Black Friday social media campagne

Hoe plan je een succesvolle Black Friday social media campagne?

Social media speelt een belangrijke rol in de marketing voor Black Friday, en nu nog meer bedrijven online zijn overgestapt, is het belangrijker dan ooit om je Black Friday social media strategie goed op te zetten. In dit artikel geven wij jou een uitgebreid stappenplan hoe jij je het beste kan voorbereiden op de Black Friday Sale.

Stap 1: Definieer meetbare doelen voor je campagne

Het is altijd slim om je doelen te definiëren voordat je iets anders rond je campagne plant. Heb je ooit gehoord van de SMART doelstellingen? Door rekening te houden met elk aspect van het SMART principe verbeter jij de kansen om ze te bereiken.

Specifiek – wees specifiek over wat je wilt bereiken. Beantwoord de wat, waarom, hoe, wanneer en waar vragen.

Meetbaar – zorg ervoor dat je je doel nauwkeurig kunt meten. Welke statistieken ga je gebruiken? Veelgebruikte statistieken voor sociale campagnes zijn onder andere betrokkenheid en bereik.

Bereikbaar – stel een haalbaar, realistisch doel voor jezelf. Denk na over de vraag of je alle tools en vaardigheden hebt die nodig zijn om elk doel te bereiken.

Relevant – zorg ervoor dat je doelen in lijn zijn met je bedrijfsstrategie.

Tijdig – denk goed na over de tijdslijn van je doelen en wanneer je deze projecteert om ze te bereiken. Vergeet niet realistisch te zijn!

Stap 2: Bepaal welke social media-platforms je gaat gebruiken

Waar ga jij je campagnemateriaal publiceren? Kies welke sociale netwerken je wilt gebruiken.

Bepaal daarnaast of je content gaat promoten. Je kunt ervoor kiezen om je content op Instagram of Facebook te promoten, een Facebook-reclamecampagne op te zetten of om je bedrijf te adverteren op Pinterest.

Stap 3: Stel je inhoudskalender en inhoudsplan op

Het maken van een content kalender helpt je bij het vooraf plannen van je content. Als je jouw content strategie op voorhand plant, kan je typefouten en vergissingen vermijden, tijd besparen en content van hogere kwaliteit creëren.

Een contentkalender vol met geplande social media berichten geeft je ook wat speelruimte om meer content in te passen als je dat nodig acht. Je hebt alles al gepland, dus je kunt dingen verplaatsen als dat nodig is.

Hier zijn de stappen die je moet nemen bij het plannen van je Black Friday kalender:

Bepaal wat je kalender moet bijhouden

Je moet de datum en tijd voor elke post in je kalender vastleggen, maar beslis ook of je ook de uiting, de afbeeldingen, de hashtags, de locatietags of de categorieën moet bijhouden. Dit proces zal uniek zijn voor je bedrijf.

Zoek uit hoe vaak je gaat posten

Hoe ziet je dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse social media posts eruit? Ga je één keer per dag posten op Instagram en vier keer per week op Facebook? Misschien een paar keer per dag op elk sociaal kanaal? Beslis over een consistent, realistisch postritme dat voor je bedrijf werkt.

Stap 4: Maak je social media-inhoud aan

Nu je de basisbehoeften van je contentkalender hebt uitgezocht, kun je beginnen met het maken van je content. Brainstorm over enkele ideeën en ga dan over op het produceren van de content.

Vergeet niet om de branding en het logo van je bedrijf op te nemen in je social media content.

Stap 5: Plan je social media inhoud

Het vooruitplannen van je social media content kan je tijd besparen tijdens deze drukke dagen. Denk er maar eens over na: het laatste wat je wilt doen in de week van Black Friday is om de paar uur je social mediaberichten online plaatsen! Die kostbare tijd kan je terugkrijgen door je van tevoren voor te bereiden.

Stap 6: Ga live!

Zodra je al je content hebt ingepland en je tevreden bent met hoe de content agenda eruitziet, is de volgende stap om live te gaan met je campagne! Zodra dit is begonnen, moet je al je berichten regelmatig controleren, reageren op opmerkingen en DM’s en de workflow volgen die je oorspronkelijk in stap 3 hebt ingesteld.

Lees ook: adverteren op social media uitbesteden

De do’s en don’ts van het gebruik van hashtags op social media

Als je geen hashtags gebruikt op sociale media, moet je nu beginnen! Hashtags zijn een zeer nuttig hulpmiddel voor het vertonen van je berichten aan meer dan alleen je volgers. Als het gaat om een perfecte hashtag strategie, zijn er een paar do’s en don’ts om in gedachten te houden.

