Wat zijn instagram advertenties?
Al zou je het willen, je kunt er tegenwoordig niet meer omheen: social media. En dan hebben we het met name over social media kanalen als Facebook en Instagram. We kennen deze kanalen waarschijnlijk – bijna – allemaal nog als dé plek waar je je vakantiefoto’s tentoonstelde of bijvoorbeeld je vrienden even liet weten dat je lekker op het terras zit.
Tegenwoordig is het nog veel meer dan dat. Het is namelijk dé hotspot op het internet geworden om je product of dienst te promoten. Met behulp van advertenties in allerlei maten en vormen zorg je voor meer naamsbekendheid, bezoekers en conversies. Maar hoe gaat dit dan precies in zijn werk? Wat zijn Instagram advertenties precies? En hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook in de schijnwerpers van social media komt te staan?
Lees ook: Alles over adverteren op Instagram
Waarom adverteren via Instagram?
Voor de ene is dit een ietwat voor de hand liggende vraag, en voor de ander helemaal niet. However, Instagram is één van de meest gebruikte social media kanalen ter wereld. Hier was je waarschijnlijk al van op de hoogte – behalve als je de afgelopen vijftien jaar onder een steen hebt geleefd misschien. Instagram is namelijk de op één na meest gedownloade app in de AppStore van Apple. Je kunt je dus wel voorstellen hoeveel actieve gebruikers de app telt: op dagbasis wereldwijd wel 500 miljoen! En deze aantallen blijven maar stijgen. Zet deze trend zich zo voort? Dan zal de app in 2023 1,18 miljard actieve gebruikers per maand tellen.
Een enorm publiek, waarvan er ongetwijfeld een heleboel onder jouw doelgroep vallen. In Nederland gebruiken namelijk meer dan 8,5 miljoen mensen Instagram. Dat is ongeveer de helft van onze bevolking! Dus waarom gebruik maken van Instagram advertenties? Nou, heel simpel. Je hebt een enorm bereik!
Gerichte targeting
Dat grote bereik is natuurlijk mooi meegenomen, maar lang niet de enige reden waarom Instagram advertenties zo populair zijn. Instagram biedt namelijk ook super veel targeting mogelijkheden. Zo kun jij heel nauwkeurig instellen welk publiek jouw advertentie te zien krijgt. Verkoop je een product dat speciaal ontworpen is voor mannen tussen de 25 en 35 jaar met een passie voor sporten? Dan kun je er voor zorgen dat jouw advertentie alleen onder de neus van deze groep tevoorschijn komt. Ideaal, toch! Bovendien heb je een uitgebreide keuze uit verschillende advertentievormen. Is jouw product of dienst aan de hand van een pakkende foto uit te leggen? Of plaats je liever een video met meer uitleg? Instagram advertenties maken het allemaal mogelijk.
Schaalbare kosten
De kosten van een advertentie bepaal je zelf. Deels natuurlijk, want er zijn wel bepaalde richtlijnen aan verbonden. Ideaal is dat je voor Instagram advertenties op CPC of CPM basis betaalt. CPC staat voor Cost Per Click. Je betaalt dan alleen wanneer een gebruiker op jouw advertentie klikt. Heel zwart-wit gezegd betaal je dus niets wanneer niemand op jouw advertentie klikt. Maar dat willen we natuurlijk niet hebben. CPM staat voor Cost Per Mille. Met deze betaalmethode betaal je per 1.000 weergaven een bepaald bedrag. Hoeveel je betaalt, is afhankelijk van je doelstelling, doelgroep, branche en het type advertentie dat je gebruikt.
Overzichtelijke rapportages
Een ander groot voordeel aan Instagram advertenties is het feit dat alle resultaten overzichtelijk worden weergegeven in rapportages. Je kunt dus precies zien welke campagne werkt en welke niet. Op deze manier krijg je inzicht in wat je beter kunt doen en welke instellingen je beter aan kunt passen. Dit hangt natuurlijk allemaal af van de doelgroep waar jij je op richt en welke vorm van advertenties je gebruikt. Gelukkig heeft Instagram het mogelijk gemaakt om snelle aanpassingen te kunnen doen, zodat jij constant up to date blijft met de laatste ontwikkelingen rondom jouw advertentiecampagne.
Wat kun je bereiken met Instagram advertenties?
Het plaatsen van een advertentie kan uiteraard verschillende doeleinden hebben. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Wil je meer engagement met de doelgroep realiseren? Of wil je bijvoorbeeld meer conversies realiseren? Instagram advertenties kunnen voor vele doeleinden ingezet worden. Super handig wanneer jij je op meerdere doelen wilt richten, want zo vang je eenvoudig meerdere vliegen in één klap!
