wat is een backlink

8 SEO Trends Die Jij Moet Weten in 2025!

Marketing en PR veranderen en evolueren constant, maar misschien wel het meest ongrijpbare marketingsubgenre is SEO. Het proces om het algoritme te pleasen om de positie van je merk op de zoekpagina’s te verbeteren is voor merken nog nooit zo belangrijk geweest om te beheersen als nu.

Hier zijn ROXTARs 8 SEO trends en inzichten die elke marketeer moet weten voor het jaar 2025!

1. TikTok SEO blijft belangrijk

TikTok is een mobiele app waarmee gebruikers korte videoclips van 15 seconden kunnen maken. In 2019 overtrof TikTok Instagram als ‘s werelds nummer 1 app voor het delen van foto’s en video’s. Volgens een recente studie had TikTok in 2021 ongeveer 656 miljoen wereldwijde gebruikers. Dit cijfer zou van jaar tot jaar met ongeveer 15 procent stijgen en in 2022 755 miljoen gebruikers bereiken.

Aangezien meer dan 60% van de TikTok-gebruikers Gen Z is, wenden jongere gebruikers zich nu tot TikTok in plaats van Google voor ontdekkingsdoeleinden. Met zoveel aandacht voor TikTok is het logisch dat marketeers dit ook opmerken. En met de juiste aanpak kan je alle hype rond TikTok benutten om je organische zoekverkeer te stimuleren en leads naar je site te leiden.

GEBRUIK HASHTAGS

Hashtags worden gebruikt om inhoud binnen een specifieke niche te categoriseren. Ze stellen gebruikers in staat om snel gerelateerde berichten te vinden. Bijvoorbeeld, #TikTok is een hashtag voor alle TikTok-video’s.
Door hashtags te gebruiken, kun je richten op trefwoorden die relevant zijn voor jouw merk. Dit maakt het makkelijker voor jouw publiek om je inhoud te vinden wanneer je zoekt naar vergelijkbare onderwerpen.

MAAK VIDEO’S MET RELEVANTE INHOUD

Je kunt ook trefwoorden gebruiken om video’s te maken die informatie bevatten die relevant is voor jouw niche.
Een fitnesskanaal kan bijvoorbeeld een video maken met de naam “Beste fitnesstips voor beginners” en het hebben over de beste trainingsroutines voor beginners.
Dit type video is zeer gericht op beginners en biedt nuttige informatie.

VOEG VISUELE ELEMENTEN TOE

Het toevoegen van visuele elementen zoals afbeeldingen en GIF’s kan helpen een verhaal te vertellen en kijkers naar binnen te trekken.
Bijvoorbeeld, het toevoegen van een foto van jezelf die een trofee vasthoudt of sport kan je video persoonlijkheid geven.

wat is een backlink

2. Inhoud is nog steeds het belangrijkst.

Backlinks kunnen nuttig zijn bij het verhogen van de zichtbaarheid van jouw website en de ranking in zoekmachines. Ze kunnen je ook helpen meer bezoekers aan te trekken en je SEO-resultaten te verbeteren. Er zijn een aantal voordelen aan het hebben van backlinks.

3. Ken je gebruiker

Marketeers zijn al lang geobsedeerd door zoveel mogelijk te weten te komen over hun klanten. Nu 2025 aanbreekt, is het van cruciaal belang voor SEO om de intentie van de gebruiker te begrijpen en prioriteit te geven aan de gebruikerservaring.

Lees ook:

WAT IS DE INTENTIE VAN DE GEBRUIKER?

Gebruikersintentie is het doel dat de zoeker heeft voor een bepaalde zoekopdracht. Iemand kan bijvoorbeeld zoeken naar een plaats in de buurt, een onderwerp waarover hij meer wil weten of een product dat hij wil kopen.

WAT IS GEBRUIKERSERVARING?

