Wat is domein autoriteit?
Wat is domein autoriteit?
Domein autoriteit (DA) verwijst naar het aantal relevante backlinks – links naar jouw website vanaf andere relevante sites. De relevantie van die backlinks draagt ook bij aan jouw score. Moz heeft de Domain Authority-methodiek in het leven geroepen om bedrijven te helpen erachter te komen welke domeinen een hoge autoriteit hebben welke je kunt benaderen met als doel hoger te kunnen ranken op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).
Ze schatten de mogelijke ranking van een pagina via verschillende kanalen, inclusief het koppelen van hoofddomeinen en het aantal totale links, in een enkele DA-score. Deze score kan websites met elkaar vergelijken of de ‘ranking sterkte‘ van een website bijhouden. Sommige websites zijn van nature gezaghebbend zonder dat ze daar extra moeite voor hoeven doen. Denk aan websites als die van ziekenhuizen en universiteiten.
Een hoge DA krijg je omdat de content relevant moet zijn en op een natuurlijke manier geïntegreerd moet zijn in de site waarbij er tevens een gezond linkprofiel opgebouwd moet zijn. Als je op voorhand middels en trefwoorden onderzoek al precies weet op welke trefwoorden je wil scoren dan kun je jouw site beter optimaliseren.
Domein autoriteit wordt bepaald op een logaritmische schaal. Bij een logaritmische schaal wordt niet de numerieke waarde zelf van een grootheid gegeven, maar een logaritme van de verhouding van de grootheid tot een referentiewaarde. Dit betekent dat afzonderlijke metingen de score niet altijd in dezelfde mate zullen verhogen of verlagen. Hoe belangrijker een metriek is, hoe groter het effect zal zijn.
Hoe kun je jouw domein autoriteit verhogen?
Het is strategisch handig om te weten wat jouw domein autoriteit is. Hier onder een aantal tips voor het kiezen van de perfecte domein autoriteit voor jouw bedrijf zodat je weet wat jouw domein autoriteit is.
Waarom zou ik me zorgen maken over domein autoriteit?
Een studie door Ahrefs vond een correlatie tussen DA en SERP ranking. De resultaten van deze studie suggereren dat DA een nuttige methodiek kan zijn om te meten hoeveel organisch verkeer je van Google kunt ontvangen. Als je jouw SEO rankings wilt laten groeien, overweeg dan om je domein autoriteit strategie op te voeren. Het kan echter een tijdje duren om autoriteit te ontwikkelen, maak je dus geen zorgen als je niet meteen resultaten ziet.
Wat is een goede domein autoriteit score?
Domein autoriteit scores variëren van 1 tot 100. Wanneer je een hogere domein autoriteit score hebt, is het waarschijnlijker dat je een toename in website bezoekers en SERP rankings zult zien. Wanneer je met een nieuwe website start, is de domeinautoriteit altijd 1. Moz wijst erop dat sites met veel externe links meestal een hogere DA hebben, terwijl kleine zakelijke sites en sites met minder inkomende links over het algemeen een lagere DA-score hebben, dat komt omdat ze vaak relatief nieuw zijn. Een goede graadmeter voor jouw website is om deze te vergelijken met andere vergelijkbare of gelijksoortige websites.
Je DA kan in de loop der tijd fluctueren en, met zoveel variabele, kan het een uitdaging zijn om te bepalen waarom het veranderd is. Moz wijst op verschillende factoren die jouw score kunnen beïnvloeden. Een daarvan kan zijn dat de groei van je linkprofiel nog niet is opgenomen in hun index. Een andere factor is dat sites met een hogere autoriteit een enorme groei in linkaantallen doormaken, wat het schalingsproces kan vertekenen.
Dit soort fluctuaties kunnen een grotere impact hebben op de lagere domainautoriteiten. Het kan ook zijn dat je links hebt verdiend van sites die niet bijdragen aan de ranking op Google. Als Moz een ander aantal linkdomeinen crawlt dan de vorige keer dat het jouw site doorzocht, kunnen de resultaten worden beïnvloed.