Gebruik niche-hashtags

Niche hashtags zijn zeer specifiek voor een doelgroep die je probeert te bereiken. Ze hebben meestal een soort van identificatiemiddel in zich, vaak een locatie of naam.

Bijvoorbeeld, als je nagelsalon gevestigd is in Amsterdam, dan zou een niche hashtag kunnen zijn #amsterdamnailart of #amsterdamnailstylist in plaats van de meer algemene hashtags zoals #nailartists. Het is zinvol om een van deze niche hashtags te gebruiken als je op zoek bent naar meer klanten in Amsterdam.

Gebruik niet alleen hashtags met 2 miljoen tags.

Een van de meest populaire hashtags op Instagram is #fashion, met meer dan 860 miljoen tags. Het taggen van je post met deze hashtag zorgt ervoor dat hij verloren gaat in de massa.

Dit betekent niet dat je geen populaire hashtags moet gebruiken voor je inhoud – als het relevant is, voel je vrij om het te gebruiken! Maar weet dat in het algemeen, hashtags met minder totale tags het makkelijker maken voor je post om ontdekt te worden door potentiële volgers.

Doe een hashtag-onderzoek voordat je een post plaatst

Onderzoek is de sleutel tot het gebruik van de juiste hashtags. Om onderzoek te doen naar hashtags voordat je ze gebruikt, kan ja op internet diverse websites raadplegen. Google bijvoorbeeld eens op hashtag generator.

Ook op Facebook kan je zoeken naar hashtags in de zoekbalk. Elke hashtag op Facebook heeft een unieke pagina waar je andere berichten kan opzoeken die ook gebruik maken van jouw bedachte hashtags.

Gebruik geen irrelevante hashtags

Vermijd het misleiden van gebruikers en post alleen hashtags die direct betrekking hebben op je post of inhoud. Mensen willen inhoud zien die gerelateerd is aan een hashtag die ze aan het verkennen zijn. Als ze je inhoud vinden met een relevante hashtag waarin ze geïnteresseerd zijn, zullen ze graag langs je profiel gaan om een kijkje te nemen!

Gebruik makkelijk te lezen en te genereren hashtags

Streef ernaar om een mix van relevante, beknopte hashtags te gebruiken die gemakkelijk te lezen zijn en gemakkelijk in gedachten komen bij het overwegen van je onderwerp. Gebruikers zoeken vaak hashtags die ze zelf kunnen bedenken, dus denk na over welke soorten hashtags in gedachten zouden kunnen komen voor bepaalde onderwerpen.

Bijvoorbeeld, als een gebruiker een chocoladecake recept probeert te vinden, zouden ze zoeken op de hashtag #chocolatecakerecipe, in plaats van een hashtag die minder zinvol is, zoals #howtobakechocolatecake.

Gebruik geen superlange of ingewikkelde hashtags

Het gebruik van te lange hashtags ontmoedigt het delen omdat gebruikers moeten proberen de hele hashtag uit te schrijven elke keer dat ze het delen. Stel je voor dat je probeert om #fragilisticexpialidocious in je bijschrift te schrijven. Er is een reden waarom er maar een paar berichten op Instagram staan met die hashtag! Korte hashtags zijn makkelijker te lezen, dus probeer te streven naar beknopte hashtags die van toepassing zijn op je merk.

Ook ingewikkelde hashtags zijn moeilijk te lezen en moeilijk te gebruiken. Hashtags met een reeks getallen of een ongebruikelijke combinatie van woorden binnen een hashtag kunnen leiden tot minder bereik en dus minder ontdekking.

Zet hashtags in de ‘body’ van je captions

Het toevoegen van hashtags in de captions kan een geschikte en nuttige manier zijn om hashtags te gebruiken die relevant zijn voor je inhoud. Zorg er alleen voor dat ze zinvol zijn voor het onderwerp en tot een minimum beperkt blijven. Het toevoegen van te veel hashtags of irrelevante hashtags in de caption kan je onprofessioneel laten lijken. Hier is een voorbeeld:

Goed: Vandaag gaan we het hebben over #melaninhaircare! Ik ga je mijn wasroutine laten zien die ik aanraad voor al mijn klanten, en welke producten mijn absolute favoriet zijn voor perfect haar, elke dag!

FOUT: Vandaag gaan we het hebben over #melaninhaircare! Ik ga je mijn #washroutine laten zien die ik aanbeveel voor al mijn #klanten, en welke #producten mijn absolute #favoriet zijn voor #perfect haar, # elke dag!

Controleer je hashtag

Het verkeerd spellen van een hashtag betekent dat je niet in de juiste categorieën omhoogkomt! Controleer je caption en hashtags voordat je een bericht plaatst om er zeker van te zijn dat je inhoud professioneel en geloofwaardig blijft.

Lees ook: Alles over Instagram adverteren