De gebruikerservaring van
gaat over wat jouw publiek denkt en voelt. Wat is hun ervaring met jouw website? Jouw toepassing? Jouw merk als geheel? Optimalisatie van de snelheid van websites is essentieel, maar het UI UX-ontwerpbureau waarmee je werkt, moet altijd de eindgebruiker in gedachten houden.

De intentie en ervaring van de gebruiker moeten vanaf de eerste dag worden verweven in de structuur van internetmarketingstrategieën. Ze zijn verwant omdat ze hetzelfde doel hebben: voldoen aan de behoeften van een gebruiker, of zoals sommigen zeggen, het probleem van een gebruiker oplossen.

wat is een backlink webinar

4. Gebruik altijd gestructureerde data

Gestructureerde data is informatie op webpagina’s die is getagd met machineleesbare codes genaamd RDFa, microdata, JSON-LD, enzovoort. Dit helpt zoekmachines te begrijpen wat elke pagina bevat en hoe ze zich tot elkaar verhouden. De beste manier om gestructureerde gegevens te gebruiken, is door deze toe te voegen aan jouw websitecode.

Gestructureerde gegevens zijn belangrijk voor zoekmachines omdat ze moeten begrijpen welke informatie er op jouw website beschikbaar is. Als je ze niet de juiste informatie geeft, kunnen ze je site niet goed crawlen. Dat betekent dat wanneer iemand naar iets zoekt op Google, hij of zij jouw bedrijf zal vinden en niet een bedrijf dat vergelijkbare producten of services aanbiedt.

5. AI in marketing is niet meer weg te denken.

Kunstmatige intelligentie is tegenwoordig een van de populairste onderwerpen in marketing geworden. Er zijn verschillende manieren om AI in jouw marketingcampagnes te implementeren, b.v. B. Chatbots gebruiken voor klantenservice, e-mailautomatisering en websitepersonalisatie. Volgens een recente studie werd de markt voor kunstmatige intelligentie (AI) in marketing in 2021 geschat op 15,84 miljard dollar. De bron voorspelde dat dit cijfer in 2028 zal stijgen tot meer dan 107,5 miljard.

Door AI aangedreven marketing heeft duidelijke voordelen, en met de komst van meer AI-tools is het veilig om te zeggen dat AI in marketing nergens toe leidt.

6. Geef prioriteit aan een responsieve, mobielvriendelijke website

Mobiele zoekoptimalisatie is natuurlijk een steeds belangrijkere SEO trend in 2025. Het aantal zoekopdrachten per telefoon zal naar verwachting toenemen in 2025 en daarna. Vraagt ​​jij je af hoe mobielvriendelijk jouw site is? Typ ‘Google Mobile-Friendly Tool’ in de zoekbalk van Google.Vervolgens verschijnt er een veld waarin je jouw website-URL kunt invoeren om door Google te worden gerangschikt.

Om de prestaties van jouw website op mobiele apparaten te verbeteren, moet je ervoor zorgen dat deze is gebouwd met responsieve code en structuur, zodat het uiterlijk automatisch verandert, afhankelijk van het apparaat waarmee je de website opent. Je kunt ook de laadtijd van je website verkorten door caching te implementeren, een content delivery network (CDN) te gebruiken en jouw afbeeldingen te comprimeren. Gebruik ten slotte de Google Accelerated Mobile Pages (AMP)
-methode om mobielvriendelijke versies van jouw webpagina’s te maken.

wat is een backlink

7. Analytics zijn onmisbaar

Klinkt als een haastige uitspraak. Is deze SEO-trend het benadrukken waard? JA! In 2025 moeten merken hun data verzamelen en verenigen, van dataverzameling tot analyse tot inzichten. Marketeers kunnen Google Analytics gebruiken voor SEO-analyse, waaronder:

– Mobiele verkeersmonitoring om gegevens te verzamelen over bouncepercentage, betrokkenheid en meer.