Meer engagement
Instagram maakt het mogelijk op een eenvoudige manier meer betrokkenheid met de doelgroep te creëren. Door het plaatsen van een advertentie in de tijdlijn van je doelgroep, zorg je ervoor dat het publiek meer aangespoord wordt een like of comment achter te laten. Ook maak je het mogelijk om je advertentie te delen en zelfs op te slaan. Door meer interactie met de doelgroep, bouw je een bepaalde vertrouwensband op. Dit is goed voor de reputatie van jouw merk en men zal eerder geneigd zijn iets bij jou te kopen.
Meer conversies
Meer conversies zou elk bedrijf natuurlijk wel willen. Dat is immers waarom je een website hebt. Wat is een conversie? Heel simpel. Een conversie is de actie waarvan jij wilt dat je bezoekers deze uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het kopen van een product, het aanschaffen van een dienst, het reserveren van een tafeltje in een restaurant, het maken van een afspraak bij de kapper, het invullen van een vragenlijst of het inschrijven voor een masterclass. Al deze acties kunnen conversies zijn. Dit is geheel afhankelijk van jouw doelen.
Met behulp van Instagram advertenties maak je jouw merk kenbaar aan de doelgroep. Misschien is jouw doelgroep wel op zoek naar een dergelijk product of dienst, maar wist hij/zij niet waar ze moesten zoeken. Instagram maakt het mogelijk de doelgroep aan te sporen voor jouw bedrijf te kiezen. Om dit te bereiken, is een aantrekkelijke advertentie natuurlijk wel genoodzaakt.
Naamsbekendheid vergroten
Instagram advertenties zijn ook ideaal voor het vergroten van je naamsbekendheid. De kans is groot dat je het zelf ook vaak hebt meegemaakt: dat lekkere hersenloze scrollen. Onderuitgezakt op de bank een beetje als een halvegare door je feed heen scrollen. Onbewust sla je alleen meer op dan je eigenlijk door hebt. Het publiek hoeft eigenlijk niet eens heel lang naar je advertentie te kijken, om toch een indruk te krijgen van jouw bedrijf.
Door regelmatig Instagram advertenties te lanceren, raken mensen bekend met je bedrijf. Zie je een bedrijf meerdere malen voorbij komen op social media? Dan zal het toch een stuk betrouwbaarder overkomen dan een bedrijf dat je nog nooit voorbij hebt zien komen. Of de gebruikers nu lang naar je advertentie kijken of er snel voorbij scrollen: na enkele keren zal iedereen jouw merk herkennen.
Verschillende soorten Instagram advertenties
Net zoals dat je op verschillende manieren content op Instagram kunt plaatsen, heb je ook de keuze uit verschillende soorten Instagram advertenties. Heb je een mega pakkende foto waarop jouw product of dienst helemaal top uit de verf komt? Of heeft jouw merk iets meer uitleg nodig en zou een video beter passen? Plaats je die dan als ‘normale’ video of liever als Story of Reels? Zo veel keuze! De meest populaire vormen zijn:
Foto-advertenties
Deze vorm van Instagram advertenties is het meest eenvoudig. Het is namelijk slechts één foto, staand of liggend afgebeeld. Gebruikers kunnen op de advertentie klikken om doorverwezen te worden naar een specifieke landingspagina.
Carrousel-advertenties
Dit is eigenlijk simpel gezegd een uitgebreidere vorm van foto-advertenties. Een carrousel-advertentie bevat namelijk twee tot tien foto’s of video’s waar gebruikers doorheen kunnen swipen. Het wordt afgebeeld als één post en door erop te klikken komen gebruikers op jouw landingspagina terecht.
Video-advertenties
tegenwoordig kan je een video tot wel 60 seconden lang uploaden! Super handig wanneer jouw product of dienst meer uitleg nodig heeft. Gebruikers kunnen de video bekijken en op de link klikken om doorverwezen te worden naar jouw landingspagina.
Collectie-advertenties
deze Instagram advertentievorm lijkt heel erg op een video-advertentie. Maar er is wel degelijk een verschil! Collectie-advertenties zijn namelijk – zoals het woord al zegt – collecties van foto’s. Eigenlijk is het gewoon een diavoorstelling van verschillende foto’s die één voor één tevoorschijn komen. Je kunt er tekst en audio aan toevoegen en gebruikers kunnen erop klikken om doorverwezen te worden naar jouw landingspagina.
Reels-advertenties
Reels zijn me-ga populair geworden en inmiddels niet meer weg te denken uit de Instagram wereld. Reels advertenties worden tussen de ‘normale’ Reels afgespeeld en hebben dan ook hetzelfde formaat als de standaard versie. Maak je een super leuke, pakkende Reels-advertentie? Dan zal de doelgroep het haast niet eens als advertentie zien! Gebruikers kunnen de Reels-advertentie – net als andere Reels – liken, delen, opslaan en erop reageren. Uiteraard worden ze door middel van de call-to-action button ook doorgeleid naar jouw landingspagina.