Hoe kun je jouw Domain Authority Score verhogen?
Het verhogen van je DA is een langdurig proces, maar er zijn verschillende manieren om het aan te pakken. Lees hieronder hoe. Ten eerste, voer een link audit uit. Dit proces houdt in dat jij ervoor zorgt dat de links naar jouw website geldig zijn en geen black-hat SEO tactieken bevatten. Probeer Ubersuggest om inzicht te krijgen in je domeinscore, het huidige aantal backlinks en verwijzende domeinen.
Backlinks zijn links van andere websites naar jou verwijzen. Deze zijn van invloed op de SEO-rangschikking, hoewel niet alle backlinks gelijk zijn. Het is ook nuttig om te zoeken naar lokale websites voor citation building of “best-of”-lijsten die je bedrijfsgegevens kunnen opnemen. Deze sites voegen vaak nieuwe bedrijven toe.
Hoe integreer je jouw domein autoriteit in je SEO-strategie?
Zodra je jouw domein autoriteit score en de factoren die van invloed zijn, hebt bepaald, wat moet je dan doen? Begin met backlinks. Je wilt andere sites een reden geven om naar die van jou te linken. Als je gespecialiseerd bent in iets unieks of een nieuwe optie voor een product of dienst aanbiedt, kan dat een goed begin zijn. Probeer betere informatie over jouw niche te verstrekken dan je concurrenten doen. Het kan ook verstandig zijn om samen te werken met kleine bedrijven die relevantie hebben in jouw branche waarmee je een wederzijds voordelige samenwerking kunt aangaan.
Probeer ook contact te leggen met bedrijven waarmee je al relaties onderhoudt. Kijk of er manieren zijn om elkaars online aanwezigheid te ondersteunen. Het uitwisselen van testimonials is slechts een van de vele tactieken die je kunt toepassen. Natuurlijk wil je er zeker van zijn dat alle backlinks die je ontvangt van hoge kwaliteit zijn. Het is beter om te focussen op kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Gastblogs op andere sites kan ook helpen om jouw naam en site bekend te maken.
Sommige sites zijn hier echter beter geschikt voor dan andere. Als je dan een blog kunt plaatsen, controleer dan of hun links “follow” of “nofollow” zijn. Dit kan invloed hebben op hoeveel waarde de link heeft, hoewel alle links gebruikers helpen om op je website te komen, dus zie links ook als een tool voor branding en verwijzend verkeer. Het is verstandig om ook te kijken naar hun DA en PA voor doelpagina’s, hoe lang de berichten zijn, en wie hun publiek is.
Als ze geen relevantie hebben met jouw bedrijf dan is het misschien niet de moeite waard om een gastblog te posten. De groei van jouw domein autoriteit overlapt met jouw content strategie. De meeste bedrijven maken nu ook gebruik van blogs of soortgelijke pagina’s op hun websites het is dus verstandig dat je dat ook gaat doen. Des te meer inhoud je regelmatig creëert, hoe groter de kans is dat je goede posities krijgt.
Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen?
Wat is domein autoriteit?
Hoe kan ik mijn domeinautoriteit verhogen?
Hoe controleer ik mijn domeinautoriteit?
Hoe vaak moet ik mijn domein autoriteit controleren?
Pagina Autoriteit
Nu we Domein Autoriteit hebben behandeld, gaan we verder met Pagina Autoriteit. Page Authority (PA) is een metriek die Moz heeft ontwikkeld om te voorspellen hoe goed een individuele pagina zal ranken op de SERPs. Het is in wezen hetzelfde als Domain Authority, behalve dat het kijkt naar specifieke pagina’s in plaats van hele domeinen. Net als DA, variëren PA-scores van 0 tot 100, waarbij een hoge score overeenkomt met een hogere kans om hoog te scoren in de SERPs en vice versa.
Hoe wordt pagina-autoriteit gescoord?