– Volg de zoekbalk van jouw site om te begrijpen waar bezoekers van je site naar zoeken en of er een gat is in je inhoud of service die je kunt opvullen.

– Identificeer de best en slechtst presterende pagina’s die je wilt emuleren of updaten.

Maar soms kan de hoeveelheid data enorm zijn. Gelukkig zijn er tools die het verzamelen en analyseren van gegevens automatiseren, zodat je jouw cijfers niet constant handmatig hoeft te controleren. Je bent altijd op de hoogte van wijzigingen in het zoekgedrag en kunt dienovereenkomstig optimaliseren.

Het automatiseren van SEO-taken met tools of software kan de campagne voor jouw team aanzienlijk stroomlijnen, waardoor ze zich kunnen concentreren op meer unieke menselijke en creatieve inspanningen. Taken die kunnen worden geautomatiseerd, zijn onder meer locatietracking, site-indexering, analyse van inhoudskwaliteit, rapportage, analyse van zoekwoordintenties en monitoring van merkvermeldingen en nieuwkomers.

wat is een backlink webinar

8. SERP’s zijn veranderd en slimmer geworden.

Het algoritme van Google is in de loop der jaren een stuk slimmer geworden dankzij de implementatie van kunstmatige intelligentie. Een recent voorbeeld hiervan is hun BERT-algoritme-update. BERT is een acroniem voor een aantal woorden waarvan je waarschijnlijk zou duizelen als je niet bekend was met SEO. (Oké, oké het staat voor Bidirectional Encoder Representations van Transformers, voor alle overachievers!)

Met deze update begrijpt Google spraak beter dan mensen. Net als eerdere updates zoals RankBrain, legt BERT uit waarom technieken zoals het opvullen van zoekwoorden niet meer werken en de zoekrangschikking verlagen. BERT zoekt naar niche en waardevolle conversatie-inhoud.

De beste strategie om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de BERT-normen (zij zijn tenslotte verantwoordelijk voor de ranglijsten) is om een ​​Google EAT-score te behalen: Expertise, Authority en Trust.

De richtlijnen van Google beschrijven wat het betekent voor een website om een ​​goede EAT te hebben. Als u een bedrijf runt dat producten of diensten adviseert of verkoopt die van invloed kunnen zijn op iemands gezondheid, geluk, veiligheid of financiële stabiliteit, is E-A-T SEO essentieel. Google herkent activa of informatie als YMYL of “je geld of je leven”.

Merken kunnen hun expertise demonstreren met inhoud die is gemaakt door iemand die wordt beschouwd als een expert in hun vakgebied. In sommige gevallen kan dit zelfs worden gedaan door mensen met alledaagse kennis van het terrein. Verwerf autoriteit in jouw vakgebied door je site voor veel mensen toegankelijk te maken, zodat ze meer te weten kunnen komen over jouw onderwerp of vakgebied. Google beschouwt je als een gezaghebbend persoon wanneer je wordt onderschreven of aanbevolen door andere experts en websites. Vertrouwen komt voort uit transparant zijn over wie de inhoud op jouw website maakt en over de juiste contactgegevens beschikken.

SEO is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Het gaat niet langer alleen om het hebben van een website en het verkrijgen van een positie op trefwoorden. Het algoritme van zoekmachines is veel geavanceerder dan vroeger, en de manier waarop organisaties SEO-tactieken gebruiken is daarmee ook veranderd. Als je bovenaan in de zoekresultaten wilt blijven, is het essentieel om te begrijpen wat de huidige SEO-trends zijn en hoe ze je marketingstrategieën beïnvloeden.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie, of andere dingen die gerelateerd zijn aan online marketing? Check onze kennisbank hier!

Geïnteresseerd in linkbuilding uitbesteden?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan direct contact met ons op door rechtsonder op het Whatsapp icoon te klikken. Samen kunnen we bekijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we van jouw marketing een groot succes maken!

Gratis Strategiesessie

Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.