Stories-advertenties
Stories zijn al langere tijd populair op Instagram en tegenwoordig ook ideaal voor het plaatsen van advertenties. Net als ‘normale’ Stories zijn de Stories-advertenties voor een korte tijd zichtbaar. Ze worden gewoon tussen de andere Stories afgespeeld en komen zo onder de neus van jouw doelgroep terecht. Doorverwezen worden naar jouw landingspagina? Dan kan de doelgroep je Story omhoog swipen!
Het kiezen van de juiste doelstelling
Het instellen van de advertentiedoelstelling is onder andere van invloed op het bedrag dat je voor het plaatsen van de advertentie betaalt. Het is dus super belangrijk dat deze stap niet wordt overgeslagen! Samen gaan we kijken welke doelstelling het beste bij jouw bedrijf past. Je hebt de keuze uit maar liefst acht mogelijkheden:
Verkeer: meer interactie op jouw app? Of meer gebruikers naar jouw website leiden? Verkeer heeft alles te maken met een stroom van mensen naar een bepaalde plek toe leiden. Of het nu gaat om een app, een speciale aanbieding of je webshop/website.
Merkbekendheid: hier spraken we natuurlijk al eerder over en is een hele goede doelstelling voor het plaatsen van Instagram advertenties. Deze doelstelling heeft alles te maken met het vergroten van de bekendheid van jouw bedrijf, merk, product of dienst.
Interactie: meer interactie met je publiek realiseren? Dan is deze advertentiedoelstelling perfect voor jou! Interacties kunnen op diverse platforms van toepassing zijn. Of het nu gaat om je website of social media kanaal.
Bereik: jouw publiek vergroten? Dan zit je met deze doelstelling helemaal goed! Deze doelstelling is geschikt voor alle advertentietypes en helpt jou met het realiseren van een groter publiek.
App installaties: heb jij een app waarvan je wilt dat gebruikers deze downloaden? Dan kun je voor deze doelstelling kiezen. De doelstelling is geschikt voor alle advertentietypes en leidt gebruikers direct naar hun app store om de app te downloaden.
Conversies: een conversie wordt gerealiseerd wanneer een gebruiker op jouw website/webshop de gewenste actie uitvoert. Dit kan gaan om het aanschaffen van een product of dienst, het invullen van een vragenlijst, het inschrijven voor een mailinglijst, het reserveren van een tafeltje in een restaurant of het maken van een afspraak bij de kapper. Meer conversies realiseren door een advertentie te plaatsen? Dan is deze doelstelling perfect voor jou!
Leads genereren: een lead is eigenlijk een spoor naar een potentiële klant. Is het jouw doel om mensen nieuwsgierig te maken naar jouw product of dienst, zodat ze meer informatie op zullen vragen? Dan is deze doelstelling ideaal voor jou. Overigens kun je gebruik maken van alle advertentietypes, super chill!
Videoweergaven: plaats je een advertentie in de vorm van een video, carrousel, collectie, Stories of Reels? Dan kun je als doelstelling kiezen voor videoweergaven. Hierbij is het doel dan – zoals de naam het eigenlijk al zegt – om zo veel mogelijk weergaven te realiseren. Helemaal top wanneer je je merk en/of product meer in de schijnwerpers wilt zetten!
Waarom Instagram advertenties uitbesteden?
De vele mogelijkheden die Instagram biedt zijn natuurlijk hartstikke fijn, maar het kan ook tegenwerken. Weet jij niet precies hoe je een advertentiecampagne op moet zetten? Heb je geen ervaring met het platform waarin de campagnes worden opgezet? Dan kan het enorm overweldigend zijn. Bovendien is het belangrijk om te weten hoe je de targeting mogelijkheden instelt. Ga je voor een automatische doelgroep of toch liever voor een andere vorm van targeting? Hoe spreek je je doelgroep het best aan? Welke advertentievorm kun je het best kiezen voor jouw product of dienst? Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk uit de verf komen bij het publiek. En voor welke doelstelling kun je het best kiezen? Zo veel keuze!
Als online marketing bureau met ruim 10 jaar ervaring in social media advertising weten we bij ROXTAR precies hoe we dit varkentje moeten wassen. Wij kennen het publiek. Wij kennen het platform. Wij kennen de doelstellingen. En wij hebben de juiste tools, kennis en ervaring in huis om van jouw Instagram advertenties een groot succes te maken. Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Check onze diensten of neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Gratis Strategiesessie
Wij jij jouw online marketing naar een volgend niveau tillen? Vraag nu een gratis strategiesessie aan.