikelen hebben diepgang en zijn geschreven met een ander doel. Het voordeel van deze teksten is dat je een stuk eenvoudiger voor je doelgroep kan schrijven, omdat zowel de schrijver als de doelgroep zich verdiept in hetzelfde onderwerp.

wat is copywriting

Bij copywriters is dit helemaal anders. Copywriters zorgen voor omzetverhoging, die onder andere tot stand komt doordat de copywriter zich verdiept in de doelgroep. Een copywriter zijn, is dus een lastige taak. Een laptop open slaan en Word openen maakt je dus nog geen copywriter. Het schrijven van pakkende titels en teksten is wat een copywriter echt een copywriter maakt. De aandacht van de lezer wordt vaak kort gewekt, maar voldoende om de lezer tot actie over te laten gaan.

Zowel voor freelance copywriters, als copywriters in loondienst, geldt dat zij een goede kennis over verschillende onderwerpen hebben. Dit komt doordat ze zelf diverse klanten hebben of dat de werkgever teksten over verschillende onderwerpen nodig heeft. Een copywriter is daarom vaak goed bekend met verschillende onderwerpen, waar voldoende kennis paraat voor is om de juiste teksten te kunnen schrijven.

Toch hoort het doen van onderzoek ook bij de werkzaamheden van een copywriter. Niet alleen voor copywriters, maar voor de meeste schrijvers geldt dat ze soms als onderzoeker actief zijn, voordat ze in de pen kruipen. Dit onderzoek is ook gericht op de doelgroep, zodat deze zo goed mogelijk bereikt kan worden. Daardoor kun je met het inhuren van een copywriter twee vliegen in één klap slaan!

Wat is het verschil tussen copywriters en andere schrijvers?

Er zijn een hoop verschillende soorten schrijvers, die elk op hun manier waarde kunnen bieden aan opdrachtgevers. Elke schrijver heeft zijn specialisme en kan op verschillende momenten van meerwaarde zijn voor een bedrijf. Om jou verder te helpen met het soort schrijver die je zoekt, nemen we de verschillen tussen de diverse soorten schrijvers met je door.

Verschil tussen copywriter en tekstschrijver

Vaak wordt er gedacht dat een copywriter en een tekstschrijver hetzelfde zijn. Copywriting is gewoon het Engelse woord voor tekstschrijver, toch? Veel mensen gebruiken beide termen wanneer ze zowel een tekstschrijver als een copywriter noemen. Ondanks dat beide soorten schrijvers raakvlakken met elkaar hebben, zijn copywriters en tekstschrijvers niet hetzelfde. Maar wat is het verschil dan tussen beide schrijvers?

Een copywriter is altijd gericht op het schrijven van teksten die de lezer aanzetten om actie te ondernemen. In tegenstelling tot copywriters, worden tekstschrijvers vaak gebruikt om de overige teksten op een website te schrijven. Deze teksten moeten lekker leesbaar zijn en grammaticaal volledig kloppen, zodat de betrouwbaarheid van de website gewaarborgd blijft. Tekstschrijvers worden daarom beoordeeld op de kwaliteit van hun tekst, terwijl er bij copywriters vaker wordt gekeken naar de verkoopkracht en andere acties van de lezers.

wat is copywriting
wat is copywriting

Verschil tussen een copywriter en een content marketeer

Veel mensen denken dat copywriting en content marketing hetzelfde zijn, maar dit klopt niet helemaal. Beide vakgebieden overlappen met elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Bij content marketing is het doel om een band op te bouwen met je achterban. De achterban van een bedrijf bestaat onder andere uit potentiële klanten en vaste klanten. Door een band op te bouwen, is het doel van content marketing dat klanten vaste klanten gaan worden.

Een onderdeel van de content marketing is copywriting, wat door de copywriter wordt verzorgd. De content marketeer richt zich op alle vormen van content, waaronder het schrijven van wervende teksten. Daarom kunnen veel content marketeers wervende teksten ook goed schrijven, maar is dit niet hun specialisme. Voor een copywriter is dit juist andersom, waarbij wervende teksten het specialisme is en andere content mogelijk ook door de copywriter gedaan kan worden.

Verschil tussen een copywriter en een journalist

Wanneer een journalist teksten schrijft, heeft hij of zij een ander doel dan een copywriter. Waar een copywriter gericht is op het beïnvloeden van de lezer, is het de taak van een journalist om teksten te schrijven die gericht zijn op waarheidsvinding en nieuwsfeiten. Hierbij zou het gedrag niet mogen worden beïnvloed, omdat een journalist objectief moet zijn. Hierbij is het informeren een stuk belangrijker dan het aanzetten tot actie. Om zo goed mogelijk te kunnen informeren, maken journalisten gebruik van de 5 W’s. De 5 W’s bestaan uit:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom

Verschillende soorten copywriters

Niet alleen zijn er verschillen onder de diverse soorten schrijvers, maar ook op het gebied van copywriting kun je onderscheid maken tussen verschillende copywriters. Wanneer je op zoek bent naar een copywriter, is het handig om voor jezelf te weten wat je van de copywriter verwacht. Zo kun je op zoek gaan naar de juiste copywriter. Maar wat voor copywriter is de juiste copywriter voor jouw klus?

