Hoe gebruik je betaalde Social media advertenties voor de feestdagen?
Consumentengedrag 2021 door COVID-19
Het consumentengedrag en hun koopgedrag zijn sinds de opkomst van COVID-19 aanzienlijk veranderd. In augustus 2021 meldde eMarketer dat zij verwachten dat de totale detailhandelsverkoop in de Verenigde Staten dit jaar met ongeveer 11% zal dalen als gevolg van de sociale maatregelen die zijn genomen om afstand te houden, maar dat de elektronische handel tegen het einde van het jaar waarschijnlijk met maar liefst 18% zal groeien.
Met deze voorspelde resultaten en met wat we al zien in veel van onze eigen e-commerce social media advertenties, is het duidelijk dat het cruciaal zal zijn voor merken om gebruik te maken van sociale media gedurende de laatste weken van het jaar.
In deze post geven wij zes tips, best practices, en strategieën om je te helpen om het maximale uit je online verkoop te halen.
Verwacht koopgedrag van sociale media
In een recente post van Salesforce over de voorspellingen voor de laatste weken van 2021 staat dat “Sociale media het belangrijkste platform in opkomst zullen zijn om met de consument in contact te komen”. Hier volgen enkele van hun voorspellingen:
- Tot 30% van de wereldwijde detailhandelsverkoop zal dit vakantieseizoen via digitale kanalen verlopen.
- 10% van de mobiele bestellingen zal plaatsvinden via sociale-mediakanalen.
- Maar liefst 15% van de mobiele bestellingen zal plaatsvinden tijdens piekwinkeldagen, zoals Black Friday en Cyber Monday.
- Ook helpt het huidige gedrag van de consument om te pleiten voor ecommerce reclame op sociale media. Volgens de gegevens van de Snapshot Research Series van Salesforce heeft 73% van de Gen Z-consumenten tijdens de pandemie op sociale media gekocht.
Hoe kan ik Social media advertenties voor de feestdagen gebruiken?
Natuurlijk hebben wij ook geen glazen bol en weten wij niet hoeveel geld mensen de aankomende twee maanden gaan uitgeven. Wat we met zekerheid kunnen doen is ons voorbereiden, op voorraad zijn, een seizoensstrategie ontwikkelen, ervoor zorgen dat onze websites en apps goed werken, en gebruik maken van sociale media om ons bereik, aankoopvolume en omzet te vergroten.
Dus hoe gebruik je betaalde advertenties om je bereik te vergroten?
Als je in de e-commerce werkt dan heb je geluk omdat zowel Facebook als Instagram dit jaar nieuwe functies hebben gelanceerd om adverteerders te helpen beter gebruik te maken van hun e-commerce mogelijkheden. Voor Facebook is het Shops en voor Instagram is het Checkout; en met deze nieuwe tools kunnen zowel kleine bedrijven als grote merken naadloze online koopervaringen creëren.
1. Prioriteit geven aan mobiele strategieën
Volgens het Holiday Package-rapport van Facebook besteden gemiddeld 72% van de Gen Xers en 50% van de Baby Boomers sinds het begin van de pandemie meer tijd aan mobiel, omdat quarantaines en sociale afstandsmaatregelen werden afgedwongen. Deze feiten, in combinatie met de voorspelling van Salesforce dat maar liefst 15% van de mobiele bestellingen dit via sociale media zal worden gemaakt, vertaalt zich in een toenemende afhankelijkheid van mobile-first websites. Zorg er daarom voor dat je websites op alle devices goed worden getoond zodat de consument direct en eenvoudig een bestelling kan plaatsen.
2. Optimaliseer de gebruikerservaring om mobiele shoppers niet te verliezen.
Volgens het Facebook Holiday Insights Report van vorig jaar, meldde 82% van de shoppers problemen te hebben met de gebruikerservaring bij het online winkelen. Daarnaast meldde 32% van de Baby Boomers dat de lettergrootte op hun mobiele apparaten te klein was; 25% van de Millennials beweerde dat de inhoud niet op het scherm paste; en meer dan 25% van alle consumenten meldde dat de beelden niet duidelijk waren. Als adverteerders moeten we onze Facebook- en Instagram-campagnes overeenkomstig optimaliseren door mobiele ervaringen te creëren die aansluiten bij de manier waarop gebruikers onze merkinhoud bekijken.
3. Voer extra kwaliteitscontroles uit om de betrokkenheid te waarborgen
Neem bij het lanceren van nieuwe Facebook- en Instagram-campagnes de tijd om samen met je teams of jouw klanten kwaliteitscontroles uit te voeren op advertentie-uitingen en je landingspagina’s. Het venijn zit hem in de details als het gaat om het creëren van effectieve, boeiende social media advertenties.
4. Breid je e-commerce mogelijkheden uit met Facebook Shops
Eerder dit jaar lanceerde Facebook ‘Shops’. Dit deed Facebook om kleine bedrijven te helpen hun e-commerce inspanningen uit te breiden. Met Shops is het nu gemakkelijker om hun producten aan te bieden aan een groter publiek.
Facebook Shops geeft merken de mogelijkheid om een mobile-first winkel te creëren die zich bevindt op hun Facebook Business Page en Instagram Profile, en toegankelijk is voor gebruikers op beide platforms. Bedrijven kunnen het gebruiken om hun productcatalogi te uploaden die Facebook- en Instagram-gebruikers gemakkelijk kunnen doorbladeren om producten op te slaan of direct te bestellen in de app.
5. Probeer de ontwerpopmaak van Facebook shops
In juli voegde Facebook nieuwe design lay-outs toe voor Facebook Shops, zodat merken enkele producten of groepen producten konden aanbieden. De laatste update bevat ook nieuwe inzichten via Facebook’s Commerce Manager, waardoor merken de prestaties van hun Facebook Shops kunnen meten.
6.Test nu de Facebook Shop, voordat de feestdagen beginnen.
Aangezien we het feestseizoen snel naderen, moeten merken vooraf Facebook Shops uitproberen om een beter inzicht te krijgen in hoe het werkt. Ze kunnen het dan later gebruiken om populaire producten te laten zien die mensen misschien willen kopen voor kerstgeschenken. Dit zal helpen om jouw producten meer bekendheid te geven op Facebook en Instagram en om meer toegankelijke winkelmogelijkheden te creëren voor het publiek.