Page Authority wordt gescoord met behulp van een logaritmische schaal, wat betekent dat het moeilijker is om jouw score van 80 naar 90 te verbeteren dan van 1 naar 10. Alle pagina’s beginnen met een PA van 1. Technisch gezien werkt PA op dezelfde manier als DA. Echter, het houdt geen rekening met on-page SEO elementen zoals zoekwoord gebruik. In plaats daarvan is het meer gebaseerd op backlinking.
Hoe kan ik mijn pagina autoriteit verbeteren?
Net als DA, is pagina-autoriteit een holistische ranking. Als zodanig, is het niet gemakkelijk om het direct te beïnvloeden, noch is het zelfs wenselijk om dit te doen. De beste manier om je PA te verbeteren is door het linkprofiel van je pagina te verbeteren door een beter linkprofiel te creëren door middel van backlinks.
Wat is een goede pagina autoriteit?
PA is een relatieve maatstaf, dus er is geen absolute “goede” PA. Je doel zou moeten zijn om een PA te krijgen die hoger is dan die van je concurrenten.
DA en PA zijn bijna identieke metingen. Echter, een DA score voorspelt hoe goed een domein als geheel zal ranken in de SERPs, terwijl een PA score voorspelt hoe goed een specifieke webpagina zal ranken in de SERPs.
Bovendien legt Domain Authority meer nadruk op on-page SEO, terwijl Page Authority helemaal geen rekening houdt met on-page SEO, zoals zoekwoordgebruik en optimalisatie van de inhoud. Wanneer deze twee ranglijsten hand in hand worden gebruikt, kunnen ze veel nuttige informatie verschaffen over de SEO van jouw domein en pagina.
Zo kan jij zowel DA als PA verbeteren
Hierboven heb je kunnen lezen dat DA en PA cruciaal zijn. Hoe hoger de DA en PA zijn, hoe hoger je zult scoren in de Google resultaten. Maar hoe zorg jij er nou voor dat jou DA én PA dusdanig verbeteren, zodat jou rankings omhoog knallen? Dat zullen wij jou haarfijn uitleggen:
Stap 1: verwijder backlinks van lage kwaliteit
Soms is het verwijderen van obstakels belangrijker dan het creëren van nieuwe paden. Waarom zou je een nieuwe weg aanleggen als je ook de sneeuw van de bestaande weg kunt wegschuiven? Hoewel het hebben van meer backlinks over het algemeen een goede zaak is, kan het verkrijgen van deze links via linkschema’s of sites van lage kwaliteit meer kwaad dan goed doen. Om de reputatie van jouw site op te poetsen, kan je beginnen met te kijken wat Google officieel als een linkschema beschouwt.
Stap 2: creëer goede content en laat jouw linkprofiel groeien
Het creëren van goede inhoud die mensen willen lezen en delen is het beste wat jij kunt doen voor jouw DA en PA scores. Vergeet niet dat Google’s algoritme voortdurend probeert om beter te worden in het anticiperen op wat echte, levende, ademende mensen willen lezen. Als je je te veel richt op statistieken, zul je altijd achterlopen op de laatste update.
Concentreer je in plaats daarvan op het maken van goede content en laat de rest volgen. Natuurlijk is het belangrijk om zoekwoorden op te nemen en je on-page SEO te optimaliseren, maar je volledig richten op cijfers is een dwaalspoor. Creëer goede inhoud, en je zult zien dat webpagina’s vanzelf naar je zullen willen linken.
Domein autoriteit en pagina autoriteit: de belangrijkste conclusies
Domein autoriteit en pagina autoriteit scores zijn nuttige indicatoren van hoe goed jouw site zal scoren in de SERPs, maar ze moeten worden bekeken in de context van jouw specifieke bedrijf en industrie. Bedrijven moeten ernaar streven om unieke, originele en boeiende inhoud te creëren die op een natuurlijke manier lezers aantrekt. DA en PA kunnen inzicht geven in hoe goed jij dit doel bereikt.
Over het algemeen is het belangrijk om te onthouden dat DA en PA relatieve rankings zijn. Streef niet naar perfectie – probeer gewoon een score te krijgen die hoger is dan die van jouw concurrenten.
Gratis Strategiesessie
Wil jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.