SEO copywriter

Een SEO copywriter heeft zich gespecialiseerd in het schrijven van teksten, die een goede rank op zoekmachines, zoals Google en DuckDuckGO, kunnen halen. In de teksten en titels past de copywriter verschillende trucs toe, die ervoor moeten zorgen dat het algoritme van Google de webpagina een hoge notering op Google geeft. Het algoritme van Google blijft zich echter ontwikkelen, waardoor SEO copywriters genoodzaakt zijn om zichzelf ook te blijven ontwikkelen.

Naast het verzorgen van een voor zoekmachines geoptimaliseerde tekst, moet een copywriter ook zorgen voor een interessante tekst, die graag wordt gelezen en de interesse van de lezer wekt. Kortom, een copywriter schrijft zijn teksten zowel voor zoekmachines als voor de lezers. Daarnaast is het belangrijk dat de teksten met een doel worden geschreven, namelijk het aanzetten tot actie. Dit wordt ook wel een call-to-action genoemd en kun je vaak aan het einde van een tekst terugvinden.

wat is copywriting
wat is copywriting

Creative copywriter

Ook zijn er copywriters die zich richten op het creatieve aspect van tekstschrijven. Vaak kun je creatieve copywriters vinden bij marketing- en reclamebureaus. Dit komt doordat creatieve schrijvers vaak met ideeën komen die out of the box zijn, waardoor er snel emoties bij de lezer kunnen worden opgerakeld. Van verbazing tot vreugde, teksten die emoties bij de lezer losmaken, hebben veel meer impact dan de vele andere online artikelen op het internet.

Door de enorme groei van social media, zijn steeds meer creatieve copywriters gericht op het maken van virale content. Het is namelijk belangrijk dat de content van een bedrijf veel wordt gezien, waardoor viraal gaan een belangrijk element is. Daarom kun je creatieve copywriters gebruiken voor het schrijven van teksten, voor jouw reclame, advertentie, billboard of video.

Bij deze marketinginstrumenten is niet alleen de tekst belangrijk, maar ook de overige opmaak. Echter, de tekst is een belangrijk onderdeel, waarbij een creatieve copywriter waarde kan creëren.

Welke copywriter heb jij nodig?

Zoals je hebt kunnen lezen, kan copywriting een grote rol spelen voor bedrijven. Lezers voor je winnen met pakkende teksten en zorgen dat zij actie ondernemen door bijvoorbeeld een aankoop, registratie of een andere vorm van conversie. Deze acties kunnen voor bedrijven natuurlijk van grote waarde zijn, het is daarom ook niet vreemd wat copywriters gemiddeld een stuk meer verdienen dan andere schrijvers. En zeg nou eerlijk, dat is terecht toch? Copywriting is dus écht een vak op zich. Durf daarom ook om te investeren in een goede copywriter of neem zelf de tijd om deze skill te ontwikkelen.

Copywriters schrijven niet alleen teksten die emoties opwekken, of zorgen voor actie bij de lezer, maar doen ook onderzoek naar de onderwerpen en de doelgroep. Beide onderzoeken zijn niet alleen belangrijk voor de copywriter, maar ook voor het bedrijf zelf. Hierdoor zorgt de copywriter dat je artikelen goed scoren in de zoekmachines, de juiste doelgroep wordt bereikt en dat er actie wordt ondernomen door de lezer.

Copywriting overlaten aan een specialist?

Ook voor jouw bedrijf kan een copywriter van meerwaarde zijn. Het is handig om vooraf jouw wensen in kaart te brengen, zodat je kunt onderzoeken welke soort schrijver perfect aansluit bij jouw klus. Door de vele verschillende soorten copywriters, is goed vooronderzoek belangrijk om de beste copywriter voor jouw klus te vinden.

Benieuwd wat ROXTAR voor jou kan betekenen? Laat direct jouw gegevens achter, dan plannen wij snel een afspraak met jou in. Met een lekkere kop koffie in de hand, gaan wij samen jou wensen in kaart brengen en kijken naar de perfecte oplossing!

SAMEN naar de top!

Wij helpen je jouw online marketing naar een volgend niveau te tillen. Vraag nu een vrijblijvend gesprek aan.

Maak kennis met ons team